Cine este preotul-antreprenor care conduce în România o companie cu venituri de peste 100 de milioane de lei. El a fondat afacerea în timp ce urma seminarul teologic

Postat la 22 iulie 2022 30720 afişări

Când nu e la cârma businessului înfiinţat în urmă cu mai bine de două decenii, Ciprian Otea îmbracă haina de preot. Cum a ajuns afacerea autohtonă, înfiinţată de antreprenor pe băncile seminarului teologic, în topul celor mai mari producători de bunuri de larg consum, alături de marii jucători internaţionali?

Ciprian Otea a făcut primii paşi pe calea antreprenoriatului încă din anii studenţiei, aşa că în momentul în care a terminat seminarul teologic de la Iaşi, avea deja o mică activitate de business, care ulterior s-a transformat în Misavan, o afacere cu capital românesc, ajunsă acum la al 22-lea an de activitate.

Producătorul este unul dintre principalii furnizori de produse şi servicii integrate de curăţenie, acoperind întregul necesar de consumabile pentru spaţii comerciale, casnice şi de birouri. Cu o cifră de afaceri de 101 milioane de lei, compania s-a clasat în 2020 pe a patra poziţie în topul celor mai mari producători de bunuri de larg consum, din anuarul „Cei mai mari jucători din economie”, realizat de Ziarul Financiar, după Procter & Gamble şi înaintea Unilever. În prezent, compania are în portofoliu peste 1.500 de produse grupate în 12 branduri proprii destinate mai multor sectoare de activitate.

Deşi îşi dedică timpul şi activităţii preoţeşti, antreprenorul spune că a făcut întotdeauna o distincţie între activitatea de afaceri şi această pasiune, care niciodată nu a avut o componentă economică. „Nu mi-am asumat rolul de a gestiona o parohie, nu am concurat pentru un astfel de post şi multă vreme cei din jur nu ştiau de pregătirea mea universitară.”

A pornit businessul cu circa 50-100 de dolari, bani pe care i-a folosit pentru a onora primele comenzi venite din partea clienţilor. „Îmi amintesc şi acum prima comandă mai serioasă primită de la un magazin important, la vremea aceea, din Roman (unde am început afacerea, eu fiind nemţean). Nu aveam produsul pe stoc, aşa că m-am dus cu trenul, l-am luat de la furnizor şi l-am livrat clientului.”

Primii ani de business, până în 2009, îi numeşte „anii idilici”, de căutări. În acea perioadă povesteşte că avea activitate economică, dar nu şi un plan de business bine pus la punct.  În 2009 ajunsese la un portofoliu de peste 3.500 de produse, moment în care a decis să renunţe la mare parte dintre ele – mai mult de 2.000. „Timp de doi ani ne-am chinuit să le vindem şi să scăpăm de stocuri. Ştiam că vrem să comercializăm doar produse de curăţenie şi, prin urmare, am renunţat la restul. Imediat ce am început să avem o imagine mai de ansamblu, de direcţie în care vrem să mergem, am decis să avem în focus detergenţii.” Acest lucru s-a întâmplat după 2011-2012, când şi-a clarificat strategia de business şi s-a decis să se axeze pe extinderea teritorială, strategie pe care a urmat-o până în 2017. „Ne-am extins, astfel încât să ajungem la cât mai mulţi clienţi. Odată realizată extinderea, am făcut pasul cel mai important, şi anume producţia, dotând fabrica cu linie automată de producţie şi ambalare.” Articolele din portofoliul companiei sunt produse în fabrica Misavan de la Voineşti, judeţul Iaşi. Proiectul fabricii a fost iniţiat în 2017, la finalul căruia producţia a fost mutată acolo. 

Ciprian Otea spune că cea mai dificilă perioadă pentru businessul Misavan, şi pentru el ca antreprenor, a fost când a încercat să se extindă fără un sistem informatic adecvat, pierzând cumva controlul. Se întâmpla în anii 2012-2014, „o perioadă foarte grea”, şi asta pentru că produsele companiei erau aproape necunoscute şi, prin urmare, era foarte greu ca ele să fie acceptate rapid de clienţi. „Noi nu eram cunoscuţi la nivel naţional, brandul nostru nu era familiar clienţilor şi în perioada aceea veniturile din unele zone nu acopereau costurile operaţionale aferente. Dar am depăşit-o, am învăţat lecţia şi fiecare moment dificil ne-a ajutat să evoluăm ca business, să fim mai buni şi să ne urmăm valorile pe care ni le-am stabilit încă de la început. (...) Disciplina şi învăţarea sunt unele dintre principalele noastre valori.”

Pentru a păstra calitatea, antreprenorul spune că nu a scos niciodată profitul din firmă, ci l-a reinvestit, astfel încât să se perfecţioneze constant. „Nu am o cifră totală a investiţiei, nici nu cred că am ţinut cont vreodată de ea. Pot spune însă că cea mai valoroasă investiţie este echipa cu care lucrez, iar din perspectivă strict financiară, este cea demarată în iunie 2020 şi pe care o finalizăm în următoarele luni, şi anume depozitul logistic al Misavan din Parcul Industrial Miroslava din Iaşi, în valoare de aproape 7 milioane de euro, inclusiv stocurile de marfă.” Şantierul propriu-zis a început în iunie 2021, după proiectare şi obţinerea tuturor aprobărilor.

Strategia Misavan, spune antreprenorul, nu a vizat comercializarea produselor în reţelele de magazine pentru că au fost gândite pentru destinaţie profesională încă de la început, businessul având în prezent un portofoliu total de de peste 10.000 de clienţi B2B. 

„Gândite pentru consumatorul profesional, nu ne-am pus problema listării în comerţul modern. O singură dată am discutat cu o reţea de magazine, dar pentru noi nu a reprezentat o prioritate.” În contextul extinderii capacităţii de producţie, acum consieră că marile reţele pot fi o variantă importantă de luat în calcul, dar spune că va face sau nu acest pas şi în funcţie de politicile comerciale ale retailerilor. Anumite produse Misavan se regăsesc deja în lanţul Dedeman, „în contexul unei relaţii de lungă durată cu acest retailer.”


În timp, deşi produsele sunt destinate consumului profesional, odată ce consumatorii fizici au interacţionat cu produsele Misavan la locul de muncă a apărut cerere şi pe acest segment. Aceasta a fost, de altfel, şi unul dintre motivele pentru care compania a dezvoltat magazinul online.


În timp, deşi produsele sunt destinate consumului profesional, odată ce consumatorii fizici au interacţionat cu produsele Misavan la locul de muncă a apărut cerere şi pe acest segment. Aceasta a fost, de altfel, şi unul dintre motivele pentru care compania a dezvoltat magazinul online. „Am vândut şi vindem produse Misavan în comerţul tradiţional, dar în acelaşi timp am creat produse care se potrivesc mai bine nevoilor casnice.” În cazul detergenţilor, formulele chimice spune că sunt diferite pentru produsele profesionale versus cele de consum casnic, tocmai de aceea a decis să grupeze produsele profesionale în gama Misavan Profesional, sub brandul Dr. Stephan. Pe zona B2B, compania foloseşte pentru livrare o flotă de peste 200 de maşini, din care 50 de dube şi camioane. Antreprenorul spune că nu doreşte să intre în concurenţă cu marile companii. „Fiecare are gama lui de clienţi şi piaţa este mare. Lucrurile care ne-au ajutat în dezvoltarea de până acum au fost legate de calitatea produselor, dar şi orientarea către componenta de transport. Suntem printre puţinii care putem, în 95% dintre cazuri, să livrăm produsele în 24-48 de ore de la plasarea comenzii”, referindu-se aici la clienţii-companii, către cei casnici livrarea făcându-se, datorită regulamentelor juridice, prin firme de curierat.

După atingerea „pragului psihologic” de 100 de milioane de lei cifră de afaceri în 2020, antreprenorul spune că şi anul trecut a venit cu creşteri, însă „rezultale financiare ale anului trecut nu sunt încă cele finale şi nu le putem comunica încă. (...) Ne-am obişnuit să avem creştere anuală, aşa că ne dorim acelaşi lucru şi pentru 2022.” În prezent, Misavan trece printr-o perioadă de consolidare. Din planurile de extindere ale companiei se numără accesarea cât mai multor clienţi profesionali, „mai ales că gama noastră de produse este destinată mai multor sectoare de activitate, de la HoReCa, office, auto, retail, la sectorul medical, industrial, instituţii publice etc”. Businessul are în prezent 12 filiale la nivel de ţară (în toate zonele ţării), inclusiv în Bucureşti. „Ne uităm către extinderea în străinătate, analizăm, însă nu avem astfel de planuri pe termen scurt. Analizăm fiecare pas cu maximă atenţie şi vrem să-l facem la momentul oportun.”

În 2022 compania are în plan şi finalizarea proiectelor aflate în derulare şi extinderea capacităţii de producţie. „În prezent finalizăm investiţia în depozitul nostru logistic din Parcul Industrial Miroslava, un proiect foarte important pentru noi. Vom muta şi birourile acolo, cel mai probabil peste câteva luni, când vor fi terminate lucrările la zona de birouri. În februarie intenţionăm să dăm în folosinţă depozitul logistic.” În paralel, businessul continuă să recruteze angajaţi, antreprenorul vizând o creştere a echipei cu încă 40-50 de persoane. 

Despre eventualitatea vânzării businessului, Otea spune că „încercăm să ne organizăm ca o afacere de familie. Am primit întrebări directe pentru vânzare dar nu am intrat în negocieri pentru că nu era cazul”.

În paralel cu timpul dedicat activităţii preoţeşti, lui Ciprian Otea îi place să petreacă timpul liber – „destul de limitat” – cu familia şi să călătorească alături de aceasta. Tinerilor antreprenori aflaţi la început de drum le transmite să fie curajoşi, să-şi urmeze viziunea, dar să fie pregătiţi în acelaşi timp şi pentru eşec, nu doar pentru reuşită. „Adaug aici şi nevoia permanentă de a te documenta despre domeniul în care activezi, pentru că altfel şansele de a performa sunt minime. Know how-ul este o condiţie absolut necesară pentru a avea rezultate bune în afaceri.”

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.