Povestea a două tinere franţuzoaice îndrăgostite de România ce au au construit un nou tip de afacere în ţara noastră
Anouk Ragot şi Laurence Blondiaux s-au cunoscut prin intermediul unui cerc de prieteni comuni, iar la începutul anului 2021, cu ocazia unei cine la care au luat parte împreună, şi-au dat seama că au în comun mai mult decât câţiva amici. Erau (şi încă sunt) amândouă îndrăgostite de România, dornice de noi provocări şi cu abilităţi profesionale complementare. Din această constatare s-a născut un business.
Libréa, brandul de lenjerie menstruală pe care l-au creat împreună, s-a născut dintr-o dorinţă de a face un bine femeilor în orice zi a lunii, propunând o alternativă la absorbantele şi tampoanele clasice. Mai întâi, Anouk şi-a cumpărat un astfel de produs pentru ea însăşi, drept cadou de Crăciun, într-o perioadă în care această inovaţie făcea furori în Franţa, ţara de origine a ambelor antreprenoare. Încântată de experienţă, a vrut s-o împărtăşească şi cu alte femei şi atunci şi-a dat seama că în România, ţara ei „adoptivă”, nu găsea aşa ceva pe piaţă.
Laurence, la rândul ei, a descoperit lenjeria menstruală prin intermediul fiicei ei adolescente. Găsind în România un teren fertil pentru a testa o nouă idee, Anouk Ragot şi Laurence Blondiaux nu au stat mult pe gânduri şi au început să lucreze la brand. „Am creat designul tuturor produselor noastre, dar nu avem o fabrică proprie, ci lucrăm cu firme subcontractate în Bucureşti şi în Cluj. De asemenea, avem parteneriate cu mici ateliere din Capitală şi din Piteşti pentru diferitele accesorii implicate în producţie”, povesteşte Laurence. De-a lungul vieţii, o femeie consumă 12.000 de tampoane, arată datele consultate de fondatoarele Libréa.
Produsul conceput de ele este însă reutilizabil, contribuind şi la educarea feminităţii într-o manieră sustenabilă şi la remodelarea obiceiurilor. „Amândouă suntem franţuzoaice şi am hotărât să construim totul de la zero. Mamă a trei copii, Anouk este de profesie inginer, absolventă a Arts & Métiers ParisTech şi Imperial College London, cu zece ani de experienţă în managementul lanţului de aprovizionare pentru P&G şi Unilever. Ea vine cu expertiza financiară, cu creativitatea şi este «tocilarul» echipei.”
Laurence are doi copii adolescenţi şi a absolvit o şcoală de business. Şi-a perfecţionat abilităţile în retail, marketing şi design în cadrul unei companii din industria sportivă. Este expertul în produs, în relaţia cu consumatorii şi în aspectele legale din echipa Libréa. „Am investit multă pasiune, energie şi 40.000 de euro. De atât am avut nevoie pentru a lansa startupul nostru, dedicându-i tot timpul pe care îl avem. După un an de cercetare şi dezvoltare, un MVP (minimum viable product – engl.), 27 de prototipuri şi peste 50 de teste, clientele se bucură de calitatea produselor noastre.”
Anul 2023 a adus o cifră de afaceri de 60.000 de euro pentru Libréa, dublu faţă de anul precedent. A fost schimbat magazinul online la mijlocul anului, responsabili de această misiune fiind doi colaboratori freelanceri, iar brandul a intrat pe platformele online eMAG şi Decathlon. De asemenea, vreme de trei săptămâni, cele două fondatoare şi-au expus produsele şi în Carrefour. „95% dintre clientele noastre sunt românce, majoritar cu vârste cuprinse între 25 şi 35 de ani, dar şi tinere care au nevoie de o soluţie sănătoasă pentru a-şi începe călătoria în perioada pubertăţii. Avem o gamă formată din zece produse.”
Preţurile lenjeriei menstruale pornesc de la 119 lei şi ajung la 169 de lei. „Planul nostru pentru al doilea semestru din 2024 este să ne dezvoltăm în ţările din estul Europei, unde piaţa produselor de igienă reutilizabile este încă necunoscută. Şi segmentul B2B ne dorim, de asemenea, să-l dezvoltăm, în acest moment colaborând deja cu două magazine cu produse eco din Bucureşti şi din Cluj-Napoca.” Cea mai mare provocare rămâne popularizarea conceptului cu care vine Libréa, Anouk şi Laurence militând pentru reducerea TVA pentru produsele de igienă intimă, aşa cum spun că se întâmplă în Franţa. „Libréa este o reflecţie a noastră. Am construit fundaţia acestui startup în ritmul nostru, iar dacă ar fi s-o facem din nou, am face în proporţie de 80% la fel.” ■
Produsul conceput de Anouk Ragot şi Laurence Blondiaux este reutilizabil, contribuind şi la educarea feminităţii într-o manieră sustenabilă şi la remodelarea obiceiurilor. Preţurile lenjeriei menstruale pornesc de la 119 lei şi ajung la 169 de lei.
Cinci idei de afaceri de la zero
Izvorul ideilor de business nu seacă niciodată, iar asta o demonstrează atât noile, cât şi vechile generaţii de antreprenori. Ziarul Financiar a pornit în căutare de idei proaspete de afaceri, într-un proiect susţinut de Banca Transilvania, menit să pună în lumină spiritul antreprenorial al României de astăzi. Găsiţi mai jos o selecţie de businessuri pornite de la zero şi mai multe proiecte similare pe platforma www.zf.ro/afaceri-de-la-zero.
Cadesto – cofetărie (Bucureşti)
Fondatoare: Adelina Stoian
Investiţie iniţială: peste 70.000 de euro
Cifră de afaceri în 2023: 200.000 de euro
Prezenţă: zona Cotroceni din Bucureşti
UDBI – obiecte din lemn (Piatra Neamţ)
Fondatori: Renata Dălălău şi Daniel Chindea
Investiţie iniţială: 3.000 de euro
Prezenţă: naţională şi internaţională
Oneshotz – producţie video cu drone (Bucureşti)
Fondatori: Emanuel Rădoi şi Ştefania Belu
Investiţie iniţială: 10.000 de euro
Cifră de afaceri în 2023: 57.000 de lei (11.400 de euro)
Prezenţă: naţională
MiculPatiser – cursuri de patiserie (Bucureşti)
Fondatoare: Florentina Ghilencea
Prezenţă: online
PsihologPuican – cabinet de psihologie (Bucureşti)
Fondatori: Oana şi Ion Puican
Prezenţă: Bucureşti
ZF şi Banca Transilvania au lansat PROIECTUL AFACERI DE LA ZERO, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.
În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.
Intraţi pe platforma www.zf.ro/afaceri-de-la-zero şi descoperiţi universul de companii create de micii antreprenori.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro