Parcursul antreprenorial a două tinere, colege de facultate, care şi-au trasformat visul din studenţie într-o afacere funcţională
Roxana Cristache şi Iuliana Lungescu sunt astăzi designeri florişti acreditaţi, însă visul lor de a avea propriul business împreună a început încă din facultate. Nu ştiau la acea vreme că una va fura startul în viaţa de familie şi cealaltă în antreprenoriat, însă după ce au urmat împreună în 2017 un curs de design floral au început să pună cărămidă cu cărămidă bazele atelierului Jay Flowers. Au pornit la drum doar cu pasiune, fără vreo strategie. Cum au reuşit să se dezvolte?
Amândouă avem cursuri de specialitate în domeniu şi o experienţă de peste 7 ani în lucrul cu florile. În prezent, amândouă suntem antreprenori full time. Bazele şi formarea în carieră o avem din facultate şi din anii de lucru în corporaţie sau firme, cunoştinţele dobândite le-am fructificat şi dezvoltat de-a lungul timpului. Amândouă urmăm principiul «Omul cât trăieşte învaţă», astfel că periodic participăm la evenimente, urmăm cursuri utile în domeniu sau ne documentăm din cărţi şi în mediul online, preponderent pe site-uri de specialitate din afară ţării”, povesteşte Roxana.
Iniţial, cele două antreprenoare au pornit pe acest drum cu flori naturale proaspete, investiţia iniţială a fost formată din costul cursului acreditat (pentru amandouă), urmat de investiţia în materiale şi s-a ridicat la aproximativ 4.500 de lei.
„Am realizat imediat că este foarte important în acest domeniu să îţi creezi un portofoliu, să ai poze cu produsele realizate, pe care să le arăţi potenţialilor clienţi. Pentru asta a fost important să avem materialele cu care să le realizăm şi atunci primii bani s-au dus în această direcţie. Astfel am achiziţionat flori, panglici, bandă cerată, sârme, vase, burete, foarfeci şi cuttere speciale pentru tăiat florile şi multe astfel de materiale necesare în realizarea aranjamentelor”, a punctat ea.
În prezent, Roxana şi Iuliana lucrează cu pasiune şi dedicare aranjamente cu flori naturale criogenate/uscate, licheni naturali stabilizaţi, suculente, muşchi şi multe alte elemente naturale care ne inspiră. Aceste creaţii sunt destinate atât persoanelor fizice, cât şi corporaţiilor. Recent, au lansat şi catalogul Jay Flowers 2025 cu produse dedicate sărbătorilor primăverii (1 & 8 Martie). Oferta lor include de la diferite tipuri de mărţişoare (de la clame până la coşuleţe, pălării, bucheţele) până la aranjamente în vase, ceasuri personalizate, tablouri tematice, diferite tipuri de copăcei cu licheni, coroniţe precum şi ateliere de creaţie florală şi alte produse.
Cât despe începuturi, Roxana povesteşte că au lucrat la crearea portofoliului, au creat o pagina de Facebook şi au început să posteze acolo tot ce creau.
„O parte din ele le dăruiam sau ne bucurăm noi de ele. Apoi a venit 1 Martie şi am creat aranjamente pe care le-am promovat atât în mediul online cât şi între cunoscuţi, care au fost foarte apreciate. Au urmat proiecte care au solicitat implicarea şi atenţia maximă astfel ca rezultatul să fie cel puţin cel aşteptat de clienţi”. Mai mult, au fost alese să realizeze un proiect într-un mall din Bucureşti, astfel că timp de două săptămâni au fost expuse trei zone cu creaţiile lor florale.
„A fost un proiect cu care am dat testul de admitere. Să creezi astfel de spaţii la propriu peste noapte este o adevărată provocare. Am trecut cu brio acest test şi astfel ne-am motivat să continuăm pe acest drum, a fost confirmarea că este ceea ce trebuie să facem în continuare”. În prezent, promovarea Jay Flowers se face atât prin paginile de Facebook şi Instagram, cât şi prin recomandări. În plus, după cum povesteşte Roxana, de-a lungul timpului au avut alături clienţi fideli.
„Creşterea a fost naturală, în timp. Recomandările au fost punctul nostru de lansare, apoi clienţii care ne-au descoperit au rămas mulţi dintre ei clienţi fideli şi au contribuit la creşterea noastră prin solicitări creative şi provocatoare. Am avut şi etape importante în dezvoltare. Am fost printre primele în România care am lucrat cu flori naturale criogenate/uscate şi licheni naturali stabilizaţi şi asta ne-a ajutat mult în creşterea portofoliului”.
Anul 2024 pentru Jay Flowers a fost un an de vârf, în care cele două antreprenoare au muncit foarte mult, dar am avut şi multe bucurii şi satisfacţii în urma proiectelor realizate. Astfel, au reuşit să ajungă la peste 1.000 de clienţi (persoane fizice şi corporate), ceea ce le-a depăşit aşteptările.
„Am avut proiecte frumoase, în special cele de pe zona corporate ne-au bucurat mult. Au fost proiecte ample, la unele am gândit concepte complexe de butaforie, peisagistică. Am avut expunere în spaţii mari, deschise publicului, în cadrul unor evenimente importante precum Festivalul de Modă de la Iaşi, lansări de produse, Untold etc”.
Pentru 2025, ele îşi propun să continue să aducă produse noi în portofoliu cu fiecare sărbătoare, precum şi în cadrul evenimentelor dedicate clienţilor persoane fizice (nunţi, botezuri), introducând elemente/materiale noi în portofoliu, să dezvolte tehnici în realizarea produselor.
„Ne dorim să creştem colaborările pe zona corporate; proiectele mari implică o responsabilitate şi un efort mai mare, însă se pot bucură de muncă noastră mai multe persoane şi atunci satisfacţia este enormă şi efortul este compensat”, a mai povestit Roxana, care adaugă că îşi doreşte alături de prietena şi partenera sa în business să continue atelierele pe care le susţin cu copiii în şcoli, grădiniţe, diferite spaţii sau chiar la zile de naştere, precum şi în cadrul firmelor. Roxana mai spune şi că le plan proiectele care implică peisagistică, butaforie, dar şi crearea de panouri/pereţi verzi în cadrul restaurantelor/firmelor/evenimentelor.
„Ne gândim să ţinem cursuri acreditate de design floral, este un deficit în prezent în zona lucrului cu florile criogenate/uscate şi cu lichenii stabilizaţi şi ne-am bucurat să dăm mai departe din informaţiile şi experienţă adunată în ani de muncă. Ne dorim să continuăm să fim cu fiecare zi o versiune mai bună a noastră, să păstrăm calitatea în produsele pe care le oferim, să creştem împreună cu clienţii şi să contribuim la dezvoltarea în domeniu, a designului floral”, a conchis ea.
Cinci idei de afaceri de la zero
Izvorul ideilor de business nu seacă niciodată, iar asta o demonstrează atât noile, cât şi vechile generaţii de antreprenori. Ziarul Financiar a pornit în căutare de idei proaspete de afaceri, într-un proiect susţinut de Banca Transilvania, menit să pună în lumină spiritul antreprenorial al României de astăzi. Găsiţi mai jos o selecţie de businessuri pornite de la zero şi mai multe proiecte similare pe platforma www.zf.ro/afaceri-de-la-zero.
Vanilla Republic – procesator de vanilie
Fondatori: Mihaela şi Cristian Iancu
Investiţie: peste 40.000 de euro
Prezenţă: online, magazine Metro
Plan de dezvoltare: extinderea în regiune
Mon Bebe -producător haine pentru copii
Fondatoare: Alina Măgureanu
Anul lansării brandului: 2019
Investiţia totală: 30.000 de euro
Număr angajaţi: 12
Livada lui Cezar - brand de migdale
Fondatoare: Narcisa Naiman
Investiţie totală: peste 70.000 de euro
Suprafaţă livadă: 10 hectare
Ornatus – brand de întrerupătoare
Fondator: Cătălin Rednic
Anul lansării : 2021
Investiţia în atelier: 5.000-7.000 de euro
Preţul unui produs: de la 190 de lei
Sweet Moments- cofetărie
Anul lansării: 2015
Locaţie: Bucureşti
Portofoliu: 37 de produse
Fondatoare: Alina Răducan
Investiţie totală: circa 40.000 de euro
Plan de dezoltare: deschiderea unei noi cofetării
ZF şi Banca Transilvania au lansat PROIECTUL AFACERI DE LA ZERO, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.
În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.
Urmărește Business Magazin

Citeşte pe zf.ro
-
Ce mai face George Soros la 94 de ani, „inamicul public" numărul 1 din România. Cine este Alexander Soros, urmașul lui, care a fost decorat de fostul președinte american Joe Biden în locul tatălui său. Scott Bessent, mâna dreaptă a lui Soros, alături de care a prăbușit lira sterlină, e acum ministru de Finanțe în SUA
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro