Care sunt companiile româneşti puternice ce pot deveni adevăraţi campioni regionali? Acestea au început să cumpere firme din afara ţării pentru a se extinde dincolo de graniţe
Dezvoltarea unor companii lideri regionali, mai ales în sectoare-cheie, reprezintă în viziunea unor bancheri nu doar o necesitate strategică pentru economia locală, ci şi un pas esenţial în consolidarea poziţiei României în regiune, companiile româneşti devenite jucători regionali fiind practic un fel de „ambasadori” importanţi ai României pe plan extern.
România are nevoie de campioni regionali, şi din ce în ce mai mulţi, de companii puternice, care să genereze progres şi prosperitate, care pot deveni un pilon de creştere şi stabilitate pentru ţară, care pot ajuta la construirea unei identităţi naţionale, pot contribui la reputaţia economică a ţării, pot avea efect de multiplicare în PIB, susţin bancherii la unison.
Băncile se delimitează ca principal finanţator al economiei României şi au o pondere de aproximativ trei sferturi (aproape 76%) din activele întregului sector financiar din România. Dezvoltarea unor companii lideri regionali, mai ales în sectoare-cheie, reprezintă în viziunea unor bancheri nu doar o necesitate strategică pentru economia locală, ci şi un pas esenţial în consolidarea poziţiei României în regiune, companiile româneşti devenite jucători regionali fiind practic un fel de „ambasadori” importanţi ai României pe plan extern.
Dacă în trecut vedeam doar companii străine venind în România, bancherii remarcă în ultimii ani şi companii româneşti care trec graniţa şi se extind în străinătate, pe pieţe noi, începând experienţa internaţională, rezultat al creşterii, maturizării, capitalizării şi know-how-ului pe care antreprenorii români au reuşit să-l câştige în aceşti 34 de ani de economie de piaţă. După peste trei decenii de capitalism, majoritatea companiilor româneşti fac business doar în România, beneficiind de oportunităţile de creştere oferite încă de piaţa locală, şi nu au decis încă să iasă pe alte pieţe şi să lupte cu necunoscutul.
Există însă câteva firme româneşti, puţine ce-i drept, din industria alimentară, energie, sectorul bancar, din servicii, distribuţie sau tehnologie care au prins curaj şi au făcut achiziţii dincolo de graniţe. Banca Transilvania, Bitdefender, Scandia, Teraplast, eMAG, Transgaz, Digi Communications, Superbet, Vetmex Capital, Green Group sau Amber Studio sunt câteva exemple de companii româneşti care au făcut paşi în afara graniţelor României prin achiziţii. „În mod cert, România are nevoie de campioni regionali şi cred că avem astfel de exemple, inclusiv în rândul companiilor care operează preponderent în România, în condiţiile în care suntem o ţară mare în regiune, o ţară cu un număr considerabil de locuitori, cu resurse minerale şi care în ultimii ani am recuperat consistent decalajul faţă de vestul Europei, atât în ce priveşte PIB-ul pe locuitor, cât şi cel nominal. Dezvoltarea campionilor regionali este un pilon de creştere şi stabilitate pentru România care ne poate ajuta să construim o identitate economică naţională. În acelaşi timp, trebuie să ne concentrăm pe o alocare eficientă a resurselor”, spune Omer Tetik, CEO al Băncii Transilvania, cea mai mare bancă din România după active.
Banca Transilvania pune umărul la finanţarea companiilor regionale, în special cele care operează în România sau se concentrează pe piaţa noastră, aminteşte Omer Tetik. În plus, adaugă el, banca îşi aduce contribuţia la ambiţiile de dezvoltare ale tuturor companiilor – de la IMM-uri la cele mai mari firme, fiind un finanţator deschizător de drumuri în ceea ce priveşte accesul la capital (al tuturor categoriilor de firme). „Companiile au nevoie de finanţare şi acest obiectiv poate fi realizat doar cu ajutorul unor instituţii bancare solide şi de încredere”. Cert este că firmele au nevoie de finanţare, în special de la bănci, şi dacă rămân în România şi dacă pariază pe dezvoltare şi vor să se extindă regional, fiind necesar ca băncile să-şi joace rolul şi să irige economia cu credite.
De altfel, cei mai importanţi bancheri din România vorbesc despre dorinţa de a finanţa companiile şi despre produse cu care le susţin - precum credite pentru investiţii, finanţări structurate, project finance, trade finance sau Forex, pentru a contribui la dezvoltarea acestora, dar spun că le susţin şi prin recomandări legate de strategie, consultanţă, expertiză de sector locală şi globală, servicii de consultanţă în M&A sau pe alte căi pentru a-i ajuta să devină campioni, chiar regionali. În plus, băncile româneşti care sunt parte a unor grupuri bancare europene puternice spun că pun la dispoziţie companiilor româneşti campioni regionali reţeaua internaţională a grupurilor europene din care fac parte, oferind astfel sprijin dezvoltării în străinătate a clienţilor. „Internaţionalizarea companiilor româneşti trebuie să fie privită prin efectul de multiplicare în PIB, dar şi prin contribuţia la reputaţia economică a ţării.
Când o companie românească reuşeşte să aibă succes în afara graniţelor, acest lucru schimbă percepţia externă asupra ţării şi are o influenţă directă asupra relaţiilor comerciale şi a parteneriatelor internaţionale. Iar România, astăzi, are toate premisele să livreze campioni regionali şi să se impună ca un hub de inovaţie şi securitate în Europa. În ceea ce priveşte BCR, mai departe de a mobiliza capitalul necesar pentru dezvoltarea şi scalarea companiilor locale, suntem aici să oferim antreprenorilor încredere în deciziile lor. Facem asta printr-o abordare transparentă şi transfer de cunoştinţe. De la modul deschis în care analizăm bilanţul unei companii, până la sprijinul oferit în creşterea calităţii activelor şi recomandările strategice pe zona de investiţii în digitalizare şi tehnologii verzi”, spune Sergiu Manea, CEO al BCR, a doua cea mai mare bancă din România după active.
El a explicat că, în ultimii ani, s-a schimbat modul în care banca deschide conversaţia cu antreprenorii: „Nu întrebăm doar ce vrei să faci şi de câţi bani ai nevoie, ci ce impact va avea ceea ce faci şi cât de relevant este”. România poate avea campioni regionali în diverse domenii de activitate, dar pentru acest lucru este nevoie de sprijin pentru ca afacerile să crească şi să performeze, este de părere Bogdan Neacşu, CEO al CEC Bank, a treia bancă mare din România, controlată de stat prin Ministerul Finanţelor. Totodată, este necesar să atragem jucători internaţionali importanţi, iar antreprenorii noştri să investească şi în afara ţării pentru a facilita schimbul de know-how, adaugă el. „Sectorul bancar trebuie să se concentreze pe finanţarea economiei, mai exact pe susţinerea antreprenorilor, odată ce apar proiecte viabile.”
În opinia lui Jean-Philippe Guillaume, deputy CEO, coordonator al Polului Global Corporates la BRD-SocGen, este dezirabil şi imaginabil să asistăm la emergenţa unor campioni regionali în următorii ani şi decenii. Cu toate acestea, realizarea acestui lucru va depinde de îndeplinirea unor necesităţi esenţiale concentrate în jurul a trei valori fundamentale: disciplină, viziune şi unitate. „Fundamentul îl constituie dezvoltarea infrastructurii, în special a celei de transport.” Mihaela Bîtu, CEO al ING Bank România, crede că România are nevoie de cât mai multe companii puternice, cu viziune strategică şi potenţial de creştere, care să genereze progres şi prosperitate. „Companiile româneşti au potenţialul de a se extinde în afara ţării, iar odată ce îşi propun acest lucru au un avantaj competitiv şi au resursele de management, financiare şi operaţionale care să le permită o astfel de expansiune.
Eu personal sunt o mare susţinătoare a jucătorilor locali cu viziune şi ambiţie şi sunt mândră că în ING avem câteva exemple de clienţi care şi-au extins cu succes operaţiunile în afara ţării.” Companiile româneşti sunt extrem de competitive în domenii precum IT, servicii sau producţie. Acestea sunt trei sectoare cu potenţial mare de expansiune regională. Există, de asemenea, loc de îmbunătăţiri în agribusiness, consideră Zdenek Romanek, preşedinte & CEO al Raiffeisen Bank România. „Desigur, România are nevoie de campioni regionali şi credem că economia românească este pregătită să faciliteze creşterea regională a companiilor de succes.”
Şi Mihaela Lupu, CEO al UniCredit Bank România, este de părere că România are nevoie de campioni regionali, şi din ce în ce mai mulţi. „Dacă în trecut eram obişnuiţi să vedem doar companii internaţionale venind în România şi făcând investiţii, în ultimii 2-3 ani vedem încrederea şi curajul multor companii româneşti de a intra pe pieţe noi. Este cu siguranţă rezultatul creşterii, maturizării, capitalizării şi know-how-ului pe care antreprenorii români au reuşit să-l câştige în aceşti 34 de ani de economie de piaţă. Într-adevăr, în ultimii ani, este de remarcat, cu bucurie şi mândrie, nu neapărat numărul, dar mai ales dimensiunea grupurilor româneşti care îşi încep experienţa internaţională, experienţă în care noi îi susţinem.”
De la aderarea României la Uniunea Europeană, acum aproape 20 de ani, multe voci şi-au exprimat speranţa ca ţara să îşi recapete titlul de „grânar al Europei” sau să devină un hub al specialiştilor IT, aminteşte Mustafa Tiftikcioglu, CEO al Garanti BBVA România. „Românii au demonstrat nu doar că visează la scară mare, ci şi că au potenţialul necesar pentru a atinge aceste obiective. În acest context, dezvoltarea unor lideri regionali în sectoare-cheie reprezintă, atât o necesitate strategică pentru economia locală, cât şi un pas esenţial în consolidarea poziţiei României în regiune.” Sectorul bancar românesc are în continuare poziţia dominantă în cadrul sistemului financiar autohton, atât din punctul de vedere al activelor deţinute, cât şi din cel al finanţării furnizate sectorului privat, inclusiv companiilor.
Practic, băncile se delimitează ca principal finanţator al economiei României şi au o pondere de aproximativ trei sferturi din activele întregului sector financiar din România. În timp ce multe bănci mari prezente pe piaţa românească sunt parte a unor grupuri financiare străine, care au subsidiare şi în alte ţări din regiune, doar Banca Transilvania (cu capital majoritar românesc), liderul pieţei bancare româneşti după active cu o felie de peste 20% din piaţă, s-a extins regional în afara României. Sectorul bancar românesc este în prezent solid, bine capitalizat şi bine poziţionat pentru a sprijini finanţarea economiei reale. Există resurse pentru intensificarea creditării, instituţiile de credit având şi capitalul şi lichiditatea necesare pentru finanţarea companiilor, a economiei, pentru susţinerea creării de companii campioni regionali.
Exemple de companii româneşti care au făcut achiziţii dincolo de graniţe
Companie românească: BANCA TRANSILVANIA;
Domeniu: bancar
Ce a cumpărat (ţara): pachetul majoritar din Victoria Bank (Republica Moldova)
Domeniu: bancar
Data achiziţiei: ianuarie 2018.
Companie românească: BITDEFENDER;
Domeniu: tehnologie
Ce a cumpărat (ţara): RedSocks Security BV (Olanda), eTech (Australia) Domeniu: tehnologie
Data achiziţiei: septembrie-octombrie 2018
Companie românească: SCANDIA;
Domeniu: industria alimentară
Ce a cumpărat (ţara): Thenaisie-Provote (Spania) Domeniu: producţia şi distribuţia de alimente din peşte şi fructe de mare
Data achiziţiei: aprilie 2018
Companie românească: TERAPLAST;
Domeniu: procesator de PVC
Ce a cumpărat (ţara): Interlemind (Serbia), Grupul Wolfgang Freiler (Austria, Ungaria), Optiplast (Croaţia) Domeniu: panouri sandwich, producţie de ţevi şi piese injectate din polietilenă, ambalaje flexibile.
Data achiziţiei: 2017, 2024, 2024
Companie românească: eMAG;
Domeniu: retail online
Ce a cumpărat (ţara): Extreme Digital (Ungaria)
Domeniu: retail online
Data achiziţiei: februarie 2019
Companie românească: TRANSGAZ;
Domeniu: energie
Ce a cumpărat (ţara): Vestmoldtransgaz (Republica Moldova) Domeniu: energie
Data achiziţiei: februarie 2018
Companie românească: DIGI COMMUNICATIONS;
Domeniu: telecom
Ce a cumpărat (ţara): Nowo Communications (Portugalia), dar şi alte firme pe alte pieţe. Domeniu: telecom
Data achiziţiei: august 2024
Companie românească: SUPERBET;
Domeniu: pariuri sportive
Ce a cumpărat (ţara): Napoleon (Belgia), alte firme în Croaţia, Marea Britanie
Domeniu: pariuri sportive
Data achiziţiei: 2021
Companie românească: VETIMEX CAPITAL;
Domeniu: produse şi hrană pentru animale
Ce a cumpărat (ţara): WAF Kft (Ungaria) Domeniu: distribuţie de medicamente şi de hrană pentru animale
Data achiziţiei: aprilie 2024
Companie românească: GREEN GROUP;
Domeniu: reciclare
Ce a cumpărat (ţara): UAB Zalvaris (Lituania) Domeniu: gestionare a deşeurilor industriale
Data achiziţiei: aprilie 2023
Companie românească: AMBER STUDIO
Domeniu: studio de jocuri video
Ce a cumpărat (ţara): KaraOkulta (Mexic) Domeniu: dezvoltator de aplicaţii şi jocuri pe mobil
Data achiziţiei: iulie 2020
Sursa: ZF
* Subsidiara din Ungaria a grupului eMAG a fuzionat cu Extreme Digital, jucător de pe piaţa online de electro-IT din ţara vecină. În urma fuziunii, eMAG România a devenit acţionar majoritar al noii entităţi.
Note: Acesta nu este un top şi nu este exhaustiv.
Ce au răspuns şefii băncilor mari la întrebările:
1. Are România nevoie de campioni regionali? Cum susţine banca dvs. crearea de campioni regionali?
2. Cum vedeţi extinderea regională a propriei bănci? Sau, dimpotrivă, focusul băncii dvs. este România şi clienţii de aici?
1. Omer Tetik, CEO al Băncii Transilvania, cea mai mare bancă din România
► În mod cert, România are nevoie de campioni regionali şi cred că avem astfel de exemple, inclusiv în rândul companiilor care operează preponderent în România, în condiţiile în care suntem o ţară mare în regiune, o ţară cu un număr considerabil de locuitori, cu resurse minerale şi care în ultimii ani am recuperat consistent decalajul faţă de vestul Europei, atât în ce priveşte PIB-ul pe locuitor, cât şi cel nominal. Dezvoltarea campionilor regionali este un pilon de creştere şi stabilitate pentru România care ne poate ajuta să construim o identitate economică naţională. În acelaşi timp, trebuie să ne concentrăm pe o alocare eficientă a resurselor, inclusiv în contextul în care în momentul de faţă România, ca ţară, împreună cu locuitorii săi, consumă mai mult decât produce şi ne confruntăm cu deficite – atât din punct de vedere comercial, cât şi fiscal. Trebuie să avem grijă la competitivitatea alocării resurselor, precum şi la costul finanţării şi la modalităţile prin care putem reduce costul capitalului, privit în ansamblu. Cred că BT pune umărul semnificativ la finaţarea companiilor regionale, în special cele care operează în România sau se concentrează pe piaţa noastră. În plus, contribuim la ambiţiile de dezvoltare ale tuturor companiilor – de la IMM-uri la cele mai mari firme şi cred că suntem un finanţator deschizător de drumuri în ceea ce priveşte accesul la capital (al tuturor categoriilor de firme).
► În ceea ce priveşte extinderea BT, cred că în momentul actual rolul nostru este să ne concentrăm pe creşterea economiei naţionale, care are nevoie de finanţare pentru a închide decalajele faţă de Europa (decalaje de competitivitate în ceea ce priveşte firmele şi decalaje cu impact în nivelul de trai, educaţie şi sănătate, dacă ne gândim la serviciile publice). În plus, cred că decizia de a ne concentra pe România este şi una eficientă, întrucât piaţa din România are un potenţial enorm de creştere – atât dacă ne uităm la procentul activelor bancare în PIB (care reflectă incluziunea şi gradul de intermediere financiară), cât şi la cota de piaţă a băncilor principale. Este o discuţie la modă acum în Europa – avem nevoie (pe continent) de bănci puternice şi mari pentru a susţine economia şi competitivitatea. Cred că România trebuie să înceapă să gândească în acest mindset – avem nevoie de bănci puternice pentru că acestea pot susţine economia. Companiile au nevoie de finanţare şi acest obiectiv poate fi realizat doar cu ajutorul unor instituţii bancare solide şi de încredere. Acesta este rolul nostru, pe care îl vedem aici, în România, cel puţin pe termen mediu.
2. Sergiu Manea, CEO al BCR, a doua cea mai mare bancă din România
► Internaţionalizarea companiilor româneşti trebuie să fie privită prin efectul de multiplicare în PIB, dar şi prin contribuţia la reputaţia economică a ţării. Când o companie românească reuşeşte să aibă succes în afara graniţelor, acest lucru schimbă percepţia externă asupra ţării şi are o influenţă directă asupra relaţiilor comerciale şi a parteneriatelor internaţionale. Iar România, astăzi, are toate premisele să livreze campioni regionali şi să se impună ca un hub de inovaţie şi securitate în Europa. Concentrăm 14% din populaţie – luând în calcul inclusiv ţările baltice, Ucraina şi Republica Moldova, şi suntem a doua cea mai mare economie din regiune, după Polonia, cu un PIB care a depăşit Ungaria şi Cehia. În plus, suntem în poziţia strategică de a atrage investiţii şi de a capitaliza pe contextul actual al lanţurilor de aprovizionare. Relocarea producţiei mai aproape de pieţele de desfacere face ca România să poată ajunge o destinaţie de referinţă pentru nearshoring. Aceasta este şansa să facem trecerea spre o economie cu valoare adăugată superioară. Să dezvoltăm lanţuri valorice complete, cu tot ce înseamnă stocare, procesare şi distribuţie, să investim în tehnologii avansate şi să creăm un ecosistem solid de producţie locală, care să asigure calitate, cantitate şi competitivitate. În acelaşi timp, România poate şi trebuie să devină un pilon de securitate regională. Vorbim de multiple dimensiuni, de la securitate alimentară, energetică, cibernetică, militară şi de protecţia graniţelor. Iar pentru asta, antreprenorii locali trebuie să se concentreze pe impact, pe cum transformă oportunităţile în afaceri reale şi pe investiţii în resursa umană, în digitalizare şi în industrii strategice care contribuie la stabilitatea şi prosperitatea ţării. În ceea ce priveşte BCR, mai departe de a mobiliza capitalul necesar pentru dezvoltarea şi scalarea companiilor locale, suntem aici să oferim antreprenorilor încredere în deciziile lor. Facem asta printr-o abordare transparentă şi transfer de cunoştinţe. De la modul deschis în care analizăm bilanţul unei companii, până la sprijinul oferit în creşterea calităţii activelor şi recomandările strategice pe zona de investiţii în digitalizare şi tehnologii verzi. Ne-a ajutat şi faptul că în ultimii ani am schimbat modul în care deschidem conversaţia cu antreprenorii – nu întrebăm doar ce vrei să faci şi de câţi bani ai nevoie, ci ce impact va avea ceea ce faci şi cât de relevant este. Iar dacă există nevoie de ajustări, atunci oferim recomandările noastre pentru optimizarea bilanţului şi a strategiei, astfel încât să putem să finanţăm. De asemenea, BCR sprijină capitalizarea companiilor româneşti prin listarea pe piaţa de capital şi intermediază diversificarea surselor de finanţare prin emisiuni de obligaţiuni.
► BCR este o bancă pentru fiecare român şi pentru România şi va continua să evolueze în acest rol. Ne concentrăm pe piaţa locală, iar planurile de dezvoltare BCR şi investiţiile din ultimii ani au pornit de la un model de banking responsabil, care prioritizează creşterea sănătăţii financiare a românilor şi a afacerilor din România. În plus, este nevoie să spunem că ţara noastră a avut cea mai accelerată convergenţă economică din regiunea Europei Centrale şi de Est de la integrarea în UE, dar şi că România menţine în continuare un potenţial de creştere economică ridicat. Iar noi, în BCR, avem un angajament ferm de a sprijini economia românească să îşi atingă acest potenţial într-un mod sustenabil. Suntem conectaţi la nevoile clienţilor şi ale comunităţii şi contribuim activ la creşterea economică şi la îmbunătăţirea calităţii vieţii în România.
3. Bogdan Neacşu, CEO al CEC Bank, a treia bancă mare din România
► România poate avea campioni regionali în diverse domenii de activitate, dar pentru acest lucru este nevoie de sprijin pentru ca afacerile să crească şi să performeze. Totodată, este necesar să atragem jucători internaţionali importanţi, iar antreprenorii noştri să investească şi în afara ţării pentru a facilita schimbul de know-how. Sectorul bancar trebuie să se concentreze pe finanţarea economiei, mai exact pe susţinerea antreprenorilor, odată ce apar proiecte viabile. În plus, companiile din România, în special cele cu acţionariat românesc, au nevoie de un nivel ridicat de capitalizare, iar noi suntem aici pentru a le sprijini. Acest lucru presupune să te implici în creşterea unui business, să fii alături de el. CEC Bank face tocmai acest lucru, fiind unul dintre principalii finanţatori ai economiei reale şi un susţinător al clientelei bancare din România.
► CEC Bank este banca românilor, banca României, având o istorie de peste 160 de ani, dar care a rămas solidă şi de încredere. Suntem banca cu cea mai mare reţea teritorială la acest moment, un activ pe care îl folosim eficient pentru a aduce produsele bancare către toate tipologiile de clientelă din România. CEC Bank a ales să păstreze amprenta teritorială, iar prin investiţiile pe care le facem reuşim să ne servim clienţii inclusiv printr-un model hibrid, instalând ATM-uri/MFM-uri pe care clienţii le pot folosi pentru diverse operaţiuni şi accesarea unor servicii. În acelaşi timp, investim în pregătirea colegilor din front office pentru a putea explica clienţilor cum să efectueze anumite tranzacţii. Cred că suntem singura bancă din România care are incluziunea financiară în propria misiune şi susţinem această misiune păstrând peste o mie de unităţi teritoriale, inclusiv în locuri unde nu mai există alte unităţi bancare. Vom continua să facem acest lucru aici, în România.
4. Jean-Philippe Guillaume, deputy CEO, coordonator al Polului Global Corporates la BRD-SocGen
► România are un potenţial însemnat de creştere şi dezvoltare, fapt reliefat de schimbările economice din ultimul deceniu, unul presărat cu numeroase provocări. Creşterea economică a surclasat-o pe cea a majorităţii statelor membre ale UE, înregistrând o medie de 3,6%. Implicit, se observă o convergenţă susţinută a nivelului veniturilor, PIB-ul per cap de locuitor atingând 80% din media UE27 în 2023 (vs. 56% în 2014), nivel similar cu cel al Poloniei şi superior Ungariei (76%). Totodată, sectorul serviciilor a înregistrat o creştere notabilă, ajungând la 60% din PIB în 2023, creştere determinată în special de progresele din sectorul IT&C. Aceste condiţii creează premise favorabile pentru ca România să-şi continue progresul. Îndeplinirea condiţionalităţilor ataşate fondurilor UE ar putea stimula şi mai mult creşterea economică. În plus, aderarea la OCDE ar ridica statutul României, încurajând investiţiile directe şi dezvoltarea pieţei de capital. Din aceste considerente, este dezirabil şi imaginabil să asistăm la emergenţa unor campioni regionali în următorii ani şi decenii. Cu toate acestea, realizarea acestui lucru va depinde de îndeplinirea unor necesităţi esenţiale concentrate în jurul a trei valori fundamentale: disciplină, viziune şi unitate. Fundamentul îl constituie dezvoltarea infrastructurii, în special a celei de transport. Apreciem favorabil anvergura şi dinamica investiţiilor publice, susţinute de fondurile UE, care se aşteaptă să atingă un vârf de 6,8 % din PIB în 2024. Cu toate acestea, fără un mediu stabil şi sănătos, performanţa durabilă este puţin probabilă. Reducerea dezechilibrelor macro (bugetar, cont curent) printr-un mix adecvat şi echilibrat de politici şi reforme reprezintă deopotrivă o necesitate, cât şi o provocare. Soluţia constă în construirea unei viziuni privind dezvoltarea socio-economică pe termen mediu şi lung, având drept ancore principale educaţia, competitivitatea şi inovarea. O altă condiţie importantă este asigurarea predictibilităţii şi transparenţei cadrului legislativ şi de reglementare, îndeobşte în contextul actual dinamic şi incert. În acest context, desigur, suntem dedicaţi sprijinirii marilor noştri clienţi corporativi prin diverse soluţii de finanţare adaptate nevoilor acestora. Acordăm prioritate finanţării sustenabile, oferind credite şi produse financiare care ajută companiile să facă faţă provocărilor economice. Creditele acordate marilor companii înregistrează o creştere de două cifre, pe măsură ce companiile cresc şi investesc în noi proiecte. Această tendinţă este probabil să persiste pe măsură ce companiile caută atât să valorifice oportunităţile de creştere, cât şi să investească în rezilienţa lor.
► În calitate de bancă românească, parte a unui grup internaţional, putem oferi sprijin dezvoltării în străinătate a clienţilor noştri - contribuind, astfel, la apariţia campionilor regionali români. În acest scop, putem oferi companiilor mari o gamă întreagă de produse care cuprinde credite pentru investiţii, finanţări structurate, project finance, trade finance sau Forex. Ne asigurăm astfel că rămânem un partener de încredere pentru companiile cliente care doresc să-şi îndeplinească proiectele, atât în perioade favorabile, cât şi în unele pline de provocări, în România sau în străinătate.
5. Mihaela Bîtu, CEO al ING Bank România
► Cred că România are nevoie de cât mai multe companii puternice, cu viziune strategică şi potenţial de creştere, care să genereze progres şi prosperitate. Companiile româneşti au potenţialul de a se extinde în afara ţării, iar odată ce îşi propun acest lucru au un avantaj competitiv şi au resursele de management, financiare şi operaţionale care să le permită o astfel de expansiune. Eu personal sunt o mare susţinătoare a jucătorilor locali cu viziune şi ambiţie şi sunt mândră că în ING avem câteva exemple de clienţi care şi-au extins cu succes operaţiunile în afara ţării. De exemplu, avem o relaţie de 25 de ani cu un business românesc care a crescut fantastic de-a lungul anilor şi operează cu succes în câteva ţări din Europa de Vest. Managementul companiei a avut încă de la început o gândire strategică pe termen lung, viziune şi curaj. Şi-au exploatat cu succes avantajele competitive şi au trecut cu succes de la faza antreprenorială la cea de corporaţie, ceea ce nu e deloc uşor. Iar nu în ultimul rând, au avut ambiţia să iasă din zona de confort şi să se extindă în afara ţării. Desigur, sunt puţine astfel de exemple, dar sperăm ca ele se vor multiplica în anii următori. Într-un astfel de demers, suntem alături de clienţii noştri şi îi sprijinim din multiple perspective: finanţare, consultanţă, expertiză de sector locală şi globală, şi nu în ultimul rând punem la dispoziţie puterea reţelei noastre internaţionale, din Europa şi alte continente. Suntem un partener de cursă lungă, care oferă o paletă completă de servicii bancare, iar succesul clienţilor noştri ne oferă cea mai mare satisfacţie.
► ING este un grup financiar important la nivel internaţional, fiind deja activ pe majoritatea pieţelor din Europa, inclusiv în regiunea Europei Centrale şi de Est. Prin urmare nu se pune problema unei expansiuni geografice a ING România. Ne concentrăm în mod firesc pe piaţa locală, unde am crescut în mod susţinut, doar prin creştere organică, de-a lungul a 30 de ani. Avem în prezent un portofoliu de peste 1,85 milioane de clienţi, administrăm active totale de peste 15 mld. euro, şi continuăm să creştem, urmând o strategie bazată pe inovaţie şi experienţă superioară oferită clienţilor noştri. Suntem bucuroşi de realizările noastre din ultimii 30 de ani şi de faptul că am contribuit la evoluţia clienţilor noştri şi la progresul economiei româneşti, care este cu adevarat impresionant. Pas cu pas, România a depăşit alte pieţe din regiune, s-a ridicat ca naţiune şi sunt sigură că va continua să facă asta în anii care vor urma.
6. Mihaela Lupu, CEO al UniCredit Bank României
► Cu siguranţă da, România are nevoie de campioni regionali, şi din ce în ce mai mulţi. Dacă în trecut eram obişnuiţi să vedem doar companii internaţionale venind în România şi făcând investiţii, în ultimii 2-3 ani vedem încrederea şi curajul multor companii româneşti de a intra pe pieţe noi. Este cu siguranţă rezultatul creşterii, maturizării, capitalizării şi know-how-ului pe care antreprenorii români au reuşit să-l câştige în aceşti 34 de ani de economie de piaţă. Întotdeauna am fost suport pentru clienţii noştri care au căutat să deschidă orizonturi în alte ţări, inclusiv prin deschiderea relaţiei cu grupul nostru, de exemplu prin conturi bancare la distanţă, obţinerea de produse şi servicii, inclusiv creditare fără deplasare. Pe de altă parte, acordăm suport profesionist clienţilor internaţionali pentru dezvoltarea businessurilor lor şi suntem banca investitorilor străini, cărora reuşim să le traducem pe limba lor realităţile şi specificul pieţei locale. Într-adevăr, în ultimii ani, este de remarcat cu bucurie şi mândrie nu neapărat numărul, dar mai ales dimensiunea grupurilor româneşti care îşi încep experienţa internaţională, experienţă în care noi îi susţinem. Dincolo de produsele clasice bancare, oferite local sau de UniCredit în ţara unde clientul nostru investeşte, avem şi servicii de consultanţă în M&A, căci dincolo de dezvoltarea organică, tot mai mult companiile româneşti au curajul de a achiziţiona jucători străini. Ne dorim şi ne mândrim să fim parte din poveştile de creştere, dezvoltare şi succes ale clienţilor noştri, dar şi să fim alături de ei pentru a trece de obstacolele care apar în cale.
► Trebuie să subliniem aici importanţa de a fi un jucător relevant paneuropean şi de a face parte dintr-un grup bancar puternic, UniCredit, iar asta ne pune în poziţia privilegiată de a putea susţine cu soluţii şi produse companiile internaţionale prezente în România sau pe cele româneşti care investesc în străinătate. Grupul UniCredit are o ofertă unică de servicii în ţările în care activează: Italia, Germania şi regiunea Europa Centrală şi de Est. Scopul nostru este să susţinem comunităţile să progreseze, oferind servicii şi produse de calitate pentru toate părţile interesate, amplificând potenţialul clienţilor, partenerilor sau al angajatilor noştri. Faptul că suntem prezenţi în atâtea ţări ne dă acces la know-how-ul valoros şi divers la nivel de grup sau al băncilor-surori. Suntem fără îndoială dedicaţi pieţei şi clienţilor din România, dar suntem parte dintr-un grup bancar care ne dă anvergura europeană de care avem cu toţii nevoie.
7 Zdenek Romanek, preşedinte & CEO al Raiffeisen Bank România
► Companiile româneşti sunt extrem de competitive în domenii precum IT, servicii sau producţie. Acestea sunt 3 sectoare cu potenţial mare de expansiune regională. Există, de asemenea, loc de îmbunătăţiri în agribusiness. Desigur, România are nevoie de campioni regionali şi credem că economia românească este pregătită să faciliteze creşterea regională a companiilor de succes. Capitalizarea noastră solidă şi poziţia financiară puternică ne-au încurajat să ne întrebăm cum putem deveni şi mai implicaţi în sprijinirea afacerilor româneşti şi să le ajutăm să crească dincolo de graniţele României. Cu acest gând, în 2024 am lansat MoonShotX, un program inedit, creat să sprijine segmentul mid-corporate (companii cu cifre de afaceri între 5 şi 50 de milioane de euro) să îşi extindă afacerile la nivel regional şi, eventual, internaţional. MoonShotX este o iniţiativă unică în România şi reprezintă investiţia pe care Raiffeisen Bank România o face în viitor. Acesta facilitează extinderea regională şi internaţională a companiilor româneşti. Dincolo de impactul economic direct, prin acest proiect ne propunem să sporim reputaţia României ca hub pentru antreprenoriat şi inovaţie.
► De mai bine de 25 de ani, Raiffeisen Bank este un partener solid, implicat activ în creşterea economiei româneşti şi una dintre principale bănci în cadrul grupului Raiffeisen Bank International (RBI). Ne concentrăm pe menţinerea performanţelor noastre financiare, în timp ce urmărim să ne îndeplinim obiectivul pe termen lung, anume acela de a deveni partenerul de încredere al clienţilor noştri în aspecte esenţiale precum planificarea financiară, tranziţia către afaceri sustenabile şi economia circulară. În ceea ce priveşte clienţii, avem două direcţii strategice importante. Pe de o parte, dorim să le simplificăm viaţa cu soluţiile digitale pe care le oferim, iar pe de altă parte, ne dorim să le îmbunătăţim situaţia financiară prin consilierea oferită de experţii noştri.
8. Mustafa Tiftikcioglu, CEO al Garanti BBVA România
► De la aderarea României la Uniunea Europeană, acum aproape 20 de ani, multe voci şi-au exprimat speranţa ca ţara să îşi recapete titlul de „grânar al Europei” sau să devină un hub al specialiştilor IT. Românii au demonstrat nu doar că visează la scară mare, ci şi că au potenţialul necesar pentru a atinge aceste obiective. În acest context, dezvoltarea unor lideri regionali în sectoare-cheie reprezintă atât o necesitate strategică pentru economia locală, cât şi un pas esenţial în consolidarea poziţiei României în regiune. Misiunea noastră este să fim un partener de încredere pentru companiile româneşti cu potenţial de a deveni lideri regionali, oferindu-le suport financiar personalizat, pentru a le ajuta să se extindă pe pieţele din Europa Centrală şi de Est. Garanti BBVA sprijină activ companii mari din România, în sectoare precum chimie, energie, imobiliare şi comerţ electronic. De exemplu, în sectorul chimic colaborăm cu companii care investesc în tehnologii verzi şi sustenabile; în energie, susţinem iniţiativele care pun accentul pe tranziţia către surse regenerabile; iar în comerţul electronic, sprijinim companiile să se adapteze la tendinţele de digitalizare, răspunzând astfel nevoilor consumatorilor de astăzi. Garanti BBVA adoptă o abordare dedicată pentru a susţine companiile să îşi atingă obiectivele strategice. Prin produse financiare inovatoare, banca noastră se asigură că aceste companii au acces la resursele necesare pentru a deveni jucători importanţi în regiune. Garanti BBVA este mândră să contribuie la acest efort, sprijinind companiile româneşti să îşi atingă potenţialul maxim şi să devină poveşti de succes.
► Focusul nostru principal rămâne ferm pe clienţii din România. Garanti BBVA este dedicată construirii unui portofoliu solid de produse şi servicii adaptate clienţilor locali, acoperind segmentele de retail, IMM-uri şi corporate. Acest angajament este susţinut de o reţea eficientă de agenţii la nivel naţional, care ne permite să ajungem şi să ne deservim clienţii în întreaga ţară. Pe de altă parte, la Garanti BBVA, recunoaştem importanţa investiţiilor continue în digitalizare şi tehnologie de ultimă generaţie. De exemplu, chatbotul nostru GIA este conceput să ofere experienţe bancare accesibile, inovatoare şi sigure. În plus, din luna iunie a anului 2024, Garanti BBVA oferă clienţilor existenţi posibilitatea de a completa rapid cererile de acordare a creditelor de nevoi personale si a cardurilor de credit în cadrul aplicaţiei de Mobile Banking, eliminând astfel necesitatea vizitelor la agenţiile băncii. Aplicaţia este disponibilă 24/7, de oriunde. Aceste iniţiative confirmă angajamentul nostru de a ne adapta constant şi de a îmbunătăţi ofertele pentru a răspunde nevoilor şi aşteptărilor în continuă evoluţie ale pieţei româneşti. În cadrul acestor demersuri, beneficiem de expertiza Garanti BBVA, a doua cea mai mare bancă privată din Turcia în funcţie de active, precum şi de experienţa extinsă a grupului financiar spaniol Banco Bilbao Vizcaya Argentaria (BBVA), acţionarul majoritar al Garanti BBVA. Această bază solidă ne permite să valorificăm cele mai bune practici şi soluţii inovatoare, îmbunătăţindu-ne astfel capacităţile de a servi piaţa locală. Iar noi ne aflăm într-un context favorabil. Sectorul bancar din România este solid şi bine capitalizat. Capacitatea şi apetitul revigorat pentru creditare, asigură funcţionarea eficientă a mecanismelor economice şi financiare, influenţând pozitiv mediului de afaceri şi accelerând prosperitatea României.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro