Povestea designerului care dă culoare maşinilor Dacia

Autor: Roxana Rosu Postat la 23 ianuarie 2025 15 afişări

Povestea designerului care dă culoare maşinilor Dacia

De la clasicul negru până la culori vibrante şi îndrăzneţe, fiecare maşină poartă cu ea o poveste, iar în spatele acestor alegeri cromatice se află o serie de specialişti cu ochi formaţi pentru tendinţe, psihologia culorilor şi preferinţele publicului ţintă. Cine este această persoană care scoate la lumină personalitatea unui automobil prin culoare? Ea trebuie să combine cunoştinţele tehnice, identitatea fiecărui brand, creativitatea artistică şi datele despre consumatori, căci, într-o lume în care maşina nu este doar un mijloc de transport, ci o extensie a personalităţii proprietarului, alegerea culorii devine o decizie strategică.

 

 În Centrul de Design Dacia de la Bucureşti lucrează peste 35 de angajaţi, de patru naţionalităţi, rolul lor fiind să creeze noi prototipuri, să testeze variante de design, să îşi imagineze azi ce ar vrea potenţialul client mâine. Misiunea acestui centru este să devină vitrina strategiei de design a mărcii Dacia. În faza de dezvoltare a unui proiect – un viitor vehicul, o nouă gamă sau un facelift al unui model existent – echipa creează numeroase schiţe, pentru ca mai apoi modelatorii 3D să transforme schiţele în forme digitale, iar vizualizarea proiectelor să fie procesată digital.

Fiecare proiect, fie că este un nou model sau un facelift, trece prin mai multe etape, o parte esenţială fiind alegerea culorilor şi a materialelor. Iar omul care conduce echipa dedicată acestui segment este Raluca Iordan, lead designer culoare şi material, cu o experienţă de zece ani în domeniul designului industrial şi de produs.

Relaţia ei cu designul a început în urmă cu 20 de ani, ca studentă la Universitatea Naţională de Arte, unde a obţinut ulterior şi o diplomă de Master of Arts. După ce a terminat studiile, ea s-a îndreptat spre zona de publicitate şi a lucrat timp de cinci ani la The Group, ca art designer, înainte de a ajunge în industria auto, în 2015. „Cariera mea la Renault Group a început ca designer junior, iar prin proiectele la care am lucrat, am învăţat cum să aplic aceste cunoştinţe în selecţia materialelor şi combinaţiile de culori pentru a crea experienţe vizuale care răspund nevoilor utilizatorilor. De-a lungul anilor, am avut oportunitatea de a lucra la proiecte semnificative, unde am coordonat selecţia materialelor şi culorilor, având grijă ca fiecare alegere să fie durabilă, estetică şi funcţională”, povesteşte Raluca Iordan.

În prezent, la Centrul de Design, ea coordonează mai multe echipe şi face legătura între zona de Color & Trim şi celelalte departamente de producţie, inginerie şi marketing. „Mă ghidez după principiul că designul de culoare şi material trebuie să răspundă atât cerinţelor estetice, cât şi celor tehnice, iar acest lucru mă motivează în fiecare proiect.” Dar, în final, cum sunt alese culorile pentru un anumit model? Ce face ca o culoare să se califice şi alta să fie scoasă din ecuaţie? „Alegerea culorilor de caroserie pentru un vehicul se face într-o etapă bine definită a procesului de design, începând chiar din faza de concepţie. În acest stadiu, designerii de culoare şi material colaborează cu echipele de branding şi marketing pentru a înţelege viziunea vehiculului şi cerinţele pieţei. Se stabilesc primele direcţii estetice, iar designerul îşi foloseşte expertiza pentru a crea o paletă de culori care reflectă personalitatea maşinii, ţinând cont de tendinţele globale şi preferinţele consumatorilor”. După ce se face o selecţie iniţială a culorilor, este rândul echipelor de inginerie să valideze sau nu opţiunea creativă, să spună dacă anumite nuanţe sunt potrivite pentru caroserie şi dacă sunt durabile în timp. Urmează etapa prototipurilor, când culorile sunt testate în diferite condiţii de iluminare şi sunt evaluate apoi în mediul real, scopul fiind ca rezultatul final să fie nu doar estetic, ci şi funcţional şi rezistent. La final, culorile sunt integrate în procesul de producţie, când trebuie aplicate uniform pe toate vehiculele.

„Una din culorile mele preferate de la Dacia este astăzi Lichen Kaki”, mărturiseşte Raluca. O alegere influenţată şi de sursa ei principală de inspiraţie: natura. Căci, până la urmă, spiritul artistic, creativitatea sunt elemente de bază în acest domeniu de activitate aparent tehnic. Şi, să fim sinceri, atunci când alegem o maşină, pe lângă tehnologia de care dispune, aspectul şi culoarea sunt elementele fac diferenţa între dragoste la prima vedere sau „mai degrabă nu”.

„Inspiraţia mea ca designer de culoare şi material provine dintr-o multitudine de surse, fiecare dintre ele având un rol esenţial în procesul creativ. În primul rând, mă inspir din tendinţele din industrie şi evoluţiile pieţei, având în vedere cum schimbările culturale şi tehnologice influenţează percepţiile asupra culorilor şi materialelor. Natura, cu paletele sale infinite de culori şi texturi, este o sursă constantă de inspiraţie, iar arta şi cultura vizuală îmi oferă idei inovative despre contrast şi formă.”

În plus, istoria şi tradiţiile culturale din diferite colţuri ale lumii pot inspira alegeri de culori şi materiale care să evoce autenticitate şi emoţie. Tehnologia este, de asemenea, o sursă importantă, deoarece dezvoltarea de noi materiale şi finisaje permite crearea unor designuri mai durabile şi inovative. „Este cazul materialului Starkle, reciclat, pe care l-am folosit pentru prima dată pe Noul Duster, un material de exterior care nu lasă să se vadă nicio zgârietură. Cool, nu?”

Raluca vorbeşte cu atât de multă pasiune despre jobul ei încât e greu să ţi-o imaginezi făcând orice altceva, ea însăşi mărturisind că nici nu îi trece prin cap să lucreze în alt domeniu. „De la început, am ştiut că domeniul de culoare şi material este ceea ce îmi doresc cu adevărat.

A fost o alegere naturală, o pasiune care mi-a ghidat fiecare pas în carieră. Este un domeniu care îmi oferă oportunitatea de a da viaţă ideilor prin culori şi texturi, iar acest proces creativ mă împlineşte complet. Mă simt cu adevărat în elementul meu atunci când pot să explorez şi să experimentez cu diferite combinaţii de materiale. Pentru mine, acest domeniu nu este doar o carieră, ci o adevărată vocaţie.”

Privind în urmă, la drumul parcurs până acum, de la orele de artă şi design din facultate, la trecerea prin publicitate şi călătoria actuală prin lumea auto, ce calităţi ar trebui să aibă un tânăr pentru a deveni designer auto? Creativitatea, abilităţile tehnice şi dorinţa de a învăţa continuu, spune Raluca. În plus, gândirea analitică şi abilităţile de rezolvare a problemelor sunt necesare pentru a integra funcţionalitatea cu estetica. „Designerul auto trebuie să aibă răbdare şi perseverenţă, având în vedere complexitatea procesului de dezvoltare a unui vehicul. Şi, desigur, pasiunea pentru automobilism şi pentru inovaţie în domeniul tehnologic este cheia succesului într-un astfel de domeniu fascinant.”   

Trei întrebări pentru Raluca Iordan

1 . La ce modele Dacia aţi lucrat până acum?

Dacia Manifesto (concept auto) a fost unul dintre cele mai recente proiecte la care am avut ocazia să lucrez. A fost un proiect extraordinar de design pentru o maşină inovativă. Mi-a plăcut foarte mult să fac parte din echipa care a lucrat pentru Manifesto, fiindcă am putut pune în practică toate cunoştinţele mele într-un context provocator, creând un produs nu doar estetic, dar şi funcţional. Ce mi-a plăcut cel mai mult a fost să colaborez cu o echipă atât de talentată şi pasionată. Atmosfera pozitivă şi colaborarea strânsă au fost esenţiale pentru succesul proiectului şi m-au inspirat să dau tot ce am mai bun. A fost o experienţă extraordinară, care m-a învăţat multe şi m-a făcut să apreciez cu atât mai mult importanţa unei echipe unite şi dedicate.

Un model de suflet pentru mine a fost „I love my Dacia”, o serie limitată care a fost creată special pentru Dacia Picnic în Franţa. Am avut privilegiul de a lucra la un model deosebit, care, deşi nu mai este disponibil pe piaţă, a lăsat o amprentă profundă în cariera mea şi în inima mea ca designer de culoare şi material. Este un exemplu de proiect care, chiar dacă nu mai este pe piaţă, îmi va rămâne mereu în suflet pentru unicitatea sa.

2 . Care este procesul de design al unei maşini?

Ca designer de culoare şi material, procesul de lucru la o maşină începe cu o înţelegere profundă a viziunii generale şi a cerinţelor brandului. Colaborez strâns cu echipele de design, inginerie şi marketing pentru a stabili direcţiile-cheie ale proiectului. Următorul pas este cercetarea tendinţelor din industrie şi explorarea materialelor inovative care nu doar că răspund cerinţelor estetice, dar sunt şi durabile şi funcţionale. În selecţia culorilor şi materialelor, mă concentrez pe crearea unei armonii vizuale între exteriorul şi interiorul vehiculului, având grijă ca acestea să reflecte caracteristicile dorite, cum ar fi performanţa, eleganţa sau dinamismul.

După selecţie, creăm prototipuri pentru a testa cum se integrează materialele şi culorile în contextul vehiculului, atât din punct de vedere vizual, cât şi al performanţei. Testarea şi ajustările sunt esenţiale, iar feedbackul constant din partea echipelor şi a utilizatorilor ne ajută să perfecţionăm designul.

În final, colaborăm cu echipele de producţie pentru a implementa materialele şi culorile în fabricaţie, asigurându-ne că respectăm standardele de calitate şi durabilitate. Procesul nu se opreşte însă la lansare; feedbackul postlansare ne ajută să îmbunătăţim şi să inovăm în continuare, pentru a crea produse care răspund perfect nevoilor utilizatorilor.

3 . Vă place să conduceţi sau preferaţi să fiţi în dreapta şoferului şi să vă bucuraţi de drum?

Deşi îmi place să conduc din când în când, am realizat că prefer mai mult să stau în dreapta, mai ales din cauza traficului. Mi se pare mult mai relaxant să pot să mă concentrez pe peisaj sau pur şi simplu să mă bucur de o conversaţie, în timp ce altcineva se ocupă de volan. În plus, atunci când sunt pasager, pot să mă relaxez mai mult, fără să mă simt presată de aglomeraţia sau de ritmul rapid al traficului.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
AUTO,
design,
masini,
dacia,
designer

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.