Afacere românească cu parfum de Provence. Ce business au făcut doi corporatişti cu o plantă care înfloreşte doar 3 săptămâni pe an
Motivele care îi determină pe micii antreprenori să pornească la drum în lumea afacerilor sunt din cele mai diverse. În cazul Cristinei Miliţoiu acesta a constat într-un moment de cumpănă pentru familia sa, care a motivat-o să profite însă mai mult de fiecare zi şi să îşi transforme pasiunea în businessul Grădina de lavandă.
M-am regăsit la vârsta de 37 de ani fugind de viaţa de oraş pe care credeam că o doresc atât de mult”, povesteşe fondatoarea Grădinii de Lavandă despre momentul în care viaţa sa şi-a schimbat cursul, după ce familia sa a trecut printr-o tragedie, „un eveniment personal care ne-a marcat, dar care ne-a făcut să ne dorim mai mult de la viaţă decât să ne uităm cum momentele frumoase trec pe lângă noi”.
În 2014 a cumpărat un teren la Ţipăreşti, în judeţul Prahova, iar inspiraţia a venit pe parcurs, „lavanda ne-a picat cumva în braţe într-o zi în care nici măcar nu ne aşteptam”. În 2015 a înfiinţat firma, alături de soţul său, Eugen, şi spune că nu a plecat la drum cu moşteniri sau averi, iar scopul nu au fost vreodată banii. „Era pur şi simplu ceva ce trebuia să facem, era despre oameni şi despre autenticitatea relaţiilor dintre noi.” Investiţia iniţială a fost realizată din fonduri proprii şi în paşi mici, fiind direcţionată înspre achiziţionarea terenului, a utilajelor agricole şi în înfiinţarea plantaţiei. „Nu ne-am grăbit vreo secundă, era momentul să ne bucurăm de fiecare întâmplare în parte, bună sau rea. Datorită acestui aspect am învăţat răbdarea şi recunoştinţa, lucruri care au avut un foarte mare impact asupra noastră ca indivizi.”
De formare unul inginer, unul economist, soţii Miliţoiu au luat contact aproape toată viaţa cu medii formale de muncă şi au experimentat îndeaproape lumea marilor companii, dar şi-au dorit ceva mai mult. Nu au renunţat însă la joburile lor în momentul în care au devenit antreprenori. Eugen Miliţoiu, care lucrează ca Logistic Manager în Bucureşti, face de 20 de ani naveta între Capitală şi Ploieşti, oraşul lor de domiciliu, iar Cristina Miliţoiu, care este IT Consultant pentru o aplicaţie de HR (SAP HR), lucrează remote de câţiva ani. „Jonglăm, într-adevăr, între viaţa de angajat şi cea de antreprenor pentru că în perioada aceasta este destul de solicitant să poţi acoperi ambele activităţi fără să te stresezi. Dar ne ajută experienţa marilor corporaţii în relaţia cu oamenii cu care intrăm în contact, în modul de a aborda businessul şi pe partea de promovare.”
Cristina Miliţoiu, cofondator Grădina de lavandă: „Pentru noi pandemia a fost o binecuvantare, în anul 2020 având cel mai mare număr de vizitatori înregistrat până atunci.”
Deşi fondatoarea spune că nu este un business atât de mare, în 2020 compania a avut o creştere importantă faţă de veniturile din 2019 (34.000 de lei), înregistrând o cifră de afaceri de 143.000 de lei. Pentru acest an, Cristina Miliţoiu se aşteaptă la un avans de 50% al veniturilor.
În prezent, echipa businessului este formată din şase angajaţi. „Noi ne numim echipa familie, pentru că asta suntem, doar că fiecare avem câte o atribuţie. Pe lângă noi doi sunt şi cele două fiice ale noastre, câţiva prieteni buni de-ai lor care ne ajută enorm şi părinţii noştri. Nu am fi reuşit absolut nimic dacă nu eram o familie şi un colectiv atât de unit, în care dragostea este cuvântul cheie şi în care partea fiecăruia dintre noi este la fel de importantă.”
Pe parcursul anilor, antreprenoarea spune că a întâmpinat câteva mici obstacole, pe care la momentul respectiv le-a considerat mari, dar care s-au dovedit a fi doar parte din proces. „Consider că cea mai dificilă, dar şi cea mai frumoasă parte este comunicarea umană, iar majoritatea erorilor s-au produs tocmai din acest motiv. Ar fi absurd să spunem că noi am fost perfecţi şi că micile neînţelegeri au fost doar din cauza altor persoane, dar ceea ce putem spune este că, cu fiecare provocare depăşită, am apreciat enorm fiecare ajutor şi zâmbet din partea oamenilor şi am încercat să ajutăm la rândul nostru cât de multă lume am putut.”
Cât despre apariţia noii crize sanitare, în comparaţie cu alţi antreprenori fondatoarea Grădinii de Lavandă spune că pentru businessul său pandemia a fost o binecuvântare, în primul rând deoarece a descoperit avantajele mediului online şi cât de importantă este, de fapt, comunicarea cu persoana aflată în spatele ecranului şi cât de mult ne dorim să rezonăm cu cei din jur, dar şi pentru că în 2020 au avut cel mai mare număr de vizitatori înregistrat până atunci – 5.000, faţă de numai 1.000 de vizitatori în 2019. „Anul acesta ne dorim să ne bucurăm de un număr şi o calitate umană la fel de bune. Am avut marele noroc ca pragul nostru să fie trecut doar de oameni minunaţi, care nu au vrut decât să se bucure de atmosferă şi culoarea din teren.”
Sezonul lavandei durează doar trei săptămâni – ultimele două săptămâni din iunie şi prima din iulie.
Antreprenoarea spune că nu există un anumit profil al vizitatorilor care trec pragul Grădinii de Lavandă, aceştia provenind din toate domeniile de activitate, cu situaţii materiale extrem de variate, dar pe care îi uneşte dorinţa de frumos. „Vizitatorii sunt diverşi, de la familii sau cupluri care vor să-şi facă o poză în lavandă, până la cei pentru care o amintire înseamnă o poză făcută de un fotograf profesionist. Sunt şi cei care vin din curiozitate şi, desigur, cei care sunt în excursie, cu autocarul, şi se întâmplă să fim în sezonul de înflorire. Credem că este cumva energia locului, care reuşeşte să aducă împreună grupuri atât de diferite.” Foarte mulţi vizitatori au între 20 şi 25 de ani, dar vin şi foarte mulţi trecuţi de 60 de ani. Din total, un procent de 10% au fost străini, veniţi din toate colţurile lumii, care fie vizitau România şi au auzit de loc, fie s-au stabilit aici şi au dorit să facă o vizită.
Portofoliul actual al companiei cuprinde un număr de 22 de produse, toate realizate manual, din producţia proprie de ulei esenţial şi apă de lavandă, certificate ecologic. „Produsele sunt 100% naturale, neprocesate si fără diferite adaosuri.” Preţurile variază între 10 şi 70 de lei, cel mai ieftin fiind uleiul într-o cantitate de 1 ml şi cel mai scump, uleiul la 30 ml. Între aceste două marje se regăsesc multiple alte produse derivate, cum ar fi globuleţele cu seminţe, perne, ceai, miere, săpun, produse de baie şi altele. Cel mai căutat produs este însă uleiul esenţial, „un ulei pur, al cărui miros dovedeşte acest aspect, care are multiple proprietăţi şi este extrem de versatil”. În ceea ce priveşte preţul de acces la Grădina de Lavandă, acesta este de 10 lei şi a fost gândit „ca o barieră între cei care vor să se plimbe şi cei care chiar îşi doresc să ne calce pragul”. Anul acesta au făcut şi o serie de noi amenajări, astfel încât să le poată oferi vizitatorilor condiţii propice – zone de umbră, frigidere cu apă şi sucuri, zone de relaxare şi toalete, investiţiile ajungând, în intervalul ianuarie-mai, la aproape 56.000 de lei.
Despre alte businessuri similare antreprenoarea spune că există multe plantaţii de lavandă în ţara noastră, „însă nu îi considerăm competitori, ci colaboratori, pentru că ne ajutăm cu sfaturi, întrebări, propuneri de colaborare cât de des putem. Ne bucurăm că este atât de multă activitate pe această nişă, pentru că ne putem inspira unii pe ceilalţi pentru a deveni furnizori mai buni de produs”.
Cât priveşte planurile de viitor, aceasta sunt legate de mutarea instalaţiei de distilare la Ţipăreşti, dar şi extinderea gamei de produse şi creşterea numărului de vizitatori.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro