Cine isi cumpara frigidere scumpe cat o casa
Romanilor le place luxul, inclusiv cand ne referim la dotarile din casa. Electrocasnicele de lux vandute reprezinta un segment restrans, dar afacerea e in crestere, chiar daca nu multi isi permit sa tina mancarea in frigidere de peste 100.000 de lei.
"Cutrei saptamani in urma am gasit la cineva un aspirator fabricat in 1970. Desi am incercat sa ii oferim o suma de bani pe el si un aspirator nou, omul a refuzat categoric. Sustinea ca aparatul merge foarte bine si ca nu vrea sa renunte la el", povestea de curand Leo Popescu, director de vanzari al Miele Appliances Romania. Aspiratorul despre care vorbeste era pentru muzeul companiei. Fiecare subsidiara Miele are cate un spatiu special pentru obiecte istorice, cumparate de la populatie. "Colegii nostri de la service gasesc, cu surprindere, in tara electrocasnice cumparate cu peste 20 de ani inainte din strainatate", adauga Popescu.Compania, care a vandut anul acesta cel mai scump frigider din Romania - o combina de 134.000 de lei - si-a crescut afacerile cu 50% fata de 2009, cand a avut o cifra de afaceri de 1,9 milioane de euro.
Un rol important in vanzarile de anul trecut l-au avut cele pentru proiectul rezidential Stejarii, ansamblu de lux din nordul Capitalei, dezvoltat in urma unei investitii de 230 mil. euro de catre Tiriac Imobiliare. Desi este in crestere, piata produselor electronice si electrocasnice de lux este destul de restransa, cu vanzari de cateva milioane de euro anual. In perioada iulie-septembrie, cumparatorii au cheltuit 305 mil. euro pentru bunurile de folosinta indelungata, cu aproape 11% mai putin fata de perioada comparabila din 2009, potrivit companiei de cercetare GfK. Sectorul electrocasnicelor mici s-a redus cu 4,1%, iar cel al electrocasnicelor mari cu 6,7%. Cu toate acestea, perioada a fost cea mai buna din acest an, majoritatea categoriilor de produse avand crestere raportat la trimestrul al doilea.
"Piata romaneasca de echipamente electrocasnice premium este inca tanara, dar experienta noastra de pana acum demonstreaza ca romanii tind sa fie atrasi de produsele cu un grad ridicat de calitate", considera Stavros Politis, Export Manager Miele pentru Europa de Sud-Est. Din 2008 incoace, sustine el, comportamentul de consum a evoluat, in sensul ca oamenii sunt dispusi sa plateasca mai mult pentru un produs, atat timp cat inteleg beneficiile lui si vor un bun cu adevarat durabil: "Putem spune ca am urcat o treapta mai sus in procesul de maturizare a pietei".
Cel mai ieftin aspirator Miele costa la raft 700 de lei, dublu fata de media celorlalti producatori. "Tinand cont ca vindem cam 150-200 de bucati pe luna, mi se pare foarte bine pentru un produs proaspat lansat, care nu a beneficiat de foarte multa publicitate pana la ora actuala", adauga directorul de vanzari. Incepand din vara, firma are contracte de distributie pentru aspiratoare cu marii comercianti din domeniul electrocasnicelor, iar pe baza vanzarilor de pana acum, "ne asteptam la cresteri foarte bune, mai ales pe acest segment".
Popescu afirma ca in afara de produsele de top exista si oferta pentru persoanele cu venituri medii, diferenta fiind data de faptul ca aparatele au in acest caz mai putine functii. "In ce priveste comportamentul de consum, nu cred ca se poate vorbi de produse prea scumpe pentru consumatorii romani", declara la inceputul acestui an pentru BUSINESS Magazin Dragos Salamac, team leader al BenQ Romania. Analizand insa orientarea generala, spune Salamac, se observa ca in 2009, o parte importanta a cumparatorilor de produse premium au inceput sa se orienteze catre o zona de mijloc, in timp ce o alta categorie "si mai importanta" a inceput sa aprecieze produsele ieftine. "De altfel, chiar si marcile considerate premium pana acum au inceput sa se adreseze prin anumite produse segmentului mediu de cumparatori.
"Consumatorul de produse electrocasnice de lux, sustine Leo Popescu, este o persoana educata, care a calatorit foarte mult si a avut ocazia sa vada in alte tari ce inseamna confortul «electrocasnic». Nu este acelasi profil de cumparator ca la o masina de lux, unde ideea de a iesi in evidenta este mult mai mare. Oamenii chiar le iau sa le foloseasca in casa, sa-si faca viata mai usoara", spune el. In plus, consumatorul educat nu ia decizia de cumparare decat dupa o lunga analiza a pietei; sunt comparate ofertele diferitelor branduri, se citesc forumuri de specialitate - e un proces de durata. Spre exemplu, cei ce vin in showroom-ul Miele stiu deja ce vor sa cumpere si sunt foarte putini veniti doar sa se uite.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro