Doi fraţi din Amara au decis ca, pe lângă locul de muncă, să mai dezvolte şi o afacere. Ce culturi exotice au ei şi cum reuşesc să se descurce în lupta cu giganţii externi
Pe fraţii Florin şi Daniel Toma îi cheamă la unison, de nouă ani încoace, Toma Sparanghel, aşa cum îi identifică cel mai uşor aceia care ajung la ei. Acesta a devenit, de altfel, şi brandul lor, sub care funcţionează afacerea în producţia şi vânzarea de sparanghel, o legumă care a câştigat tot mai mulţi adepţi pe piaţa din România.
Prin anul 2011, am citit un articol în care erau descrise beneficiile sparanghelului, atât din perspectiva consumului acestuia, cât şi din cea a profitabilităţii unei culturi. Am cumpărat seminţe şi am încercat să ne facem propriile rădăcini. Neavând experienţă, plantele au ieşit firave”, îşi amintesc fraţii Toma din Buzău. În 2012, şi-au cumpărat din Germania coroanele necesare pentru a înfiinţa o cultură, acesta fiind modul de înmulţire a legumei, a cărei rădăcină se formează ca o coroană. S-au documentat mai bine şi au reuşit să aibă o producţie bună, iar de aproximativ nouă ani produc rădăcini de sparanghel atât pentru ei, cât şi pentru cei care îşi doresc o astfel de cultură.
Desigur, ei vând şi leguma ca atare, direct pentru consum. „Plăcându-ne atât de mult ceea ce facem, am decis să încercăm şi cu o altă legumă: broccolini. Astfel, din 2019 producem broccolini de două ori pe an. Iar mai nou, încercăm să promovăm şi kalettes, o încrucişare între varza de Bruxelles şi varza kale. Această legumă câştigă din ce în ce mai mult teren în ţări precum Germania, Anglia, Spania, fiind apreciată pentru proprietăţile ei nutritive”, spune Daniel Toma.
Îşi aminteşte că, în primii ani, lucra la jobul lui de zi cu zi în Bucureşti în sezoanele reci, iar la începutul primăverilor venea la Amara, în judeţul Buzău, pentru a se ocupa de cultura de sparanghel. Deoarece suprafeţele culturilor au crescut şi implicit şi volumul de muncă, Daniel a decis că este momentul să se mute definitiv în casa bunicilor, unde, de altfel, îşi petrecuse prima jumătate a copilăriei. „Când am înfiinţat prima cultură, investiţia a fost de câteva mii de euro. Am achiziţionat material săditor – coroanele de sparanghel, terenul şi câteva utilaje agricole.”
Businessul celor doi fraţi a devenit tot mai cunoscut de la un an la altul în rândul consumatorilor de sparanghel, iar pentru a-şi creşte portofoliul, fraţii Toma au căutat soluţii de a ajunge cu legumele şi în alte oraşe, nu doar în Bucureşti. „Rădăcinile le distribuim în special persoanelor fizice care doresc să aibă sparanghel în propria grădină. În cei aproximativ nouă ani de când le comercializăm, coroanele de sparanghel produse de noi au ajuns în toate zonele ţării, inclusiv în zonele de munte, unde, din spusele clienţilor, acestea s-au adaptat fără probleme.
Aprovizionăm cu sparanghel şi broccolini câteva băcănii şi restaurante, iar de anul trecut am început să colaborăm şi cu câteva hipermarketuri online.” Toma Sparanghel se poate găsi astfel în restaurante precum Kané, Voilà Bistro, Il Locale, FAYN Urban Eatery şi La Cuptor din Sibiu. Prin platforma verdefood.ro, legumele au fost distribuite şi către Arzu şi Le Bab, iar din aprilie anul trecut, sparanghelul cultivat în Buzău poate fi găsit pe Freshful.ro, Froopt.ro şi Sezamo.ro. „Până acum am mai colaborat şi cu băcănii precum Nasul Roşu, Băcănia Veche, Natura în Bucate din Braşov şi La Frutteria din Râmnicu Vâlcea.”
De circa patru ani, Florin şi Daniel Toma încearcă să vândă şi hipermarketurilor, însă, spun ei, nu au reuşit să le acceseze, preferate rămânând legumele din import. Nu se împiedică însă de niciun obstacol şi continuă să ducă businessul mai departe, construit pe rădăcini solide.
„Munca în agricultură este grea, dar are şi părţile ei frumoase. Dacă îţi place cu adevărat ceea ce faci, treci mai uşor peste impedimentele care apar şi nu renunţi, ci din contră, cauţi soluţii. De exemplu, anul trecut am avut o mare problemă cu seceta. Ca în niciun an, au secat fântânile. Aşa că astă iarnă m-am apucat de forat una, de la zero. M-am documentat, am cumpărat cele necesare şi m-am apucat de treabă”, spune Daniel Toma.
Aşa cum a făcut şi când a început să cultive sparanghel. Pentru că fără perseverenţă nu ar fi ajuns niciodată unde este astăzi Toma Sparanghel.
Cinci idei de afaceri de la zero
Izvorul ideilor de business nu seacă niciodată, iar asta o demonstrează atât noile, cât şi vechile generaţii de antreprenori. Ziarul Financiar a pornit în căutare de idei proaspete de afaceri, într-un proiect susţinut de Banca Transilvania, menit să pună în lumină spiritul antreprenorial al României de astăzi. Găsiţi mai jos o selecţie de businessuri pornite de la zero şi mai multe proiecte similare pe platforma www.zf.ro/afaceri-de-la-zero.
Katerini – atelier de accesorii pentru femei (Bucureşti)
Fondatoare: Ecaterina Colasîz
Investiţii: câteva zeci de mii de euro
Cifră de afaceri în 2022: peste 100.000 de euro
Prezenţă: în magazine din Bucureşti, Constanţa, Braşov, Iaşi, în Italia, la Bari şi Milano, dar şi în Israel, la Nazareth, la târguri de antreprenori precum Mezanin Market şi Dichisar
Lapterra – laborator de cofetărie (Suceava)
Fondatoare: Andreea Druţă
Investiţie iniţială: 40.000 de euro
Cifră de afaceri în 2022: 1 mil. lei (200.000 de euro)
Prezenţă: online şi în Suceava
My Grace – magazin online de bijuterii (Bucureşti)
Fondatori: Cristina Ispăşoiu şi Claudiu Davidoiu
Cifră de afaceri lunară: 1.000 de euro
Prezenţă: online
Muvin – concept de containere ce pot deveni case, spaţii de birouri sau cafenele (Târgu-Mureş)
Fondatoare: Maria Precub
Cifră de afaceri în 2022: 600.000 de euro
Prezenţă: naţională şi internaţională
Manufacturier – atelier de aranjamente florale (Târgovişte)
Fondator: Alexandru Oproiu
Investiţie iniţială: 30.000 de euro
Prezenţă: online şi în Târgovişte
ZF şi Banca Transilvania au lansat PROIECTUL AFACERI DE LA ZERO, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.
În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.
Intraţi pe platforma www.zf.ro/afaceri-de-la-zero şi descoperiţi universul de companii create de micii antreprenori.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro