Cum se dezgheata piata electrocasnicelor
In ultimii doi ani, piata de electrocasnice din Romania a trecut prin vremuri tulburi, cu scaderi de sute de milioane de euro. Se pare insa ca in primul trimestru al acestui an, pentru prima data de la inceperea crizei, a crescut. Sa fie acesta un semn ca isi revine consumul?
Adrian si Magda Ionescu si-au cumparat anul trecut un apartament cu doua camere in cartierul Nicolae Grigorescu din Capitala. Proaspat casatoriti, cei doi tineri si-au mobilat casa de la zero. In materie de electrocasnice insa au cumparat doar strictul necesar: un aragaz, o masina de spalat, un frigider, un televizor LCD si cateva electrocasnice mici. "Am luat doar ce era necesar pentru ca nu am avut bani. Mai mult de jumatate din salariu am dat doar pe frigider", marturiseste Ionescu, precizand ca va inlocui electrocasnicele pe care le-a cumparat doar atunci cand se vor defecta.
In 2009 si 2010 criza s-a resimtit in comportamentul consumatorilor prin faptul ca au cumparat electrocasnice doar din necesitate, de multe ori pentru a inlocui bunuri care se defectau. "Romanii au fost extrem de sensibili si la costuri, preferand promotiile si reducerile. In plus, sesizam o scadere a vanzarilor produselor independente, care sunt inlocuite de produsele incorporate", spune Adrian Olteanu, directorul general al lantului de electro-retail Flanco.
In toate tarile unde puterea de cumparare este mare, acolo unde venitul este de doua sau trei ori mai mare fata de pretul unui aparat electrocasnic lucrurile stau diferit. In Romania insa, un frigider costa cat salariul mediu pe economie. "E o investitie foarte mare sa-ti aloci un salariu din cele 12 pentru un produs electrocasnic. Este o decizie importanta pe care oamenii o cantaresc pe toate partile", afirma Monica Iavorschi, director general al Arctic. In plus, romanul din clasa de mijloc are un buget pe care si-l aloca acum cu precadere pentru a-si plati facturile si a-si cumpara mancare.
Pentru prima data in ultimii doi ani insa, piata bunurilor de folosinta indelungata a cunoscut o crestere fata de aceeasi perioada a anului precedent. In primul trimestru din 2011 piata a atins o valoare de 307 milioane de euro, cu 10,7% peste cea inregistrata in T1 2010, potrivit unui raport al companiei de cercetare de piata GfK. "Cresterea pietei in primul trimestru fata de 2010 poate fi considerata un semnal al revenirii consumului, insa ramanem rezervati in ceea ce priveste o crestere semnificativa de la un trimestru la altul", spune directorul Flanco, precizand ca trebuie tinut cont de faptul ca aceasta crestere nu a venit in mod egal de la toti jucatorii de pe piata. Flanco a atins in luna aprilie a acestui an o cota de piata de 10%, iar pana la finalul anului Olteanu estimeaza ca va ajunge la 11%. Aceasta este cea mai mare cota de piata a companiei din ultimii patru ani, in ciuda faptului ca suprafata de vanzare este acum cu 35% mai mica decat in anul 2008 si cu un sfert mai redusa fata de 2009. "La inceputul anului 2011, suprafata de vanzare a Flanco era de circa 34.000 mp, iar pana la sfarsitul anului 2011 ne-am propus sa ajungem la 38.000 mp, in urma extinderii retelei de magazine", completeaza Olteanu.
In ce priveste piata de electrocasnice mari, primul trimestru a fost stabil, atingand aceeasi valoare ca anul trecut - 59 milioane de euro. Unul dintre factorii care au contribuit la aceste rezultate a fost cresterea TVA de anul trecut. Potrivit oficialilor GfK, masinile de spalat au fost produsele care au performat cel mai bine in acest trimestru, dominand cu ratele lor de crestere sectorul electrocasnicelor mari. Masinile de gatit au fost produsele cu cele mai slabe rezultate, inregistrand totodata si cea mai mare scadere in cadrul sectorului. A avut loc o reorientare a preferintelor consumatorului catre produse mai noi si mai atractive, cum ar fi aparatele de gatit incorporabile. "Daca ne raportam la electrocasnicele mari, cele mai importante cresteri au fost inregistrate de masini de spalat si de aparate frigorifice, care au fost cumparate pentru a le inlocui pe cele care nu mai functionau sau pe cele vechi cu unele noi, cu functii avansate", explica Olteanu.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro