Wolfsburg: poate supravieţui oraşul-emblemă al industriei auto germane crizei VW sau va deveni un uriaş muzeu industrial?

Postat la 07 noiembrie 2024 345 afişări

Wolfsburg este un oraş mic, cu o populaţie care ar încăpea lejer în tribunele celui mai mare stadion din lume. Însă este un oraş mare pentru economia Germaniei. Acolo bate chiar inima industriei germane. În Wolfsburg se află cea mai cunoscută fabrică de maşini VW. Aproape toată lumea din oraş munceşte pentru companie sau are afaceri care depind de constructorul auto. Wolfsburg este sinonim cu VW. Acum, când regele lumii corporate germane spune că ia în considerare reducerea personalului de acolo, ceva ce putea fi considerat o blasfemie în urmă cu doar câteva luni, întregul oraş se teme de un colaps, scrie Deutsche Welle.

Primul lucru care poate fi observat  în oraşul Wolfsburg, din landul Saxonia Inferioară, după o călătorie cu trenul sunt patru furnale imense care se ridică dintr-o clădire uriaşă a unei fabrici care poartă sigla VW în albastru şi alb pe faţada din cărămidă maro-roşcat. Toţi pereţii sunt aşa. Maro-roşcat industrial. Este semnul de bun venit în oraşul Volkswagen, unde se află una dintre cele mai mari uzine de automobile din lume. Wolfsburg este unul dintre puţinele oraşe germane construite în prima jumătate a secolului al XX-lea ca oraş planificat, ceea ce înseamnă că a fost proiectat pentru un scop şi construit pe un teren anterior nedezvoltat. Fondat de regimul nazist al lui Hitler la 1 iulie 1938, Wolfsburg a fost construit pentru a deveni casa muncitorilor care participau la producţia aşa-numitei KdF-Wagen - o maşină ieftină şi accesibilă, care făcea parte din campania Kraft durch Freude (Putere prin bucurie) a celui de-al Treilea Reich. Mai târziu, această maşină a devenit faimoasă sub numele de VW Beetle (Broscuţa pentru est-europeni).

Wolfsburg există mulţumită fabricii de maşini Volkswagen, şi nu sunt puţini cei care spun că dacă VW strănută, Wolfsburg va face febră. În acest moment, criza VW este subiect de discuţie pentru oricine din oraş, deoarece cel mai mare producător de automobile din Europa intenţionează ca pentru prima dată în istoria sa să închidă fabrici germane şi să concedieze mii de muncitori din ţară. Peste 60.000 de oameni lucrează pentru VW în Wolfsburg, un oraş cu 120.000 de locuitori după înglobarea satelor vecine. Salariile VW sunt peste medie, ceea ce face ca această companie să aibă cele mai mari costuri cu forţa de muncă din industria auto germană, unde salariul mediu pe oră a fost de aproximativ 62 euro în 2023. Kristin Rößer spune că visul tipic german cu o casă cu grădină, maşină şi familie nu este mort. Agentul imobiliar prezintă reporterului DW o casă în stil bungalou, care, spune ea, este destul de tipică pentru multe din locuinţele muncitorilor VW din Wolfsburg. Un despărţitor de cameră, podele din PVC de culoarea petrolului şi gresie galbenă de bucătărie amintesc de moda vremurilor când multe dintre aceste case au fost construite, în anii 1960.

Peste 60.000 de oameni lucrează pentru VW în Wolfsburg, un oraş cu 120.000 de locuitori după înglobarea satelor vecine. Salariile VW sunt peste medie, ceea ce face ca această companie să aibă cele mai mari costuri cu forţa de muncă din industria auto germană, unde salariul mediu pe oră a fost de aproximativ 62 eu-ro în 2023.

Rößer trăieşte în Wolfsburg de când s-a născut. În aceste zile, însă, ea simte o incertitudine uriaşă stăpânind oraşul, muncitorii de la VW chemându-o pentru  „a-şi vinde casele înainte ca valoarea lor să se prăbuşească”, după cum povesteşte ea. Alţi clienţi s-au răzgândit şi au anulat contractele de cumpărare a locuinţei în ultimul moment. „Oamenii ezită să cumpere o casă nouă şi vor să-şi păstreze banii până când află sigur ce va decide VW”, spune agentul imobiliar. În 2023, constructorul de maşini cu zece mărci în portofoliu a înregistrat profituri solide de peste 18 miliarde de euro şi a plătit 4,5 miliarde de euro în dividende acţionarilor. Cu toate acestea, conducerea VW a lansat anul trecut un program de îmbunătăţire a efi-cienţei menit să facă economii de 10 miliarde de euro până în 2026 pentru a creşte competitivitatea. Cu toate aces-tea, în august 2024, conducerea a spus că sunt necesare măsuri suplimentare de reducere a cheltuielilor, inclusiv închiderea a două uzine de maşini în Germania şi diminuări semnificative ale forţei de muncă din cadrul companiei, care numără 120.000 de persoane în Germania. Este o după-amiază de octombrie. Soarele proiectează o lumină blândă de toamnă pe Poarta 17 a amplasamentului uriaş şi istoric al VW. Sute de muncitori se revarsă în şiruri prin ea după ce şi-au terminat tura de dimineaţă la ora 14.00. Oamenii poartă salopete albe şi pulovere sau cămăşi împodobite cu sigla VW. Cei mai mulţi se îndreaptă spre parcarea uriaşă din afara fabricii, iar starea lor de spirit pare alterată şi aproape nimeni nu vrea să vorbească pentru DW şi nici chiar să pozeze pentru reporter. În urma acoperirii din mass-media a problemelor constructorului auto din ultimele săptămâni, majoritatea muncitorilor nu au chef să răspundă la aceleaşi întrebări din nou şi din nou. Desigur, angajaţii se tem pentru locurile lor de muncă, spune un bărbat, iar altul adaugă că tot ce pot face acum este să rămână încrezători în viitorul producătorului auto. „Am supravieţuit multor crize, vom supravieţui şi acestei crize”, îşi arată el optimismul.

Cu un venit median de 5.238 de euro per capita, Wolfsburg este unul din oraşele cu cei mai înstăriţi locuitori din Germania. Wolfsburgienii ocupă locul doi după locuitorii din Ingolstadt, unde îşi are sediul un alt mare producător de automobile german, Audi. Vremurile se schimbă pentru Wolfsburg. Taxele de afaceri încasate pentru profiturile masive ale VW au făcut Wolfs-burgul bogat. Dar centrul oraşului nu arată bine. Wolfsburg este un oraş pentru maşini, iar centrul său este încon-jurat de străzi largi, cu multe locuri de parcare. E pustiu în această după-amiază însorită. Unii cumpărători se plimbă pe strada Porsche, dar sunt doar în trecere pe lângă vitrinele magazinelor în mare parte goale. Mai sunt pe acolo deschise câteva magazine de chilipiruri şi o sălă de jocuri de noroc temporară cu lumini pâlpâitoare. Cele câ-teva cafenele şi baruri aflate de-a lungul străzilor-bulevard nu sunt nici ele aglomerate, aşa cum ar putea sugera o zi caldă de octombrie.

Mândria producţiei de maşini din Wolfsburg este prezentată la Muzeul Volkswagen, de-a lungul străzii Die-sel. O gamă uriaşă de maşini de epocă include cele mai populare modele ale companiei, inclusiv faimosul Beetle, care a fost produs în peste 20 de milioane de unităţi între 1938 şi 2003, sau microbuzul VW, cunoscut drept dubiţa preferată a generaţiei flower-power germane de la sfârşitul anilor 1960.

Djuliano Salivski spune că nu cu mult timp în urmă mulţi dintre clienţii săi veneau la cină o dată pe săptămână, dar acum de multe ori vin doar o dată pe lună. Refugiat din Kosovo, Salivski şi soţia sa au deschis un hotel cu restaurant în Wolfsburg în urmă cu câţiva ani şi sunt populari printre clienţii lor, salutându-i pe cei mai mulţi dintre ei personal pe nume. Pandemia de COVID-19 a redus deja semnificativ numărul de rezervări la cină şi pentru cazare la hotel, spune el, „dar acum sunt şi mai puţine”. În această perioadă a anului, notează patronul, ar trebui să fie multe rezervări pentru Crăciun, dar nu este aşa şi anul acesta. Totuşi, crede el, situaţia se va „îndrepta” şi chiar intenţionează să-şi extindă afacerea în Wolfsburg cumpărând o nouă clădire pe lângă proprie-tăţile pe care le deţine deja în oraş. La alţii încolţeşte teama că Wolfsburg va ajunge doar un muzeu industrial. Mân-dria producţiei de maşini din Wolfsburg este prezentată la Muzeul Volkswagen, de-a lungul străzii Diesel. O gamă uriaşă de maşini de epocă include cele mai populare modele ale companiei, inclusiv faimosul Beetle, care a fost produs în peste 20 de milioane de unităţi între 1938 şi 2003, sau microbuzul VW, cunoscut drept dubiţa preferată a generaţiei flower-power germane de la sfârşitul anilor 1960. Muzeul este un must-see în itinerariile turiştilor, dintre care peste 300.000 au venit să viziteze Wolfsburg anul trecut. Un alt punct de atracţie este aşa-numitul Autostadt (oraşul auto) – de fapt un parc tematic pentru automobile întins pe 28 de hectare care oferă o incursiune în „lumea mobilităţii”. Este locul în care peste trei milioane de şoferi au primit cheile noilor lor maşini VW până acum. Dar numărul turiştilor care vin să viziteze Wolfsburg se împuţinează, a observat un şofer de taxi, povestind că în urmă cu câţiva ani companiile de taxi „cu greu puteau face faţă cererii din partea turiştilor şi din partea celor care călătoreau pentru afaceri”. Ar putea fi acesta un semn de rău augur că zilele Wolfsburgului ca suflet al producţiei de maşini din Europa sunt numărate? Este posibil ca Volkswagen, principalul producător auto după vânzări acum câţiva ani, să nu mai poată să câştige destui clienţi pentru vehiculele sale electrice care ar trebui să fie viitorul industriei? Taxime-tristul simte că pentru Wolfsburg s-au încheiat vremurile de glorie. „Acele vremuri au trecut de mult”, spune el, adăugând că consideră că situaţia ar putea „să se înrăutăţească şi mai mult”.   

Traducere şi adaptare: Bogdan Cojocaru

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.