Povstea executivului cu o carieră complexă, construită în mai multe industrii şi definită, după cum spune chiar el, de îndrăzneală

Autor: Andra Stroe Postat la 29 august 2023 269 afişări

Cu o carieră complexă, construită în mai multe industrii şi definită, după cum spune chiar el, de îndrăzneală, Cosmin Ulmean a descoperit retailul de modă în urmă cu peste 15 ani, Iar din 2017 conduce operaţiunile jucătorului de modă german Takko Fashion pe mai multe pieţe din regiune. Şi o face, potrivit lui, nu ca „un solist care seară de seară performează aceeaşi partitură”, ci ca „un dirijor al unei «orchestre» bine alcătuite”. Ce lecţii a învăţat executivul de la mentorii săi şi de la crizele străbătute pe parcurs de industria în care activează?

Cosmin Ulmean a preluat rolul de country manager & managing director al Takko Fashion pe pieţele din România, Serbia, Croaţia şi Slovenia în 2017, după o experienţă de aproape un deceniu în cadrul companiei, unde evoluase de la un simplu angajat care se ocupa inclusiv de aranjarea hainelor pe umeraşe într-un magazin din Germania al grupului în rolul de head of sales pe pieţelor la a căror cârmă avea să fie numit, lui datorându-i-se şi extinderea operaţiunilor companiei pe plan local, la scurt timp după debutul în companie, potrivit unui interviu acordat ulterior pentru BUSINESS Magazin.

Activitatea în cadrul retailerului german a fost întreruptă, în 2016-2017, de o scurtă experienţă ca group COO & executive board member la Noriel România, anterior schimbând mai multe domenii, de la advertising la electro-IT&C, industrie în care a lucrat ca angajat al Flanco, unde i-a cunoscut, de altfel, şi pe doi dintre cei care i-au ghidat parcursul profesional: Marius Ghenea şi Ovidiu Dimbean-Creta, cel de-al doilea fiindu-i şi profesor-coordonator la lucrarea de disertaţie din cadrul EMBA-ului urmat în cadrul ASEBUSS. „De la fiecare am preluat un bagaj de experienţă şi moduri de a rezolva situaţii şi contexte care apar des în businessul nostru de retail, un domeniu foarte dependent de timing, logistică, volume de mărfuri. Ceea ce mi-au transmis poate cel mai important: răbdarea, spiritul analitic şi atenţia la detalii”, atribute pe care le include în stilul de leadership, pe care îl deschrie mai degrabă ca fiind unul colaborativ, nu subordonativ. „Îmi place să mă înconjor de oameni pricepuţi în domeniul lor şi mai degrabă vreau să fiu un dirijor al unei «orchestre» bine alcătuite decât un «solist» care seară de seară performează aceeaşi partitură.”


„Curiozitatea cred că e motorul principal al unei cariere în retailul de fashion. Cei care vor să înceapă o carieră în această industrie trebuie să se înarmeze cu răbdare şi să înveţe foarte bine domeniul – de la branduri, trenduri, mentalităţi şi contexte socio-economice diferite.”

COSMIN ULMEAN, country manager & managing director, România, Serbia, Croaţia & Slovenia, Takko Fashion


Executivul este totodată de părere că puterea şi valoarea unei echipe vin din diversitate, iar prin prisma faptului că el coordonează activitatea Takko Fashion în mai multe ţări, spune că oamenii dine chipa sa, „colegii mei sârbi, croaţi, români sau sloveni mă ajută să mă simt în fiecare zi şi mai european!”. Ulmean notează, totodată, că de obicei, în relaţiile cu colaboratorii şi colegii, lucrurile pe care nu le tolerează sunt lipsa de comunicare şi lipsa asumării unor decizii. Potrivit lui, o influenţă reală în cariera sa spune că au avut-o şi o serie de autori, doi dintre ei fiind Philip Kotler, cu „Principiile marketingului” – „o carte la fel de actuală şi astăzi ca acum 30 de ani, când eram în facultate”, şi Peter F. Drucker – „cu toate cărţile despre management”.

Provocările întâmpinate de-a lungul carierei, care crede că ar fi descrisă cel mai bine de termentul „îndrăzneală”, spune că au fost diverse, de la crize economice, probleme cu aprovizionarea ori cu personalul. Nu au lipsit nici lecţiile: cumpătarea, evitarea luării unor decizii pripite şi abilitatea de a învăţa mereu lucruri noi, metode de management, sisteme de analiză şi interpretare mai complexă.

Despre agenda sa zilnică spune că este destul de stufoasă, dar se declară norocos că activitatea sa nu suferă de monotonie. „Bineînţeles, există pericolul unei rutine care te uzează în timp, de asta mă bucur de sprijinul zilnic al familiei şi al prietenilor.”

Potrivit lui, motorul principal al unei cariere în retailul de fashion este curiozitatea, iar tinerilor care vor să aleagă un parcurs profesional în acest domeniu le recomandă să se înarmeze cu răbdare şi să înveţe foarte bine domeniul – de la branduri, trenduri, mentalităţi şi contexte socio-economice diferite.

Loialitatea clienţilor, colacul de salvare în criză. Vorbind şi despre provocările aduse de ultimele evenimente mondiale la nivelul industriei în care activează, Cosmin Ulmean spune că Takko Fashion a continuat să crească puternic în ultimii ani, în ciuda circumstanţelor macroeconomice nefavorabile, a pandemiei şi a lanţurilor de aprovizionare grav compromise, lucru datorat „în primul rând loialităţii foarte puternice a clienţilor noştri”. „Cred că Takko Fashion are în ADN-ul său o capacitate de adaptare şi evoluţie care îl face să fie prezent cu succes, de exemplu, de 16 ani pe piaţa din România”, spune executivul. Fără a furniza cifre la nivel local, el menţionează că la nivel de grup, în anul financiar început la 1 februarie 2022 şi încheiat la 31 ianuarie 2023, Takko Fashion a generat un venit net ajustat de 1,223 de milioane de euro, în creştere cu 17% faţă de anul precedent, „cel mai mare venit anual din istoria Takko Fashion”. Jucătorul a înregistrat şi o profitabilitate solidă pentru anul financiar 2022/2023, cu un EBITDA ajustat de 156 de milioane de euro şi o marjă EBITDA ajustată de 13%, în creştere cu 26% faţă de anul precedent, creşterile EBITDA ajustate fiind obţinute „în ciuda unei creşteri a costurilor de exploatare cu 17%, cauzată de inflaţia la nivelul întregii industrii, inclusiv de creşterile salariului minim în Germania şi de costurile mai mari la nivel internaţional cu utilităţile şi transportul spre sfârşitul anului financiar”. În România, piaţă pe care compania funcţionează cu 76 de unităţi şi o echipă formată dintr-un număr mediu de 363 de salariaţi, potrivit datelor publice disponibile, publicate pe site-ul Ministerului Finanţelor Publice, retailerul a închis anul 2022 cu o cifră de afaceri netă de 188,2 milioane de lei, în creştere de la 170,6 mil. lei în 2021 şi 142,1 milioane în 2020, înregistrând totodată un profit în creştere cu peste 50%, de la 5,6 milioane de lei în 2021 la 13 milioane de lei în 2022.

Preţul rămâne definitoriu. Potrivit executivului, profilul ţintă al clienţilor companiei include în primul rând femei cu vârste cuprinse între 25 şi 50 de ani, care fac cumpărături pentru ele şi pentru familiile lor.

„Sortimentul nostru constă din ţinute basic şi fashion pentru întreaga familie: femei, bărbaţi, copii şi bebeluşi, precum şi lenjerie şi accesorii. Oferim colecţiile noastre la un raport preţ-calitate foarte bun şi, astfel, ne adresăm în primul rând clienţilor care pun accent pe un preţ avantajos. Având în vedere că majoritatea magazinelor noastre se află în parcuri de retail, în apropierea pieţelor alimentare sau a magazinelor pentru necesităţile zilnice, le oferim clienţilor noştri o experienţă de cumpărături foarte convenabilă, deoarece aceştia pot combina o vizită la Takko cu cumpărăturile zilnice de la supermarketurile locale.”

În ceea ce priveşte tendinţele observate în industria în care activează, Ulmean menţionează în primul rând interesul acordat de clienţi sustenabilităţii, „chiar dacă preţul rămâne în continuare în centrul atenţiei atunci când ne referim la clienţii noştri”.

Un viitor (şi) digital. Pe viitor, obiectivele companiei includ continuarea strategiei de creştere, cu focus în special pe  extinderea reţelei de magazine. „În 2023 am deschis deja două magazine noi la Dej şi Baloteşti, am relocat magazinul din Giurgiu şi avem planificate şi alte deschideri pentru România. În timp ce reţeaua noastră de magazine creşte, bineînţeles că şi echipa noastră este în creştere. Prin urmare, suntem în continuă căutare de viitori colegi care doresc să se alăture echipei noastre de vânzări.” Potrivit ZF, compania plănuieşte în acest an financiar o creştere organică a reţelei de magazine cu circa 10%, acest obiectiv depinzând însă de numărul de noi proiecte de tip parcuri de retail de pe piaţa din România.

În paralel cu planurile de expansiune, jucătorul a demarat procesul de reamenajare a magazinelor cu un nou concept de design. „De asemenea, în acest an aşteptăm cu nerăbdare publicarea pentru prima dată a unui raport de sustenabilitate, care joacă un rol foarte important pentru compania noastră. În viitor, intenţionăm să ne consolidăm măsurile de sustenabilitate, deoarece credem că moda de calitate şi sustenabilă ar trebui să fie accesibilă tuturor.”

Executivul menţionează, totodată, internaţionalizarea abordării de marketing digital şi pentru alte pieţe, după ce Takko Fashion a lansat deja magazinul online în Germania şi Austria, următoarele pe lista expansiunii digitale fiind Olanda, Franţa, Cehia şi Slovacia. „Extinderea paneuropeană a ofertei noastre digitale este o componentă cheie a strategiei noastre omnichannel, care are ca scop interconectarea puternică a canalelor noastre de vânzare şi de comunicare. Omnichannel înseamnă că suntem disponibili pentru clienţii noştri pe toate canalele relevante, care sunt conectate inteligent între ele, întrucât cumpărăturile în magazinele fizice vor rămâne activitatea noastră principală. În plus, pentru expansiunea noastră folosim tehnologii digitale, bazate pe date: în prezent, suntem în curs de programare a propriului nostru instrument digital pentru a permite o analiză bazată pe date pentru deciziile privind locaţia. În plus, în vânzări, începem să folosim sprijinul inteligenţei artificiale pentru a face sugestii zilnice cu privire la produsele care ar trebui să aibă o reducere.”    ■

Carte de vizită:

Cosmin Ulmean, country manager & managing director, România, Serbia, Croaţia & Slovenia, Takko Fashion

1. S-a specializat în business internaţional şi managemenetul turismului în cadrul Universităţii de Vest din Timişoara şi a urmat ulterior un Executive MBA la ASEBUSS;

2. A activat, de-a lungul timpului, în marketing, PR, vânzări, retailul electro-IT&C şi retailul de fashion şi jucării;

3. S-a alăturat echipei Takko Fashion în 2007, iar înainte de a prelua rolul actual, în 2017, a fost membru al boardului şi head of sales pe mai multe pieţe din regiune, exceptând perioada iulie 2016 - octombrie 2017, când a activat ca group COO & executive board member la Noriel România, potrivit profilului său de LinkedIn.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.