Inventatorul care a dat greş de peste 5.000 de ori înainte să dezvolte obiectul care este acum în aproape toate casele

Autor: Ioana Niţă Postat la 10 martie 2023 33499 afişări

1970 este anul în care James Dyson, inventatorul aspiratoarelor fără sac, a creat primul său produs, la terminarea Royal College of Art din Londra, singura Universitate de Artă şi Design din Marea Britanie: o ambarcaţiune de mare viteză, similară cu o navă de debarcare, construită din fibră de sticlă.

De atunci a creat nenumărate prototipuri şi produse şi a construit imperiul Dyson, sinonim astăzi cu inovaţia şi cu tehnologia de lux. Dar începutul nu a fost deloc uşor, iar viaţa de inventator este considerată de James Dyson a fi un „continuu eşec”. Produsul care l-a făcut celebru la nivel global a fost aspiratorul fără sac, pe care a reuşit să îl pună pe piaţă după peste 5.100 de prototipuri.

Uneori începem să dezvoltăm tehnologie şi nu ştim exact ce utilizare are, iar apoi descoperim că de fapt nu este nimic sau că este mult mai interesant decât crezi. Adică, important este să experimentezi şi să încerci lucruri noi.

Am vrut să numesc această conferinţă <<viaţa eşecului>> pentru că viaţa mea este un eşec în fiecare zi. Adică, succesul este dat de 5.127 de prototipuri, de fapt de 5.127 de eşecuri, dar înveţi ceva din fiecare eşec. Mereu am crezut că elevii ar trebui să fie evaluaţi pentru eşecurile lor şi nu pentru succesele lor, pentru că astfel experimentează şi încearcă să găsească răspunsul corect, ceea ce este mult mai important decât a şti răspunsul corect imediat.

Aşadar, dacă eşti dispus să eşuezi şi să experimentezi lucruri neobişnuite, ciudate, vei descoperi ceva interesant şi apoi apare un produs din acesta”, a spus James Dyson, unul dintre cei mai bogaţi oameni din Marea Britanie la ora actuală, în cadrul unui eveniment exclusivist ce a avut loc la Paris în luna februarie. În cadrul evenimentului, fondatorul Dyson a povestit întreaga sa carieră - de la primele invenţii şi până la cele mai recente lansări de produse din portofoliul Dyson - şi a oferit câteva indicii despre viitoarele sale produse.

Înfiinţată acum mai bine de 30 de ani, Dyson este astăzi un imperiu cu afaceri de peste 6 miliarde de lire sterline. Compania se axează pe inovaţie, având în portofoliu aspiratoare verticale fără sac, aparate de uscare a mâinilor, purificatoare de aer, produse de îngrijire a părului şi, mai nou, căşti audio cu funcţia de purificare a aerului respirat. Până a ajunge însă aici, Dyson a avut nevoie de determinare şi perseverenţă.

Primii săi asociaţi, care finanţaseră o altă invenţie a sa – roaba ce avea în loc de roată o bilă – nu au crezut în prototipul de aspirator fără sac creat de Dyson şi l-au dat afară din companie. Rotork, compania pentru care a creat prima sa invenţie – ambarcaţiunea de mare viteză din fibră de sticlă – a fost însă de acord să lanseze prima versiune comercială de aspirator fără sac la care Dyson a ajuns după 5.127 de prototipuri dezvoltate între anii 1979 şi 1984. Pentru a dezvolta prototipurile primului model de aspirator fără sac, Dyson a fost susţinut de un alt mare inventator britanic, Jeremy Fry, în proporţie de 49%, iar restul banilor au fost luaţi ca împrumut. „Presupun că am crezut în asta, deşi nu reuşeam să o fac să funcţioneze. Mă apropiam puţin câte puţin şi doar determinarea de a face lucrurile să funcţioneze m-a făcut să merg mai departe.

Dacă crezi în ceva şi eşti cu adevărat implicat în asta, este foarte greu să te opreşti. Inventatorii pot fi persoane foarte plictisitoare, deoarece par puţin nebuni vorbind mereu despre ceea ce inventează, şi sper că nu am fost niciodată la fel de rău ca ei, dar cred că am fost puţin asemănător cu ei într-un moment”, a menţionat Dyson, explicând totodată că singura modalitate de a evita falimentul a fost să reuşească să facă prototipul să funcţioneze. „În afară de faptul că doream să îl fac să funcţioneze, era singura soluţie să evit falimentul. Dar dacă aş fi ştiut de la început că va dura cinci ani şi peste 5.000 de prototipuri, poate nu aş fi început.

Am crezut că va dura unul sau doi ani, nu cinci ani. Dar asta este valabil pentru aproape orice lucru pe care îl facem - durează mult timp. Dacă ar fi uşor, toată lumea ar face asta, nu-i aşa? Deci, ceea ce te face să mergi mai departe este că ştii că în acel punct ceilalţi ar fi renunţat, deci ceea ce trebuie să faci este să continui. Asta am învăţat din alergarea de lungă distanţă.” Dyson este în prezent o companie privată, deţinută de familia cu acelaşi nume, fondatorul nedorind listarea la bursă din cauza primei experienţe avute în rolul de antreprenor, inventator şi inginer, în acelaşi timp. „Cred că cel mai mare eşec al meu a fost probabil la compania anterioară, unde eram un acţionar minoritar şi trebuia să ascult de ceilalţi acţionari şi de ceea ce doreau ei, aşa că nu eram eu cel care conducea compania aşa cum doream eu.

Conduceam o companie în care am investit bani, dar a trebuit să ascult ce doreau ceilalţi acţionari şi în cele din urmă ne-am îndepărtat şi ei au preluat compania, iar eu am plecat şi am făcut aspiratorul. Deci, cel mai important lucru pe care l-am învăţat din asta a fost că trebuie să deţin toate acţiunile şi deciziile pe care le iau sunt propria mea responsabilitate, nu vreau să fac lucruri care sunt ideea altora.”

Viitorul inovaţiei

Cercetarea-dezvoltarea stă la baza inovării în cadrul Dyson, compania având circa 6.000 de ingineri şi specialişti în diverse tehnologii. La finalul anului trecut, Dyson a anunţat că va investi 3 miliarde de euro în următorii cinci ani în noi tehnologii, strategia fiind de a pune soft­ware-ul şi conectivitatea în centrul dezvoltării viitoarelor sale produse. „Zona de robotică este una din tehnologiile la care lucrăm, pe care ne axăm.

Robotica va pătrunde în tot mai multe segmente dintr-o multitudine de motive. De exemplu, curăţarea după copii este o adevărată corvoadă, ca şi curăţarea după câini sau alte activităţi de genul acesta. Văd ajutorul în gospodărie, acasă, ca fiind foarte important. De asemenea, este  crucială crearea de produse care folosesc mai puţine materiale, mai puţină energie electrică, care sunt mai uşoare şi sunt mai uşor de utilizat, dar mai eficiente”, a precizat James Dyson.

Produsele Dyson sunt produse high-end, cu tehnologii de ultimă generaţie integrate la care inginerii săi lucrează de ani de zile. Spre exemplu, actualele modele de aspiratoare Dyson verticale pot identifica praful care nu se vede cu ochiul liber cu ajutorul unui fascicul de lumină, măsurând şi numărând prin intermediul unui senzor particulele de praf în mod continuu şi mărind automat puterea de aspiraţie atunci când este nevoie. 

„Nu eşti niciodată sigur că ideea la care lucrezi va funcţiona, că produsul pe care îl construieşti va fi mai bun, nu ştii dacă va fi cumpărat, dacă vei avea clienţi, însă asta face lucrurile interensate”, a menţionat fondatorul Dyson cu privire la procesul de invenţie şi dezvoltare a unor noi tehnologii şi produse. „Primul produs pe care îl facem este mai bun de regulă decât ceea ce există pe piaţă, dar ar putea fi mult mai bun, aşa că de multe ori este a doua sau a treia iteraţie sau generaţie care face cu adevărat diferenţa.

Deci, trebuie să gândeşti foarte pe termen lung şi ca o companie privată putem face asta.” Pe lângă toată tehnologia de ultimă generaţie din interiorul produselor sale, Dyson pune foarte mult accent şi pe design, pe care îl consideră de fapt a fi tot ceea ce cuprinde un produs – de la tehnologie la experienţa de utilizare. „Cred că designul cuprinde totul, de la tehnologie, calitate, materialele folosite şi până la experienţa de utilizare, ce consum de energie are.

Cred că designul cuprinde toate acestea, dar modul în care mă uit la aceste lucru este următorul: dacă faci un produs foarte frumos şi el nu funcţionează bine, este cel mai deranjant lucru; dacă faci un produs care funcţionează bine şi nu arată bine, este ceva doar pe jumătate deranjant; iar dacă le obţii pe ambele împreună, atunci ai obţinut ceva special. Un produs care arată bine şi nu funcţionează bine este o dezamăgire, deoarece te-a înşelat în a crede că va fi bun, dar un produs care arată groaznic dar funcţionează bine îl acceptăm. Noi însă ne străduim să obţinem produse care funcţionează bine şi arată în acelaşi timp şi foarte bine”, a subliniat el.

Toate produsele Dyson, fie că este vorba de aspiratoare, purificatoare de aer sau produsele de îngrijire a părului, au un design aparte. Cel mai nou produs din gama Dyson sunt căştile audio cu sistem de purificare a aerului inhalat de utilizator. Pe lângă aceste produse, Dyson a încercat să producă inclusiv un model de maşină electrică, proiect însă la care a renunţat în urmă cu câţiva ani. De asemenea, Dyson lucrează la o tehnologie mai bună pentru baterii şi a intrat şi în agricultură în urmă cu circa doi ani.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.