Care sunt greselile managerilor romani
Cu cat au o responsabilitate mai mare intr-o companie, cu atat orice greseala pe care o fac este mai grava. Ca orice alt angajat, si managerii sunt supusi erorii si putini sunt cei ce reusesc sa fie sefi si lideri impecabili.
Vin in fiecare zi la birou si gandesc strategii, au intalniri, vorbesc la telefon, asculta sau fac prezentari, stabilesc obiective si bugete, angajeaza sau concediaza si, pe langa toate acestea, coordoneaza echipe de zeci, sute sau chiar mii de oameni. Sub povara unui program ce de multe ori ajunge sa fie infernal, unii manageri se pierd in detalii, omit lucruri importante pe care ar trebui sa le faca sau, pur si simplu, pierd privirea de ansamblu necesara oricarui conducator de echipa. Pe acest fond, greselile apar rapid si pot avea efecte dezastruoase daca nu sunt sesizate si corijate la timp.
"Printre cele mai grave si mai frecvente erori pe care le facem in activitatea manageriala se numara delegarea deficitara, care poate imbraca inclusiv forma lipsei totale de delegare", spune Dorin Bodea, senior consultant la firma de consultanta in resurse umane Result Consulting.
De cele mai multe ori, delegarea deficitara se asociaza si cu controlul excesiv sau cu micromanagementul, asa cum il numesc specialistii. "Din pacate, multi dintre manageri au probleme de delegare, pentru ca le este teama ca pierd controlul, asa incat ajung sa practice un control excesiv", adauga Bodea.
Mai precis, consultantul de la Result Consulting afirma ca managerii romani au probleme in special la zona superioara a delegarii, adica la imputernicire. "Aici facem multe erori. Multi manageri romani stapanesc zona inferioara a delegarii, asociata cu stilul explicativ si cu controlul excesiv. Aceasta este potrivita subordonatilor care nu sunt la maturitate pe postul respectiv.
Cu angajati maturi si seniori este necesar sa apelam la imputernicire. Iar pentru a ajunge aici este nevoie de coaching", crede Bodea. In special antreprenorii sunt cei ce se tem sa imputerniceasca. Prefera in schimb ca fiecare decizie sau actiune sa treaca mai intai pe la ei si de multe ori confunda delegarea cu pierderea autoritatii.
Pentru a sustine aceasta idee, Bodea da exemplul unui manager operational cu o experienta de peste 10 ani, care intelegea prin delegare stabilirea unor sarcini pentru anumiti angajati si un termen limita pentru efectuarea lor. In aceasta situatie, munca intelectuala a angajatului este redusa la maximum. El ar trebui mai degraba stimulat sa gandeasca de unul singur ce anume sa faca si pana cand astfel incat sa-si indeplineasca obiectivele. Este si o forma de responsabilizare a oamenilor, ceea ce duce, inevitabil, la evolutia lor profesionala. "Acelasi lucru se intampla si in cazul managerilor nou promovati, care, din dorinta de a controla excesiv si de a sti tot ce se intampla, refuza sa delege responsabilitati", sustine Madalina Balan, managing director al companiei Hart HR Consulting.
O alta greseala importanta pe care o fac sefii din companii este aceea ca uita sa-si motiveze angajatii, desi ei insisi negociaza inca dinainte de angajare pachete salariale care sa contina o importanta componenta de bonusuri motivatoare. Problema este ca managerii ignora legatura stransa dintre gradul de motivare si gradul de satisfactie ale unui angajat si nivelul sau de implicare. Mai mult decat atat, sunt manageri care nu cred nici macar in stimulentele nefinanciare, precum aprecierile si reactiile pozitive. Directorii de resurse umane stiu ca motivarea angajatilor reprezinta un element cheie intr-o companie si atunci pun la punct diverse instrumente pe care sa le aplice in acest sens.
"Am intalnit un manager de vanzari dintr-o companie nationala care isi motiva oamenii aratandu-le ce anume trebuie sa imbunatateasca. Un altul, un manager de vanzari dintr-o multinationala isi motiva subordonatii apeland la ce anume doreau acestia sa obtina", exemplifica Bodea. Madalina Balan spune ca unii manageri merg chiar mai departe de atat - "singurele reactii pe care le ofera sunt cele negative si mai rau este ca fac acest lucru in public, demotivand angajatii".
O alta hiba pe care starea economiei a scos-o in evidenta in ultimii doi ani este ca managerii nu gandesc intotdeauna pe termen mediu si lung. A fost o greseala cu efecte majore, pentru ca imediat ce a venit criza, companiile a trebuit sa treaca prin restructurari dureroase pe care ar fi putut sa le evite daca managerii ar fi fost ceva mai prudenti. "Cunoastem faptul ca managerii romani sunt orientati pe termen scurt.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro