Povestea unei afaceri începute încă din liceu de mai mulţi tineri din Moldova care au reuşit să ajungă în România pe locul doi în domeniul lor. Cum au reuşit ei să pună pe picioare o afacere când erau încă elevi

Autor: Alexandra Cepăreanu Postat la 12 noiembrie 2024 14092 afişări

Într-o sală de clasă, în ultimul an de liceu, o echipă de tineri ambiţioşi discutau despre cum să-şi transforme timpul liber în ceva productiv. Daniel Trohin şi echipa sa au pornit în aventura antreprenorială în timpul liceului, explorând idei de afaceri încă din clasa a XII-a. De atunci, călătoria lor a trecut de la o simplă idee de marketplace pentru închirierea de produse la un business pe piaţa de închirieri de biciclete electrice - Renter, care acum înregistrează cerere constantă, creştere exponenţială şi are planuri de extindere pe plan naţional.

de Alexandra Cepăreanu

Eram în liceu, în clasa a XII-a şi cu unul din cofondatorii actuali - Marin Toma - căutam fel de fel de idei de afaceri sau orice am putea face pentru a nu pierde timpul şi a-l folosi cu un scop. Clasa a fost primul nostru birou, pentru şase luni. Când colegii noştri plecau acasă noi rămâneam până seara ca să facem planuri. A fost un coworking space gratuit, cu acces la internet, proiectoare. Am încercat pagini din Instagram, am încercat e-commerce, am încercat fel de fel de chestii, ne-am şi angajat la un moment dat la începutul clasei a XII-a”, povesteşte pentru BUSINESS Magazin Daniel Trohin, cofondatorul Renter, companie care închiriază biciclete.

După câteva încercări eşuate, cei doi, împreună cu alţi trei colegi, au decis să participe la un hackathon şi un preac-celerator din Republica Moldova, fără experienţă prealabilă în antreprenoriat. Cu toate acestea, perseverenţa şi determinarea i-au propulsat pe primul loc, câştigând preacceleratorul cu ideea unui marketplace pentru închirierea de produse precum camere foto sau alte echipamente.

„Am participat în cadrul Start-up School din Republica Moldova, unde am muncit timp de două luni la diverse idei care s-au tot schimbat pe parcurs. Am câştigat acel preaccelerator cu o idee de marketplace pentru diverse obiec-te – spre exemplu, dacă ai o cameră profesională în casă şi nu o foloseşti zi de zi, să o poţi închiria altcuiva şi acea persoană n-ar trebui să o cumpere pentru a o folosi. Această idee funcţionează în alte părţi ale Europei, nu şi în partea de est a continentului. Noi am lucrat timp de două luni în timpul preacceleratorului la idee, şi încă trei luni indi-vidual, dar nu am reuşit să obţinem validarea produsului. Singura validare a venit de la mentorul nostru, care a închiriat o narghilea pentru o noapte”, spune Daniel Trohin.

Acela a fost momentul în care mentorul le-a sugerat o schimbare de direcţie, iar tinerii antreprenori au decis să ex-ploreze o altă nevoie emergentă: închirierea bicicletelor pentru curierii de mâncare. „Am văzut şi noi şi mentorul nostru că oamenii care livrează mâncare nu au un mijloc de transport. Mentorul nostru era atunci în Olanda şi ne spunea de biciclete, o industrie dezvoltată acolo, şi astfel am decis să luăm pulsul pieţei. Am mers la McDonald’s în Chişinău, am vorbit cu câţiva curieri şi le spuneam că noi avem o afacere, avem biciclete de închiriat. Le explicam beneficiile, iar apoi ne sunau şi ne întrebau dacă n-am putea să le închiriem o bicicletă; pe-atunci noi încă nu aveam absolut nimic”, povesteşte Daniel Trohin. El consideră că research-ul este foarte important, iar tot busi-nessul Renter este clădit pe feedbackul primit de la clienţi.

„Ai nevoie de feedbackul oamenilor pentru care vrei să prestezi un anumit serviciu. Am avut peste 500 de discuţii cu diferiţi curieri care ne-au spus ce probleme au şi cum îi putem ajuta. Spre exemplu, am aflat că au nevoie de frâne bune, de anvelope bune – pentru că problemele cele mai mare sunt penele.”


„Faptul că am avut de la cine învăţa ne-a ajutat foarte mult, iar acum este rândul nostru să «predăm» din cunoştinţele şi ex-perienţa acumulată. Eu fac mentorat, încerc să îi ajut pe cei pe care îi mentorez. Cu o persoană am apeluri săptămânale în care încerc să o ajut cu orice provocare. Eu am primit ajustor şi consider că e normal să ofer mai departe.“

Daniel Trohin, fondator al Renter


Văzând că este nevoie în piaţă de mijloace de transport pentru cei care livrează mâncare, echipa Renter a participat la un alt accelerator. În 2022, echipa a obţinut finanţarea iniţială – un grant de 5.000 de euro şi o investiţie de 6.000 de euro (de la tatăl unuia dintre cofondatorii proiectului) – şi au achiziţionat primele biciclete pentru curierat în Chişinău. „Am văzut că ideea era bună, exista validare în piaţă şi am continuat să lucrăm la asta în cadrul unui ac-celerator mai puternic, cel mai mare din Moldova. În iunie 2022 am finalizat acceleratorul, am primit un grant de 5.000 euro, apoi am mai atras o investiţie de 6.000 euro şi am luat primele biciclete în Chişinău. În momentul în care am câştigat aceleratorul, doi investitori ne-au spus că ar vrea să investească în proiectul nostru.

Împreună cu ei am început să analizăm atât care ar fi veniturile pe piaţa din Chişinău plus cele din piaţa din România - unde preţurile sunt mai mari, având facilităţi cum ar fi faptul că ţara e parte din Uniunea Europeană, iar asta înseamnă că putem să cumpărăm biciclete din afara României fără a plăti TVA-ul. Erau multe beneficii, ceea ce făcea afacere mult mai profitabilă în România pe baza unor planuri financiare. Am luat decizia de a folosi investiţia pentru a ne extinde în România. La acel moment aveam şase biciclete în Chişinău, am mai primit un grant de la o instituţie guvernamentală din Chişinău – Organizaţia de Dezvoltare a Antreprenoriatului - cu care am mai cumpărat încă 11 biciclete în decembrie 2022 şi am ajuns în luna martie a anului 2023 la 17 biciclete. Încă lucram la runda de in-vestiţii şi încercam să intrăm pe piaţa din Bucureşti – unul dintre cele mai mari oraşe din estul Europei.”

În timp, echipa s-a mai „descompus”, ajungând de la cinci cofondatori la început la trei - Grigore Gherdelescu, Mar-in Toma şi cu Daniel Trohin, la care se adaugă un angajat full time în service-ul din Bucureşti – Valentin Dima – şi al-tul part-time în Chişinău.

Deşi prima încercare de a intra în România nu a avut succes, din cauza unui parteneriat care nu s-a concretizat, echipa Renter a continuat să-şi consolideze prezenţa în Chişinău şi a reuşit să încheie o nouă rundă de investiţii. „Am avut câteva impedimente la prima încercare de a intra pe piaţa din România, trebuia să avem un partener care ne promisese sute de biciclete, dar parteneriatul nu s-a concretizat. Am revenit în Chişinău şi am finalizat runda de investiţii, dar dorinţa de a ajunge în România a rămas. La început de 2023 am încercat prima dată să intrăm în România, nu a funcţionat, am mers înapoi în Chişinău, unde am continuat până în decembrie 2023, moment în care am găsit şi un investitor nou în capitala Moldovei, am primit investiţia, am semnat contractele şi eram gata să venim în România.”

Astfel, la începutul lui 2024, compania Renter s-a mutat în România, un-de a deschis un birou şi a achiziţionat 90 de biciclete pentru a răspunde cererii tot mai mari de pe piaţă. “In prezent, compania are in total 150 de biciclete, iar obiectivul pentru finalul acestui an este sa ajunga la 200 de biciclete.”

Tot plecând de la feedbackul clienţilor finali şi de la nevoile acestora, Renter a putut să aleagă şi o bicicletă care să fie fiabilă şi care să poată să facă faţă pe teren. „O diferenţă mare faţă de competiţia din piaţă este că avem un model de bicicletă care ne permite să ne extindem în alte oraşe foarte rapid, pentru că reparaţiile pot fi rezolvate la orice service. Avem un model de bicicletă des întâlnit, cu piese comune. Am ales modelul de bicicletă cel mai uşor accesibil.”

Alegerea unui model de bicicletă simplu, cu piese uşor accesibile pe piaţă, permite o extindere rapidă în alte oraşe. Astfel, Renter a putut se extindă în Cluj fără a fi necesar un service propriu, ci prin parteneriate cu service-uri locale. Abordare care îi permite companiei să opereze în mai multe oraşe fără a adăuga costurile semnificative ale unui birou sau personal în fiecare locaţie. „Spre exemplu, ne-am extins în Cluj doar făcând un parteneriat cu un service de acolo. Pentru un competitor cu un model de bicicletă mai diferit ar fi imposibil, pentru că ar avea nevoie de pro-priul service. Prin extinderea din Cluj vedem şi cum ar fi să avem operaţiuni în mai multe oraşe din România. Dacă reuşim să facem operaţiunile cu 15-20 de biciclete la Cluj, probabil am putea să ne extindem şi în Timişoara şi în alte oraşe fără a avea angajat, birou – lucruri care aduc costuri de circa 2.000-3.000 euro pe lună”, afirmă Daniel Trohin.

Renter şi-a dezvoltat o reţea de service-uri partenere, oferindu-le clienţilor o experienţă rapidă şi eficientă. „ Avem un service în sectorul 2 din Bucureşti unde facem mentenanţa. Mai sunt momente în care un curier poate face pană în sectorul 6 spre exemplu, şi ar fi complicat să vină până la noi, de asta ar putea merge la un service apropiat, ne trimit poză cu bonul şi facem o reducere. Suntem cumva parteneri cu alte service-uri.”

Ca model de business primar, Renter se concentrează pe curierii care livrează mâncare prin intermediul platfor-melor, mulţi dintre aceştia fiind imigranţi din India, Bangladesh şi alte ţări, care nu au mijloace de transport person-ale. „Cererea mare este pe livrarea de mâncare unde beneficiarii reali sunt curierii care lucrează pentru platforme de profil. Preţul general pentru companie e de 200 lei pe săptămână, iar închirierea include două baterii, bicicleta, mentenanţa aproape în totalitate.”

De asemenea, pentru persoanele fizice, Renter oferă un pachet mai scump, deoarece aceste tranzacţii presupun mai multe procese şi riscuri. „Pentru persoane fizice preţul ar fi 290 lei cu două baterii sau 245 de lei cu o singură baterie.”

În prezent, clienţii principali ai Renter sunt companiile care închiriază biciclete pentru curieri, însă echipa încearcă să atragă cât mai mulţi clienţi B2B (business to business) pentru a reduce riscurile asociate cu un număr mic de cli-enţi mari. „Avem 25-30 de clienţi sunt B2C (business to consumer) şi patru clienţi B2B către care am închiriat circa 80 – 90 de biciclete. Încercăm să creştem numărul de clienţi. Având patru clienţi B2B există riscuri - în cazul că pierdem unul, pierdem venituri importante până îl înlocuim. Dar dacă am avea mâine 100 de biciclete, am avea cui să le închiriem. Spre exemplu, un client a închiriat de la noi biciclete ca să le înlocuiască pe cele de la firma din Po-lonia. Avea nevoie de 150 de biciclete, i-am zis că nu avem şi replica lui a fost să îl sunăm când o să le avem, pentru că vrea să lucreze cu noi. Pentru asta căutăm finanţare, atât ca împrumuturi, dar şi ca rundă de finanţare”, adaugă Daniel Trohin.

Obiectivul echipei Renter este ambiţios: atingerea unui venit de un milion de euro în următoarele nouă luni, iar pentru a atinge acest obiectiv, echipa şi-a propus să ajungă la o flotă de 500 de biciclete închiriate. „Pentru a ne atinge obiectivele avem nevoie de fonduri, motiv pentru care am anunţat o rundă de finanţare de 500.000 de euro, din care am strâns cei 90.000 euro.”

O parte importantă a investiţiilor este destinată dezvoltării unei platforme ERP (Enterprise Resource Planning) pentru a gestiona eficient închirierile, clienţii şi inventarierea bicicletelor. Inspirată de o companie din New York, care a reuşit să-şi eficientizeze costurile datorită unui software de management, echipa Renter consideră că această soluţie digitală va contribui semnificativ la scalabilitatea şi succesul afacerii.

„Lucrăm la o platformă de management intern al operaţiunilor prin care să putem gestiona închirierile, clienţii, in-ventarierea produselor, ceea ce ar fi important pentru noi, şi o parte din investiţie merge în dezvoltarea acesteia. Vorbim cu o companie din New York care face acelaşi lucru. Am văzut câteva articole care spuneau că motivul pentru care au primit investiţie de la un fondul care a investit în ei a fost datorită software-ului pe care îl aveau. Con-form lor, modalitatea prin care au reuşit să reducă costurile cu 35% şi să menţină peste 80 de biciclete date în chirie mereu a fost softul. Deci e superimportant, e ceva scalabil.”

În prezent, Renter are 18.000 de euro venituri lunare recurente, reprezentând o creştere de 500% faţă de începutul anului. În timp ce obiectivul lor imediat este de a ajunge la 25.000 de euro până la sfârşitul anului, planurile pe termen lung includ extinderea în mai multe oraşe din România şi consolidarea unei infrastructuri sustenabile care să sprijine în continuare livrările rapide şi accesibile pentru curieri. 

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
ANTREPRENORIAT,
biciclete,
chisinau

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.