Ioana Matei, Business Magazin: Sunt femeile (din business) mai loiale decât bărbaţii?

Autor: Ioana Matei Postat la 10 aprilie 2023 145 afişări

Ioana Matei, Business Magazin: Sunt femeile (din business) mai loiale decât bărbaţii?

„Am început în companie în anul 2003, însă în fiecare an fac altceva şi asta din cauza faptului că industria este într-o continuă schimbare. Când am început eu  în companie încă nu apăruseră cardurile cu cip”, povestea în cadrul evenimentului Women in Power, ediţia 2023, Elena Ungureanu, country manager al Visa în România. Au trecut două decenii de când ea lucrează în cadrul aceleiaşi companii, perioadă în care industria a evoluat de la inventarea simplelor carduri, până la plăţile digitale securizate cu faţa utilizatorilor, iar exemplul ei nu este singular:

Andreea Cioromela, administratorul şi directorul general adjunct al Kaufland România, are o experienţă de peste 17 ani în cadrul aceluiaşi grup. Silvia Sticlea, country managerul Nestlé România, s-a alăturat companiei în 2001, în postul de brand manager, de unde a evoluat în cel actual. Amanda Zhang, prima femeie CEO a Mercedes-Benz România, lucrează pentru brandul auto de 20 de ani, iar situaţia este similară şi în cazul antreprenoarelor. Numele Rucsandrei Hurezeanu a devenit sinonim cu primul brand de dermatocosmetice din România, Ivatherm, pe care îl dezvoltă din 2005. Multe dintre numele celor mai puternice femei din businessul românesc se repetă de la an la an, iar în ultimii ani, pentru noi a devenit chiar o provocare le întrebăm ceva nou – având în vedere că de când realizăm acest proiect (2012) am avut prilejul să avem câte un dialog pe tema leadershipului feminin cu cele mai multe dintre ele (Anul acesta, de pildă, am adăugat o întrebare referitoare la definiţia libertăţii – având în vedere conflictul de la graniţă care ne-a determinat să o apreciem poate mai mult).

Faptul că femeile par a fi mai loiale, mai ales când vine vorba de funcţiile de leadership, ne-a fost confirmat şi în panelul din cadrul evenimentului Women in Power de anul acesta: Cristina Postolache, partener al companiei de executive search şi recrutare Stanton Chase observa că femeile sunt mai puţin înclinate să facă o schimbare profesională. Pe de altă parte, după cum a spus tot ea, companiile îşi doresc din ce în ce mai mult lideri femei, şi nu doar pentru a bifa obiectivele legate de diversitate ale companiilor ci pentru că s-a dovedit că organizaţiile care au o conducere feminină sunt mai competitive. Ori această loialitate s-ar putea să fie chiar unul dintre motivele pentru care companiile îşi doresc angajaţi femei. În vremuri în care oamenii pare că vor să muncească din ce în ce mai puţin (cele mai citite articole sunt cele ce ţin de săptămâna de lucru de 4 zile, de munca remote, de work-life balance, de quiet quitting etc.), loialitatea femeilor în afaceri poate fi un avantaj considerabil. E logic ca, în perioade mai lungi de timp, liderii să dezvolte relaţii pe termen lung cu clienţii şi partenerii de afaceri, ceea ce poate duce la o creştere, la rândul ei, a loialităţii clienţilor precum şi a reputaţiei companiei. Un lider loial poate dezvolta şi relaţii mai bune cu angajaţii – ce s-ar putea transpune într-o productivitate mai mare şi o cultură organizaţională mai puternică. Nu spun că este rău să faci schimbări atunci când intervine oportunitatea, însă, dacă eşti fericit cu ceea ce faci – chiar şi lucrând de 20 de ani pentru aceeaşi companie – de ce să faci această schimbare? Nu cred că aversiunea faţă de risc este motivul pentru multe dintre femeile din business rămân în cadrul aceleiaşi companii ci, din contră: să rămâi să lucrezi pentru aceeaşi companie şi în situaţiile tumultoase ale acesteia, prin toate ciclurile economice, cred că este, din punctul meu, o probă de curaj şi un exemplu pentru angajaţi. Dincolo de empatie, perseverenţă, disponibilitate pentru munca intensă, loialitatea unui lider ar putea fi cea mai importantă calitate căutată de companiile prezentului.


Metodologie

BUSINESS Magazin publică, an de an, răspunsuri de la cele mai vizibile antreprenoare sau reprezentante ale multinaţionalelor, a căror prezenţă în paginile următoare a fost asigurată în baza unor criterii devenite deja tradiţionale: polivalenţa (varietatea proiectelor în care sunt implicate în business şi în afara businessului); notorietatea; gradul de implicare socială; depăşirea obstacolelor din parcursul profesional; numărul de angajaţi şi veniturile companiilor pe care le reprezintă (date oferite de reprezentanţii firmelor sau regăsite în datele publice disponibile). Anul acesta, în baza solicitărilor primite din piaţă, numărul de profiluri publicate în catalog a ajuns la 118 (numărul de 100 fiind mai degrabă un simbol al acestui proiect şi, de ce nu, o notă pe care noi o acordăm leadershipului feminin).. Nici aşa nu am publicat cu siguranţă toate exemplele feminine de succes din businessul românesc, dar suntem deschişi la promovarea acestora în ediţiile următoare ale acestui proiect şi în articole ale revistei Business Magazin. Pentru ediţia din acest an, femeile lider din anuar au răspuns unor întrebări referitoare la motivaţie (ce le motivează să evolueze), la cele mai importante realizări ale lor ca lider, precum şi la ceea ce înseamnă libertatea pentru ele, în business şi nu numai. Acesta nu este un clasament, iar ordinea aranjării poveştilor în pagini este aleatorie.

Ioana Matei este editor-şef, Business Magazin

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.