Cum vede piaţa locală Mircea Scăunaşu, director general al Philip Morris România, după doi ani petrecuţi acasă. Anterior, a lucrat în şase ţări aflate pe trei continente

Autor: Ioana Matei Postat la 12 decembrie 2024 76 afişări

Lui Mircea Scăunaşu îi plac provocările care îi testează rezistenţa, fie că e vorba de viaţa personală sau de evoluţia sa profesională. De anul trecut, de când a devenit director general al Philip Morris România, a condus compania cu aceeaşi disciplină şi determinare pe care le cultivă în sporturile de anduranţă. Strategia companiei, spune el, se aseamănă unui maraton: nu este un sprint către rezultate rapide, ci o cursă pe termen lung, în care fiecare decizie strategică reprezintă un pas esenţial spre atingerea unei viziuni ambiţioase.

„Într-un maraton, ai un obiectiv final, ştii unde este linia de sosire şi trebuie să te concentrezi pe fiecare kilometru parcurs. La fel, PMI are o viziune clară: să devină o companie preponderent fără fum până în 2030, cu peste două treimi din veniturile nete totale provenind din produse fără fum. Fiecare iniţiativă şi investiţie reprezintă un kilometru parcurs în această călătorie către un viitor fără fum şi contribuie la atingerea acestui scop”, descrie Mircea Scăunaşu, într-un mod metaforic, obiectivele companiei pe care o conduce. După aproape doi ani de mandat, a ajuns la concluzia că, să lucreze pentru Philip Morris sau în industrie, în general, indiferent de poziţia ocupată, este o provocare. Iar as-ta se potriveşte mănuşă cu felul în care el alege să îşi trăiască viaţa: „Îmi plac provocările care îmi solicită re-zistenţa, atât în viaţa profesională, cât şi în cea personală. La fel ca în sport, şi în activitatea profesională, provocările mă motivează, mă ajută să învăţ lucruri noi şi să îmi depăşesc limitele”.

Mircea Scăunaşu este primul român care conduce echipa Philip Morris de pe piaţa locală din funcţia de director general, după ce businessul a fost condus doar de expaţi. Rolurile pe care le-a avut anterior l-au purtat şi pe el în şase ţări aflate pe trei continente, după cum povestea în interviul Meet The CEO care l-a avut drept protagonist odată cu numirea sa. 

Cum vede însă lucrurile după aproape doi ani acasă? Mircea Scăunaşu povesteşte că, atunci când a acceptat această poziţie, în martie 2023, a făcut-o cu mândrie şi un simţ al responsabilităţii: „Am fost foarte bucuros şi mâ-ndru când mi s-a propus să revin în România, ţara în care mi-am început cariera în Philip Morris International. Mâ-ndru pentru că România este o ţară aflată în centrul strategiei PMI de a construi un viitor fără fum”. Adaptarea la provocările unei industrii notoriu complexe a venit cu aşteptări înalte şi un ritm de schimbare rapid, însă el a privit această situaţie drept o oportunitate de a-şi testa abilităţile şi de a se dezvolta continuu. Cu o abordare pragmatică şi o dorinţă constantă de învăţare, el afirmă că adaptabilitatea şi dorinţa de a-şi depăşi limitele au fost cheia suc-cesului său. Un obiectiv major al mandatului său a fost consolidarea poziţiei de lider a IQOS pe piaţa românească. Scăunaşu detaliază că acest lucru a implicat nu doar lansarea de produse noi, ci şi extinderea structurii comerciale pentru a sprijini consumatorii într-un mod mai eficient. Un aspect important al misiunii companiei a fost şi contin-uarea eforturilor de informare şi educare a celor aproximativ patru milioane de fumători români. „Ne dorim ca aceştia să ia o decizie informată, bazată pe ştiinţă, şi să renunţe la ţigări în favoarea unor produse fără fum care, deşi nu sunt complet lipsite de riscuri, reprezintă o alternativă mai bună la continuarea fumatului”, afirmă el. Pe parcursul anului 2024, Philip Morris România a făcut progrese  importante, marcate de aniversarea a 10 ani de la lansarea IQOS la nivel global: „Am aniversat 10 ani de la lansarea IQOS, ceea ce a fost o oportunitate de a intro-duce noi produse şi de a extinde categoria produselor fără fum”. Această iniţiativă a reprezentat un punct de cotitură pentru companie, care şi-a asumat transformarea completă de la un producător de ţigarete la un inovator în dome-niul produselor fără fum. „Am fost prima companie din industria tutunului care a mizat pe ştiinţă şi inovaţie, lansând o categorie complet nouă de produse care nu ard tutunul, ci îl încălzesc,” spune Scăunaşu, subliniind importanţa unei strategii susţinute de cercetare ştiinţifică. Investiţiile PMI în România au continuat, depăşind 730 de milioane de dolari în 2024. Transformarea fabricii din Otopeni a fost un proiect major, care a schimbat unitatea de producţie dintr-una exclusiv de ţigarete într-una axată majoritar pe consumabile pentru dispozitive fără fum. „Aceste investiţii ne-au permis să contribuim nu doar la transformarea industriei, ci şi la creşterea economiei româneşti,” afirmă Scăunaşu, menţionând că exporturile fabricii din Otopeni acoperă acum 54 de pieţe de pe 5 continente. Investiţiile au permis Philip Morris România să menţină poziţia de lider pe piaţă, cu 92% din producţia fabricii din Otopeni fiind exportată către pieţe exigente precum Japonia. În ceea ce priveşte 2025, Philip Morris România îşi va continua efor-turile de sustenabilitate, inclusiv instalarea unui sistem extins de panouri solare, parte a unui obiectiv ambiţios de neutralitate a emisiilor de carbon. „Prima fază a proiectului de panouri solare a fost finalizată în toamna lui 2024, şi vom continua în 2025. Această iniţiativă ne va ajuta să reducem emisiile de CO2 cu până la 11,6 kT anual,” spune Scăunaşu, subliniind alinierea la strategia globală Philip Morris International. Pe lângă investiţiile în tehnologie, compania a investit şi în oameni. 


Carte de vizită:

Mircea Scăunaşu a preluat mandatul de conducere a Philip Morris România pe 1 martie 2023, fiind primul român care conduce echipa companiei de pe piaţa locală din funcţia de director general.

Anterior, a fost Global Head Commercial Operations la Philip Morris International Duty Free.

Cu o experienţă în business de peste 26 de ani şi 18 ani în Philip Morris International, Mircea Scăunaşu şi-a început cariera în Philip Morris România în 2004, ulterior preluând poziţia de Manager Sales Strategy, Philip Morris Asia-Pacific. În 2017, în calitate de director de vânzări, a avut o contribuţie semnificativă la lansarea şi comercializarea cu succes a IQOS pe piaţa din Polonia.

Deţine o diplomă în administrarea afacerilor (MBA) de la Universitatea din Ottawa şi o diplomă în Transition to Busi-ness Leadership de la Institutul Internaţional de Dezvoltare a Managementului (IMD) din Elveţia.

Philip Morris România este unul dintre cei mai dinamici angajatori de pe piaţa locală şi printre cei mai mari; com-pania este prezentă pe piaţa locală de aproximativ 30 de ani şi operează prin două entităţi: Philip Morris Trading (divizia comercială) şi Philip Morris România (divizia de producţie, fabrica din Otopeni).


Transformarea fabricii din Otopeni şi accentul pe inovaţie au dus la o creştere constantă a numărului de angajaţ: „În mod normal, te-ai putea gândi că retehnologizarea ar putea reduce numărul de angajaţi, însă realitatea este că am crescut constant, cu o rată anuală de 7%.” Acest lucru este valabil atât pentru divizia comercială, cât şi pentru fab-rica din Otopeni, unde s-au căutat candidaţi cu competenţe moderne şi specializare tehnică.  Anul trecut, numărul angajaţilor a crescut atât la nivel local, cât şi global. În prezent, din cei peste 80.000 de angajaţi ai Philip Morris In-ternational la nivel mondial, mai mult de 1.500 lucrează în România, în divizia comercială şi la fabrica modernizată din Otopeni. Schimbările au fost evidente mai ales în divizia comercială, unde s-a căutat un nou tip de profil pentru candidaţi, cu accent pe competenţe în vânzări, marketing digital şi sustenabilitate. În acelaşi timp, pentru fabrica din Otopeni, compania a continuat să prioritizeze angajaţii cu specializări tehnice sau cu deschidere către reorien-tare profesională, esenţială într-un mediu industrial marcat de tehnologii avansate. „Am investit considerabil în formarea şi recalificarea angajaţilor pentru a se adapta la noile tehnologii şi produse,” explică Scăunaşu. 

Diplomaţia economică, un catalizator pentru creştere?

Transformarea fabricii din Otopeni într-un centru de producţie pentru consumabilele dispozitivelor care încălzesc tutunul reflectă nu doar inovaţia tehnologică, ci şi o schimbare fundamentală în modul în care este percepută in-dustria tutunului, crede directorul general al Philip Morris România. Din punctul lui de vedere, „Reindustrializarea României nu este doar o necesitate, ci şi o oportunitate uriaşă de a revitaliza economia naţională. Industria rămâne coloana vertebrală a unei economii solide, iar România are resursele, talentul şi voinţa de a-şi revendica locul pe scena europeană”. PMI a investit peste 730 de milioane de dolari în retehnologizarea şi extinderea fabricii din Otopeni, iar această unitate nu mai produce ţigarete, ci este acum un centru global de inovaţie pentru produse fără fum, destinate exportului către 54 de ţări.

Scăunaşu subliniază că PMI a fost un catalizator al acestui proces de transformare şi este un exemplu al reindustrializării moderne, care îmbină tehnologia de vârf cu un accent puternic pe practici durabile: „Am trecut de la producţia tradiţională de ţigarete la consumabile pentru dispozitivele care încălzesc tutunul, ceea ce demonstrează angajamentul nostru faţă de inovaţie şi sustenabilitate”. Diplomaţia eco-nomică joacă un rol esenţial în peisajul investiţiilor ce ar putea fi atrase în continuare de industrie, iar autorităţile române ar putea valorifica şi mai mult potenţialul acesteia: „Diplomaţia economică poate deschide pieţe noi şi crea punţi comerciale solide, asigurând că România nu este doar un centru de producţie, ci un model de inovaţie şi competitivitate la nivel global”. Produsele fără fum sunt considerate bunuri cu valoare adăugată ridicată, iar succe-sul acestora contribuie semnificativ la poziţionarea României pe harta globală a inovaţiei.

Exporturile sunt un ele-ment cheie în această evoluţie. „Aproximativ 92% din producţia fabricii din Otopeni este destinată exportului, iar Japonia este o piaţă strategică, unde am avut un impact major datorită standardelor noastre înalte de producţie şi calitate,” explică Scăunaşu. Această performanţă a fost posibilă şi datorită acordurilor comerciale între Uniunea Europeană şi Japonia, care au facilitat accesul produselor româneşti pe pieţe internaţionale. Planurile PMI pentru viitor includ o extindere strategică în regiuni precum Asia şi America Latină, ţinând cont de cererea tot mai mare pentru produse fără fum. „Monitorizăm atent pieţele internaţionale şi ne propunem să ne menţinem o strategie ba-zată pe standarde ridicate şi colaborare locală”, spune Scăunaşu. Această strategie nu doar că întăreşte poziţia României ca exportator de produse inovatoare, ci are şi un impact pozitiv asupra economiei naţionale. Creşterea gradului de acceptare a produselor fără fum a deschis noi oportunităţi de investiţii. PMI a fost în avangarda acestei tendinţe, realizând investiţii succesive care au depăşit un miliard de dolari în ultimii 30 de ani. „Fiecare investiţie făcută astăzi este o investiţie în progres şi sustenabilitate pentru noi şi pentru comunităţile în care activăm,” subliniază Scăunaşu.   

Cinci întrebări şi răspunsuri din interviul cu Mircea Scăunaşu, director general, Philip Morris România

1. Philip Morris International (PMI) a devenit un catalizator al transformării într-o industrie care nu s-a schimbat aproape deloc de-a lungul timpului. Cum aţi perceput această tranziţie, atât din interior, cât şi din punctul de vedere al impactului asupra pieţei româneşti?

Anul acesta, am sărbătorit 10 ani de când Philip Morris International (PMI) a lansat, la nivel global, IQOS, dispozitivul care încălzeşte tutunul fără să îl ardă, şi am început astfel călătoria către un viitor fără fum. Am fost prima companie din industria tutunului care a mizat pe ştiinţă şi inovaţie şi a venit în întâmpinarea nevoilor fumătorilor adulţi cu o categorie nouă de produse care nu ard tutunul, ci îl încălzesc. Odată cu asumarea misiunii de a construi un viitor fără fum compania a început un proces de transformare din temelii, la nivel global. Acest proces continuă şi astăzi, paşi importanţi au fost făcuţi, dar mai avem multe de făcut. Însă, ce vreau să subliniez este faptul că ceea ce părea un vis îndrăzneţ în 2008, când au început investiţiile în cercetarea şi dezvoltarea produselor fără fum, dar şi în 2014, când s-a lansat IQOS, începe să devină realitate. La 10 ani de la lansare, IQOS este cel mai cunoscut brand de dis-pozitive care încălzesc tutunul, iar produsele alternative fără fum ale PMI sunt disponibile în peste 90 de pieţe. Iar România joacă un rol central în transformarea companiei şi strategia de a construi un viitor fără fum. În 2024, in-vestiţiile PMI în România au continuat şi au depăşit 730 de milioane de dolari. Ca urmare a acestor investiţii înce-pute în 2017, fabrica din Otopeni a fost transformată dintr-o unitate de producţie doar de ţigarete într-una de producţie majoritară pentru consumabile din tutun compatibile cu IQOS şi alte dispozitive care nu ard tutunul din portofoliul companiei. Numărul fumătorilor adulţi din ţara noastră care au ales alternativele fără fum dezvoltate de compania noastră a crescut încet, dar constant, şi a ajuns la peste jumătate de milion. Am lansat produse noi, cum ar fi dispozitivul ILUMA i Prime, şi am extins categoria produselor fără fum cu ZYN, pliculeţele cu nicotină pentru uz oral. Toate aceste produse sunt susţinute de cercetare ştiinţifică şi inovaţie. Am continuat să inovăm pentru a le oferi fumătorilor adulţi produse fundamentate ştiinţific, ce răspund nevoilor lor diverse şi reprezintă o alternativă mai bună la continuarea fumatului. Cu o misiune atât de ambiţioasă, provocările sunt inevitabile. Una dintre cele mai mari rămâne lupta împotriva dezinformării. Eforturile noastre de a furniza informaţii bazate pe ştiinţă se con-fruntă uneori cu scepticism şi informaţii distorsionate, dar vedem în aceasta o oportunitate de a clarifica şi de a sprijini consumatorii adulţi să ia decizii informate şi benefice pentru ei. Personal, am privit fiecare provocare ca pe o şansă de a contribui la o poveste de succes pentru România, o poveste pe care o construim prin inovaţie, perse-verenţă şi o viziune clară asupra viitorului.

2. După aproape doi ani de mandat, care sunt principalele lecţii pe care le-aţi învăţat în calitate de director general? Cum v-au modelat aceste experienţe ca lider?

Toate funcţiile pe care le-am ocupat până în prezent m-au ajutat să devin liderul care sunt acum. Am lucrat cu echipe din culturi foarte diferite, cu oameni extrem de diverşi din punct de vedere al mentalităţii, care m-au ajutat să dezvolt o anduranţă profesională solidă. Aceasta se reflectă şi în pasiunea mea pentru sport, în special pentru maraton şi triatlon, activităţi care necesită rezistenţă şi perseverenţă. Perseverenţa, rezistenţa, adaptabilitatea, viziunea sau puterea de anticipare şi pregătirea din timp pentru oportunităţi sunt principalele mele calităţi. În toată activitatea mea, mi-a plăcut să dezvolt talente, să îmi ajut colegii să se dezvolte, lucru benefic atunci când ajungi să faci echipă cu acei oameni. Până la urmă, eşti la fel de bun ca echipa ta. Însă, în acelaşi timp, am şi aşteptări foarte ridicate de la cei cu care lucrez şi, în trecut, am insistat foarte mult ca lucrurile să fie făcute în felul meu. Odată cu maturizarea ca lider, am învăţat să fiu mai maleabil, mai flexibil în gândire şi că, în orice profesie, este nevoie de ne-gociere pentru a construi o carieră de lungă durată.

3. Care sunt planurile dumneavoastră pentru 2025, atât la nivel de business, cât şi personale? Ce obiective doriţi să atingeţi în acest nou an?  

Am făcut paşi importanţi pe drumul către o Românie fără fum, jucăm un rol central în strategia Philip Morris Interna-tional de a construi un viitor fără fum şi suntem un partener de încredere al statului român. Acestea sunt obiectivele mele la conducerea Philip Morris România în continuare şi le voi realiza alături de colegii mei, ca până acum. Am parte de colegi foarte bine pregătiţi şi cu o atitudine de „go-getter” care îmi place foarte mult, ceea ce, mărturisesc, îmi face munca mai uşoară.  Pentru 2025, prioritatea noastră este să extindem investiţiile în sustenabilitate la fabri-ca din Otopeni, cu obiectivul de a atinge neutralitatea emisiilor de carbon. Continuăm proiectele de instalare a panourilor solare şi adoptăm soluţii tehnologice de eficienţă energetică, în linie cu strategia globală Philip Morris International de a construi un viitor mai verde. Sunt convins că aceste investiţii nu doar că vor susţine dezvoltarea noastră, ci vor avea un impact pozitiv şi asupra comunităţii locale, şi asupra economiei româneşti.  

Pe plan personal, consider esenţial să îmi menţin un stil de viaţă care îmbină performanţa profesională cu energia adusă de activităţile sportive. Antrenamentele de anduranţă îmi oferă ocazia de a mă autodepăşi şi de a cultiva dis-ciplina necesară atât în viaţa personală, cât şi la nivel profesional. Această mentalitate de perseverenţă şi dedicare mă ajută să rămân concentrat asupra obiectivelor, conducând echipa spre excelenţă şi inovaţie în fiecare zi.

4. Cum vedeţi evoluţia Philip Morris România în anii următori şi care sunt factorii care vor defini succesul companiei în acest mediu economic dinamic?

Pentru mine, succesul nu înseamnă doar cifre; înseamnă să creez valoare pentru oameni şi să le ofer ocazia de a alege o alternativă mai bună la continuarea fumatului. Privind spre viitor, într-un mediu economic şi legislativ dinamic, rămânem fideli angajamentului nostru de a construi un viitor fără fum.  

Fiind o companie listată la bursă, evităm speculaţiile despre performanţele viitoare şi ne concentrăm pe valorile fundamentale care ne-au adus până aici: inovaţia, angajamentul faţă de ştiinţă şi sustenabilitate. Fiecare decizie de azi este orientată spre un impact pe termen lung, atât pentru consumatori, cât şi pentru comunităţile noastre, întrucât România este şi va rămâne o piaţă strategică. Succesul nostru va depinde de continuarea investiţiilor în tehnologie şi de parteneriatele solide cu autorităţile române, într-un cadru legislativ predictibil. Rămânem dedicaţi să deschidem noi drumuri şi să oferim soluţii care fac diferenţa – un viitor sustenabil, bazat pe inovaţie. 

5. Cum vă împărţiţi între Lausanne şi Bucureşti, între un rol de lider într-o companie globală şi pasiunea personală pentru sportul de anduranţă? În ce mod vă ajută sportul în gestionarea stresului şi în menţinerea echilibrului?

Lausanne a devenit casa mea şi a familiei mele în urmă cu 6 ani când am preluat rolul de director comercial operaţional pentru businessul de duty free al PMI. Soţia şi fiica mea în vârstă de 9 ani locuiesc acolo, încerc să merg cât de des posibil la ele, dar şi ele vin din când în când în Bucureşti. Sunt de părere că echilibrul perfect între viaţa personală şi carieră nu există, dar încerc să petrec cât mai mult timp cu familia mea. În toată această ecuaţie, este esenţial să ai şi un hobby, astfel că sportul a devenit o parte integrantă din modul meu de viaţă.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.