Povestea suceveanului care are pe mână o afacere de peste 11 miliarde de dolari şi este cel mai puternic român dintr-o companie prezentă în toată lumea
Silviu Popovici, cunoscut drept cel mai puternic român din grupul PepsiCo, prin prisma funcţiei de CEO al companiei pe Europa, conduce un business cu o valoare de 11 miliarde de dolari şi, odată cu apariţia noii crize sanitare, a avut datoria de a-şi proteja familia şi echipa în faţa riscurilor aduse de pandemie, încercând să se adapteze el însuşi la noua normalitate. Cum a făcut acest lucru şi ce lecţii a deprins din schimbările ultimului an şi jumătate?
Îmi amintesc de panica pe care am avut-o în primele 2-3 luni (de pandemie – n. red.). Nu ne-am părăsit casa, nici măcar când a fost permis. Am alergat 42 de kilometri în grădina mea, pe perioada lockdownului. Îmi pot imagina cât de greu a fost pentru familiile din apartamentele mici. A trebuit să învăţăm nu numai cum să lucrăm toată ziua prin Zoom, ci şi cum să socializăm virtual”, susţine executivul, numit în rolul de chief executive officer Europe al PepsiCo în urmă cu doi ani.
Despre sine, spune că, la fel ca în cazul multor persoane, această criză a avut un impact masiv asupra sa şi asupra familiei şi prietenilor. „Soţia şi fiul meu prezintă un risc ridicat şi am fost foarte îngrijoraţi şi atenţi să nu îi expunem la niciun risc de a contracta virusul. În plus, deşi am plecat din România acum 23 de ani, suntem norocoşi să avem încă mulţi prieteni şi rude aici. A nu putea să ne întâlnim cu ei de Paşte sau de Crăciun, de exemplu, a fost foarte greu”, descrie el provocările aduse de apariţia crizei sanitare. În opinia sa, drumul spre recuperare pentru societatea noastră va veni prin vaccinarea completă. „Prin miracolul ştiinţei ni s-a oferit o cale de a ieşi din pandemie. Prin urmare, îi încurajez pe toţi să îşi facă vaccinul imediat ce este disponibil.”
Din perspectiva businessului, se declară norocos şi, asta pentru că „oamenii trebuie să mănânce şi să bea”. Astfel, chiar dacă industria a fost afectată şi businessul cu clienţii din HoReCa „s-a diminuat semnificativ”, compania a rămas activă, a ţinut fabricile, depozitele şi birourile de vânzări deschise. Popovici spune că pandemia a adus la nivelul industriei în care activează o transformare extraordinară. „Am fost uimit să văd cât de impresionantă a fost reacţia la criză. Cât de repede s-a adaptat toată lumea la noua realitate: consumatorii au început să comande on-line, clienţii şi-au transformat modelul de afaceri peste noapte, pentru a face livrări, producătorii şi furnizorii au lucrat împreună, pentru a deschide linii de producţie şi noii angajaţi s-au alăturat companiilor fără a întâlni pe nimeni faţă în faţă.”
În ceea ce priveşte angajaţii PepsiCo, el notează că cei care puteau lucra de acasă au făcut-o, dar în continuare o mare parte din personal a lucrat în fabricile companiei, în depozite şi în magazinele din toată România. „A fost esenţial să îi protejăm şi asta a însemnat să aducem multe schimbări în modul nostru de lucru.”
Una dintre cele mai bune decizii din carieră
Despre lecţiile pe care le-a deprins din noua criză spune că sunt trei la număr: „Prima lecţie este că ceea ce contează cu adevărat este că cei dragi sunt sănătoşi şi fericiţi şi că petrecem mult timp cu ei. S-ar putea să spun ceea ce este evident, dar după ani de călătorii continue de business, lockdownul mi-a arătat cât de grozav este să fii cu familia ta la cine, în fiecare seară, sau să joci baschet cu fiul tău, la pauza de prânz, sau să fii cu soţia în fiecare seară şi să te uiţi la Netflix.”
A doua lecţie pe care o menţionează este aceea a lucrului remote. „Nu trebuie să fim blocaţi în trafic o oră-două pe zi pentru a ne citi e-mailurile. Economisim timp şi avem şi un avantaj sustenabil, prin prezenţa a mai puţine maşini pe drum. Traficul în Bucureşti se va îmbunătăţi. În Suceava, oraşul meu natal, am fost şocat să văd câte maşini sunt pe drum. Sper ca, pe măsură ce trecem la noul normal, să nu ne întoarcem niciodată la programul de lucru de cinci zile pe săptămână, la birou, ci să redefinim rolul biroului ca loc unde să mergem doar de 2-3 ori pe săptămână pentru a crea împreună şi a socializa cu colegii noştri.”
Cea de-a treia lecţie amintită de Popovici este că trebuie să avem încredere şi să le oferim angajaţilor mai multă independenţă. „Angajaţii îşi fac treaba bine, chiar şi atunci când nu sunt supravegheaţi, când lucrează de acasă, dar acesta este doar începutul.” La debutul crizei, aminteşte el, situaţia de pe fiecare piaţă era foarte diferită, cu rate de infecţie şi reguli diferite. „Era clar că nu putem gestiona businessul PepsiCo Europa printr-un management vertical, într-un mod foarte ierarhic.” A cerut, în schimb, fiecărei ţări să ia deciziile corecte pe baza a ceea ce se întâmpla la nivel local, într-un cadru prealabil convenit, care să includă siguranţa angajaţilor, asistenţa pentru clienţi, sprijinirea comunităţilor locale şi menţinerea sănătăţii financiare a afacerii. „Privind în urmă, aceasta a fost una dintre cele mai bune decizii pe care le-am luat în cei 28 de ani de carieră. Modul în care a reacţionat fiecare piaţă, inclusiv România, a fost fantastic. Toată lumea a făcut faţă provocării, a depăşit orice aşteptare. Au luat decizii rapide, au găsit soluţii creative, au învăţat de la colegii din alte ţări, au sprijinit comunităţile locale şi toate acestea, oferind, în acelaşi timp, rezultate excelente în business.”
„La debutul crizei, situaţia de pe fiecare piaţă era foarte diferită (…). Era clar că nu putem gestiona businessul PepsiCo Europa printr-un management vertical, într-un mod foarte ierarhic. Am cerut, în schimb, fiecărei ţări să ia deciziile corecte pe baza a ceea ce se întâmpla la nivel local (…). Privind în urmă, aceasta a fost una dintre cele mai bune decizii pe care le-am luat în cei 28 de ani de carieră.”
Probleme vechi, soluţii noi
Printre schimbările aduse de pandemie executivul aminteşte şi de accelerarea către o economie durabilă şi circulară, adoptarea unor stiluri de viaţă mai sănătoase sau creşterea extinderii digitalizării. „COVID-19 ne-a dat mai multe vaccinuri, însă nu există niciun vaccin pentru schimbările climatice.” În acest sens, el menţionează o nouă inovaţie a companiei, lansată recent în Marea Britanie, care preia deşeurile de coajă de cartofi de la fabrica de chipsuri Walker şi le transformă în îngrăşăminte care sunt 92% organice. „Această inovaţie are potenţialul de a reduce emisiile de carbon cu 70%. Vom aduce această tehnologie în România în curând. Uleiul ars din prăjirea cartofilor este transformat în biocombustibil care poate alimenta camioanele care transportă cartofii către fabrică”, exemplifică el modul în care putem crea circularitate în jurul deşeurilor de producţie.
În piaţa locală, compania lucrează cu peste 29 de fermieri pentru a obţine 50.000 de tone de cartofi în fiecare an, pentru divizia de snacksuri. „Avem un business important bazat pe agricultură. Le oferim agricultorilor împrumuturi şi seminţe de cartofi şi îi sprijinim pentru a dezvolta practici agricole mai ecologice, dar putem face şi mai mult.
Executivul aminteşte şi de importanţa adoptării unor iniţiative menite să reducă impactul asupra mediului la nivel de individ. „Într-un sondaj recent realizat printre consumatorii români, 80% dintre respondenţi consideră că întreprinderile au responsabilitatea de a face schimbări pozitive în societate. Ştim că aceştia doresc să acţionăm şi că există şi beneficii economice ale durabilităţii, aşa că, pe lângă faptul că este un beneficiu pentru mediu, este benefic şi pentru business. (…) Trebuie să readucem sistemul garanţie depozit şi să încurajăm familiile să îşi aducă ambalajele înapoi, în portbagajul maşinilor, până când le pot schimba pentru o garanţie, atunci când merg în pădure sau la diverse activităţi recreative. Acest lucru ne ajută să introducem mai multe sticle în sistemul de reciclare, astfel încât să le putem transforma înapoi în sticle noi.”
Popovici notează, de asemenea, că în ultimii ani românii caută opţiuni de alimente şi băuturi mai sănătoase, dar că avem nevoie de mai multe programe educaţionale naţionale pentru a promova un stil de viaţă sănătos şi sporturi, în special pentru copii. „Consumul unei diete echilibrate este doar o parte a provocării, pe măsură ce ne uităm la stiluri de viaţă mai sănătoase. Sportul şi exerciţiile fizice ar trebui să facă parte din viaţa de zi cu zi a tuturor. Este ceva ce văd ca pe o provocare în România. Suntem consideraţi una dintre cele mai puţin active populaţii din Europa, în ceea ce priveşte activitatea fizică, şi trebuie să încurajăm mai mulţi oameni să facă mişcare. Acest lucru nu înseamnă că toată lumea ar trebui să facă triatloane Ironman sau să alerge maratoane ca mine. O plimbare mică, o plimbare scurtă cu bicicleta, o alergare uşoară pot face o mare diferenţă dacă se fac în mod regulat.”
România, poartă spre alte pieţe
Ca planuri de viitor, pe măsură ce lucrează la dezvoltarea businessului în regiune, executivul menţionează o investiţie importantă bugetată pentru piaţa locală. „Urmează să investim peste 100 de milioane de euro în facilităţile noastre de snacksuri din cadrul fabricii din Popeşti-Leordeni. Această investiţie va dubla capacitatea producţiei noastre prin adăugarea a trei linii noi de producţie, urmând să investim suplimentar în utilităţi şi infrastructură şi un depozit automat inovator, care va spori semnificativ capacităţile noastre logistice cu 27.000 de paleţi suplimentari. Investiţia va genera peste 150 de noi locuri de muncă.”
Fiind „într-un punct de schimbare a preferinţelor consumatorilor în ceea ce priveşte e-commerce-ul şi comerţul digital”, compania investeşte în capacităţile din Europa, pentru a răspunde la acest lucru. „În România, în special, observăm o creştere din ce în ce mai mare a livrării snacksurilor şi băuturilor noastre şi am înfiinţat mai multe platforme, astfel încât să putem servi clienţii noştri mai rapid.”
Anul acesta, PepsiCo a finalizat şi un plan de investiţii în fabrica de băuturi răcoritoare din Dragomireşti, derulat pe perioada a 5 ani, care a totalizat 272 de milioane de euro, investiţi în creşterea capacităţii de producţie şi un depozit automatizat de ultimă generaţie. „România este o piaţă critică pentru noi în Europa. Nu numai că aprovizionăm piaţa internă, dar România este şi o uşă către alte pieţe. Produsele noastre din fabrica de băuturi răcoritoare din Dragomireşti sunt exportate în Grecia, Bosnia, Ucraina, Polonia, Bulgaria şi Cipru, iar snacksurile din Popeşti-Leordeni sunt exportate în Bulgaria, Serbia şi Moldova. Credem că România are personal talentat şi produse agricole de înaltă calitate, ceea ce o face un centru ideal pentru producţie şi ne ajută să dezvoltăm o afacere regională robustă.”
În piaţa locală, PepsiCo a intrat în urmă cu peste cinci decenii, în 1965. Anul trecut, divizia locală de băuturi a companiei a înregistrat o cifră de afaceri netă de 947 de milioane de lei, iar cea de snacksuri, 699 de milioane de lei, potrivit informaţiilor publice disponibile pe site-ul Ministerului Finanţelor Publice. La nivel global, produsele companiei sunt vândute în peste 200 de ţări şi teritorii din întreaga lume. Portofoliul businessului cuprinde 23 de mărci, care generează peste 1 miliard de dolari fiecare în vânzări cu amănuntul anuale estimate. Potrivit reprezentanţilor companiei, în Europa PepsiCo are un business de 11 miliarde de dolari, iar în plan local, de la intrarea pe piaţă până în prezent „şi-a mărit prezenţa la o afacere de 370 milioane de euro”, funcţionând cu o echipă de 1.700 de persoane, care generează locuri de muncă indirecte pentru mai mult de 13.600 de oameni.
Carte de vizită Silviu Popovici, Chief Executive Officer, PepsiCo Europe
♦ A crescut în oraşul Suceava;
♦ Deţine o diplomă de master în fizică şi un MBA la London Business School, fiind şi absolvent al programului de management avansat la Harvard Business School;
♦ A preluat funcţia actuală în 2019, după doi ani ca preşedinte pentru PepsiCo Africa Subsahariană Europeană;
♦ Anterior, a petrecut câţiva ani conducând afacerea PepsiCo în Rusia, Ucraina şi CSI;
♦ Înainte de a se alătura echipei PepsiCo, a deţinut mai multe funcţii generale de conducere la Bristol-Myers Squibb şi Coca-Cola, în Europa de Est;
♦ Este pasionat de sporturile de anduranţă, concurând în trei triatloane Ironman în ultimii ani, şi este un susţinător puternic al exerciţiilor fizice ca parte a unui stil de viaţă sănătos.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro