Rüdiger Dany, CEO, NEPI Rockastle: „România are toate motivele să fie atractivă pentru investiţii străine”
NEPI Rockcastle, unul dintre cei mai importanţi jucători pe piaţa imobiliară din Europa Centrală şi de Est, a încheiat anul 2024 cu rezultate remarcabile, consolidându-şi poziţia de top în clasamentul dezvoltatorilor de centre comer-ciale europeni, printr-o combinaţie de investiţii strategice, expansiuni şi angajamente puternice faţă de sustenabili-tate. Iar acestea nu se opresc aici, având în vedere că Rüdiger Dany, CEO-ul companiei, îşi exprimă optimismul în ceea ce priveşte evoluţia României, chiar şi într-un context politic complex.
„2024 a fost un an interesant şi provocator, dar foarte bun pentru NEPI Rockcastle”, a spus Rüdiger Dany, CEO al NEPI Rockcastle, într-un interviu BUSINESS Magazin organizat în luna decembrie. În 2024, compania a emis un nou bond verde de 500 milioane de euro şi a obţinut o finanţare de 445 milioane de euro de la IFC la finalul lui 2023, iar aceste iniţiative le-au permis să realizeze proiecte ambiţioase şi să îşi extindă portofoliul în mod semnificativ, după cum a observat Dany. Printre realizările majore ale anului s-au numărat două achiziţii importante în Polonia: centrul comercial din Wroclaw, pentru 373 milioane de euro, şi Silesia City Center din Katowice, pentru 405 milioane de euro.
„Aceste proprietăţi au fost oportunităţi excelente pe care nu le-am putut rata. Polonia rămâne o piaţă esen-ţială pentru noi, iar aceste investiţii reflectă angajamentul nostru de a ne întări prezenţa în regiune.” Şi în România însă, NEPI Rockcastle a continuat să investească semnificativ, extinzând centrul comercial din Ploieşti, de pildă, şi îmbunătăţind facilităţile acestuia. „Am adus noi retaileri şi am îmbunătăţit experienţa clienţilor, iar extinderea este doar începutul. România rămâne o piaţă importantă pentru noi, iar investiţiile în această ţară continuă să fie o prior-itate.” Un alt punct central al strategiei companiei a fost axat pe energia verde. NEPI Rockcastle a investit 34 de mil-ioane de euro în panouri fotovoltaice şi a anunţat planuri de a atinge o capacitate de 150 MW de energie regen-erabilă până în 2027. „Avem o strategie clară de a produce energie verde, atât local, la faţa locului, cât şi prin facili-tăţi proprii. Energia verde nu este doar un angajament faţă de sustenabilitate, ci şi o afacere profitabilă. Vindem această energie chiriaşilor noştri la preţul pieţei, ceea ce este un câştig pentru toată lumea”, a explicat Dany. Pe lângă investiţiile în panouri fotovoltaice, compania şi-a extins operaţiunile de energie regenerabilă prin achiziţia a două terenuri strategice în România. „Unul dintre terenuri este situat în judeţul Arad, la Chişinău-Criş. Vom folosi aceste locaţii pentru a construi facilităţi care să genereze energie curată pentru centrele noastre comerciale din Europa Centrală şi de Est.” Planurile de expansiune ale NEPI Rockcastle nu s-au limitat însă doar la Polonia şi România. În Bulgaria, compania a început construcţia unui centru comercial în Plovdiv, o investiţie estimată la 180 milioane de euro. „Decizia depinde de oportunităţile de investiţii, dar si de contextul economic, social şi politic din ţările unde vrem să identificăm aceste oportunităţi. Din această perspectivă, căutăm stabilitate politică, creştere economică sănătoasă, o piaţă de muncă bună şi reglementări conforme cu normele europene. Cele două proprie-tăţi din Polonia au apărut pe piaţă la momentul potrivit, iar noi eram pregătiţi.” NEPI Rockcastle continuă astfel să-şi consolideze poziţia de lider în Europa Centrală şi de Est, mizând în continuare pe potenţialul regiunii.
CEO-ul companiei descrie 2024 ca fiind un an al oportunităţilor valorificate cu succes. „În ultimele trei luni, am demonstrat că putem realiza emisii de obligaţiuni, majorări de capital şi achiziţii simultan. Stabilitatea politică din regiune, în special în România, rămâne esenţială pentru noi, oferindu-ne predictibilitate şi optimism pentru viitor.” Deşi NEPI Rockcastle rămâne ferm angajată în sectorul retailului comercial, compania explorează şi noi opor-tunităţi de optimizare a terenurilor existente. „Nu ne vom transforma într-un dezvoltator rezidenţial, dar avem pro-iecte rezidenţiale mici pe terenurile noastre, cum ar fi cel din Vulcan, Bucureşti. În plus, planificăm iniţiative simi-lare în Braşov şi Craiova”, a explicat Dany, subliniind că aceste proiecte sunt complementare strategiei generale.
În ceea ce priveşte tendinţele regionale, el observă diferenţe notabile faţă de pieţele occidentale. „În Europa Cen-trală şi de Est, cumpărăturile online reprezintă mai puţin de 10% din piaţă, comparativ cu 15% în Europa de Vest. Mai exact, două treimi dintre consumatori preferă cumpărăturile offline, în detrimentul celor online. În plus, aici nu ex-istă bulevarde comerciale istorice. Centrele comerciale sunt locurile principale de cumpărături, iar oamenii sunt foarte interesaţi de branduri internaţionale. Am adus în România JD Sports, Rituals şi Victoria's Secret, iar interesul pentru aceste branduri este enorm.” Cu toate acestea, CEO-ul NEPI Rockcastle subliniază că România mai are loc de dezvoltare pentru a atinge standardele vest-europene. „În Europa de Vest, densitatea spaţiilor comerciale este de peste 700 mp per 1.000 de locuitori, în timp ce în România este mult mai mică. De aceea continuăm să investim în oraşe precum Ploieşti sau Craiova, unde cererea pentru retail de calitate este în creştere.” Craiova este exemplul oferit de Rüdiger Dany pentru exemplificarea strategiei NEPI Rockcastle: „Am identificat o cerere nesatisfăcută pentru retail de calitate şi am construit un centru comercial de 63.700 mp, care s-a dovedit a fi un succes. Ana-lizăm criterii precum PIB-ul oraşului, venitul mediu al populaţiei şi creşterea economică pentru a decide unde in-vestim”. Acest tip de analiză detaliată este aplicat şi în alte oraşe regionale, precum Târgu-Mureş. În ceea ce priveşte riscul de suprasaturare în România, Dany este optimist. „Există încă multe oraşe care nu sunt saturate din punctul de vedere al spaţiilor comerciale. De exemplu, în Polonia, densitatea centrelor comerciale în oraşele mari este între 500 şi 700 mp per 1.000 de locuitori, iar în România suntem departe de aceste cifre. Acest lucru indică un potenţial mare de creştere.” Pentru oraşele mai mici, strategia NEPI Rockcastle este adaptată cerinţelor locale. „Analizăm densitatea populaţiei, venitul disponibil şi potenţialul economic. În plus, introducem branduri inter-naţionale pentru a atrage clienţii şi a îmbunătăţi experienţa de cumpărături”, a declarat CEO-ul. Privind în perspec-tivă, Dany subliniază că NEPI Rockcastle este pregătită să continue investiţiile în România şi în regiune. „Fiecare piaţă are propriile provocări, dar şi oportunităţi. Noi construim centre comerciale pentru a răspunde cererii reale, nu doar pentru a avea clădiri frumoase. Este o strategie de a oferi valoare pe termen lung, atât pentru investitori, cât şi pentru comunităţile locale”, a mai spus Rüdiger Dany. El vede un potenţial considerabil de creştere mai ales în ţări precum România şi Bulgaria. „Creşterea veniturilor disponibile şi interesul pentru branduri internaţionale vor con-tinua să stimuleze cererea pentru spaţii comerciale de calitate. România şi Bulgaria au încă mult potenţial de creştere, iar noi suntem pregătiţi să investim în aceste pieţe. Îţi dau exemplul oraşului Plovdiv. Avem un proiect aco-lo şi poate vom avea altul în viitor. Când retailerii ne spun că şi-ar dori să vină într-o anumită locaţie, asta îmi indică faptul că există cerere”, a explicat Dany. Această abordare bazată pe cererea reală este esenţială pentru succesul companiei. În ceea ce priveşte provocările, Rüdiger consideră că este mai important să se concentreze pe opor-tunităţi: „Provocările sunt peste tot şi le vom aborda când apar. Pentru noi este mai important să vedem opor-tunităţile şi să ne gândim cum putem ajunge acolo. Mediul economic şi satisfacţia societăţii sunt esenţiale. Puterea de cumpărare de pe piaţă este importantă, iar retailerii noştri trebuie să aibă cifre de afaceri solide”. Performanţa solidă a retailerilor din portofoliul companiei este evidenţiată de o creştere de 9% în 2024, după un an 2023 deja excelent. Un proiect deosebit, din perspectiva CEO-ului NEPI pe care NEPI Rockcastle îl are în plan este extinderea Promenada Mall din Bucureşti. „Vom extinde centrul comercial, aproape dublându-i dimensiunea. Vom aduce un cinematograf şi, pentru prima dată în România, un teatru real, unde vor fi produse spectacole de calitate. Este un proiect unic, chiar şi în comparaţie cu alte oraşe europene”, a declarat Dany. Investiţia totală, estimată la peste 250 de milioane de euro, include şi construirea unui hotel, parte din extensia Promenada Mall şi adăugarea a 10.000 mp de birouri, transformând Promenada într-un proiect multifuncţional de referinţă. Deschiderea este planificată pentru finalul lui 2026. Extinderea Promenada Mall va include şi renovarea completă a zonei de food court, o nece-sitate având în vedere fluxul ridicat de vizitatori în timpul prânzului. „Vom aduce restaurante noi, care nu sunt încă în România. Vom optimiza terasa, transformând-o într-un loc extraordinar pentru cei care lucrează în apropiere şi nu numai. De asemenea, vom adăuga mai multe locuri de parcare, construind până la şase niveluri subterane şi încă unul, tot subteran, de retail”, a adăugat Dany.
Într-un context politic complex şi o dezbatere aprinsă despre rolul investitorilor străini de la finalul lunii decembrie, Rüdiger Dany şi-a exprimat optimismul şi sprijinul pentru o Românie deschisă colaborării internaţionale. „Trebuie să spun că suntem o afacere, nu un partid politic, şi nu avem prea mult de spus aici. Totuşi, sunt optimist şi sigur că România va reveni pe drumul cel bun,” a spus el, referindu-se la recentele turbulenţe politice din ţară. El subliniază importanţa apartenenţei României la Uniunea Europeană şi NATO, văzând în acestea fundamentele pentru stabili-tate şi creştere. „Ca străin care petrece mult timp aici, văd că sunteţi parte din Europa. Vrem să rămâneţi alături de noi în NATO şi să beneficiaţi de toate avantajele pozitive pe care le-a creat Europa pentru statele membre. Integrar-ea europeană contribuie nu doar la prosperitate, ci şi la pace – un aspect esenţial pentru viitorul nostru comun.” În ceea ce priveşte dezbaterea despre preferinţa pentru afaceri autohtone versus investitori străini, Rüdiger consideră această discuţie nerealistă. „Trăim într-o lume globală, nu doar europeană, iar societăţile noastre depind de comerţ. Ideea că o ţară poate funcţiona fără să colaboreze şi să facă schimburi comerciale este periculoasă. România are toate motivele să fie atractivă pentru investiţii străine: sunteţi cea mai mare ţară din Balcani, bine ed-ucată, iar PIB-ul vostru a crescut peste media europeană în ultimii patru ani. Aceste rezultate nu ar fi fost posibile fără contribuţia investitorilor străini. Investiţiile străine nu trebuie să fie privite ca o ameninţare. Istoria si experienţa statelor europene vestice cu o economie de piaţă mai veche decât cea a României arată ca investiţiile străine sunt o oportunitate de dezvoltare având un impact pozitiv asupra economiei şi societăţii.” Dany evidenţiază impactul pozitiv al investiţiilor străine asupra economiei româneşti, folosind NEPI Rockcastle ca exemplu. „Am creat mii de locuri de muncă în România, atât direct, cât şi prin retailerii care operează în centrele noastre comerciale. Dacă noi nu construim centre comerciale, aceşti retaileri nu ar avea unde să activeze, iar joburile din acele locaţii nu ar ex-ista. Este un exemplu clar al modului în care investiţiile străine pot aduce valoare pe termen lung.” Pe lângă locurile de muncă şi infrastructura dezvoltată, Dany subliniază beneficiile economice generale ale deschiderii către piaţa globală. „Banii investiţi aici provin predominant din afara României, iar rezultatele se văd: locuri de muncă, prosper-itate şi dezvoltare. În loc să vă temeţi de investitorii străini, ar trebui să-i priviţi ca pe o oportunitate de a accelera creşterea economică.” Optimismul său pentru viitorul României este însoţit de un îndemn la implicare civic-politică. „Sper ca România să îşi găsească drumul şi aşteptăm cu interes noile alegeri. Îmi doresc ca românii să par-ticipe activ şi să voteze. Acest lucru este esenţial pentru stabilitatea pe termen lung a ţării şi pentru atractivitatea sa ca destinaţie pentru investiţii străine.” Privind înainte, NEPI Rockcastle îşi menţine angajamentul de a crea spaţii comerciale adaptate cerinţelor pieţei, asigurând în acelaşi timp o experienţă superioară pentru clienţi şi chiriaşi. „Privim cu încredere spre viitor, pregătiţi să continuăm să investim şi să inovăm pentru a oferi valoare pe termen lung. Dacă oamenii nu vin să petreacă timp cu familia şi prietenii în centrele noastre, nu avem niciun rost să ex-istăm. De aceea, vedem oportunităţi extraordinare în Europa Centrală şi de Est şi vom continua să investim pentru a răspunde acestor nevoi,” a concluzionat Rüdiger Dany.
Carte de vizită Rüdiger Dany, CEO al NEPI Rockcastle:
1. Cu o experienţă profesională de peste 30 de ani în domeniul retailului, imobiliarelor comerciale, leasingului şi managementului de active, Rüdiger Dany a preluat funcţia de Chief Executive Officer interimar al NEPI Rockcastle pe
1 februarie 2022, fiind confirmat permanent în această poziţie pe 1 iunie 2022.
2. Anterior alăturării sale la NEPI Rockcastle, Rüdiger Dany a ocupat diverse funcţii de conducere la nivel înalt şi a lucrat în medii internaţionale din întreaga Europă, inclusiv în Germania, Polonia, Slovacia, Cehia, Grecia, Turcia, Lituania, Serbia şi România. De-a lungul carierei, a colaborat cu unele dintre cele mai mari companii internaţionale din domeniul retailului şi imobiliarelor, precum ECE, Atrium şi Multi Corporation.
3. S-a alăturat NEPI Rockcastle pe 6 iulie 2021, fiind numit Chief Operating Officer pe 18 august 2021. Experienţa sa vastă şi abordarea sa strategică au fost decisive în consolidarea poziţiei companiei ca lider pe piaţa imobiliară din Europa Centrală şi de Est.
Sursa: site-ul companiei
Trei întrebări şi răspunsuri din interviul cu Rüdiger Dany, CEO, NEPI Rockcastle
1. Cum vedeţi anul viitor, având în vedere incertitudinile economice şi politice?
Noi suntem optimişti. Desigur, ne dorim ca războiul din Ucraina să se încheie, iar stabilitatea politică şi economică să continue, nu doar în România, ci în toată Europa. România joacă un rol important în regiune, având cea mai lungă graniţă cu Ucraina. Este un partener important pentru securitatea Europei.
2. Cum aţi descrie evoluţia ţării noastre de la prima noastră vizită aici?
Am vizitat România pentru prima dată în 2006 şi schimbările sunt incredibile. Când am venit atunci, Bucureştiul era complet diferit – o atmosferă de tranziţie. Erau probleme mari, dar ce a realizat această ţară în doar câţiva ani este remarcabil. Acum, văd o societate mult mai bine organizată, cu oameni educaţi şi inteligenţi.
3. Care este filosofia dvs. de leadership?
Filosofia mea de leadership ţine de faptul că iubesc să lucrez cu oamenii. Inteligenţa artificială şi tehnologia sunt instrumente excelente, dar oamenii sunt centrul oricărei afaceri. Obiectivul nostru este să avem un impact pozitiv asupra societăţii. NEPI Rockcastle nu este o familie, dar suntem o echipă care joacă în Liga Campionilor. Fiecare membru trebuie să fie excelent în ceea ce face.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro