Povestea unei afaceri de familie care a învăţat să renască, să crească şi să inspire, după ce a creat un produs cu care a reuşit să genereze miliarde de euro
Povestea Barilla a început în inima Italiei, cu o brutărie de familie şi un om vizionar: Pietro Barilla. De la un mic magazin din Parma, brandul avea să devină un simbol global al pastelor italiene. Ce urmează este istoria unei afaceri de familie care a învăţat să renască, să crească şi să inspire.
Pietro Barilla Sr. s-a născut la 3 mai 1845 în Parma, Italia, fiind al şaselea dintre cei zece copii ai lui Ferdi-nando şi Angela Julia Lanati. Împreună cu fraţii săi mai mari, Ferdinando şi Giuseppe, şi-a început uceni-cia în brutăria bunicului matern, Vincenzo Lanati, situată pe strada Santa Croce din Parma. În 1877, Pietro a deschis propria sa brutărie şi magazin de paste făinoase pe strada Vittorio Emanuele nr. 252, punând astfel bazele companiei Barilla. După trecerea sa în nefiinţă în 1912, fiii săi, Gualtiero şi Riccardo, au preluat conducerea afacerii. Riccardo a introdus tehnologii moderne în procesul de producţie, transformând Barilla într-unul dintre cei mai importanţi producători de paste din Italia. Nepotul fonda-torului, Pietro Barilla Jr., născut în 1913, este considerat adevăratul arhitect al companiei Barilla moderne.
După ce se alătură companiei în 1936, îşi întrerupe activitatea pentru a lupta în cel de-al Doilea Război Mondial, dar revine ulterior cu o viziune clară asupra viitorului companiei.
Știu pe ce lume trăiesc
Ești de acord ca, prin lege, să se înființeze funcția publică Avocatul Copilului?
În 1947, după moartea tatălui său, Riccardo, Pietro împreună cu fratele său Gianni preiau conducerea. Pietro decide să trans-forme radical compania. În 1952, renunţă la producţia de pâine şi se concentrează exclusiv pe paste. Această decizie strategică devine piatra de temelie a succesului Barilla. El înţelege puterea comunicării şi a brandului, iar sub conducerea sa, Barilla devine unul dintre primele branduri italiene care investesc masiv în reclamă şi imagine de marcă. Campaniile publicitare, cu sloganuri precum „Dove c'è Barilla, c'è casa” („Unde e Barilla, e acasă”), au marcat generaţii şi au consolidat legătura emoţională dintre brand şi consumatori.
Pietro Barilla nu a fost doar un lider de afaceri, ci şi un promotor activ al culturii. În 1957, a fondat revista „La Palatina”, alături de poetul Attilio Bertolucci. A sprijinit numeroşi artişti, printre care pictorul Renato Guttuso şi sculptorul Pietro Cascella, şi a susţinut proiecte sociale şi culturale în Parma. În 1968, statul italian i-a recunoscut meritele, acordându-i titlul de Cavaliere del Lavoro – una dintre cele mai înalte dis-tincţii acordate antreprenorilor italieni.
În ciuda succesului, dificultăţile financiare din anii ‘60 determină familia Barilla să vândă compania către grupul american W. R. Grace în 1971. Aceasta este una dintre cele mai dureroase deciz-ii din viaţa lui Pietro. Simţind că brandul riscă să-şi piardă sufletul şi rădăcinile italiene, Pietro reuşeşte, în mod remarcabil, să răscumpere compania în 1979, readucând-o în mâinile familiei. Această revenire spectaculoasă e considerată un exemplu emblematic de reconectare a unui brand cu identitatea sa cul-turală. Sub conducerea lui Pietro, Barilla devine nu doar liderul pieţei italiene, ci şi un ambasador global al bucătăriei italiene, extinzându-se în întreaga Europă, apoi în SUA şi Asia.
În 2023, Grupul Barilla a înregistrat o performanţă financiară solidă, raportând o cifră de afaceri de 4,869 miliarde de euro şi un profit net de 284 milioane de euro.
Surse: Archivio Storico Barilla, Wikipedia Italia – Pietro Barilla, Barilla Group – Site oficial
Urmărește Business Magazin

Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro