Un nou tip de agricultură a apărut. După ce toată lumea a consumat hrană ieftină, dar fără calitate, iar risipa de alimente a ajuns la cantităţi uriaşe, acum populaţia începe să se întoarcă la origini

Autor: Răzvan Botea Postat la 13 mai 2023 188 afişări

Dintr-o clădire de birouri din centrul marilor capitale europene, poţi avea un măslin sau un portocal crescut de un fermier spaniol pe coastele însorite ale Valenciei. Conceptul este dezvoltat de o companie spaniolă, CrowdFarming, şi aduce beneficii de ambele părţi: sprijină micii producători şi le asigură consumatorilor produse proaspete, imposibil de găsit în supermarketuri.

La final de aprilie, pe coasta Valenciei vântul contrazice temperatura din termometre, de 25 de grade Celsius, uşor peste normalul perioadei. La o oră de mers cu maşina de oraşul spaniol, spre nord, autocarul cu jurnalişti din Spania, România, Bulgaria, Cehia sau Turcia ajunge la ceea ce pare a fi o construcţie mai veche în jurul căreia se întind livezi bogate. „Nu vă spun unde mergem”, ne anunţă Sabinne, reprezentanta companiei DHL Germania, organizatorul excursiei. „Dar o să vă placă”, promite ea. Pe măsură ce coborâm din autocar, avansăm spre ceea ce pare a fi un loc amenajat pentru o petrecere pe plajă. Nisipul este însă destul de departe, iar în loc de mare, peste tot în zare se văd măslini.

După ce servim câte o „Apă de Valencia”, adică un amestec de suc proaspăt de portocale, gin şi vodcă, organizatorii ne introduc în povestea locului. „Conceptul de CrowdFarming s-a născut din ideea de a avea un copac, oriunde eşti în Europa, iar produsul acelui copac, indiferent că locuieşti în Berlin sau în Madrid, poţi veni pentru a-l culege. Adopţi un copac de oriunde din Europa şi îl poţi vizita într-una din cele 250 de ferme pe care le avem în toată Europa”, explică unul dintre organizatori. Când cumperi dintr-un supermarket, ştii ce cumperi, dar nu ştii cât timp a durat să ajungă la tine. Nu ştii cât a stat prin lăzi şi în ce lăzi, subliniază Gonzalo Urculo, fermier spaniol şi CEO al CrowdFarming. Scopul CrowdFarming, care funcţionează similar cu o veche cooperativă agricolă românească, este să scurteze lanţul dintre fermier şi consumator.

Gonzalo Urculo, fermier şi CEO al CrowdFarming, prezintă modul în care au fost plantaţi puieţii de măslini, fiecare cu „spaţiu personal”

Dacă, tradiţional, lanţul de aprovizionare este format din fermier – depozit – depozitul supermarketului – supermarket – masa consumatorului, adică un răstimp de 2-4 luni, prin acest concept consumatorul poate avea produsul în cinci zile şi jumătate din momentul în care este cules. În cele 250 de ferme din lanţul CrowdFarming sunt angrenaţi în total circa 350.000 de „crowdfermieri” şi anual se fac 1,5 milioane de livrări în 30 de ţări. Valoarea totală a livrărilor ajunge aproape la 45 milioane euro. De altfel, scurtarea lanţului de aprovizionare este şi în avantajul fermierilor, care beneficiază de preţuri mai bune. Cum se compară însă preţurile voastre cu preţurile din supermarketuri? „Este o întrebare importantă”, răspunde Gonzalo Urculo. „Dacă este să comparăm cu preţurile produselor bio, atunci sunt similare.”

Spaniolii de la CrowdFarming livrează numai când este sezonul produselor, acesta fiind unul dintre dezavantaje, şi asta pentru că în supermarket, indiferent de anotimp, găseşti orice produs.  „La orice oră şi în orice sezon, mergi în supermarket şi găseşti orice. Acest lucru a pus presiune pe fermieri, care au fost nevoiţi să producă din ce în ce mai mult, cu orice cost. Când produci mâncare ieftină, acest lucru duce şi la risipă mare, acesta fiind unul dintre factorii care au dus la risipa alimentară. Acum încercăm să ne întoarcem la origini, la cum se făceau lucrurile, dar folosind şi tehnologia.”

Privelişte asupra mănăstirii din mijlocul plantaţiei de măslini. Mănăstirea va deveni pensiune pentru „părinţii adoptivi” ai pomilor. Circa 60 de hectare de măslini şi 60 de hectare de migdali sunt la ferma CrowdFarming de lângă Valencia.

Pe măsură ce avansăm printre pomi, Gonzalo Urculo ne explică ce vedem şi de ce măslinii sunt aşezaţi la o anumită distanţă. Cei mai mulţi dintre măslini i-a preluat de la un alt fermier, care i-a plantat pentru producţie intensă.Puieţii pe care ni-i arată, explică el, sunt mult mai „aerisiţi” şi au mult mai mult „spaţiu personal.” Ne indică totodată şi locul unde va fi amplasată o presă pentru uleiul de măsline. Este o investiţie destul de nouă şi nu are cifrele la îndemână pentru a răspunde la întrebările BUSINESS Magazin legate de venituri şi anvergura investiţiilor. Totuşi, ne dă un exemplu: „Investiţia pentru un hectar de măslini de la zero este cam de 8.000 de euro”, spune el. Mănăstirea, la rândul său, este în curs de amenajare şi ca structură de cazare pentru părinţii adoptivi ai pomilor sau oilor. Potrivit lui Urculo, una dintre provocările întâmpinate este legată de irigare, şi asta, explică el, se datorează faptului că în Valencia ploile sunt rare şi violente, ceea ce face ca apa să nu fie absorbită bine de sol şi să ajungă la rădăcinile copacilor, de aceea este nevoie de un sistem suplimentar de irigare.

Odată încheiate prezentările, ne împărţim în două grupuri pentru a vizita plantaţia. În jurul unei foste mănăstiri, se întind 60 de hectare de măslini, 60 de hectare de migdali şi o stână cu 400 de oi. La încheierea turului ne aşteaptă Miguel, care ne este prezentat drept „Messi al uleiului de măsline”. „Mulţi spanioli au primit certificări pentru ulei de măsline pe care îl fac, dar Miguel este singurul care a primit certificarea de la Ministerul Agriculturii”. El ne face o prezentare a modului în care funcţionează o presă pentru ulei de măsline în miniatură şi prepară la faţa locului licoarea, pe care o prezintă drept medicament şi un excelent antioxidant. „Mai sunt şi alte modalităţi de a cumpăra produsele, în afara adopţiei. Avem şi mai multe feluri de adopţii. Am început cu portocali, dar acum avem şi animale. Nu suntem doar o platformă care conectează fermierii de consumatori. Avem şi o echipă de agronomi şi distribuim produse în Germania, Spania, Franţa şi Italia. Oferim fermierilor logistică, platformele online, digitalizare”, mai spun reprezentanţii CrowdFarming. „Cheia este şi la livratori. Pentru fermieri este o oportunitate de a transporta produsele în mai mult de 30 de ţări în Europa”, a spus Katja Busch, Chief Commercial Officer la DHL, în încheierea prezentărilor.   

Miguel, prezentat drept „Messi al uleiului de măsline”

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.