Povestea românului care, cu banii luaţi pe o maşină, şi-a deschis o afacere. Ce a ajuns să facă acum, după ce a schimbat activitatea firmei de mai multe ori

Autor: Alina-Elena Vasiliu Postat la 02 aprilie 2024 17533 afişări

Cu banii luaţi pe o maşină, la scurt timp după încheierea unui job, Mircea Nicolescu deschidea în urmă cu câţiva ani Plăcintissima, un laborator în care vedete erau tartele şi quiche-urile de tot felul. Apoi s-a extins la torturi, iar când şi-a dat seama că brandul nu mai reflectă obiectul de activitate, ducând cu gândul doar la plăcinte, l-a schimbat în Chat Noir. Nici acum nu reflectă exact ce se întâmplă în laboratorul lui Mircea, dar, cum el este pasionat de bucătăria franceză, iar tartele au o legătură directă cu aceasta, s-a gândit că noul nume se potriveşte mai bine.

În cea mai mare parte a vieţii mele profesionale, am lucrat pentru mine, angajându-mă doar după vreun eşec. Ultimul meu job, înainte de Chat Noir, a fost de organizator de evenimente. Doar că cel care deţinea afacerea a vândut tot şi s-a mutat în State, aşa că m-am trezit întrebându-mă «What’s next?»”, povesteşte Mircea Nicolescu, inginer chimist la bază. Fiind pasionat de bucătărie şi urmând de-a lungul anilor mai multe cursuri de profil cu profesori absolvenţi ai unor instituţii prestigioase, începuse să facă acasă, în timpul liber, pentru prieteni, diverse tarte dulci şi sărate. Se gândea uneori că ar putea face un business din asta, dar nu a zăbovit prea mult asupra ideii. „Să o iei de la capăt poate fi interesant la 30 de ani, dar la 50Ă începi să-ţi pui mai multe întrebări, să te gândeşti ceva mai mult la viitor, la anii ce vor urma. Să te angajezi după o anumită vârstă, la noi nu este chiar simplu, oricâtă experienţă ai avea.”

Când a ajuns în punctul în care să se întrebe ce urmează mai departe, un prieten l-a sunat să-i spună că un spaţiu comercial undeva în zona centrală a Capitalei tocmai devenise liber. A mers acolo, l-a văzut, a considerat că ar fi potrivit cu ideile lui, dar apoi a apărut o nouă întrebare: Cu ce bani? A găsit totuşi soluţii pentru finanţare şi a deschis spaţiul de pe Strada Batiştei ca snack bar. „Investiţiile au fost relativ mici la început. Am avut norocul să găsesc un spaţiu deja utilat. Relativ mic, dar suficient de bun pentru ce aveam nevoie la momentul respectiv. Încă este un spaţiu OK, dar există perioade, când avem comenzi de catering mai mari, când ne gândim că am face saltul spre un spaţiu mai mare. Ce-i drept, pentru asta ai nevoie şi de o constanţă în venituri, performanţă pe care n-am reuşit încă să o avem.” Vreme de cinci luni a funcţionat, deşi pe pierdere, însă apoi a venit pandemia, iar Mircea a trebuit să se reorienteze spre comenzile online. „Astfel, am transformat spaţiul doar în laborator, n-am mai redeschis pentru public, am prins putere pe partea de comenzi online de tarte şi torturi, iar de vreo doi ani, am extins businessul la servicii de catering şi candy bar pentru clienţi corporate şi persoane fizice, pe care ne axăm predominant în prezent.”

În 2022, a vrut să închidă Chat Noir, pentru că nu putea ţine pasul cu cheltuielile, însă a ales să continue, chiar şi cu eforturi. După ce a mai avut şi alte experienţe în business, speranţa lui Mircea Nicolescu acum este ca acesta să fie ultimul şi cu succes, astfel încât să nu mai fie nevoie de prezenţa lui zilnică. La început, când se axa doar pe comenzile online, iar gama de produse se rezuma doar la tarte şi torturi, predominanţi erau clienţii persoane fizice, oameni care voiau pentru ei acasă, având musafiri, nişte produse mai speciale. De cel puţin un an, clienţii majoritari sunt însă persoanele juridice, companiile. Ca în orice business, există luni în care simte că a dat lovitura şi comenzile vin pe bandă rulantă, dar şi perioade (nu la fel de dese ca la început) când se gândeşte dacă va putea susţine toate cheltuielile curente. „De uz curent suntem trei angajaţi, eu fiind unul dintre ei. Şi, atunci când situaţia o cere, apelăm la forţă de muncă externă. Nu mereu sunt evenimente de sute de persoane şi atunci nu rentează să angajezi full-time mai mult personal, faţă de care eşti responsabil chiar şi în perioadele în care nu sunt atât de multe comenzi.” În 2023, Chat Noir a acoperit evenimente corporate de tip gale şi de aproape 1.000 de persoane. Ca un proiect de suflet, Mircea derulează o campanie denumită #DoneazaOTarta, prin care duce tarte copiilor internaţi în secţia de arşi a spitalului Grigore Alexandrescu.     

În 2023, Chat Noir a acoperit evenimente corporate de tip gale şi de aproape 1.000 de persoane.

„Ne dorim să extindem partea de servicii de catering/candy bar, în special de tip corporate. Mai mulţi clienţi, mai mari, mai mulţi angajaţi.” Totul se produce în continuare în laboratorul din zona Universităţii, de pe Strada Batiştei. Pentru cei care comandă online din magazinul virtual, echipa Chat Noir livrează în Bucureşti, totul fiind produs pe baza comenzii, proaspăt. În ceea ce priveşte partea de catering / candy bar, se fac livrări atât în Bucureşti, cât şi în împrejurimi. „Nu avem punct de desfacere şi nici nu avem în plan prea curând. Un câştig pe care consider că l-am avut când a trebuit să închidem pentru public, odată cu venirea pandemiei, a fost faptul că am putut reduce pierderile. Inevitabil, când ai deschis şi pentru public şi trebuie să ai produse deja pregătite pe stoc, ai şi pierderi, uneori chiar mari.” Şi nu ar fi singura provocare. Necunoscutul, know-how-ul, cash-flow-ul, pierderile de produse, pierderile de bani, la sfârşit de lună, pandemia, mai nou e-factura sunt numai câteva dintre probleme din rutina gestionării businessului.

„Ca nemulţumiri, aş spune faptul că afacerile mici sunt tratate de către stat ca nişte afaceri mari, oleacă reduse. Nu e nici pe departe aşa. Dacă ar fi să reuşesc să fac toate hârţoagele aşa cum se cere, probabil că nu aş mai face nimic altceva. N-aş mai produce, nu aş mai căuta clienţi, nu aş mai testa noi produse. Aş sta şi aş face hârtii toată ziua.” Tot drumul până aici a fost însă şi plin de învăţăminte. Una dintre ele ar fi cea că succesul nu vine peste noapte. Câteodată nu vine niciodată sau, în orice caz, vine după foarte multă muncă. „În plus, am învăţat că eşti responsabil. Pentru clienţi, pentru oamenii tăi, pentru a rămâne cu o imagine bună. Căci reputaţia contează”, conchide Mircea Nicolescu

„Să o iei de la capăt poate fi interesant la 30 de ani, dar la 50+ începi să-ţi pui mai multe întrebări, să te gândeşti ceva mai mult la viitor, la anii ce vor urma. Să te angajezi după o anumită vârstă, la noi nu este chiar simplu, oricâtă experienţă ai avea.“ - Mircea Nicolescu, fondatorul Chat Noir



Cinci idei de afaceri de la zero

Izvorul ideilor de business nu seacă niciodată, iar asta o demonstrează atât noile, cât şi vechile generaţii de antreprenori. Ziarul Financiar a pornit în căutare de idei proaspete de afaceri, într-un proiect susţinut de Banca Transilvania, menit să pună în lumină spiritul antreprenorial al României de astăzi. Găsiţi mai jos o selecţie de businessuri pornite de la zero şi mai multe proiecte similare pe platformawww.zf.ro/afaceri-de-la-zero.

Carusel – centru educaţional (Târgovişte)

Fondatoare: Liana Palaş

Investiţie iniţială: 60.000 de euro

Prezenţă: Târgovişte


Loe’s Garden – accesorii cu flori presate (Reghin)

Fondatoare: Bianca Bărbieru

Prezenţă: în magazine din Braşov, Cluj, Câmpina, Constanţa


Mura my laundry – curăţătorie (Piteşti)

Fondator: Andrei Muşat

Investiţie iniţială: 150.000 de euro

Cifră de afaceri în 2023: 150.000 de euro

Prezenţă: două locuri din Piteşti


Dollateria – atelier de păpuşi şi borsete

Fondatoare: Adriana Nedelcea


Organica Balcanica – atelier de ceramică (Iaşi)

Fondatoare: Cristina Poncu

Prezenţă: în magazine specializate şi la târguri de design şi de artă



ZF şi Banca Transilvania au lansat PROIECTUL AFACERI DE LA ZERO, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

Intraţi pe platforma www.zf.ro/afaceri-de-la-zero şi descoperiţi universul de companii create de micii antreprenori.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.