Retrospectiva anului economic 2012, RETAIL - Pasul pe loc

Autor: Ioana Mihai-Andrei Postat la 18 decembrie 2012 66 afişări

IN ACEST AN, cel mai important eveniment din piaţa de retail a fost preluarea a 20 de hipermarketuri Real de către Auchan, într-o tranzacţie care a avut loc recent, cea mai mare din retailul autohton.

Prin această mutare, francezii de la Auchan înghit o felie consistentă din piaţă, în condiţiile în care comerţul modern deţine peste jumătate din vânzările din retail, cu o valoare estimată la 32 de miliarde de euro pe an. "Ca green field nu prea mai e loc pe piaţa hipermarketurilor. E deja aglomerată şi în fiecare oraş mare există cel puţin un hipermarket", declara agenţiei Mediafax Alexandru Vlad, vicepreşedintele Asociaţiei Marilor Reţele Comerciale din România.

Una peste alta, retailul a fost unul dintre cele mai dinamice sectoare în acest an, măcar prin prisma deschiderii de noi magazine, căci revigorarea consumului şi, implicit, creşterea vânzărilor se lasă în continuare aşteptată. Cu toate acestea, operatorii au pompat în 2012 sume generoase pentru extindere, câteva exemple fiind Mega Image, Billa şi Carrefour. Sute de noi magazine, din toate zonele de retail - de la super şi hipermarketuri, magazine de bricolaj, mobilă sau de îmbrăcăminte, au colorat şi mai mult în acest an harta retailului românesc. Un ritm susţinut a menţinut în acest an Dedeman, afacere dezvoltată de fraţii Adrian şi Dragoş Pavăl din Bacău. Reţeaua a ajuns la 30 de unităţi, după cele patru inaugurări din acest an, iar vânzările vor depăşi anul acesta pragul de jumătate de miliard de euro.

Cum puterea de cumpărare însă n-a crescut defel, feliile îngroşate ale marilor comercianţi se datorează reducerii rulajelor competitorilor. Cel mai mult au avut de suferit, ca şi în anii trecuţi, micii comercianţi tradiţionali, a căror pondere se reduce tot mai mult iar reţelele continuă să asimileze, să înglobeze cea mai mare parte a spaţiilor operate anterior de retailerii independenţi. Pentru micii comercianţi, un colac de salvare s-ar putea dovedi programul dezvoltat în această primăvară de Metro Cash & Carry. Programul "La Doi Paşi", dezvoltat de comerciantul german, este un concept de franciză menit să susţină micii comercianţi independenţi din comerţul tradiţional. Peste 500 de magazine de pe piaţa românească s-au alăturat acestui program, circa 80 dintre acestea fiind deja funcţionale după derularea proiectului pilot, conform reprezentanţilor companiei. O tendinţă vizibilă în rândul marilor reţele comerciale a fost în acest an dezvoltarea parteneriatelor cu furnizori români, mai cu seamă în privinţa fructelor şi legumelor, pentru care cumpărătorii îşi manifestă o preferinţă clară.

CÂT PRIVEŞTE PIAŢA CENTRELOR comerciale, 2012 a fost sub aşteptări. Două noi centre comerciale au fost inaugurate în acest an - Palas din Iaşi, în luna mai, şi Ploieşti Shopping City, la jumătatea lunii noiembrie. De menţionat în acest context este şi întoarcerea lui Ali Ergun Ergen la cârma operaţiunilor Anchor Grup. Conform lui, grupul va investi 50 de milioane de euro pentru extinderea, renovarea din temelii şi reconfigurarea Bucureşti Mall (deschis în 1999) şi Plaza România (inaugurat în 2004).

Urmărește Business Magazin

/analize/comert/retrospectiva-anului-economic-2012-retail-pasul-pe-loc-10399588
10399588
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.