Cine este cea mai puternică româncă din lume, care are pe mână un imperiu de 10 miliarde de euro şi mii de angajaţi pe tot globul

Autor: Andra Stroe Postat la 23 martie 2021 12918 afişări

Puţin peste două decenii au trecut de când Angela Creţu s-a alăturat echipei Avon până când a ajuns să conducă operaţiunile globale ale companiei. În acest timp a deţinut numeroase alte funcţii în mai multe pieţe din şi din afara Europei în care jucătorul este prezent.

Primul an de mandat ca CEO global a fost unul plin de provocări, atât prin prisma apariţiei pandemiei de COVID-19, cât şi ca urmare a includerii brandului Avon în portofoliul Natura & Co, însă executivul a reuşit să menţină businessul pe o traiectorie ascendentă cu o mână de fier, la propriu şi la figurat. Şi asta pentru că Angela Creţu este o femeie puternică nu doar ca lider, ci şi fizic, având o pasiune neaşteptată: haltere.

Originară din Constanţa, un oraş care a dat mediului de business internaţional o altă femeie de succes – Anastasia Soare, fondatoarea unui imperiu de miliarde –, şi absolventă a Facultăţii de Cibernetică, Statistică şi Informatică Economică din cadrul ASE, Angela Creţu s-a angajat în compania Avon în 1998, în funcţia de sales manager al diviziei companiei din Constanţa.

În doar 11 ani a reuşit nu doar să preia operaţiunile Avon la nivel naţional, conducând mai apoi alte zece pieţe din regiune, ci şi să ajungă, în 2009, cel mai tânăr vicepreşedinte din istoria companiei. Până la numirea în funcţia de CEO global la începutul anului trecut, ea a avut cel puţin 12 roluri diferite, deţinute în mai multe pieţe, din Maroc în Rusia şi până în Africa de Sud. Aceste schimbări spune că nu le-a privit ca pe nişte sacrificii. „Am avut un noroc incredibil să lucrez în atât de multe ţări şi să întâlnesc prieteni şi colegi în atât de multe părţi ale lumii. Aş spune că, într-un fel, călătoria mea a fost cu adevărat neaşteptată, dar extrem de plăcută şi plină de satisfacţii. Am mii de poveşti, conexiuni, prieteni peste tot în lume. Mă simt binecuvântată.”

De altfel, când am întrebat-o care este cuvântul cu care rezonează cel mai bine sau cu care şi-ar asocia cariera, termenul ales de ea a fost „relaţii”. „Avon se bazează pe relaţii – între reprezentanţi şi clienţii acestora, precum şi între angajaţii companiei şi reprezentanţii pe care îi sprijinim şi îi împuternicim. Sunt pasionată de conectarea oamenilor cu informaţii şi resurse, deci nu numai pentru a-şi putea face treaba bine, ci şi pentru a simţi că au un impact semnificativ. Nu există nicio strategie în această lume pentru a câştiga fără energia jucătorilor.”

Vorbind de energie, executivul consideră că pentru a depăşi provocările de care se loveşte în rolul său este important să se concentreze doar pe un singur lucru la un moment dat şi e de părere că, în general, cu toţii trebuie să ne găsim ceva care ne face să trăim în momentul prezent. În ceea ce o priveşte, acel „ceva” este ridicarea de greutăţi – „îmi ia mintea de la orice altceva, întrucât mă gândesc doar la senzaţia de a ridica greutatea. De asemenea, îmi oferă un sentiment real de realizare şi progres.” O sursă de energie spune că este şi timpul petrecut alături de soţul, fiul şi câinele său.

Ea mai spune că la cârma companiei, fiecare zi este diferită. „Într-un moment pot să vorbesc cu echipa de cercetare şi dezvoltare despre brevetele noi pe care le-am asigurat, iar în altul să aud de la o reprezentantă Avon despre noul ei canal de frumuseţe YouTube şi de ce are nevoie de la Avon pentru a avea succes cu afacerea ei. Suntem în mijlocul unei transformări uriaşe, aşa că, în calitate de CEO, am responsabilitatea de a conduce acest lucru, de a construi relaţii cu colegii mei din întreaga lume şi de a-i îndruma în călătorie pe măsură ce devenim o companie de frumuseţe condusă digital, cu un scop social clar.”

Cât priveşte noul regim de muncă, ea spune că a fost inspiraţional să vadă cât de repede s-a adaptat echipa la lucrul de acasă, dar abia aşteaptă să îi revadă pe toţi în persoană.

Despre calităţile-cheie ale unui lider, Angela Creţu consideră că acestea sunt: recunoaşterea importanţei ascultării echipelor, deschiderea către o gândire nouă, creativă şi crearea unui mediu în care oamenii se simt împuterniciţi să conducă şi să contribuie. „Am o întrebare pe care mi-o pun mereu, aproape în fiecare dimineaţă: dacă oamenii mei – echipa mea şi reprezentanţii noştri Avon – ar putea alege cine este liderul lor astăzi, aş fi eu, şi de ce? Întrebarea asta vă va determina să încercaţi să vă îmbunătăţiţi în fiecare zi. Nu vă bazaţi niciodată pe experienţa acumulată. Trebuie să vă întrebaţi dacă mai sunteţi astăzi relevant  pentru noile generaţii, pentru clienţi şi pentru echipă.”

În opinia Angelei Creţu, este crucial să credem în noi înşine – în abilităţile şi valoarea noastră. „Dar, în acelaşi timp, trebuie să ne întrebăm constant: «Cum mă pot îmbunătăţi, cum mă asigur că sunt cel mai bun?» Poate părea înfricoşător la începutul carierei, mai ales într-o situaţie economică dificilă, dar, acesta este şi un moment foarte interesant. Există atât de multe oportunităţi acolo. Pentru a reuşi, cred că trebuie să căutaţi întotdeauna oportunităţi de îmbunătăţire. Există întotdeauna mai multe de învăţat”, este sfatul său pentru tinerii aflaţi la început de drum.

Un an plin de schimbări

Anul trecut a fost unul important nu doar pentru Angela Creţu, prin prisma preluării noii funcţii, ci şi pentru Avon, care s-a alăturat grupului Natura & Co, business cu operaţiuni în peste 100 de ţări, cu peste 3.700 de magazine, 35.000 de angajaţi şi milioane de reprezentanţi şi consultanţi, într-o tranzacţie evaluată, potrivit ZF, la 2 miliarde de dolari. „În 2020, grupul a depăşit puternic piaţa globală CFT (Cosmetics Fragrance and Toiletries), raportând o creştere puternică a vânzărilor, de 24%, în trimestrul IV, cu o contribuţie puternică din vânzarea digitală socială şi din comerţul electronic. Investiţiile pe etape în branding, cercetare şi dezvoltare şi tehnologie în trimestrul IV au sprijinit creşterea durabilă continuă”, notează Angela Creţu.

Potrivit executivului, pandemia de COVID-19 a accelerat adoptarea platformelor digitale în cadrul companiei „şi le-a făcut mai relevante ca niciodată.”



„A fost momentul să pivotăm şi să ne adaptăm, accelerând trecerea la vânzările online şi la vânzările sociale digitale pe măsură ce au fost introduse noi măsuri restrictive. Transformarea digitală a Natura & Co a devenit o realitate, cu o creştere de 79% a vânzărilor digitale totale în cadrul grupului, inclusiv comerţul electronic şi vânzările sociale. (…) La Avon, performanţa digitală a accelerat în trimestrul IV 2020, vânzările digitale şi adoptarea aplicaţiei AvonOn crescând cu aproximativ 100% faţă de anul precedent, creştere remarcată pe toate pieţele. (…) Având în vedere că vânzarea faţă în faţă nu mai este o opţiune, a trebuit să accelerăm utilizarea de către reprezentanţii noştri a instrumentelor digitale pentru a-şi conduce afacerile. Am lansat rapid noi tehnologii şi noi mecanisme sigure de livrare. Şi la fel de important, am găzduit şi ateliere virtuale pentru reprezentanţi din întreaga lume, împărtăşind cele mai bune practici privind vânzarea prin reţelele sociale. Nu numai că a fost vorba de a-i ajuta pe reprezentanţii noştri să îşi păstreze afacerile deschise, ci şi de a face afacerile lor un succes. De exemplu, vânzările Avon International în TIII/2020 prin intermediul broşurii digitale s-au dublat faţă în TIII/2019. Ne-am concentrat pe a permite femeilor să câştige, să înveţe şi să devină antreprenori în propriile condiţii şi să ofere un mod flexibil de lucru în timpul, pandemiei – şi vom continua această postpandemie.”

Un alt mod de a răspunde crizei sanitare a fost lansarea unor produse pentru combaterea răspândirii coronavirusului. „Am reacţionat rapid la provocările puse de COVID-19. La începutul pandemiei a devenit clar că în întreaga lume era nevoie urgentă de mai multe produse de igienă pentru a opri transmiterea virusului. Pe măsură ce lipsa de gel pentru mâini s-a răspândit, am dezvoltat un nou produs de dezinfectare a mâinilor şi am trecut o parte din capacitatea noastră de producţie la fabricarea acestuia pentru a satisface cererea din întreaga lume.”

Criza sanitară, reflectată social

Majoritatea reprezentanţilor şi clienţilor Avon fiind femei, Angela Creţu susţine că acestea au fost afectate în mod disproporţionat de pandemie, fiind nevoite să poarte greul responsabilităţilor după închiderea şcolilor, dar totodată şi mai predispuse la a avea un loc de muncă slab remunerat şi nesigur. Executivul spune că a văzut, de asemenea, şi o creştere globală a violenţei domestice, exacerbată de măsurile restrictive necesare pentru a preveni răspândirea COVID-19, una din trei femei fiind victimă a abuzurilor sau violenţei în timpul vieţii. „Cercetările efectuate de Avon au constatat că majoritatea femeilor (92%) au simţit o presiune crescută în timpul pandemiei. Cercetările noastre au constatat, de asemenea, că majoritatea femeilor (68%) găsesc putere în ascultarea zilnică a unor poveşti relatate de alte femei şi 72% găsesc confort în a-şi putea împărtăşi experienţele. Am chestionat 8.000 de femei la nivel global din ţări precum Marea Britanie, Polonia, Italia, Africa de Sud şi Filipine. De aceea, am hotărât să lansăm o campanie, My Story Matters, pentru a celebra realizările şi poveştile femeilor şi bărbaţilor din întreaga lume. Cu această campanie, vrem să ne ridicăm şi să ne inspirăm reciproc, împărtăşind poveşti personale (…) despre cum femeile şi bărbaţii au depăşit provocările din viaţa lor, pentru a deveni cei mai buni care pot fi.” Ea spune că scopul acestei campanii este acela de a conecta femeile din întreaga lume, a sărbători realizările şi a-i inspira pe ceilalţi să-şi împlinească potenţialul.”

Angela Creţu consideră că lecţia oferită de pandemie este că i-a arătat cât de puternici suntem atunci când ne întâlnim. „A fost inspiraţional să vedem cum fiecare colţ al afacerii noastre s-a adaptat noilor moduri de lucru. Recunoaştem acum că flexibilitatea este la fel de mult, dacă nu chiar mai mult, despre bunăstare, precum şi despre adaptarea la alte angajamente. Acum este greu să îţi imaginezi întoarcerea la birou ca înainte, cu program de la 9 la 17. În mod ciudat, mă simt mai conectată decât oricând cu echipa mea. Am reuşit să lucrăm în continuare şi am fost surprinsă de cât de creativi am putea fi chiar şi atunci când lucrăm de la distanţă.”

Pentru ea, o altă lecţie a anului trecut a fost că trebuie să fii pregătit pentru orice vine. „Anul acesta vom accelera transformarea noastră şi vom rămâne concentraţi pe echiparea reprezentanţilor cu instrumentele de care au nevoie pentru a prospera şi a-şi dezvolta afacerea. Am fost încurajaţi de adoptarea cu entuziasm a platformelor digitale pe care le-am introdus. Reprezentanţii noştri de vânzări văd avantajele utilizării acestor platforme, deoarece le permit să meargă mai departe în marketingul afacerii lor.” În zona socială, ea spune că se vor axa în continuare pe sprijinirea unor cause importante pentru femei: înfrângerea cancerului de sân şi încetarea violenţei de gen. Alături de acestea, prin prisma apartenenţei în grupul Natura & Co, compania va fi implicată în diferite acţiuni legate de „abordarea crizei climatice şi protejarea Amazonului, asigurarea egalităţii şi incluziunii şi mutarea afacerii noastre către circularitate şi regenerare”.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Avon,
cosmetice,
corina cretu,
pandemie

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.