Cosmin Mulţescu, Digital & Technology Platform Director, Coca-Cola HBC România
1. Cum aţi defini transformarea digitală în domeniul dvs. de activitate?
Dacă ar fi să definim în două cuvinte transformarea digitală în Coca-Cola HBC România, aceasta este accelerată şi continuă. Lucrăm în „agile”, am făcut recent schimbarea de la „waterfall methodology”. Ne concentrăm foarte mult pe simplificarea proceselor şi punem accentul pe progres. Iar principala resursă în această abordare este informaţia. Disponibilitatea datelor şi analizelor din piaţă reprezintă un avantaj competitiv pentru noi. Astfel, pentru a oferi susţinerea necesară echipelor noastre, implementăm cele mai noi trenduri în tehnologie cum ar fi big data, smart chatbot, image recognition. În acelaşi timp, optimizăm procesele prin automatizare, machine learning şi inteligenţă artificială.
2. Cum a stimulat pandemia digitalizarea în cazul companiei pe care o reprezentaţi?
De cele mai multe ori, adoptarea noilor tehnologii şi a schimbării poate fi dificilă. Însă faptul că pandemia ne-a împins să facem această trecere mult mai rapid s-a dovedit a fi benefic pentru anumite sectoare ale businessului. Un exemplu concret este zona de B2B online. Având în vedere profilul pieţei din România, atât pentru noi, cât şi pentru clienţii noştri, zona B2B online nu se afla în topul priorităţilor. Lucrurile s-au schimbat însă în ultima vreme, iar o investiţie strategică majoră pe care am făcut-o a fost în Stockday, o platformă online de B2B adresată clienţilor de comerţ tradiţional şi HoReCa. Alături de partenerii noştri, HEINEKEN România, deţinătorii companiei de la care am achiziţionat 50% din acţiuni, ne-am propus să creştem businessul Stockday. Viziunea noastră este ca acesta să devină un one-stop shop, un instrument digital valoros pentru clienţii noştri.
3. Cum poate deveni digitalizarea un factor de diferenţiere, un avantaj competitiv, în domeniul în care activaţi?
Unul dintre principalele avantaje ale digitalizării este faptul că reduce timpul pe care îl acordăm rutinelor care nu aduc valoare adăugată. Timpul pe care îl câştigăm folosindu-ne de tehnologie este reinvestit astfel în activităţi care îi ajută pe colegii noştri să se dezvolte profesional, să construiască strategii de succes şi să înţeleagă mai bine nevoile clienţilor noştri. Iar atunci când creştem împreună cu partenerii noştri, ştim că ne-am creat cel mai bun avantaj competitiv. Punem în centrul strategiei noastre parteneriatele cu clienţii şi nevoile acestora. Indiferent că alegem sau nu să ţinem pasul cu noile tehnologii, clienţii noştri o vor face cu singuranţă. Aşadar, este esenţial pentru noi să implementăm constant noile tehnologii care apar pe piaţă pentru a rămâne partenerul de încredere al acestora.
Vorbind, însă, mai pe larg, noile tehnologii reprezintă şi o soluţie foarte eficientă pentru protejarea mediului înconjurător. Implementăm astfel de soluţii şi la nivel operaţional. Spre exemplu, una dintre ultimele astfel de investiţii a fost de 2 milioane de euro, într-un echipament unic în România. Acesta se numeşte KeelClip şi a fost instalat în fabrica noastră din Timişoara. Cu ajutorul acestei tehnologii înlocuim folia de plastic pe care o foloseam pentru baxurile de doze cu un ambalaj colectiv de carton reciclabil şi biodegradabil. Reducem astfel cu 200 de tone pe an cantitatea de plastic pe care o foloseam. Aceasta este doar una dintre acţiunile pe care le luăm în acest sens, însă este un exemplu perfect de schimbare în bine pe care tehnologia o aduce.
Experienţă: Membru în board cu abilităţi manageriale, are o experienţă vastă în IT, sales & supply chain. Experienţă de leadership de peste 15 ani în poziţii de management în FMCG.
4. Care sunt cele mai importante proiecte digitale în care v-aţi implicat şi ce investiţii au fost direcţionate în acestea?
Pe lângă investiţia în platforma online B2B Stockday, un alt proiect în care am investit recent este unul intern. Proiectul se numeşte Big Data Advance Analytics (BDAA) şi a fost lansat în anul 2020. Investiţa are ca scop optimizarea stocurilor la clienţi şi vânzarea targetată. Proiectul foloseşte data science şi machine learning. Până în prezent, acesta a livrat peste aşteptări, crescând valoarea timpului petrecut în piaţă de către business developerii noştri prin recomandări bazate pe date în ceea ce priveşte stocul, vânzarea incrementală, activităţile de merchendising în locaţiile clienţilor.
5. Care sunt top 3 obiective pe care vi le-aţi propus prin prisma digitalizării pentru compania pe care o reprezentaţi?
Un prim obiectiv la nivel de companie este consolidarea parteneriatelor cu clienţii noştri. Astfel, pentru departamentul pe care îl coordonez este prioritar să dezvolte programe şi să adopte tehnologii care să vină în sprijinul echipei de vânzări. Unul din proiectele în care echipa de IT a fost implicată este „Business Developer Centricity”, prin care ne dorim să reducem timpul alocat rutinelor care nu aduc plus valoare şi să maximizăm timpul alocat pentru activităţi care urmăresc creşterea businessurilor clienţilor noştri. Urmează să implementăm un smart chatbot pentru echipa noastră de vânzări. Având la bază artificial inteligence şi machine learning, acesta va furniza informaţii relevante pentru creşterea performanţei şi eficienţei. Un alt obiectiv pe care ne concentrăm este consolidarea dialogului pe care îl avem cu clienţii noştri. Comunicarea cu aceştia este esenţială, iar parteneriatele noastre se bazează pe transparenţă şi promptitudine. De aceea, am început implementarea unui proiect de Next Generation Contact Center ce vizează atât capabilităţile de omnichannel (voice/e-mail/web chat interactions), cât şi integrarea cu social media.
O altă zonă pe care ne concentrăm este folosirea fluxului mare de informaţii şi date. Acestea devin un aliat puternic în luarea unor decizii informate care pot face diferenţa în piaţă, atât pentru noi, cât şi pentru clienţi. De aceea, o altă prioritate este să accelerăm beneficiile pentru proiectul intern Big Data Advance Analytics (BDAA).
6. Care sunt provocările pe care le întâmpinaţi când vine vorba despre transformarea digitală?
Domeniul tech este extrem de dinamic, iar durata de viaţă a noilor aplicaţii şi instrumente a devenit din ce în ce mai scurtă. Pentru a rămâne relevant în piaţă, adoptarea trebuie să se facă într-un ritm accelerat faţă de trecut. Provocarea vine, aşadar, din înţelegerea noilor tehnologii, adoptarea acestora şi extragerea beneficiilor înainte să apară o nouă tehnologie care trebuie integrată în business.
Specific pentru Coca-Cola HBC România, o altă provocare se datorează diversităţii pieţei locale în ceea ce priveşte nivelul de digitalizare. Lucrăm cu clienţi diverşi, din toate zonele ţării. Iar când vine vorba de adoptarea noilor tehnologii, putem observa diferenţe. Aici intervine însă agilitatea pe care o regăsim la nivelul întregii companii, orientarea spre soluţii personalizate pentru nevoile fiecărui client fiind un asset al echipelor noastre care ne ajută să câştigăm în piaţă.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro