Sunt pe moarte sau vor domina lumea în continuare? Ce spun companiile din piaţa energiei verzi despre petrol şi derivatele sale
Când peste noapte toţi au devenit apostolii energiei verzi, companii care activează în domeniu încă de pe vremea când România nu avea nicio turbină eoliană spun că tranziţia energetică va fi un proces de durată, petrolul şi produsele derivate din el urmând să controleze piaţa mobilităţii pentru încă mulţi ani de zile. Dar chiar şi aşa, pe piaţă se impun noi modele de business. Unul dintre acesta va fi lansat până la finalul anului şi este realizat de OSCAR Downstream, cel mai mare jucător independent din piaţa petrolieră locală.
Cu o prezenţă în business de peste 20 de ani, OSCAR Downstream a devenit cel mai mare jucător independent de pe piaţa petrolieră locală, axat pe segmentul B2B. Compania deţine şapte depozite de stocare, amplasate la o distanţă de circa 200 de kilometri unul de altul, localizate în Şercaia (judeţul Braşov), Zădăreni (judeţul Arad), Ocna Mureş (judeţul Alba), Roman (judeţul Neamţ), Craiova (judeţul Dolj), Fundulea (judeţul Călăraşi), Constanţa (judeţul Constanţa). Depozitele din Şercaia, Zădăreni, Ocna Mureş şi Roman sunt construcţii greenfield. Mai departe, compania are o reţea de benzinării care a depăşit 110 staţii de distribuţie la nivel naţional: 30 de staţii proprii dedicate segmentului de clienţi B2B sub brandul OSCAR Drive, poziţionate de-a lungul principalelor drumuri comerciale, şi peste 80 de benzinării în franciză sub brandul RO concept OSCAR, pentru clienţii B2C (număr în creştere).
La acestea se adaugă peste 2.500 de staţii de incintă OSCAR - DIESELPoint, dar şi un parc propriu de peste 100 de autocisterne. Anul trecut, compania a ajuns la un business de 1,47 de miliarde de euro şi este deţinută de omul de afaceri Alin Niculae. „Noi credem şi susţinem tranziţia energetică, pentru că ne dorim un viitor sustenabil. Vedem cum o parte dintre clienţii noştri încep să investească în flote alternative de autovehicule electrice, însă acesta este un proces care necesită investiţii considerabile. Estimăm că ritmul de înlocuire integrală a flotelor, deşi susţinut în următorii ani, va fi destul de lent”, spune Nicolae Bănică, CEO al OSCAR Downstream.
Potrivit unor date prezentate de OMV Petrom, liderul pieţei petroliere locale, în strategia sa pentru anul 2030, compania se bazează până la finalul acestei decade pe o creştere cu 10% a cererii de energie şi la un plus 20% pe zona de gaze naturale. Mai mult, deşi există un apetit pronunţat acum pentru mobilitatea electrică, în viziunea OMV Petrom cererea de motorină va creşte cu 10% iar cea de benzină cu un procent similar până în 2030. Practic, înainte de declin, vor mai fi ani buni de creştere pentru segmentul de produse petroliere şi deci oportunităţi de business pentru modele noi. Abia după anul 2030 se întrevede o scădere a cererii de motorină şi benzină, odată cu dezvoltarea mobilităţii electrice. „Chiar dacă tendinţa de scădere a consumului de produse petroliere va continua la nivel global, petrolul reprezintă o resursă economică necesară, la care nu putem renunţa brusc. Cererea va exista pentru cel puţin câteva zeci de ani, timp în care industria de petrol şi gaze va învăţa să se reinventeze, prin inovaţie, viziune şi tehnologii noi”, spune CEO-ul OSCAR Downstream. Astfel, unul dintre planurile majore ale companiei pentru anul acesta este intrarea în retailul de carburanţi, cu brandul propriu OSCAR, destinat însă segmentului premium. Primele staţii sub brand propriu OSCAR ar putea fi deschise în cel de-al doilea semestru al anului, potrivit celor mai recente informaţii disponibile. „Benzinăriile OSCAR vizează piaţa premium din hub-urile economice şi comerciale dinamice din ţară. Vom propune consumatorului din România un concept unic, care se va diferenţia prin calitatea produselor şi a serviciilor oferite. În acest moment, obiectivul nostru este să ne poziţionăm în mintea consumatorului pe segmentul premium. Strategia de dezvoltare pe termen lung va fi impusă de indicatorii de performanţă şi de evoluţia cererii.“ CEO-ul companiei a mai precizat că în această perioadă sunt finalizate parteneriatele care vizează oferta de servicii suplimentare care vor fi disponibile în primele benzinării de retail. „Urmează să derulăm apoi procesul de recrutare a personalului necesar, care va opera la locaţie.“ Decizia a fost luată în urma unui proces de analiză care a inclus mai multe pieţe. „Ne uităm de câţiva ani la piaţa de retail din România, dar şi la pieţele mature de profil din Europa şi Statele Unite. Retailul este un segment foarte competitiv, cu mult potenţial pe termen lung, iar România are spaţiu de creştere.” Nicolae Bănică a mai spus, într-un interviu acordat recent ZF, că piaţa benzinăriilor din România este încă foarte fragmentată şi polarizată între câţiva jucători mari şi foarte mulţi operatori mici, adesea cu prezenţă doar la nivelul comunităţilor locale şi care îşi concentrează atenţia exclusiv pe oferta de carburant. „Este în continuare loc de creştere, mai ales în zone care nu se află pe principalele rute de transport sau în huburi tradiţionale de tranzit, dar care înregistrează trafic important. Este însă şi loc de consolidare. În următorii ani, acest proces s-ar putea intensifica, alimentat de o cursă pentru modele de business performante şi competitive“, a mai precizat Nicolae Bănică. În ceea ce priveşte planurile de dezvoltare a companiei pe toate segmentele de business, acestea vor fi susţinute
anul acesta de un buget de
10 milioane de euro, iar fondurile vor fi alocate pentru extinderea capacităţii de depozitare a carburantului, finalizarea procesului de rebranding şi automatizare a benzinăriilor B2B OSCAR Drive, continuarea extinderii parcului de autocisterne, lansarea primelor benzinării de retail sub brandul OSCAR şi extinderii reţelei RO, precum şi creşterea numărului staţiilor de incintă OSCAR Diesel Point.
OSCAR Downstream în cifre
1. Deţine şapte depozite de stocare, amplasate la o distanţă de circa 200 de kilometri unul de altul
2. Are 30 de staţii proprii dedicate segmentului de clienţi B2B sub brandul OSCAR Drive
3. Are peste 80 de benzinării în franciză sub brandul RO concept OSCAR
4. 2.500 de staţii de incintă OSCAR - DIESELPoint
5. Un parc propriu de peste 100 de autocisterne
6. Buget de investiţii pentru 2024: 10 mil. euro
7. Cifra de afaceri 2023: 1,47 mld. euro
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro