Ce este şi cum se măsoară sustenabilitatea unei afaceri
Dincolo de vorbe şi declaraţii frumoase, sustenabilitatea are o latură financiară evidentă. Este vizibilă deopotrivă din perspectiva burselor, pentru că există un indice care urmăreşte cât de sustenabile sunt activităţile şi acţiunile a 2.500 de companii din întreaga lume. Şi este la fel de vizibilă atunci când reducerea greutăţii ambalajului, scurtarea rutelor de transport sau scăderea cantităţii de combustibil înseamnă economii de milioane de euro.
FRATE, FRATE, DAR BRÂNZA E PE BANI - sunt vorbele unui proverb românesc care face referire la faptul că, pe lângă intenţii bune, interesul financiar primează. Ideea este susţinută de faptul că bugetele pe care companiile le dedică acţiunilor de caritate sunt în directă şi strânsă legătură cu evoluţia profitului.
Este însă evident că în cazul a sute - şi chiar mii - de companii la nivel global sustenabilitatea este pe ordinea de zi a organizaţiilor. Cuvântul în sine sună destul de pompos şi nu spune multe, dar reuneşte, în puţine litere, preocupări cum sunt grija pentru mediu, sănătatea consumatorilor, dezvoltarea angajaţilor, implicarea în comunitate, schimbările climaterice, reciclare.
Or, evoluţia acţiunilor companiilor cotate la bursă poate fi influenţată de cât de mult se străduieşte o companie să reducă emisiile de gaze, să consume mai puţine materii prime sau de cât de bine îşi tratează angajaţii.
Pentru că există investitori interesaţi de aceste subiecte, altminteri nu ar exista gama de indici Dow Jones Sustainibility (DJSI), lansată în septembrie 1999, care urmăreşte evoluţia celor mai mari companii din lume. În total, 2.500 de companii listate de Dow Jones sunt incluse în cercetările DJSI şi nu sunt luate în considerare companiile care obţin venituri din alcool, tutun, jocuri de noroc, armament şi pornografie. Pentru calcularea DJSI World Index sunt luate în calcul circa 300 de companii, faţă de 80 de companii în 2008, când a fost lansat.
Şi companiile din România şi-au sporit activităţile pentru a face afaceri mai "verzi". Unilever, de pildă, are mai multe direcţii în planul de sustenabilitate. Unele dintre ele se traduc, concret, în bani. De pildă, "reducerea cantităţii de plastic la unele deodorante stick înseamnă o economie de 15 milioane de euro pe an pe plan mondial", spune Jarek Malinowski, managing director al Unilever South Central Europe. Unilever este de altfel lider în Dow Jones Sustainability World Indexes în rândul producătorilor din industria alimentară vreme de 13 ani consecutivi.
În portofoliul său se regăsesc mărci ca Knorr, Hellmann's, Lipton, Dove, Omo, Cif, Signal şi Domestos. La sfârşitul anului trecut compania a anunţat lansarea unui proiect nou, parţial finanţat cu fonduri europene, care va avea ca rezultat reducerea distanţei pe care camioanele companiei o parcurg pe drumurile europene cu aproximativ 200 de milioane de kilometri până la sfârşitul anului 2014. Dintre aceştia, 4,5 milioane de kilometri vor fi economisiţi pe teritoriul României.
La momentul lansării programului, Jan Zijderveld, preşedintele Unilever Europa, declara că proiectul este un pas important, reprezentând deopotrivă o scădere majoră a impactului pe care businessul nostru îl are asupra mediului şi "economii pe termen lung, ce ne vor ajuta să devenim mai eficienţi şi în ceea ce priveşte costurile".
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro