Povestea unei tinere care, atunci când a terminat şcoala, a decis că a fi angajat nu este pentru ea şi a decis să îşi deschidă o afacere. Ce a ajuns să facă acum
Povestea Silviei Pintilie ca antreprenor este, după cum spunea chiar ea, „pe cât de predictibilă şi de liniară, pe atât de coerentă”. A fondat o afacere în domeniul amenajărilor interioare în 2011, la un an după terminarea facultăţii şi a unui master în Artă publică la UNARTE Bucureşti, Facultatea de Arte Decorative şi Design. A ştiut de la început că se vede mai degrabă antreprenor decât angajat şi şi-a asumat această decizie până la capăt, până în ziua de azi, când se ocupă în continuare de Inland.
Încă din facultate am lucrat la proiecte din sfera designului de interior sau a sistematizării urbane în cadrul unor şantiere sau şcoli de vară, astfel încât, întoarsă în Iaşiul natal după studii, am considerat firesc să dau o formă juridică preocupărilor mele artistice şi să încep să «construiesc» un business bazat pe creativitate şi inovaţie, într-un oraş în care acest domeniu era într-un stadiu incipient”, îşi aminteşte Silvia Pintilie. După criza din 2008, an în care a absolvit facultatea, în 2011 piaţa amenajărilor începuse să îşi reia cursul.
În timpul studiilor, şi-a format bazele lucratului în 3D, iar primele investiţii au fost în îmbogăţirea propriilor cunoştinţe în domeniul proiectării, apoi în dotări performante şi ulterior în angajaţi. Investiţia totală a ajuns, până în acest moment, la aproximativ 300.000 de euro, incluzând un proiect european pentru dotarea cu echipamente şi programe de specialitate, în ultimii patru ani. Ultima investiţie este achiziţionarea şi dotarea un sediu nou, care să oglindească identitatea Inland. „Între timp, numărul colegilor s-a mărit şi prioritizăm constant investiţia în oameni talentaţi şi creativi, care să ne împărtăşească viziunea şi angajamentul de a preda proiecte de calitate. Pentru că designul interior se susţine foarte bine prin proiectarea de specialitate, din 2021 am dezvoltat un parteneriat în proiecte cu Biroul de Arhitectură Perspective, astfel încât în momentul de faţă reuşim să predăm proiecte complete arhitectură - design interior şi specialităţi conexe”, spune Silvia.
De-a lungul timpului, echipa Inland a proiectat pentru companii precum Lear Corporation, Chemical Company S.A., Endava, Centric, Capgemini, Levi 9, Transgor, Beenear, Bytex, Celebro. În Palas Campus din Iaşi, a lucrat de asemenea la sediul unei companii multinaţionale de origine americană din domeniul serviciilor IT, cu care a colaborat şi la celelalte cinci sedii ale sale. „În domeniul medical, finalizăm momentan al patrulea sediu din lanţul de clinici de imagistică medicală Scan Expert/ Optim Diagnostic în Botoşani, după Galaţi, Roman şi Iaşi.
Lucrăm pentru identitatea vizuală interioară a clinicilor Bella Praxis, a clinicilor de ortopedie şi recuperare fizică Centrokinetic din Bucureşti şi Cluj şi a clinicii Nuwe din Bucureşti, împreună cu numeroase cabinete de specialitate în domeniul cardiologiei, diabetului şi nutriţiei, stomatologiei şi a altor specialităţi.” În zona HoReCa, Inland a colaborat cu Hotel Best Western Gura Humorului, Hotel Central Ploieşti, Hotel Unirea Iaşi, Hotel Coroana şi reţeaua de cofetării Cuptorul Moldovencei, iar în zona de proiecte rezidenţiale biroul are peste 200 de beneficiari individuali cărora le-a proiectat case mai mici, mai mari sau apartamente.Cum se desfăşoară totul? „Activitatea de design şi arhitectură de interior începe cu o discuţie şi un chestionar din care aflăm ce îşi doreşte beneficiarul la nivel estetic, ce aşteptări are din punct de vedere al termenelor şi, nu în ultimul rând, de ce buget de investiţii dispune.
Alteori, primim un brief şi, împreună cu propriile noţiuni, punem la punct un concept care devine firul roşu al proiectului, o idee sau o serie de idei care stau la baza amenajării. Apoi construim spaţiul în 2D şi 3D, randăm şi ulterior desenăm planşe cu repere pentru fiecare specialitate: electrice, sanitare, construcţii, finisaje, împreună cu un deviz cu cantităţi şi linkuri către sursa elementelor din proiecte.” Preţurile depind de complexitatea lucrării, de suprafaţă şi de dificultate, de numărul de vizite în şantier şi de gradul de detaliere necesar. Acestea pornesc de la 35 euro/mp fără TVA, însă reperele de preţ ţin cont de îmbinarea parametrilor amintiţi. Anul trecut, Inland a înregistrat o cifră de afaceri de aproape 645.000 de lei, cu un profit de 508.000 de lei şi opt angajaţi. În ultimii cinci ani, activitatea de proiectare s-a orientat cu precădere către zona de office, proiectarea spaţiilor de lucru aflate în clădiri de birouri mergând în paralel cu proiectarea pentru segmentul rezidenţial şi pentru spaţiile medicale.
Preţurile depind de complexitatea lucrării, de suprafaţă şi de dificultate, de numărul de vizite în şantier şi de gradul de detaliere necesar. Acestea pornesc de la 35 euro/ mp fără TVA, însă reperele de preţ ţin cont de îmbinarea parametrilor amintiţi.
Ce se arată mai departe la orizont în 2023? „Pentru că, cel puţin în această fază, o bună parte din beneficiari nu mai prioritizează dezvoltarea de birouri noi în definiţia lor pre-pandemică, ne concentrăm acum pe birouri hibrid, care aduc în centrul experienţei abordarea dinamică a jobului, concentrată pe rezultate obţinute într-un mediu de lucru incitant, la limita dintre confortul rezidenţial şi oportunităţile stimulante ale spaţiilor inovative.” Proiectele medicale private sunt şi ele pe radarul de dezvoltare al companiei, dar echipa Inland rămâne deschisă la noi posibilităţi de diversificare a beneficiarilor din portofoliu. „Trecând prin crize financiare, pandemie, boom imobiliar şi alte potenţiale creşteri sau decăderi, piaţa de profil ne-a arătat că totuşi ne menţinem în zona de încredere a clienţilor, lucru care ne bucură şi ne responsabilizează deopotrivă.”
Experienţa i-a arătat Silviei Pintiliei că designul de interior este în continuă trasformare, uneori predictibilă, alteori disruptivă, cum este cazul programelor de inteligenţă artificială, şi că cea mai importantă componentă a unui studio de design interior este, pe lângă creativitate, o echipă puternică. Iar la Inland, ea există.
„Pentru că, cel puţin în această fază, o bună parte din beneficiari nu mai prioritizează dezvoltarea de birouri noi în definiţia lor prepandemică, ne concentrăm acum pe birouri hibrid, care aduc în centrul experienţei abordarea dinamică a jobului.“
Silvia Pintilie, fondatoare Inland
Cinci idei de afaceri de la zero
Izvorul ideilor de business nu seacă niciodată, iar asta o demonstrează atât noile, cât şi vechile generaţii de antreprenori. Ziarul Financiar a pornit în căutare de idei proaspete de afaceri, într-un proiect susţinut de Banca Transilvania, menit să pună în lumină spiritul antreprenorial al României de astăzi. Găsiţi mai jos o selecţie de businessuri pornite de la zero şi mai multe proiecte similare pe platforma www.zf.ro/afaceri-de-la-zero.
Casa cu sori – atelier de ceramică (Bucureşti)
Fondatoare: Sorina Vajda
Investiţie iniţială: 3.500 de euro
Cifră de afaceri în 2022: 10.000 de euro
Prezenţă: online şi la târguri de design
Marvil.ro – magazin online de jucării (Bucureşti)
Fondatori: Marius Miclea şi Virgil Tiba
Cifră de afaceri estimată pentru primul de an de funcţionare: 20.000 de euro
Prezenţă: online
Econatur – brand de biscuiţi şi gustări sănătoase (Timişoara)
Fondatoare: Eliza Obreja şi Eda Dragnea
Investiţie iniţială: 10.000 de lei (2.000 de euro)
Cifră de afaceri în 2022: 2 mil. lei (400.000 de euro)
Prezenţă: online şi în reţelele Farmacia Tei şi BebeTei din Bucureşti, Planteea, Paradisul Verde, în plafare şi magazine naturiste
ElenisSima – atelier de creaţie vestimentară (Constanţa)
Fondatoare: Elenis Sima
Investiţie iniţială: 2.000 de euro
Cifră de afaceri estimată pentru 2023: 10.000 de euro
Prezenţă: în Constanţa
Switchmorn – prăjitorie de cafea (Bucureşti)
Fondator: Marius Machedon
Cifră de afaceri în 2022: 100.000 de lei (20.000 de euro)
Prezenţă: în reţeaua Cărtureşti şi pe platforma eMag
ZF şi Banca Transilvania au lansat PROIECTUL AFACERI DE LA ZERO, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.
În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.
Intraţi pe platforma www.zf.ro/afaceri-de-la-zero şi descoperiţi universul de companii create de micii antreprenori.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro