Cine este omul din spatele reţelei H&M, cum a început povestea acestei afaceri şi care a fost ideie cheie care au transformat acest brand într-un nume cunoscut la nivel internaţional
H&M este astăzi unul dintre cei mai mari retaileri de îmbrăcăminte din lume, cu peste 100.000 de angajaţi şi aproape 80 de pieţe la nivel global, cu prezenţă puternică inclusiv în România, unde a debutat în urmă cu peste zece ani. Care este însă povestea fondatorului companiei şi în ce a constat ideea din spatele brandului suedez?
Erling Persson a fost unul dintre cei mai mari vizionari din istoria antreprenoriatului suedez şi european, cunoscut în special pentru că a fondat H&M (Hennes & Mauritz), una dintre cele mai mari companii de retail de modă din lume. De timpuriu, viaţa lui Persson a fost modelată de o educaţie modestă şi muncă asiduă.
Viitorul om de afaceri şi-a dezvoltat însă spiritul antreprenorial care avea să-i alimenteze mai târziu succesul în industria de retail după ce a lucrat în magazinul de biciclete al tatălui său din Borlänge, un mic oraş aflat la jumătatea distanţei dintre capitalele scandinave Oslo şi Stockholm.
Ideea pentru H&M i-a venit la sfârşitul anilor 1940, în timpul unei călătorii în SUA. Inspirat de magazinele eficiente şi cu preţuri reduse de îmbrăcăminte pe care le-a văzut în New York, în special cele care se adresau modei feminine, Persson s-a întors în Suedia cu o viziune clară: să creeze un magazin care să ofere îmbrăcăminte de calitate, la modă, pentru femei, la preţuri accesibile. La acea vreme, retailerii de modă din Suedia erau adesea scumpi, iar Persson a văzut o oportunitate de a revoluţiona piaţa, făcând hainele elegante accesibile unui public tot mai larg.
În 1947, Persson şi-a deschis primul magazin, în Västerâs, Suedia, sub numele „Hennes”, care în suedeză înseamnă „al ei”. Conceptul a fost un succes, câştigând rapid o bază loială de clienţi datorită mixului de accesibilitate şi stil pe care antreprenorul îl aducea în piaţă. Afacerea a prosperat, iar Persson a continuat să se extindă, deschizând mai multe magazine în Suedia şi punând bazele unui brand care urma să devină jucător global.
Apoi, în 1968, Persson a cumpărat un magazin de echipamente de vânătoare şi pescuit numit Mauritz Widforss, abordând astfel şi segmentul de îmbrăcăminte pentru bărbaţi. Achiziţia l-a determinat să extindă gama de produse a brandului şi să redenumească afacerea Hennes & Mauritz, sau H&M, marcând evoluţia brandului într-un retailer complet de modă.
Primul supermodel angajat în această perioadă de H&M a fost cântăreaţa Anni-Frid Lyngstad de la ABBA, unul dintre cele mai cunoscute grupuri muzicale din istorie.
Sub conducerea lui Persson, H&M a crescut constant pe parcursul anilor 1970 şi 1980, extinzându-se pe pieţele internaţionale. Strategia sa de afaceri, concentrată pe oferirea de îmbrăcăminte la modă şi accesibilă pentru mase, a fost considerată revoluţionară la acea vreme, pregătind terenul pentru industria fast-fashion care domină astăzi retailul global.
La sfârşitul anilor 1980, Persson a predat controlul companiei fiului său, Stefan Persson, dar a rămas implicat în operaţiuni. Până atunci, H&M începuse deja să se transforme într-o putere mondială a modei, cu magazine în întreaga Europă şi, mai târziu, în Statele Unite.
Erling Persson a murit în 2002, dar moştenirea sa continuă. H&M rămâne un lider global în modă accesibilă, cu venituri anuale de miliarde de dolari. Compania este listată de cincizeci de ani la bursă, unde afişează acum o evaluare de peste 20 de miliarde de euro. Brandul a ajuns în România în 2011.
Carte de vizită
1. Erling Persson s-a născut în 1917 într-un mic oraş din Suedia. Şi-a petrecut tinereţea lucrând la magazinul de biciclete al tatălui său;
2. După cel de-al Doilea Război Mondial a călătorit în SUA, unde a fost impresionat de magazinele de îmbrăcăminte din New York;
3. Aşa a apărut şi ideea pentru ceea ce avea să devină câţiva ani mai târziu H&M. Iniţial, retailerul se numea „Hennes” şi vindea doar îmbrăcăminte feminină;
4. Spre finele anilor 1960, Persson a achiziţionat o firmă prin intermediul căreia a integrat în companie moda masculină, conturând astfel compania de astăzi.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro