„Cariera este un maraton”

Autor: Ioana Mihai-Andrei Postat la 01 decembrie 2024 19 afişări

„Cariera este un maraton”

...spune Mircea Olariu, retail channels senior manager, BAT Romania Trading. El a început să lucreze din liceu pentru a-şi cumpăra prima chitară electrică, a condus trupe rock şi a experimentat eşecul în afaceri la 20 de ani. De peste 14 ani, BAT a devenit, povesteşte el, a doua sa familie, unde a crescut, învăţat şi evoluat, de la merchandiser până la poziţia pe care o ocupă în prezent. „Cred cu tărie că fiecare persoană poate străluci dacă se află în locul potrivit şi este înconjurată de oamenii care să-i susţină dezvoltarea, fructificând ceea ce este de valoare în fiecare dintre noi.”

„Sunt Mircea Olariu, un spirit creativ, cu o minte structurată şi orientată către rezultate, pasionat de creşterea oamenilor şi a brandurilor. Am început să lucrez din liceu pentru a-mi cumpăra prima chitară electrică, am condus trupe rock şi am experimentat eşecul în afaceri la 20 de ani. De peste 14 ani, BAT a devenit a doua mea familie, unde am crescut, învăţat şi evoluat”, spune tânărul manager. De-a lungul carierei sale în cadrul BAT, a parcurs diverse etape, după cum povesteşte chiar el, de la merchandiser la trade marketing executive, apoi brand executive, urmat de rolul de shopper marketing manager şi apoi senior brand manager. De peste un an, a preluat funcţia de senior retail channels manager. Pe parcursul anilor, a acumulat o experienţă în marketing şi people management şi crede cu tărie că„ fiecare persoană poate străluci dacă se află în locul potrivit şi este înconjurată de oamenii care să-i susţină dezvoltarea, fructificând ceea ce este de valoare în fiecare dintre noi.”

BAT este cel mai mare jucător de pe piaţa tutunului, cu o cotă de piaţă de circa 50%. Compania şi-a triplat numărul de angajaţi în ultimii ani în cele trei entităţi economice prezente în România - de la aproximativ 1.200 de angajaţi în 2013, la peste 3.000 în prezent - şi generează indirect alte 30.000 de locuri de muncă, prin lanţul de distribuţie şi aprovizionare.

Care este obiectivul de carieră pe care îl aveţi în prezent?

Mi-ar fi greu să răspund exact. Astăzi, la momentul acestui miniinterviu, îmi doresc să conduc o organizaţie de marketing. Dar este un prezent continuu şi descopăr pasiuni noi în fiecare zi… până şi cele mai mari fluvii îşi schimbă cursul în timp. Încerc să trăiesc în prezent, conştient fiind că este nevoie de pasiune şi angajament pentru a-ţi atinge în viaţă obiectivele, dar mai ales de consistenţă şi perseverenţă.

Care sunt principalele provocări pe care le aveţi în atingerea acestuia şi cum v-aţi propus să le depăşiţi?

Am multe de învăţat şi de experimentat, dar sunt suficient de norocos să fiu înconjurat de oameni extrem de pasionaţi, de la care pot învăţa zi de zi. Răbdare şi tutun, cum spunea un fost manager (Salih Bilal), cariera este un maraton.

Cum arată săptămâna/ziua de lucru ideală pentru dvs., în contextul actual?

O zi de lucru ideală implică un mix de planificare strategică, colaborare în echipă şi analiză de piaţă. Echilibrul între strategia la nivel înalt şi execuţia operaţională asigură agilitatea şi capacitatea de a răspunde rapid la nevoile pieţei.

Cum vă gestionaţi timpul şi priorităţile într-o zi aglomerată de lucru? Aveţi vreo metodă sau rutină specială pentru acest lucru?

Prioritizez sarcinile în funcţie de impact şi urgenţă, folosind tehnici de gestionare a timpului precum Matricea Eisenhower. Întâlnirile şi validările regulate cu echipa, precum şi stabilirea unor obiective strategice clare, ajută cu siguranţă la menţinerea concentrării şi productivităţii pe termen lung.

Cum vă dezvoltaţi continuu abilităţile de leadership şi management? Participaţi la cursuri de specialitate, seminare, citiţi cărţi sau aveţi alte modalităţi?

Ascultare activă şi introspecţie. De cele mai multe ori, răspunsurile sunt în jurul nostru, dar alegem să le ignorăm şi să credem că singurul punct de vedere valid este cel propriu. Piaţa în care operăm este una foarte dinamică, oferind oportunitatea de a experimenta idei sau abordări noi şi de a primi feedback într-un timp relativ scurt. Evident, BAT investeşte extrem de mult în dezvoltarea capabilităţilor funcţionale şi de leadership şi mi-ar fi greu să enumăr multitudinea de programe la care am participat. De la traininguri funcţionale la „Manage Self & Others” şi până la cel mai recent „Level Up your Coaching” condus de fabuloasa Hilde Jaspaert.

Munca remote sau de la birou? De ce?

Ambele modele de muncă, remote şi de la birou, au beneficiile lor. Prefer un model hibrid care combină flexibilitatea muncii remote cu mediul colaborativ de la birou, optimizând astfel productivitatea şi sinergia echipei.

Care sunt calităţile pe care le apreciaţi cel mai mult la colegii din echipele pe care le coordonaţi? Dar defectele pe care nu le puteţi tolera?

Toţi avem defecte şi puncte forte. BAT a reuşit să creeze un mediu pozitiv, în care există respect şi obiective ce transcend individul. Diversitatea şi incluziunea sunt valori adânc înrădăcinate, iar puterea noastră se naşte din coeziunea creată între oameni. Frica este poate sentimentul cel mai stimulativ pentru lipsa de asumare... dar noi nu ştim ce este frica. Fac parte dintr-o echipă pasionată, experimentată, dar mai ales determinată să evolueze.

Care este cea mai importantă lecţie pe care aţi învăţat-o până acum în cariera dvs. şi cum v-a influenţat aceasta modul de a conduce echipe sau de a vă aborda munca?

Există valoare în orice idee, care trebuie extrasă şi fructificată. Uneori îţi arată calea, alteori îţi arată un big NO, „pe aici nu se trece”.

Există work-life balance în prezent? 

Sună clişeistic, dar sunt unul dintre cei norocoşi care şi-a găsit pasiunea în ceea ce face. Îmi găsesc suficiente momente în timpul zilei pentru a mă conecta cu mine, suficiente evenimente la care sunt „nevoit” să mă şi distrez, şi din păcate insuficientă zăpadă într-un an pentru cât pot eu schia. Este un mix bun şi echipa noastră de HR face o treabă excelentă în a contribui şi menţine conceptul de „work-life balance”: de la short friday la yoga happy hour, şi de la freebies, la cea mai recentă iniţiativă: „2 weeks remote work during summer period”.

Cine este mentorul/persoana care vă inspiră în carieră?

Cei care mă cunosc spun că am un stil eclectic, cu un mix de prieteni şi cunoştinţe de la care am ce învăţa, motiv pentru care o să numesc doar mentorul pe care o întreagă organizaţie îl respectă şi apreciază: Sorin Preda (commercial director România), un adevărat lider, care a reuşit să strângă în jurul lui o echipă extrem de puternică, pasionată şi motivată.

Ce hobby-uri aveţi şi care sunt învăţăturile de carieră desprinse din acestea?

În afara vieţii profesionale, hobby-urile şi pasiunile mele mi-au modelat semnificativ abordarea faţă de marketing şi leadership. Pasiunea pentru muzică, chitara şi pianul mi-au dezvoltat creativitatea şi atenţia la detalii, în timp ce interesul pentru fotografie şi video mi-au îmbunătăţit abilitatea de a crea poveşti captivante ale brandurilor. Alpinismul m-a învăţat rezilienţa şi gândirea strategică, esenţiale pentru depăşirea provocărilor şi pentru atingerea obiectivelor pe termen lung.

Mai este loc de lectură în agenda unui lider al prezentului? Ce citiţi şi care sunt titlurile preferate?

Consum extrem de mult conţinut video din diverse arii de interes. În această perioadă, urmez cursurile mini MBA in Marketing cu Mark Ritson, pe care îl recomand cu căldură.   


Mircea Olariu, retail channels senior manager, BAT Romania Trading

Vârsta: 38 de ani

Cifra de afaceri (2023): 4,4 mld. lei

Profit net (2023): 97,6 mil. lei

Număr mediu de salariaţi: 856


BUSINESS Magazin a lansat şi anul acestea catalogul 100 TINERI MANAGERI DE TOP. 

Sub umbrela „Rising Stars: Cum schimbă liderii din noile generaţii businessul românesc?”, ediţia din 2024 a catalogul îşi propune să releve faptul că liderii de afaceri din noile generaţii sunt la fel de dornici să genereze profituri ca şi generaţiile anterioare, dar nu cu orice preţ, fiind primii executivi care fac trecerea spre o libertate şi o relaxare asumate. Mircea Olariu, retail channels senior manager, BAT Romania Trading, se numără printre cei 100 de tineri manageri pe care BM îi include la ediţia din acest an a catalogului.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.