Cocorul, Zara si provincia

Postat la 09 martie 2009 365 afişări

Intr-un peisaj cu comercianti care isi inchid din magazinele deschise cu frenezie in anii anteriori, iar unele mall-uri n-o duc prea bine, exista si companii imobiliare care isi pun sperantele in continuare in proiecte comerciale.

La cei 25 de ani ai sai, Ilan Laufer priveste cu optimism anul in curs, ce ar urma sa aduca, potrivit estimarilor lui, o crestere de patru ori a afacerii pe care o conduce din 2006. Baza de plecare este relativ mica - o cifra de afaceri de 500.000 de euro inregistrata anul trecut - iar majorarea ar urma sa se bazeze pe semnarea catorva contracte cu o valoare ridicata. Pragul de doua milioane de euro, estimat pentru acest an, ar urma sa propulseze Retail Group in esalonul companiilor imobiliare de dimensiune medie, cu o cifra de afaceri intre doua si patru milioane de euro.

Anul 2009 ar urma sa aduca pentru tanarul manager finalizarea celui de-al doilea proiect de anvergura de a carui inchiriere s-a ocupat, si anume fostul magazin universal Cocor, care se afla in plin proces de remodelare in vederea transformarii intr-un centru comercial destinat clasei de lux (primul proiect a fost un parc de retail amplasat in Pitesti). “Dorim sa pozitionam Cocor Luxury Store drept cel mai de lux proiect de retail din tara. Ne vom adresa unui public restrans, insa nu va fi un proiect exclusivist; vom avea si branduri high, si branduri exclusiviste”, spune Laufer, care detine pachetul majoritar al Retail Group, ceilalti doi actionari fiind persoane fizice.

Inainte de a fonda compania, Laufer a ocupat timp de un an functia de director de vanzari al retelei comerciale Winmarkt, vanduta in primavara anului trecut de fondul de investitii Broadhurst catre italienii de la IGD, intr-o tranzactie de 182,5 milioane de euro. Fondul de investitii se afla de altfel si printre cei mai importanti actionari ai Cocor SA, proprietarul proiectului, care urmeaza sa fie inaugurat la finalul acestui an. Cocor Luxury Store va avea o suprafata de vanzare de aproape 10.000 de metri patrati, impartiti pe sapte niveluri - subsol si cinci etaje - proiectul fiind preinchiriat in proportie de 70% in acest moment.

Ilan Laufer este increzator in inchirierea totala a proiectului pana la inaugurare, programata pentru sfarsitul acestui an, in ciuda conditiilor economice defavorabile, in care unii retaileri renunta la planurile de expansiune sau chiar isi inchid din magazine - cum este cazul Leonardo, care a anuntat ca va inchide 20 de magazine in perioada urmatoare. Increderea lui Laufer se explica atat prin faptul ca suprafata centrului comercial este mai mica decat a unui mall obisnuit - spre exemplu, Plaza Romania are o suprafata de aproape cinci ori mai mare -, cat si prin faptul ca multe din brandurile care vor fi prezente in Cocor Luxury Store se adreseaza unui public cu venituri peste medie, comerciantii de acest tip fiind mai dispusi sa inchirieze spatiu avand in vedere optiunile existente, destul de putine.

Spre exemplu, chiar daca noul Cocor va avea si magazine Lacoste sau Replay, la un etaj cu branduri casual si sport, va gazdui si nume cunoscute din domeniul vestimentatiei si al accesoriilor de lux, precum Valentino, John Galliano, Prada sau Vertu. Majorarea din acest an a afacerilor companiei de inchiriere a spatiilor comerciale ar urma sa se datoreze si faptului ca Retail Group este agentul exclusiv al singurului centru comercial aflat in constructie in acest moment in Ploiesti, oras unde s-au anuntat in total noua proiecte comerciale. Ploiesti Mall urmeaza a fi inaugurat la jumatatea anului viitor, fiind deja semnat contractul cu ancora principala, Carrefour, in timp ce pentru zona de fashion se poarta negocieri avansate cu Inditex, proprietarul Zara. Ilan Laufer admite ca noului mall nu ii va fi usor, chiar daca va fi singurul centru comercial modern din oras.

“De fapt, ceea ce traim acum este nivelul real din Romania. In ultimii ani s-a trait pe speculatie, de la vacante si masini la imobiliare.” In acest context, Laufer considera ca va merge mai greu inchirierea centrelor comerciale si ca acelea care nu se afla inca in constructie vor fi intarziate pe o perioada de doi-trei ani. “Bancile nu vor mai acorda finantare, in actualele conditii, pentru al doilea sau al treilea centru comercial dintr-un oras. Retailerii s-au extins intr-un ritm alarmant, majoritatea prin linii de creditare, or, acum bancile au taiat liniile de creditare si isi cer si banii inapoi”, spune directorul Retail Group. Opinia sa este impartasita si de Razvan Gheorghe, directorul Cushman & Wakefield Romania, a patra companie de consultanta imobiliara si singura care s-a axat, la fel ca si Retail Group, in principal pe segmentul spatiilor comerciale.

“Tot ce este mai scump decat mass-market nu merge, mai ales daca centrul comercial nu este in oras. Operatorii de la food-court, restaurantele si cafenelele sunt in situatia cea mai proasta, urmati de cei din fashion”, spune Gheorghe, care adauga de asemenea ca sunt cu precadere afectati comerciantii autohtoni, care s-au extins agresiv prin credite si nu au sustinerea unei retele internationale. Pentru acestia din urma, Laufer considera ca sansele de supravietuire nu constau doar in renegocierea chiriilor, ci si in inchiderea spatiilor neperformante, menita sa reduca din cheltuielile logistice.

“Cele mai afectate proiecte au suprafete totale de 10.000-15.000 de metri patrati, fara ancore. Unele mall-uri nu ar rezista nici daca ar da spatiile gratis.” Inchiderea catorva magazine sau chiar a unuia singur, daca este mai important ca vizibilitate, ar putea duce la probleme mari pentru centrele comerciale de dimensiuni mici, dupa cum afirma si directorul Cushman & Wakefield. “Sunt anumite proiecte care trebuie sa aiba un grad de inchiriere de 90- 100% pentru a rezista. Sansa lor este sa rada peretii pentru a avea suprafete mai mari, pe care sa obtina o chirie mai mica, dar sustenabila pe termen lung.”

Aflati in continuare ce oportunitati prezinta segmentul de retail.

 

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/analize/imobiliare/cocorul-zara-si-provincia-4034429
4034429
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.