Pasiunea pentru citit, transformată în business cu cărţi. Cum a luat naştere editura Katartis

Autor: Alina-Elena Vasiliu Postat la 25 septembrie 2021 160 afişări

Povestea Katartis începea, fără ca el să ştie, încă din copilăria lui Ionuţ Dragu. Era fascinat de cărţi şi de tot procesul de publicare din spatele acestora, întotdeauna se uita cu admiraţie la ele şi încerca să-şi imagineze ce se întâmplă până când acele pagini ajung în mâinile unui cititor. Această curiozitate a fost suficient de puternică pentru a trezi motivaţia de a înfiinţa o editură în momentul în care a întâlnit prima oportunitate de a tipări o carte.

A fost un început greu în 2015, dar s-au alăturat editurii doi parteneri excepţionali care au accelerat această incredibilă creştere”, povesteşte Ionuţ Dragu. Partenerii sunt Ştefania Iorga şi Ioan-Costin Tararache, iar împreună formează o echipă care are în spate experienţă în antreprenoriat IT şi retail, completată de creativitatea dobândită în domeniul cinematografic. „Suntem o editură de carte pentru copii, orientată spre cărţi ilustrate, în special serii. Dorinţa noastră este de a propune pieţei din România cărţi valoroase, foarte bine realizate, din care copiii pot trage învăţăminte. Cărţile noastre devin şi un ajutor pentru părinţi, care au foarte multe provocări în a le prezenta şi explica anumite lucruri sau situaţii, iar o poveste îi conectează mult mai uşor pe copii”, povestesc cei trei fondatori. Catalogul Katartis conţine cărţi de poveşti, de activităţi, sonore, precum şi enciclopedii, iar în viitor fondatorii vor să adauge, printre altele, titluri despre artă, despre gestionarea emoţiilor şi titluri care vor inspira cititorii să-şi depăşească limitele. „Publicarea cărţilor nu este singura activitate pe care o desfăşurăm. Ne orientăm şi către interacţiunea cu comunităţile de tineri cititori. Am organizat peste 60 de ateliere de citit pentru copii în şcoli din mediul rural sau urban mic. Avem o atenţie sporită către copiii din mediile defavorizate, pe care îi încurajăm să descopere prin intermediul personajelor noastre, lumea minunată a cărţilor.”

Din 2018, Katartis lucrează alături de Asociaţia Punctart la un program de educaţie prin cultură, pentru a încuraja imaginaţia şi creativitatea copiilor de 6-9 ani, iar până în acest moment au ajuns la sute de copii din toată ţara. În viitorul apropiat, vor definitiva demersurile pentru comercializare de jucării. Debutul în business a venit cu multe obstacole într-un domeniu în care niciunul dintre antreprenori nu avea experienţă. „Am plecat de la a căra cărţile şi coletele pe scări, am trecut printr-un depozit înghesuit în care trebuia să stivuim cărţile ca să economisim spaţiu şi acum suntem în punctul în care avem un depozit organizat, iar noi privim cu încredere spre viitor. Suntem fericiţi că am pornit în această frumoasă aventură care mai are încă nenumărate bucurii să ne ofere.” Financiar, investiţia în Katartis s-a ridicat la 20.000 de euro într-o perioadă de trei ani. Anul trecut, editura a generat o cifră de afaceri de aproximativ 2,5 milioane de lei, realizată cu ajutorul a doi angajaţi. Planul este ca, până la finalul acestui an, Katartis să depăşească cifra de afaceri de anul precedent, iar din 2022 fondatorii vor chiar să o dubleze, la fel cum îşi doresc şi să extindă echipa.

Preţurile cărţilor editate de Katartis pornesc de la 20 de lei şi ajung la 62 de lei. „Suntem extrem de entuziasmaţi pentru toamna acestui an, deoarece vom lansa 18 titluri noi care abordează subiecte rar întâlnite pe piaţa editorială românească pentru copii, cum ar fi cărţi de artă alături de enciclopedii care arată şi efectele activităţii umane asupra mediului înconjurător şi invită copiii să se implice în crearea unui mediu sustenabil, implicare pe care dorim să o activăm prin intermediul unor activităţi practice, cărţile fiind ideale ca punct de pornire.” Entuziasmul celor trei tineri vine să anime atmosfera după un an 2020 provocator pentru businessul lor, când unii parteneri au întrerupt colaborarea şi plăţile, iar ei au fost nevoiţi să părăsească biroul vreme de trei luni şi să se reorganizeze. „Avantajul nostru a fost creat de portofoliul care conţine cărţi pentru preşcolari şi orientarea publicului către achiziţii din magazinele online, zonă în care eram bine organizaţi. Totodată, un ajutor deosebit l-am primit de la unul dintre partenerii noştri căruia nu i-a fost teamă să susţină domeniul editorial prin plata facturilor în avans. Per total, considerăm că am avut un an bun, în ciuda atmosferei înceţoşate create de pandemie.” Acum, Katartis merge mai departe, adresându-se, prin intermediul platformei online proprii şi al partenerilor din e-commerce, firmelor importante care se ocupă cu vânzarea şi distribuţia de carte pe teritoriul ţării noastre. Prezenţa în librării este scăzută din cauza schimbărilor determinate de pandemie, însă librăriile în care se găsesc cărţile Katartis au în general şi magazin online. Mai mult, Ionuţ Dragu, Ştefania Iorga şi Ioan-Costin Tararache au reuşit să încheie parteneriate şi cu librării româneşti înfiinţate în alte ţări, precum Franţa, Germania şi Irlanda.



Cinci idei de afaceri de la zero

Izvorul ideilor de business nu seacă niciodată, iar asta o demonstrează atât noile, cât şi vechile generaţii de antreprenori. Ziarul Financiar a pornit în căutare de idei proaspete de afaceri, într-un proiect susţinut de Banca Transilvania, menit să pună în lumină spiritul antreprenorial al României de astăzi. Găsiţi mai jos o selecţie de businessuri pornite de la zero şi mai multe proiecte similare pe platforma www.zf.ro/afaceri-de-la-zero.

Hood & One Love Coffee – concept de berărie şi cafenea (Popeşti-Leordeni)

Fondatori: Adrian Ciubotaru, Constantin şi Andrei Carlaonţ şi Lucian Popescu

Investiţie iniţială: 25.000-30.000 de euro

Cifră de afaceri în prima lună de activitate: 4.000 de euro

Prezenţă: Popeşti-Leordeni


LaNăsal – brand de sucuri, uleiuri, siropuri (Năsal, jud. Cluj)

Fondator: Andrei Miklosi

Investiţii: 55.000 de euro

Cifră de afaceri în 2020: 37.000 de euro

Prezenţă: online, magazine din Cluj şi Bucureşti, internaţională


Divalo Transylvania – brand de modă (judeţul Mureş)

Fondatori: Edmond şi Larisa Balate

Investiţii: 40.000 de euro

Cifră de afaceri în 2020: 51.000 de euro

Prezenţă: online, magazine fizice din Brăila şi Bucureşti


Scorilo – fabrică de bere artizanală (Poiana Mărului, jud. Braşov)

Fondatori: Mihai şi Valeria Schelean-Şomfelean

Investiţii: peste 500.000 de euro

Prezenţă: HoReCa, online


Genta – producţie de portofele, genţi şi huse din piele (Cluj-Napoca)

Fondator: David Şăulean

Investiţie iniţială: 30.000 de euro

Cifră de afaceri lunară: 3.500 de euro

Prezenţă: online şi un magazin fizic în Cluj-Napoca



ZF, Banca Transilvania şi Vodafone  au lansat PROIECTUL AFACERI DE LA ZERO, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

Intraţi pe platforma www.zf.ro/afaceri-de-la-zero şi descoperiţi universul de companii create de micii antreprenori.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.