I love my job. Cine sunt oamenii din spatele „celui mai fericit loc din lume”. Ei au creat cel mai mare şi iubit parc tematic din lume, vizitat de milioane de oameni
Termenul de „imagineers”, un joc de cuvinte între „imagine” (a imagina) şi „engineer” (inginer) desemnează acei angajaţi Disney care au know-how-ul tehnic şi imaginaţia necesară pentru a crea atracţiile dintr-un parc tematic Disney. Deşi Walt Disney a făcut iniţial carieră în arta animaţiei, rampa de lansare a companiei avea să fie în naşterea primului Disneyland în California anilor 1950. Iar succesul ce a urmat a depins în mare parte de aceşti maeştri ai imaginaţiei.
Am început să lucrez la Disney, în Florida, în urmă cu 20 de ani. Deţin funcţia de preşedinte al Disneyland Resorts de doi ani şi jumătate. Este, după cum spun mulţi oameni, cea mai bună slujbă din companie. Până şi copiii mei cred că am o slujbă cool (...) Din punctul meu de vedere, actorii din parcurile Disney sunt, de fapt, cei care creează magie. Pentru ei, cuvântul cheie este «imersiune», oamenii scufundându-se astfel în povestea spusă de atracţii precum Galaxy’s Edge, Avengers Campus şi multe altele”, spune Ken Potrock, preşedinte, Disneyland Resorts, invitat la convenţia D23 Expo, organizată la începutul lunii septembrie în Anaheim, California, locul unde a luat naştere primul Disneyland. El este unul dintre oamenii cheie din rândul acelor personaje cheie din universul Disney denumite „imagineers”.
O zi normală a echipelor de imagineers din cadrul Disney – de la arhitecţi, desenatori, ingineri, designeri grafici şi scriitori – începe şi se încheie întotdeauna cu procesul propriu-zis de creaţie al roller-coast-urilor şi atracţiilor din celebrele parcuri tematice ale companiei, ei reprezentând, de fapt, baza experienţelor trăite de milioane de oameni din întreaga lume. Deşi Walt Disney a făcut iniţial carieră în arta animaţiei, rampa de lansare a companiei avea să constea în naşterea primului Disneyland în California anilor 1950.
Pentru a-şi duce planul la capăt, fondatorul actualului gigant american a căutat oameni de la studioul său de animaţie care aveau aptitudinea de a inova şi de a comunica vizual un număr cât mai mare de concepte şi idei. Astfel, Walt Disney a „asamblat” o echipă de directori artistici extrem de excentrici chiar şi după standardele din ziua de astăzi, care puteau reda dimensiunile şi senzaţiile oferite de animaţiile Disney.
Înfiinţată în 1952, divizia Walt Disney Imagineering a transformat o idee abstractă, numită generic Disneyland, într-o realitate tridimensională. „Mulţi oameni nu realizează cât de mare este divizia de parcuri, resorturi şi produse de consum. Avem şase destinaţii la nivel global, cu 12 parcuri tematice. Primim peste 155 de milioane de vizitatori în fiecare an, echivalentul a 2.000 de meciuri de Cupă Mondială. De asemenea, suntem unul dintre cele mai mari lanţuri hoteliere (administrat de Marriott – n.r.), ceea ce nu foarte multă lume nu ştie. Deţinem inclusiv o linie de croazieră, unde mi-am început cariera”, adaugă Ken Potrock.
Roller-coaster-ul financiar al Disney
Viitorul imperiului Disney a depins enorm de succesul proiectului Disneyland Resorts din Anaheim, Florida, în contextul în care fondatorul companiei a făcut o serie riscantă de împrumuturi pentru a crea ceea ce avea să devină cel mai faimos parc tematic din lume. La 52 de ani, Walt Disney îşi încasase poliţa de asigurare de viaţă şi îşi vânduse casa din Palm Springs pentru a ţine procesele de dezvoltare ale parcului pe linia de plutire. În ziua deschiderii, Walt Disney şi compania cheltuiseră 17 milioane de dolari (190 de milioane astăzi), de trei ori peste bugetul iniţial. Evenimentul a fost urmărit de 83 de milioane de oameni în Statele Unite. Şapte decenii mai târziu, Disney are o capitalizare de 172 de miliarde de dolari şi ocupă locul 46 în topul celor mai valoroase firme la nivel mondial, peste Sony şi Boeing la un loc. Compania deţine branduri precum Pixar, Starwars şi Marvel, ultimele două cumpărate cu 4 miliarde de dolari fiecare, cât şi casa de film 20th Century Fox achiziţionată în 2019 pentru 71,3 miliarde de dolari.
Povestea Disneyland nu se va încheia niciodată atât timp cât există imaginaţie în lume, spunea Walt Disney la scurt timp după deschiderea parcului din Anaheim, idee ce încă rezonează astăzi prin titlurile sus menţionate. De altfel, motto-ul a definit munca aşa-zişilor imagineers, care continuă să facă din Disneyland o experienţă în sine, unde ai aproape în permanenţă impresia că te afli în propriul tău film. „Walt Disney Imagineering va împlini în curând 70 de ani de la înfiinţare. În 1952, Walt a adunat unii dintre cei mai respectaţi membri ai studiourilor de film din cadrul companiei şi le-a oferit misiunea de a crea un loc plin de imaginaţie şi fantezie, unde părinţii şi copiii se pot distra împreună. Conceptul de bază a constat în a spune mereu o poveste în care oricine poate fi inclus”, a spus Jeanette Lomboy, vicepreşedinte, Walt Disney Imagineering. Astăzi, o idee care încă se aplică la Walt Disney Imagineering este că, într-un loc unde totul este coregrafiat, camera de filmare nu poate fi reprezentată decât de ochii privitorului, atât în ceea ce priveşte atracţiile vechi, precum Space Mountain, It’s a Small World, Pirates of the Caribbean şi Jungle Cruise, cât şi în cazul atracţiilor noi, ca Indiana Jones Adventure, Guardians of the Galaxy şi Star Wars: Rise of the Resistance.
„Câţi oameni nu au visat la un moment dat că vor să fie supereroi? Pentru a realiza acest lucru, trebuie să combinăm tehnici clasice de storytelling şi scenografie cu peisaje care te afundă complet într-o altă lume şi tehnologii de ultimă generaţie. De exemplu, o nouă atracţie le permite oaspeţilor să arunce pânze de păianjen precum Spider-Man”, explică şi Brent Strong, director executiv al diviziei creative, Walt Disney Imagineering. La începutul anilor 1990, când compania se confrunta cu o serie de probleme financiare şi de management, înainte de a doua perioadă „de aur” a animaţiilor Disney, echipa de imagineers era încurajată să îşi uite propria-i identitate.
Disney nu mai era o companie concentrată exclusiv pe parcuri tematice, ci se ocupa de divertisment, retail, restaurante şi proiecte imobiliare. De exemplu, când Disney a achiziţionat reţeaua de televiziune ABC, echipa de imagineeres a remodelat studiourile Times Square din New York City. Apoi, când Disney a cumpărat echipa de baseball Anaheim Angel, aceeaşi echipă a renovat radical stadionul clubului. „Din punctul meu de vedere, cel mai important lucru sunt personajele, unele dintre ele create în urmă cu peste 60 de ani. La Walt Disney Imagineering, luăm personajele şi aducem într-un mediu nou – dar suficient de familiar – oaspeţilor noştri, chiar dacă suntem mereu presaţi de timp”, a explicat şi Michael Serna, director executiv al diviziei creative, Walt Disney Imagineering. Mai nou, în parcurile Disney, echipa de imagineers a ajuns în punctul în care estompează graniţele între ceea ce este şi ceea ce nu este o atracţie, încercând să ducă oaspetele într-un teatru viu unde poate simţi că aparţine locului şi, de ce nu, să se joace „de-a realitatea”, se arată în seria de documentare The Imagineering Story. ■
„I LOVE MY JOB” ESTE O NOUĂ RUBRICĂ LANSATĂ DE BUSINESS MAGAZIN în care scoatem îi scoatem în faţă pe oamenii ce nu sunt neapărat parte din top managementul unei companii, dar sunt pasionaţi de ceea ce fac. Sunt mulţi, iar poveştile lor sunt fabuloase: nu de puţine ori, în interviurile Business MAGAZIN, am auzit „Sunt îndrăgostit de... ” un lucru de care nu ne-ar fi trecut prin cap că cineva poate fi îndrăgostit (paleţi, tractoare, tehnologie ş.a.m.d..) poveştile oamenilor pasionaţi de joburile lor sunt savuroase, de aceea le vom acorda o rubrică specială în revista noastră.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro