Povestea româncei care conduce una dintre cele mai puternice companii din zona de producţie din România. Ce etape a depăşit în carieră până acum
După un prim job în studenţie, în care a descoperit mediul de afaceri, Roxana Tisăianu a abandonat primul vis profesional – programarea – şi s-a avântat în lumea corporatistă, lucrând, în România şi străinătate, pentru giganţi ca Orkla Foods România, Danone şi Reckitt Benckiser. Ce lecţii a învăţat în cei 25 de ani de experienţă în business şi ce obiective imediate şi-a setat din noul rol, de CEO al FrieslandCampina România?
„Sunt buzoiancă, m-am născut şi mi-am petrecut copilăria la ţară şi, la fel ca Blaga, consider că veşnicia s-a născut la sat. Încă apreciez conectarea la natură şi bucuriile simple, o ieşire pe dealuri sau la munte, o oră lângă o apă curgătoare mă încarcă cu o energie extraordinară. Am urmat liceul Haşdeu – informatică, şi apoi Facultatea de Cibernetică din ASE Bucureşti, pentru că mi-a plăcut mult programarea. Am început să lucrez în timpul facultăţii pentru a-i degreva pe părinţi de cheltuieli şi aşa am descoperit, la Mercury Promotions, mediul de business, lucrul pe proiecte şi complexitatea şi bucuria muncii în echipă – aşa că nu m-am mai întors niciodată la programare.
Apoi au urmat Orkla Foods România – în rolul de trade marketing manager, Danone – pentru 16 ani – în roluri locale şi globale, în România, Franţa şi Olanda, Reckitt Benckiser – general manager South-Eastern Europe, divizia de Health şi respectiv Coca-Cola Eurasia-Middle-East - integrated execution sr. director. În total, 25 de ani de experienţă de business, foarte mult în zona de comercial şi management”, îşi descrie Roxana Tisăianu parcursul profesional într-o frază.
Odată cu sosirea în funcţie, din care conduce o echipă de peste 550 de angajaţi, executiva l-a înlocuit în funcţie pe Ferenc Szecskó, preluând la începului acestui an cârma FrieslandCampina România, parte a companiei olandeze Royal FrieslandCampina, unul dintre cei mai mari producători de lactate din lume. Jucătorul, care a încheiat anul 2022, ultimul pentru care există date disponibile, cu o cifră de afaceri de 576 de milioane de lei şi un profit de 230.000 de lei la nivel local, e prezent pe piaţa românească cu mărcile Napolact, Campina şi Dots şi cu o gamă largă de produse ce include laptele de consum, iaurtul, brânza, untul şi gustările pe bază de lapte.
Un lider deschis, curios, curajos şi modest. De-a lungul carierei, a făcut multe schimbări, de multe ori în zone complet noi, în care nu avea experienţă, şi ceea ce a ajutat-o a fost să rămână calmă, curioasă şi cu un apetit ridicat de învăţare din orice experienţă şi de la toţi colegii, nu doar de la superiori. „Iată câteva din lecţiile mele: agilitatea şi rapiditatea adaptării sunt esenţiale, îmi place să mă înconjor de oameni pasionaţi de ceea ce fac şi mă străduiesc să rămân deschisă şi să las loc punctelor de vedere foarte diferite de al meu – în felul acesta accelerez saltul peste provocări şi îmi iau şi foarte multă energie din proces.”
O recomandare de carte de la Roxana Tisăianu:
Riding the blue train – dr. Bart Sayle
„O găsesc plină de inspiraţie şi tehnici practice. Să vă fie de folos!”
Fiecare provocare depăşită i-a arătat că poate, i-a dat curaj şi încredere în a face faţă următoarelor. Iar cele mai mari reuşite spune că au fost atunci când a simţit că a făcut diferenţa – uneori în parcursul profesional al unui om, alteori în momente dificile de business pe care le-a depăşit. „Rolul actual este pe cât de frumos, pe atât de dificil. Suntem într-o categorie foarte competitivă şi cu marje mici, în care dezvoltarea presupune investiţii permanente, iar balansul potrivit pentru a genera şi creştere şi profitabilitate nu este uşor de obţinut. Intervenţiile fără precedent ale statului şi creşterea fiscalităţii complică enorm această ecuaţie.”
Un lider bun, e de părere executiva, poate avea un set de calităţi – nu neapărat pe toate, dar esenţiale i se par deschiderea, curiozitatea şi curajul. Şi un dram de modestie. „Iar pentru un angajat, îmi face plăcere să lucrez cu oameni care mă inspiră prin bucuria şi pasiunea cu care îşi fac jobul, prin iniţiativă şi idei proaspete, felul cum îşi pun amprenta personală în ceea ce fac. Şi îi apreciez mult pe cei care caută proactiv şi cu o curiozitate genuină feedbackul, pentru că asta îmi arată că mâine vor fi şi mai buni decât azi. Greşelile pe care nu le tolerez sunt lipsa de onestitate şi încălcarea regulilor legale şi etice.”
Despre modul în care se desfăşoară o zi de lucru, executiva spune că, deşi în companie s-a optat pentru un stil de lucru flexibil şi colegii săi vin două-trei zile pe săptămână la birou, ea preferă să vină în fiecare zi, pentru că asta îi dă şansa să se întâlnească cu toţi colegii, prin rotaţie, şi să stea de vorbă faţă în faţă. „Ziua mea de luni începe cu un pic de organizare – îmi revizuiesc agenda şi obiectivele, mă asigur că lucrurile importante şi urgente au un loc setat în calendar pentru a le discuta, decide şi avansa. În rest, prin natura jobului, sunt aproape tot timpul în întâlniri – de echipă sau one to one, cu colegii din ţară sau de la grup. Momentul meu favorit din săptămână este vineri dimineaţă, momentul de răgaz, când îmi încep ziua cu o cafea împreună cu colegii care vor să mi se alăture. Nu este nimic formal şi ne conectăm mai mult la nivel personal. Pe cât posibil, păstrez ziua de vineri pentru reflecţii, gândire strategică, întâlniri de networking.” Privind work-life balance-ul, crede că echilibrul potrivit este foarte important şi nu arată la fel pentru fiecare. La începutul carierei povesteşte că lucra foarte mult, inclusiv în fiecare weekend, până la ore târzii. „După ce am avut-o pe fiica mea, am început să fac mai mult spaţiu pentru familie. Apoi, lucrând în alte ţări, am învăţat de la culturile vestice, mai ales de la olandezi, să apreciez şi mai tare acest echilibru – timp de muncă / timp cu familia / timp personal, pentru mine însămi. Am nevoie de fiecare în parte să mă simt împlinită, să-mi încarc bateriile şi să mă bucur de viaţă. Iar dacă eu sunt bine, reuşesc să îmi aduc şi performanţa la nivel maxim. Şi încerc să creez mediul propice şi pentru colegi, în acelaşi mod.”
Cât despre energia necesară depăşirii crizelor apărute pe plan profesional, executiva spune că aceasta vine din discuţiile cu colegii, din analizele-diagnostic pe care le fac împreună, din dezbateri constructive şi dezvoltarea unor planuri ambiţioase, în care cred cu toţii.
Iar propriul stil de leadership l-ar numi, pe scurt, colaborativ. „Cred mult în a crea un spaţiu de încredere şi respect, care să ne permită să punem toate cărţile pe masă, să discutăm fără reţineri problemele şi riscurile ce pot apărea. Apreciez discuţiile în contradictoriu atunci când le facem constructiv şi cu ascultare generoasă. Punctele de vedere diferite ne ajută să creăm o imagine mai completă decât cea cu care am pornit. În acest fel ne provocăm reciproc şi contribuim cu toţii la decizie. În final luăm o decizie aliniată – pe cât posibil 100%, uneori doar 80%, însă ne cunoaştem argumentele şi ştim de ce am luat-o în acel fel. Iar apoi, foarte important, contez ca fiecare dintre noi să avem aceeaşi poveste în exterior – asta înseamnă pentru mine să fim o echipă puternică.”
În prezent, la nivel de business, focusul Roxanei Tisăianu este pe a reaşeza fundamentele companiei pe o baza sustenabilă, şi respectiv pregătirea unei strategii de creştere pe termen lung. „Şi, mai mult decât oricând, menţinerea unei echipe închegate şi cu încredere în ceea ce vrem să construim împreună.”
Provocările contextului economic, social şi politic din ultimii ani, cu nesiguranţă aduse de pandemie şi apoi de război, cu creşteri importante ale tuturor costurilor de bază, creştere a inflaţiei, spune că au creat un mediu dificil şi pentru consumatori, ducând la o încredere scăzută în viitor care determină atenţia mare asupra bugetelor şi înfrânarea consumului. „În acelaşi timp, oamenii îşi doresc tot mai mult o hrană mai pură, sănătoasă, cu ingrediente simple, şi asta se potriveşte perfect cu brandul Napolact. Noile tehnologii în dezvoltare accelerată ne fac să resimţim şi mai mult nevoia de a readuce echilibrul în viaţa noastră şi a ne proteja valorile.”
În ultimii ani, ea notează că FrieslandCampina România a investit foarte mult în modernizarea ambelor fabrici, cu dezvoltarea Centrului de Excelenţă în Brânzeturi de la Cluj, iar anul trecut a fost marcat de inaugurarea unui nou centru logistic performant, contribuind la creşterea competitivităţii operaţionale. „Planul nostru continuă să fie bazat pe dezvoltarea brandului Napolact şi investiţii în liniile de producţie – şi anul acesta avem modernizări şi o linie nou în fabrica din Cluj.”
Iar în ceea ce priveşte viitorul carierei sale, executiva spune că „ţin în minte viitorul deschis – viaţa mi-a arătat că îmi poate aduce mult mai mult decât reuşesc să cuprind în imaginaţie. Probabil voi călători din nou, dar tot în România mă voi întoarce”.
Trei aspecte de care Roxana Tisăianu le recomandă tinerilor să ţină cont la început de carieră:
1. Managerul direct – un lider bun care să îi fie role-model îl/o va ajuta să pune bazele unei cariere fundamentate, solide şi îi va oferi şi ghidarea potrivită pentru paşii următori;
2. Să se concentreze pe învăţare şi dezvoltarea de abilităţi, să dea mai mult decât i se cere – în felul acesta va arăta că poate duce mai mult şi nu va trece neobservat/ă;
3. Să nu se teamă de mutările laterale în loc de cele verticale – pe termen lung sunt cele care îi vor deschide oportunităţile şi îl/o vor feri de plafonare.
Carte de vizită
Roxana Tisăianu, CEO, FrieslandCampina România
1. A urmat liceul Haşdeu – informatică, şi apoi Facultatea de Cibernetică din ASE Bucureşti, pentru că i-a plăcut mult programarea;
2. A început să lucreze în timpul facultăţii pentru a-i degreva pe părinţi de cheltuieli şi aşa a descoperit, la Mercury Promotions, mediul de business, lucrul pe proiecte şi complexitatea şi bucuria muncii în echipă – aşa că nu s-a mai întors niciodată la programare;
3. Apoi au urmat Orkla Foods România – în rolul de trade marketing manager, Danone – pentru 16 ani – în roluri locale şi globale, în România, Franţa şi Olanda, Reckitt Benckiser – general manager South-Eastern Europe, divizia de Health, şi respectiv Coca-Cola Eurasia-Middle-East – integrated execution sr. director;
4. A preluat rolul actual la începutul acestui an;
5. Până în prezent, a acumulat 25 ani de experienţă de business, foarte mult în zona de comercial şi management;
6. Îi place tot ce ţine de dezvoltarea personală şi citeşte mult pe teme foarte diferite – de la leadership la nutriţie şi un stil de viaţă sănătos, la psihologie, nutriţie şi beletristică, unde autorul său favorit este Eric-Emmanuel Schmitt.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro