I love my job. De la vis la regalitate

Autor: Florentina Niţu Postat la 28 octombrie 2024 77 afişări

Prinţesa Diana a popularizat rochia neagră şi imaginea ei a rămas întipărită în mintea multor românce. Anul trecut, încoronarea Regelui Charles a captat atenţia a milioane de oameni, iar privirile femeilor, în special ale pasionatelor de modă, s-au concentrat asupra ţinutelor. Un accesoriu interesant a fost pălăria purtată de Majestatea Sa Margareta la acest eveniment grandios, creaţie semnată de Ana Istodorescu, fondatoarea brandului Nita Sao, care a NE-A împărtăşit şi nouă povestea sa.

 

Ana Istodorescu nu s-a născut într-un castel şi nu a avut o echipă de ajutoare la dispoziţie, însă fiecare membru al familiei a devenit, la un moment dat, un fel de asistent personal în drumul ei către descoperirea adevăratei pasiuni. Încă din copilărie, era fascinată de modă: purta mereu pălării ori accesorii mai puţin folosite şi se imagina pe podium, într-o prezentare nesfârşită. „Ba voiam să port sandale de lac la plajă, ba să port rochiţa de ocazie la ţară, ba să mi se facă poze încontinuu”, îşi aminteşte ea. Astăzi, este creatoarea brandului Nita Sao, iar pălăriile sale sunt purtate de membri ai Casei Regale a României.

De altfel, ea a realizat pălăria purtată de Majestatea Sa Margareta la încoronarea Regelui Charles, în Westminster Abbey. „Aventura Nita Sao a început exact acum zece ani, pe vremea când număram pe degetele de la o mână creatorii de pălării şi accesorii de cap din România, dar piaţa era foarte restrânsă şi cererea mică. Realizasem până în momentul respectiv haine, pictam pe textile, îmi făceam singură accesorii, dar îmi doream să găsesc o nişă şi mai creativă şi mai aparte. Purtam foarte des pălării, prietenele mă rugau adesea să le împrumut, iar într-o zi totul a făcut click şi mi-am dat seama că mi-ar plăcea să învăţ să fac asta”, spune Ana Istodorescu, fondatoarea brandului Nita Sao. Astfel, a început să studieze modul în care erau realizate pălăriile pe care le cumpăra, le-a dezasamblat, le-a reasamblat şi le-a modificat. După câţiva ani, a urmat primele cursuri de profil la Londra şi la o şcoală de meserii în România. Ulterior, şi-a pus în practică cunoştinţele despre pălării, dar şi pe cele despre antreprenoriat, pentru că a absolvit o facultate de afaceri. Bugetul iniţial pentru a transforma visul în realitate a fost de câteva mii de euro, însă a crescut de la an la an, deoarece a reinvestit tot profitul. Ea explică faptul că materialele necesare pentru pălării de calitate sunt foarte scumpe, iar aparatura folosită este foarte specifică. De asemenea, elementele de expunere şi ambalare sunt dificil de găsit. Pălăriile, fiind voluminoase, necesită un spaţiu mai mare de depozitare, în comparaţie cu alte articole vestimentare. „Partea bună, în cazul meu, este că am constant şi alte surse de venit, iar pasiunea pentru pălării este la fel de vie ca la început, chiar şi după un deceniu”, menţionează ea, uitându-se la partea plină a paharului.

Pasiunea de a purta a fost înainte de pasiunea de a crea. „De mic copil purtam pălării şi tot felul de accesorii în păr şi mă imaginam într-o continuă prezentare de modă. Ba voiam să port sandale de lac la plajă, ba să port rochiţa de ocazie la ţară, ba să mi se facă poze încontinuu. Cale pe care ţin să îmi cer scuze oficial familiei, nu cred că a scăpat vreun membru care să nu fi fost tratat la un moment dat ca un asistent personal persecutat”, spune Ana Istodorescu. Înainte de a-şi concretiza pasiunea pentru crearea pălăriilor, ea a confecţionat haine şi accesorii şi recunoaşte că diversificarea a fost un obiectiv major în primii ani ai brandului. Astfel, a adăugat în portofoliul Nita Sao sute de modele de pălării şi accesorii pentru cap, urmate de bijuterii handmade şi vintage, haine pentru toate anotimpurile, ocaziile şi stilurile, şi, ulterior, genţi handmade. „Planurile erau gândite în aşa fel încât showroomul să devină o adevărată casa de modă, de pe uşa căreia să poţi ieşi cu un outfit cap-coadă. Plan care, am realizat mai târziu, mă împingea din ce în ce mai departe de masa de atelier, delegam aproape toate sarcinile altor cusătorese şi pierdeam bucuria de a face în tihnă lucrurile cu propriile mâini. Plus, apăruse apăsătoarea presiune a responsabilităţii ce vine la pachet cu o echipă de angajaţi pentru care trebuie să fii constant ancorat şi calculat, ceea ce de multe ori se bate cap în cap cu starea pe care trebuie să o ai atunci când creezi”, a completat ea. Acum, a decis să se concentreze mai mult pe clientela deja fidelizată, menţinând totodată un ritm de muncă şi de viaţă mai echilibrat. Totuşi, îşi doreşte să revină la planul iniţial de a dezvolta o casă de modă completă, căutând o soluţie optimă care să-i permită să îmbine acest obiectiv cu implicarea activă în procesul de creaţie şi producţie. Inspiraţia, spune Ana Istodorescu, poate veni de oriunde, dar pentru ea călătoriile sunt o sursă inepuizabilă, influenţând multe dintre colecţiile sale. „Am acordat ceva mai multă atenţie în ultimii ani tendinţelor, dar în continuare mare parte din lucrurile pe care le realizez sunt atemporale. Încerc să realizez pălării, haine şi accesorii care să poată fi păstrate în dressing timp de decenii, la care să se revină şi pe care să le poată purta şi viitoarele fashioniste.” Producţia manuală de pălării, precizează antreprenoarea, este în continuare un proces greoi, care  necesită mult timp, răbdare şi încăpăţânare. „Costurile sunt majoritar compuse din consumul de materiale, care din păcate nu se găsesc în România, importându-le din aproape toate colţurile lumii.”

Cum faci faţă concurenţei de pe piaţă? În ultimii ani au apărut mai multe branduri româneşti de pălării, pe de o parte, şi au fost eliminate taxele pentru produsele care vin din Asia, printre care şi pălării, astfel că a crescut volumul comenzilor, pe de altă parte. Cum se descurcă Nita Sao? „Într-adevăr, în ultimii ani au apărut multe branduri de pălării, însă aproape toate urmăresc aceeaşi estetică, cea a pălăriilor de festival, pictate, arse, accesorizate în cam acelaşi stil. Astfel, se merge destul de la sigur, unde este cererea cea mai mare, se poate lucra un volum mare de pălării, minimiza consumul de materiale şi nu este nevoie neaparat de mulţi ani de experienţă. Diferenţa o fac toate comenzile de pălării care ies din zona aceasta. Pălăriile la comandă, din materiale dificile, din acelaşi material precum ţinuta deja existentă sau pălării personalizate de la zero. Pălăriile din materiale premium, accesoriile purtate la evenimente unde ar fi deranjant să mai existe o altă pălărie identică şi din start este preferat un designer care lucrează unicat sau serii mici”, explică Ana Istodorescu. Produsele Nita Sao sunt majoritar vândute în România, dar şi în alte câteva ţări din Europa, precum Marea Britanie.  Clientele brandului sunt mai ales femei între 30 şi 50 de ani, cu o putere financiară cel puţin medie, ce apreciază accesoriile şi hainele premium, în căutare de ţinute creative, realizate în serii mici, personalizate şi realizate la comandă.  „Cele mai cerute produse sunt în continuare pălăriile, fiind şi cele pe care le voi aşeza întotdeauna în faţă. Primăvara sunt vedete pălăriile de garden party, vara pălăriile de paie, de festival şi turbanele, toamna pălăriile de fetru, completarea perfectă a trenciurilor şi paltoanelor, iar iarna căciulile supercălduroase şi accesoriile mai mici, precum bentiţele, fiind variante ideale de cadouri aparte”, spune fondatoarea Nita Sao. Mai mult, în prezent, pălăria a devenit un obiect elegant integrat mai uşor în ţinutele de zi cu zi ale clientelor din România şi nu mai este atât de şocantă purtarea lui, deşi este considerat în continuare un accesoriu „extra”. Ana Istodorescu spune că poartă foarte des pălării şi nu mai primeşte reacţiile pe care le primea acum zece ani, când eram strigată „Zorro” pe stradă sau arătată cu degetul. „Pălăriile sunt din ce în ce mai diverse ca stil, pot fi realizate şi din materiale mai puţin pretenţioase şi, prin urmare, devin mai accesibile ca preţ, iar ţinta de vârstă a scăzut considerabil prin cumulul acestor factori”, a subliniat ea. Apoi, filmele turceşti şi deschiderea pentru călătorii internaţionale au influenţat, într-o măsură, dorinţa consumatorilor de a purta turbane şi de a accesoriza mai mult ţinutele, deşi  turbanele nu sunt un accesoriu strict legat de religie sau de zonele asociate cu religia musulmană, hindu sau sikh. „Acestea au marcat moda europeană şi americană a anilor ’20 – ’50 (...) şi sunt prezente sub o formă sau alta în toate zonele lumii, în special în cele călduroase. Turbanele sunt o variantă ideală de a te proteja de soare în vacanţă, ocupând puţin loc în bagaj şi fiind mai uşor de trasportat decât pălăriile, dar pot fi şi o alternativă mai şic la căciula de iarnă.”

Când se întâlneşte realitatea cu regalitatea? „Colaborarea cu Familia Regală a României a început în urmă cu şase ani, cu paşi mici, timp în care am realizat pentru aproape fiecare membru în parte accesorii la comandă. Am avut, cu siguranţă, un sentiment de apogeu în momentul în care mi-am văzut pălăria purtată de către Majestatea Sa Margareta, la încoronarea Regelui Charles, în Westminster Abbey. A fost o bucurie imensă şi o zi în care am realizat importanţa multor ani de experienţă. Colaborarea cu Familia Regală este totodată un semn de profesionalism, seriozitate şi gândire creativă, calităţi la ţin foarte mult şi care îmi sunt confirmate pe această cale din exterior”, spune Ana Istodorescu, fondatoarea Nita Sao.    ■

 

Ana Istodorescu, fondator, Nita Sao: „Aventura Nita Sao a început exact acum zece ani, pe vremea când număram pe degetele de la o mână creatorii de pălării şi accesorii de cap din România, dar piaţa era foarte restrânsă şi cererea mică.”

„Am acordat ceva mai multă atenţie în ultimii ani tendinţelor, dar în continuare mare parte din lucrurile pe care le realizez sunt atemporale. Încerc să realizez pălării, haine şi accesorii care să poată fi păstrate în dressing timp de decenii, la care să se revină şi pe care să le poată purta şi viitoarele fashioniste.” - Ana Istodorescu, fondator, Nita Sao

Clientele brandului sunt mai ales femei între 30 şi 50 de ani, cu o putere financiară cel puţin medie, ce apreciază accesoriile şi hainele premium, în căutare de ţinute creative, realizate în serii mici, personalizate şi realizate la comandă.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.