Despre savoir-faire între creativitate şi business

Autor: Ioana Matei Postat la 11 martie 2023 143 afişări

4:30 am: REVELAŢIA mandarinei, savana portocalie. Pas cu pas: praf roz, umbră de salcâm, lemn brun. Un vuiet îndepărtat. Dungi subţiri, piele pătată. Neroli felin- aşa sună povestea care însoţeşte cel mai recent parfum lansat de Maison Crivelli, un brand franţuzesc dezvoltat începând cu anul 2018, care şi-a trimis aromele la nivel internaţional. Cuvintele, parfumul, dar şi planul de afaceri fac parte din din savoir-faire-ul lui Thibauld Crivelli, un artist concentrat pe business sau un om de afaceri cu înclinaţii creative – încă ne gândim care dintre cele două prevalează.

L-am întâlnit pe Thibauld Crivelli la a treia sa venire în România, odată cu lansarea Neroli Nasimba, a cărui poveste este bucuros să o împărtăşească (este scrisă chiar în interiorul cutiei de parfum), iar la fel de generos este şi când vine vorba de informaţiile referitoare la parcursul său – deloc unul uşor de intuit.

Crivelli trăieşte acum în Paris, s-a născut acolo, a crescut în centrul Franţei şi apoi, după studii, s-a mutat în Asia, unde a locuit vreme de 10 ani. Înainte de a lansa propria companie, şi-a construit cariera în Asia - în Beijing, Hong Kong şi Singapore. „Părinţii şi bunicii trăiesc peste oceane, mama a fost crescută în Maroc, părinţii ei veneau din Vietnam şi Liban, părinţii din partea tatălui erau din Australia; când eram copil şi când vorbeam cu ei, menţionam mereu Vietnamul, Australia - am avut mereu acest vis asiatic.” Când avea 10 ani, şi-a propus să studieze managementul într-o zi, ceea ce s-a şi întâmplat: a studiat businessul, iar mai târziu a început să lucreze în industria parfumurilor, dar mereu cu obiectivul de a crea un brand de parfum – o altă dorinţă conturată încă din copilărie: „Este bine că am avut un parcurs în business pentru că atunci când lucrezi pentru un brand de parfumuri, dincolo de crearea propriu-zisă a parfumului, există o grămadă de alte aspecte la care trebuie să te uiţi - ambalare, aspectele financiare, legale, marketing, relaţii cu presa, vânzări, training etc. Pentru mine este vorba despre pasiune şi, desigur, să îţi împărtăşeşti pasiunea este ceva, dar apoi trebuie să te asiguri că toţi oamenii cu care lucrezi înţeleg reţeta corect şi o pot împărtăşi cu ceilalţi în modalitatea potrivită, toţi cei implicaţi trebuie să fie aliniaţi aceluiaşi scop”.

Crivelli şi-a propus să aibă o abordare autentică, dar, în acelaşi timp, structurată, altfel brandul ar fi fost haotic, crede el.

Creatorul-antreprenor provine din regiunea La Roche-Posay, una ce se evidenţiază în industria internaţională a cosmeticii, iar tatăl său este de profesie farmacist şi şi-a creat chiar propriul un brand de cosmetice. „De la o vârstă foarte fragedă, am avut o conexiune cu natura, cosmetica şi antreprenoriatul. Când eram adolescent şi oamenii mă întrebau ce vreau să fac în viitor, răspundeam că îmi doresc să creez un brand de cosmetice sau de parfumuri.” Asta l-a condus înspre facultatea de business, apoi a început munca pentru brandurile de parfum din Asia, dar mereu cu obiectivul ca într-o zi să îşi creeze propria companie: „A trebuit să mă întorc în Franţa ca să fac acest lucru - este parte din cultura noastră şi din savoir-faire-ul nostru.”

„Atunci când eşti pasionat şi  comunici, oamenii se îmbarcă în acelaşi tren cu tine - indiferent de cultură, faci lucrurile să se întâmple.”

Thibauld Crivelli, fondator Maison Crivelli


Ce a învăţat din experienţa asiatică? „Pentru mine a fost mereu un proces de învăţare, am crezut mereu că pe măsură ce petrec mai mult timp acolo, pe atât mai multe descopăr şi învăţ; de asemenea, învăţ că nu învăţ destule sau suficient de rapid, apoi, cred că ceea ce am apreciat cel mai mult acolo a fost importanţa susţinerii dintr-o perspectivă de business şi management, cum poţi să construieşti un parteneriat pe termen lung, cum poţi să îţi susţii partenerii, să le câştigi încrederea, aceasta poate nu vine de la început, trebuie câştigată. Atunci când ai cu cine să lucrezi, lucrurile pot merge foarte bine, iar în cele din urmă, cred că ceea ce traversează barierele este pasiunea. Atunci când eşti pasionat şi  comunici, oamenii se îmbarcă în acelaşi tren cu tine - indiferent de cultură, faci lucrurile să se întâmple.” Spune că a încercat să fie atent mai mult decât să judece, să se uite la felul în care lucrurile sunt făcute sau comunicate pentru că, în cele din urmă, comunicarea este cheia.

Este loc pentru branduri noi de parfum în Franţa? „Este loc pentru branduri care aduc ceva nou, diferit, ceva care merită să fie lansat şi de aceea m-am concentrat atât de mult să îi surprind pe oameni cu parfumuri pe care nu le-au mirosit înainte, inspirate de poveşti adevărate, care ar putea să le atingă inimile, pentru că este autenticitate în spatele acestora - există elementul de surpriză.” Faptul că majoritatea oamenilor pe care îi întâlneşte spun că parfumurile lui miros diferit este un semn bun, crede el: „Poate că nu sunt potrivite pentru toată lumea, dar acesta nu este scopul. Atunci când oamenii miros parfumurile, le învaţă, le descoperă şi le înţeleg, şi la nivel raţional, referindu-ne la ce le face atât de speciale şi unice – ei explorează colecţiile şi le plac 2-3 parfumuri dintre acestea pentru că într-un final există o asociere care ţine de gustul meu, dar obiectivul este să surprind.”

Clienţii Maison Crivelli, spune el, sunt cei cărora le place aventura sau oamenii care ezită să caute aventura, dar care ar trăi o aventură prin parfumurile casei: „Cred că pentru un aventurier, prin natura noastră, dacă iubeşti natura, înţelegi ceea ce facem, dacă nu este parte din stilul tău de viaţă, prin parfumurile noastre vei trăi această aventură”.

De altfel, natura este una dintre cele mai importante surse de inspiraţie şi pentru el: „Îmi place puterea munţilor, îmi plac scufundările, deşertul pentru mine este ideal pentru că este curat, liniştit, nu ai maşini acolo şi poate îmi place şi călătoria în aer cu balonul. Totuşi, câteodată nu trebuie să ajungi foarte departe ca să ai parte de momente foarte puternice, aşa că jobul meu este să găsesc mentalitatea potrivită: îţi iei ceaiul zilnic, adaugi condimente, asculţi feluri diferite de muzică, miroşi flori diferite şi ai parte de o experienţă diferită. Înconjoară-te de oamenii potriviţi şi orice se poate întâmpla”.

În ceea ce priveşte aspectele mai pragmatice ce ţin de dezvoltarea unui brand de parfum, investiţiile, Thibauld Crivelli spune că acestea depind de ceea ce vrei să faci - dacă vrei să deschizi un magazin sau nu, dacă vrei să investeşti în merchandising sau nu, dar este vorba de câteva sute de mii de euro, variind în funcţie de scala propusă. El a dezvoltat brandul într-un an şi jumătate, ceea ce este foarte rapid pentru genul acesta de business şi spune că este important faptul că şi-a păstrat flexibilitatea, în situaţia că ceva ar fi trebuit schimbat. „Cred că este un aspect cheie al tuturor proiectelor antreprenoriale, fie că vorbim despre o aplicaţie, un restaurant, orice - să petrec timp cu oameni pe teren a fost important pentru mine, să vorbesc cu oamenii, să aflu ce le place şi ce nu le place, să mă asigur că există stocurile necesare, trebuie să lucrezi cu parteneri de încredere ca să te asiguri că totul e OK.”

În prezent, echipa sa este formată din 12 oameni. Nu are un model la care să aspire, însă îi apreciază pe cei care şi-au direcţionat pasiunea înspre o cauză indiferent că este cineva aventuros, pe care a mers în Antarctica, cineva care va urca pe Everest sau cineva care are grijă de cimpanezi în mijlocul Africii: „Atunci când oamenii au o pasiune, un proiect şi îşi dedică eforturile într-o anumită direcţie, sacrifică alte aspecte din viaţa lor, îi admir, dar nu pot să spun că am un anumit model  pe care să îl urmez. Cred că e cineva care îşi asumă riscuri, este creativ - îmi plac oamenii creativi fiindcă văd efortul pe care ei îl dedică pasiunii lor, poate să fie pictură, gastronomie, sport; când eşti jucător de fotbal, de pildă, e nevoie de foarte mult antrenament, pregătire şi stres, există mulţi factori la mijloc, admir asta”. De altfel, el însuşi îşi dedică majoritatea timpului dezvoltării acestei afaceri, dacă stăm să ne gândim că doar anul trecut a avut 40 de călătorii în scop profesional, iar anul acesta pare a fi similar: „Sunt şi norocos că pot călători atât de mult; sigur, este timp pe care nu îl petrec cu familia şi prietenii, dar învăţ atât de multe la nivel personal, aşa că aş face asta pentru câţiva ani, apoi, mai târziu, sigur că aş încetini.”

După o discuţie în care a îmbinat creativitatea cu businessul, l-am întrebat pe Thibauld Crivelii dacă se consideră mai mult un artist sau om de afaceri: „Am multe pălării, cred că puterea mea este că nu sunt un expert în toate, dar pot să fac parteneriate cu oamenii potriviţi şi să am cel puţin o opinie în ceea ce priveşte elementele cheie legate de management”.

Iar sfatul său pentru cei care vor să încerce să înceapă o afacere similară este să aibă încredere, dar să facă şi paşii potriviţi în această direcţie: „Cred că orice este posibil, dar trebuie să obţii experienţă. Când lansezi parfumuri trebuie să înţelegi cum merg lucrurile rapid, când lansezi un nou parfum, de pildă, ştii în câteva zile dacă va avea succes sau nu - răspunsul pieţei este destul de rapid. Obţine experienţă, contacte bune, iar pasiunea uneori ar trebui să rămână doar o pasiune - trebuie să înţelegi şi businessul, este o călătorie foarte complicată, dar totul este posibil. Trebuie să cunoşti oamenii potriviţi, să primeşti sfatul potrivit, câteodată oamenii îţi vor spune că ceea ce faci este bine, dar ai nevoie de oameni care să îţi spună care sunt lucrurile de schimbat şi îmbunătăţit - flexibilitatea este importantă. Pe scurt, cunoştinţe bune, sfaturi bune, experienţă solidă, ai în minte că totul este posibil şi încalcă regulile.” 

„Câteodată nu trebuie să ajungi foarte departe ca să ai parte de momente foarte puternice, aşa că jobul meu este să găsesc mentalitatea potrivită: îţi iei ceaiul zilnic, adaugi condimente, asculţi feluri diferite de muzică, miroşi flori diferite şi ai parte de o experienţă diferită. Înconjoară-te de oamenii potriviţi şi orice se poate întâmpla.”

Thibauld Crivelli, fondator Maison Crivelli

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.