Povestea tânărului care a renunţat la cea mai căutată meserie din România şi care a ales să îşi urmeze visul. Ce a ajuns acum să facă

Autor: Alina-Elena Vasiliu Postat la 31 mai 2023 3974 afişări

Modelul mamei sale, care conduce propriul business de peste 25 de ani, a fost primul imbold pentru Liviu Tudoran în a-şi construi, la rândul său, o afacere a lui, de la zero. Cum pasiunea pentru gătit l-a însoţit dintotdeauna, n-a fost greu să aleagă domeniul în care să-şi croiască drum către statutul de antreprenor. Aşa că, încet, dar sigur, a creat o firmă şi un brand – NIB, crackers artizanali – care îi ocupă astăzi tot timpul.

La începutul boomului food truckurilor în România, Liviu a fost foarte aproape de a-şi deschide şi el unul. Nu s-au legat însă lucrurile, dar ideea unei afaceri n-a fost dată la o parte. „Câţiva ani mai târziu, după câteva joburi în corporaţie, a dat pandemia peste noi şi am descoperit pâinea cu maia. Am început să fac acasă nonstop şi mi-a plăcut enorm tot procesul din spate. Ajunsesem să fac atât de des, că nu o puteam mânca noi pe toată şi aşa am ajuns să le fac şi prietenilor apropiaţi, care au fost foarte încântaţi de produs. Şi atunci am început să mă gândesc serios că this might be it.”

A făcut un studiu de piaţă şi a ajuns la concluzia că şi-ar putea găsi locul pe piaţa pâinii şi a produselor artizanale din Bucureşti, a profitat de un spaţiu liber pe care îl aveau părinţii lui la demisolul casei şi a început aventura obţinerii avizelor şi a autorizaţiilor. Investiţia iniţială a fost de aproximativ 25.000 de euro, bani care au mers în principal către utilaje, amenajarea spaţiului şi dezvoltarea site-ului prin care se preiau comenzile şi se procesează plăţile, www.alveola.ro, aşa cum se numeşte, de altfel, şi brutăria de la care a plecat totul. Brandul este însă NIB.

Punga de 100 de grame de crackers cu maia este 11,9 lei.

„Microbrutăria Alveola a început livrările de produse artizanale cu maia în iunie 2022. Am încheiat anul 2022 cu o cifră de afaceri de 10.000 de euro. Am lucrat la un portofoliu de produse, s-a modificat pe parcursul anului, dar acum am găsit o formă finală şi o direcţie.” Toate produsele sunt fabricate în Bucureşti, într-un spaţiu de 50 de metri pătraţi, în care Liviu produce, coace, ambalează, etichetează şi împachetează manual crackerşii artizanali cu maia. De vândut, vinde peste tot în România, în principal online, dar şi în câteva localuri din HoReCa.

O pungă de 100 de grame de crackers cu maia este 11,9 lei, dar, după scumpirile din ultima vreme, Liviu Tudoran se gândeşte la o majorare a preţului după jumătatea anului 2023. „În anul 2023, microbrutăria Alveola se concentrează în continuare pe producţia de crackers artizanali cu maia. Obiectivul principal este să cresc vânzările prin intermediul website-ului cu 50%, să cresc prezenţa în mediul online şi să fim mai activi pe reţelele de socializare.” Cu formare în domeniul IT, Liviu a lucrat timp de zece ani în mai multe corporaţii specializate în tehnologia comunicaţiilor. Microbul anteprenoriatului nu l-a lăsat să trăiască liniştit, deşi joburile pe care le-a avut nu erau rele. A avut de învăţat şi din experienţa de angajat, însă nimic nu putea să-l pregătească pentru şocul trecerii de la o companie cu o echipă mare la a fi complet pe cont propriu, singurul responsabil în toate. „Cred că cea mai mare provocare este să ai capacitatea să show up, day after day, chiar şi atunci când simţi că nu merge aşa cum ţi-ai imaginat sau dorit. Să nu te descurajezi uşor.”

A învăţat să fie flexibil ca antreprenor, a învăţat că nimic nu este bătut în cuie şi că trebuie să se adapteze constant la tot ce se întâmplă. „Mi-a fost destul de greu să accept că modelul iniţial de business pe care îl gândisem pentru pâine nu a fost cel mai potrivit, dar am reuşit să trec peste şi să-mi găsesc curajul să merg mai departe cu un alt produs – crackerşii cu maia.” O altă lecţie valoroasă pe care a învăţat-o a fost să-şi dea seama când trebuie să ceară ajutorul celor din jur şi să accepte sprijinul lor. Acum familia îl ajută la ambalare şi la pregătirea comenzilor pentru livrări, iar prietenii dau şi ei o mână de ajutor la partea de content writing, marketing şi îi deschid uşi pentru a intra în contact cu potenţiali clienţi. Pentru că orice afacere de la zero este rezultatul muncii unei mici echipe în spate.  

„Mi-a fost destul de greu să accept că modelul iniţial de business pe care îl gândisem pentru pâine nu a fost cel mai potrivit, dar am reuşit să trec peste şi să-mi găsesc curajul să merg mai departe cu un alt produs – crackerşii cu maia.”

Liviu Tudoran, fondator NIB Crackers



Cinci idei de afaceri de la zero

Izvorul ideilor de business nu seacă niciodată, iar asta o demonstrează atât noile, cât şi vechile generaţii de antreprenori. Ziarul Financiar a pornit în căutare de idei proaspete de afaceri, într-un proiect susţinut de Banca Transilvania, menit să pună în lumină spiritul antreprenorial al României de astăzi. Găsiţi mai jos o selecţie de businessuri pornite de la zero şi mai multe proiecte similare pe platformawww.zf.ro/afaceri-de-la-zero.

My secret land – poveşti personalizate pentru copii (Bucureşti)

Fondatoare: Cristina Clima

Investiţie iniţială: peste 50.000 de euro

Cifră de afaceri estimată pentru 2023: 50.000 de euro

Prezenţă: online, naţională şi internaţională


Boem Atelier– laborator de ciocolată (Bucureşti)

Fondator: Vlad Niculescu

Investiţii: 80.000 de euro

Prezenţă: Bucureşti


Mellow Garden spaţiu pentru evenimente (Bucureşti)

Investiţie iniţială: 20.000 de euro

Cifră de afaceri în 2022: 88.000 de lei (17.600 de euro)

Fondatori: familia Ioniţă

Prezenţă: Bucureşti


Airsoft by the Lakeclub de airsoft (jud. Ilfov)

Fondatoare: Adriana Mihai

Investiţii: 15.000 de euro

Prezenţă: comuna Frumuşani, judeţul Ilfov


Păstrăvăria Bolloga – păstrăvărie şi două băcănii (jud. Cluj)

Fondatori: familia Oltean

Investiţii: peste 200.000 de euro

Prezenţă: satul Bologa,vjudeţul Cluj (păstrăvăria),vCluj-Napoca (băcăniile)



ZF şi Banca Transilvania au lansat PROIECTUL AFACERI DE LA ZERO, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

Intraţi pe platforma www.zf.ro/afaceri-de-la-zero şi descoperiţi universul de companii create de micii antreprenori.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.