Cine este femeia ce conduce una dintre cele mai mari bănci din România şi care sunt planurile ei pentru viitor
BRD este echipată strategic pentru a contribui la dezvoltarea economiei în România şi pentru a impulsiona creşterea în următorii ani. „Din punct de vedere istoric, de-a lungul celor 100 de ani de la crearea acestei bănci, BRD a demonstrat că este banca pentru dezvoltarea României. Prin urmare această creştere este în ADN-ul BRD şi, printre alte atribute, este un element diferenţiator”, spune Maria Rousseva, CEO al băncii româneşti cu capital francez.
Privind înainte, ea reafirmă ambiţia BRD de a fi o bancă universală de top în România, de a avea eficienţă mai mare prin simplificare şi rapiditate, precum şi de a ocupa o poziţie de top în finanţarea tranziţiei verzi. Iar creşterea organică rămâne pentru BRD prima prioritate strategică pentru apărarea poziţiei de top printre băncile mari.
„Încrederea clienţilor în a face afaceri şi a lua credite este esenţială pentru dezvoltarea economiei româneşti. Băncile, inclusiv BRD, joacă un rol esenţial în dezvoltarea acestei încrederi prin garantarea unui sistem bancar solid şi profitabil, capabil să genereze suficient capital pentru creşterea viitoare”, spune Maria Rousseva, CEO al BRD-SocGen, a patra cea mai mare bancă din România după active.
BRD este echipată strategic pentru a contribui la dezvoltarea economiei în România şi pentru a impulsiona creşterea în următorii ani, dă asigurări Maria Rousseva, al cincilea director general al BRD după 2009 şi prima femeie devenită CEO al băncii româneşti cu capital francez. „Să luăm exemplul ultimelor 18 luni de performanţă comercială spectaculoasă a BRD. Din decembrie 2022 am câştigat 100 bps (100 puncte de bază - n.red) în cota de piaţă globală pe creditare, crescând portofoliul cu 7,3 miliarde de lei, o creştere de aproape 20%. Este important să subliniem faptul că această creştere a fost generată de ambele segmente, predominant cel corporate, cu +33%, dar şi cel de retail, cu +12%.
Şi cel mai important, creşterea continuă. Această performanţă comercială, completată de o disciplină continuă privind costurile şi gestionarea riscurilor, susţine rezultatele noastre financiare excelente”, a explicat şefa BRD într-un interviu. BRD şi-a confirmat capacitatea de a progresa şi creşte în mediu bancar dinamic existent, susţine ea. Iar din punct de vedere istoric, de-a lungul celor 100 de ani de la crearea acestei bănci, BRD a demonstrat că este banca pentru dezvoltarea României, adaugă ea. „Prin urmare pot spune că această creştere este în ADN-ul nostru şi, printre alte atribute, este un element diferenţiator.”
Cât despre fundamentele actuale ale economiei româneşti, şefa BRD spune că acestea sunt solide, susţinute de Uniunea Europeană şi de programele de stat care oferă un sprijin economic semnificativ. „Ne aşteptăm la o accelerare a creşterii PIB de la 2,1% în 2023 la aproximativ 3% până în 2025. Acest impuls economic, împreună cu factori precum creşterile salariale, urbanizarea şi inovarea tehnologică, sunt de natură să stimuleze creşterea atât a creditelor, cât şi a depozitelor, la o rată medie spre ridicată de o singură cifră. Creşterea concurenţei între bănci va spori şi mai mult accesibilitatea creditelor, făcând împrumuturile şi mai interesante pentru clienţi”, adaugă Maria Rousseva, care a primit în noiembrie 2023 aprobarea BNR pentru a deveni director general al BRD pentru următorii patru ani. Privind înainte, Rousseva reafirmă ambiţia BRD de a fi o bancă universală de top în România, de a oferi o experienţă de înaltă calitate clienţilor, de a avea eficienţă mai mare prin simplificare şi rapiditate, precum şi de a ocupa o poziţie de top în finanţarea tranziţiei verzi.
„Suntem hotărâţi să ne urmăm planul strategic Horizons 2027 şi să oferim o experienţă integrată şi permanentă clienţilor noştri în toate punctele de contact, digitale sau fizice. Acest lucru include nu numai investiţii în noi tehnologii, ci şi în formarea personalului pentru a asigura interacţiuni fluide în fiecare etapă a parcursului clientului, produse dedicate nevoilor clienţilor noştri şi noi soluţii de finanţare, precum blue finance sau susţinerea femeilor-antreprenor, împreună cu alte produse de finanţare verzi care permit tranziţia României către o economie mai sustenabilă.”
Dar cât de mult creditează BRD companiile, economia României?
Soldul creditelor totale acordate de BRD a crescut în primul semestru (S1) din 2024 până la 42,7 mld. lei, cu mai mult de 14% peste nivelul din S1/2023. Pentru întregul grup BRD, soldul creditelor nete, inclusiv creanţele din leasing, a ajuns la 45 mld. lei la sfârşitul lunii iunie 2024, reflectând o creştere de două cifre, de 14% în termeni anuali, depăşind performanţa pieţei, evoluţie determinată în principal de finanţările corporate. Pe segmentul companii, creditarea BRD a continuat să înregistreze o performanţă puternică, soldul creditelor nete având o creştere de 22,3% an/an la finalul lunii iunie 2024, evoluţie alimentată atât de IMM-uri (14,3% an/an), cât şi de companii mari (27% an/an). BRD a transmis că sprijină în continuare afacerile româneşti prin implicarea activă în programe guvernamentale şi acordarea de noi finanţări companiilor care îndeplinesc criteriile specifice de eligibilitate.
La finalul lunii iunie 2024, creditele nou aprobate prin programul IMM Plus au ajuns la 3,1 mld. lei, în creştere cu 90% în termeni anuali faţă de S1/2023. În plus, activitatea de leasing a menţinut un ritm de creştere substanţial, de 20,3% an/an la sfârşitul lunii iunie 2024, conform datelor băncii. „Cererea de credite pentru companii rămâne semnificativă. Unul dintre factorii determinanţi este şi extinderea programelor guvernamentale de sprijin pentru IMM-uri, cum ar fi programul IMM Invest Plus. Sectorul Global Transaction Banking este, de asemenea, activ cu servicii precum factoringul şi soluţiile de cash management care contribuie de asemenea la creştere. Aceste servicii sunt esenţiale pentru companiile care doresc să îşi gestioneze fluxul de numerar şi să îşi extindă operaţiunile”.
Vorbind despre sectoarele considerate viabile pentru finanţare, şefa BRD a adus în discuţie sectoarele care demonstrează rezilienţă şi potenţial de creştere în ciuda incertitudinilor economice, inclusiv multe dintre industriile tradiţionale, dar şi sectoarele legate de tehnologie, energie regenerabilă şi cele implicate în transformarea digitală. IMM-urile, în special cele care inovează în domeniul logisticii şi al serviciilor digitale, sunt, de asemenea, parteneri importanţi pentru finanţare datorită adaptabilităţii şi potenţialului lor de creştere, explică CEO-ul băncii româneşti cu capital francez. „Având în vedere că subiectele ESG (Environmental, Social, and Governance -n.red.) şi strategiile de tranziţie devin din ce în ce mai importante pentru evaluarea riscurilor, cu siguranţă companiile care investesc în reducerea poluării, îmbunătăţirea eficienţei energetice şi renunţă la activităţile cu impact negativ asupra mediului, întărindu-şi capacitatea de adaptare la schimbările climatice, se află în mod special în atenţia noastră.” În ceea ce priveşte creditele acordate întreprinderilor mari, acestea înregistrează o creştere de două cifre, pe măsură ce întreprinderile se extind şi investesc în noi proiecte, susţine Maria Rousseva. „Acest trend probabil va persista pe măsură ce companiile încearcă să profite de oportunităţile de creştere, dar şi să investească în propria lor rezilienţă. Am înregistrat volume de credite în creştere şi în zona IMM-urilor, deoarece, printre alţi factori, continuarea programului IMM Invest Plus a facilitat acest lucru, cu 3 miliarde de lei deja aprobaţi (deşi nu sunt încă utilizaţi integral).”
BRD este dedicată sprijinirii companiilor prin diverse soluţii de finanţare adaptate nevoilor acestora, a menţionat şefa băncii. „Acordăm prioritate în special finanţării durabile, oferind împrumuturi şi produse financiare care ajută întreprinderile să facă faţă provocărilor economice. Ne desfăşurăm activitatea într-un cadru strict de gestionare a riscurilor pentru a aborda riscurile potenţiale, inclusiv riscurile financiare (capital, lichiditate şi credit), operaţionale, de conformitate şi de securitate informatică. Astfel, ne asigurăm că BRD rămâne un partener de încredere pentru clienţii săi, persoane fizice şi companii care doresc să îşi îndeplinească proiectele în vremuri bune sau în perioade dificile.” Şi în segmentul de retail există o cerere puternică, atât pentru creditele ipotecare, cât şi pentru cele de consum, a menţionat şefa BRD. „Clienţii adoptă rapid noile caracteristici digitale, cum ar fi programul de loialitate al BRD, care oferă cashback şi care a câştigat o tracţiune semnificativă cu peste 300. 000 de mii de utilizatori în prima lună de funcţionare. În contextul ratelor ridicate ale dobânzilor, clienţii se concentrează pe economisire, ceea ce face ca BRD să îşi diversifice oferta cu diverse depozite la termen, fonduri mutuale şi produse de asigurare de viaţă pentru a răspunde acestor nevoi.” În prima jumătate a anului 2024, BRD a înregistrat o creştere solidă şi a creditării în zona de retail, atingând un nivel record al volumului de credite noi acordate persoanelor fizice, în valoare totală de 5,2 miliarde de lei. „Această dinamică puternică este de aşteptat să continue şi în a doua jumătate a anului”, anticipează şefa BRD. Pe segmentul retail, soldul creditelor nete acordate de BRD a crescut cu 8,5% an/an la finalul lunii iunie 2024, cu o contribuţie solidă atât din partea persoanelor fizice, cât şi a clienţilor companii mici. Volumele de credite nou acordate persoanelor fizice au înregistrat o creştere record, ajungând la 5,2 mld. lei (51% an/an în S1/2024), evoluţie susţinută de cifre solide atât pentru creditele de consum (38% an/an în S1/2024), cât şi pentru creditele pentru locuinţe (68% an/an în S1/ 2024). Întreprinderile mici au contribuit, de asemenea, la creşterea segmentului, soldul creditelor nete înregistrând un avans de 46% an/an la sfârşitul lunii iunie 2024, ca urmare a îmbunătăţirii proceselor de creditare şi a ofertei de produse, dar şi a performanţelor bune în cadrul programelor guvernamentale, potrivit datelor BRD. „Ne aşteptăm ca activitatea de creditare a BRD în moneda locală (lei) să rămână puternică, datorită ratelor favorabile ale dobânzilor şi concentrării strategice a băncii pe sprijinirea activităţilor economice interne. Stabilitatea monedei locale şi produsele de creditare competitive vor continua să atragă atât clienţii de retail, cât şi pe cei corporate care doresc să îşi finanţeze nevoile în lei. În ceea ce priveşte împrumuturile în valută, în special în euro, BRD menţine o politică strictă - banca acordă împrumuturi în valută numai clienţilor care sunt acoperiţi în mod natural sau specific, sau care au capacitatea de a rezista în faţa unor posibile şocuri valutare. Această abordare protejează atât banca, cât şi pe clienţii săi de volatilitatea de pe pieţele valutare, asigurând stabilitatea financiară.”
„În ceea ce priveşte riscul de credit, BRD menţine un apetit prudent pentru risc, cu o analiză riguroasă pe tot parcursul procesului de creditare. Costul riscului a fost extrem de scăzut în 2023, datorită numărului limitat de cazuri noi de neplată şi recuperărilor puternice în cazul creditelor existente. Deşi se înregistrează o uşoară creştere a costului riscului în 2024, acesta rămâne sub media pe termen lung. Această abordare controlată a gestionării riscurilor reprezintă o asigurare a faptului că BRD continuă să îşi sprijine clienţii în mod eficient, protejându-şi în acelaşi timp stabilitatea financiară.”
Legat de dobânzi, la începutul lunii iulie Banca Naţională a României a decis o reducere cu 25 de puncte de bază a ratei dobânzii de politică monetară, reducând-o de la 7,00% până la 6,75%, iar în luna august a mai operat o ajustare a ratei-cheie, până la 6,5%. Această decizie marchează prima modificare după aproape 18 luni de stabilitate la un nivel ridicat al ratei dobânzii, aliniindu-se consistent cu scăderea semnificativă a inflaţiei din ultimele luni, spre 5%. În consecinţă, în perspectivă şi dobânzile la creditele în lei vor scădea, încurajând finanţarea economiei. „Ne aşteptăm ca ratele dobânzilor să intre pe un trend descrescător, îndreptându-se spre faza descendentă a ciclului ratelor de dobândă. Cu toate acestea, având în vedere incertitudinile geopolitice şi contextul macroeconomic, trebuie să rămânem prudenţi cu privire la ritmul de scădere a dobânzilor.” În ceea ce priveşte riscul de credit, Maria Rousseva spune că BRD menţine un apetit prudent pentru risc, cu o analiză riguroasă pe tot parcursul procesului de creditare. „Costul riscului a fost extrem de scăzut în 2023, datorită numărului limitat de cazuri noi de neplată şi recuperărilor puternice în cazul creditelor existente. Deşi se înregistrează o uşoară creştere a costului riscului în 2024, acesta rămâne sub media pe termen lung (nivelul Through the Cycle). Această abordare controlată a gestionării riscurilor reprezintă o asigurare a faptului că BRD continuă să îşi sprijine clienţii în mod eficient, protejându-şi în acelaşi timp stabilitatea financiară.” BRD înregistrează o creştere organică constantă şi regulată, confirmându-şi poziţia printre băncile de top, aminteşte şefa băncii. „Cotele de piaţă în creştere reflectă strategia noastră de creştere a bazei de clienţi şi de creare a unor relaţii de încredere pe termen lung cu clienţii noştri. Credem că pricingul nostru este relevant şi, datorită eforturilor de eficientizare şi gestionării riguroase a riscurilor, intenţionăm să obţinem o rentabilitate satisfăcătoare şi durabilă, a spus Rousseva, care a preluat conducerea BRD de la Francois Bloch în 2023, anul în care banca a coborât de pe locul 3 pe poziţia 4 în topul celor mai mari instituţii de credit după active din România, cu o cotă de piaţă de circa 10%.“
În ceea ce priveşte achiziţiile, şefa BRD spune că sunt analizate cu atenţie oportunităţile atunci când acestea apar. „Evaluăm echilibrul dintre beneficiile potenţiale şi eforturile necesare, luând în considerare şi agenda noastră internă de transformare, pentru a lua decizii înţelepte.” La sfârşitul lunii iunie 2024, bilanţul consolidat al BRD depăşeşte 86 de miliarde de lei. Acesta reprezintă un ritm solid de creştere organică în ultimele 6 trimestre, cumulând mai mult de 12 miliarde de lei, adică 17% comparativ cu decembrie 2022. „Acest lucru este aproape echivalent cu dimensiunea unei «achiziţii». De aceea, plasăm creşterea organică ca primă prioritate strategică pentru apărarea poziţiei de top printre băncile mari.” Dacă la finalul anului 2022, banca BRD avea active de 71,5 mld. lei, în iunie 2024 banca a ajuns la active de 83,6 mld. lei, mai mari cu 17%. Iar la nivelul întregului grup BRD, activele au trecut de 86 mld. lei la finalul primului semestru din 2024. BRD a obţinut în primul semestru din 2024 un profit net de 675 mil. lei, în scădere cu circa 10% faţă de câştigul din S1/2023, cu toate că atât creditarea, cât şi veniturile au crescut. La nivelul întregului grup BRD, profitul net a fost în S1/2024 de aproape 694 mil. lei, cu 9,6% sub nivelul din acelaşi interval din 2023. Venitul net bancar al BRD a avansat în S1/2024 cu 5%, până la aproximativ 1,9 mld. lei, în condiţiile creşterii veniturilor nete din dobânzi cu 8%, la aproape 1,4 mld. lei. Şi încasările nete din comisioane au crescut în prima jumătate a anului, cu 6%, la 367 mil. lei. Cheltuielile operaţionale ale băncii româneşti cu capital francez au fost pe o tendinţă ascendentă şi au ajuns la aproape 1 mld. lei după o creştere cu 10% faţă de nivelul din S1/2023. La nivelul întregului grup BRD, veniturile totale au crescut cu 5,7% comparativ cu aceeaşi perioadă din 2023, până la aproape 2 mld. lei. Iar cheltuielile operaţionale au crescut în S1/2024 cu 8,9% faţă de anul trecut, evoluţie determinată în principal de noua taxă pe cifra de afaceri, costurile cu personalul şi efectul de bază legat de diminuarea contribuţiei cumulate la fondurile de garantare a depozitelor şi de rezoluţie în T2/2023, potrivit explicaţiilor transmise de bancă. BRD se diferenţiază de concurenţă prin mai multe atribute, adaugă Maria Rousseva. „Unul dintre acestea este oferta sa extinsă şi cuprinzătoare de servicii bancare universale. Într-adevăr, BRD este capabilă să ofere soluţii financiare convingătoare - de la servicii bancare zilnice pentru mass market până la soluţii sofisticate personalizate pentru corporaţii mari şi multinaţionale. Acest lucru este posibil datorită standardelor profesionale ridicate şi dedicării echipelor noastre, precum şi capacităţii lor de a acţiona ca o singură echipă, care este, de asemenea, un atribut apreciat de clienţii noştri.” Dincolo de serviciile bancare de bază, BRD a dezvoltat o ofertă şi în domeniul asigurărilor şi al serviciilor de gestionare a activelor, completează şefa băncii. De exemplu, BRD Asset Management este numărul 1 în ceea ce priveşte activele administrate începând cu luna mai. Vorbind despre digitalizare, Maria Rousseva mărturiseşte că BRD a investit foarte mult în ultimii ani în noi instrumente şi noi caracteristici ale produselor. „Acest proces reprezintă un efort masiv, care a mobilizat sute de colegi din domeniul IT & business, precum şi din punct de vedere financiar, cu investiţii de zeci de milioane de euro. Digitalizarea a permis obţinerea unor rezultate semnificative. De exemplu, în retail, am ajuns la 1,6 milioane de utilizatori ai aplicaţiei noastre mobile YOU BRD (Ă20% faţă de anul precedent), adică aproape 3 din 4 din baza noastră de clienţi activi. Şi continuăm să extindem şi să îmbunătăţim în mod regulat experienţa lor bancară digitală.” Chiar dacă bancherii cred cu tărie că viitorul serviciilor bancare zilnice este în mare parte digital, reţeaua de sucursale brick-and-mortar rămâne o necesitate, consideră şefa BRD. „Într-adevăr, acest lucru permite întâlnirea cu clienţii noştri - persoane fizice sau companii, pentru a le oferi cele mai bune sfaturi, în special legate de deciziile lor importante, cum ar fi finanţarea personală sau finanţarea afacerilor. În prezent, suntem încă într-un proces de reechilibrare între digital şi reţea, dar vom ajunge curând la punctul de echilibru.”
Cum vede şefa BRD piaţa bancară din România?
În ceea ce priveşte profitabilitatea, sistemul bancar românesc este solid şi profitabil, susţinut de rezerve de capital solide, lichiditate importantă şi o calitate solidă a activelor, spune şefa BRD. La jumătatea anului 2024, băncile menţin o rată de capitalizare de peste 22%, un raport credite/depozite sub 60% şi o rată de acoperire cu lichiditate (LCR) de peste 200%. În plus, rata medie a creditelor neperformante (NPL) este sub 2,5%, indicând o calitate excelentă a activelor. Mediana ROE depăşeşte costul capitalurilor proprii, anul fiscal 2023 raportând o rentabilitate ridicată şi un ROE de aproximativ 20%.”Cu toate acestea, este esenţial să recunoaştem că în 2023 costul riscului a fost extrem de scăzut, sugerând o potenţială normalizare în trimestrele viitoare.” În plus, trebuie să ţinem cont de faptul că, începând cu 2024, a fost implementată o taxă temporară specifică pentru bănci, aminteşte şefa BRD. „Această taxă pe cifra de afaceri a băncilor are impact asupra profitabilităţii sistemului bancar. Taxa este definită ca reprezentând 2% din veniturile brute (top line), dar dacă este raportată la profitul înainte de impozitare (bottom line), reprezintă aproape 8% (desigur, în funcţie de costul riscului). Această taxă afectează capacitatea sectorului bancar de a genera capital nou pentru a finanţa creşterea economiei.” În general, la ora actuală, piaţa bancară din România rămâne intens competitivă, în special între primele şapte bănci. Iar acest mediu concurenţial impune băncilor să fie inovatoare şi eficiente pentru a-şi menţine poziţia pe piaţă şi pentru a asigura satisfacţia clienţilor, în opinia Mariei Rousseva. Referindu-se la clienţii din România, CEO-ul BRD recunoaşte că aceştia devin din ce în ce mai exigenţi, aşteaptă soluţii bancare personalizate şi mai avansate din punct de vedere tehnologic. „Băncile răspund prin îmbunătăţirea platformelor digitale şi prin valorificarea analizei datelor pentru a oferi produse şi servicii personalizate.” Legat de reglementare, în următoarele luni vor fi parcurşi mai mulţi paşi importanţi: implementarea Basel IV începând cu 2025, care va avea impact asupra calculului RWA (şi, prin urmare, asupra necesarului de capital), dar şi prima publicare a raportului CRSD, noua raportare de sustenabilitate, conform ESRS - European Sustainability Reporting Standards. BRD este pregatită în acest sens, deoarece a început deja de câţiva ani raportarea voluntară, dă asigurări Rousseva. BRD îşi gestionează planificarea capitalului pentru a echilibra în mod echitabil dividendul pentru recompensarea acţionarilor şi alocarea de fonduri proprii pentru finanţarea creşterii. În plus, banca a finalizat o tranzacţie de transfer de risc semnificativ (SRT) cu IFC-Banca Mondială în martie 2024, care sporeşte capacitatea de a accelera iniţiativele de finanţare sustenabilă. De asemenea, această tranzacţie contribuie la pregătirea BRD pentru implementarea Basel IV, asigurând o bază solidă pentru creditarea viitoare, a concluzionat şefa BRD.
Cine este Maria Rousseva, al cincilea director general al BRD după 2009 şi prima femeie devenită CEO al băncii româneşti cu capital francez?
1. Maria Koytcheva Rousseva, al cincilea director general al BRD-SocGen după 2009, a primit în noiembrie 2023 apobarea BNR pentru a prelua conducerea băncii româneşti cu capital francez pentru următorii 4 ani, fiind prima femeie ajunsă la şefia acestei bănci. Ea fusese desemnată la începutul lunii august 2023 pentru această poziţie de către consiliul de administraţie al BRD.
2. Are o experienţă de circa 24 de ani în domeniul bancar, din care 19 ani în funcţii de conducere în cadrul grupului francez Societe Generale.
3. În octombrie 2022, Maria Rousseva primise aprobarea BNR pentru funcţia de director general adjunct global corporates în cadrul BRD pentru un mandat de patru ani, în locul lui Yves Lallemand, al cărui mandat încetase prin ajungere la termen în iunie 2022. Pentru a prelua atunci această poziţie în boardul executiv al băncii, ea renunţase în 2022 la mandatul său de membru în consiliul de administraţie al BRD, unde era din iulie 2021.
4. Înainte de a ajunge la BRD, Maria Rousseva a fost membru al boardului Rosbank, subsidiara din Rusia a grupului francez Société Générale, unde a lucrat împreună cu Francois Bloch, pe care l-a înlocuit apoi la conducerea BRD. Bloch a condus BRD timp de 7 ani, începând cu decembrie 2016, şi a decis să renunţe la mandat din septembrie 2023 pentru a prelua alte responsabilităţi în grupul francez Societe Generale.
5. Maria Rousseva a ajuns la conducerea BRD în anul când banca a coborât pe locul 4 în topul celor mai mari instituţii de credit după active din România, cu o cotă de piaţă de circa 10%.
6.‘ Ea este absolventă a Universităţii de Economie Naţională şi Mondială Sofia, Bulgaria, specializarea în relaţii economice internaţionale şi are o diplomă de master în Studii comerciale la Universitatea Leipzig din Germania.
7. Privind retrospectiv, vedem că Maria Rousseva a ajuns în grupul francez Societe Generale din toamna anului 2005 şi a ocupat de-a lungul timpului o serie de funcţii de conducere în ţări precum Bulgaria, Serbia, Slovenia, Rusia şi apoi România.
8. Înainte de a ajunge în grupul francez Societe Generale, Rousseva a fost director corporaţii multinaţionale în cadrul HVB Bank Biochim, Bulgaria (aprilie 2002 - octombrie 2005).
Principalii indicatori financiari ai BRD
1. BRD-SocGen, a patra bancă de pe piaţa românească după active, este listată la BVB şi are o capitalizare bursieră de peste 14 mld. lei; acţiunile băncii au crescut cu peste 35% de la începutul acestui an, cotaţia ajungând la peste 20 lei/acţiune.
2. Soldul creditelor acordate de BRD companiilor a fost în creştere cu 22,3% an/an în S1/2024, ascensiune alimentată atât de IMM-uri (Ă14,3% an/an), cât şi de companii mari (Ă27% an/an).
3. Pe retail, soldul creditelor nete ale BRD a crescut cu 8,5% an/an în S1/2024.
4. BRD a obţinut în S1/ 2024 un profit net de 675 mil. lei, în scădere cu circa 10% faţă de câştigul din S1/2023, cu toate că atât creditarea, cât şi veniturile au crescut. La nivelul întregului grup BRD, profitul net a fost în S1/2024 de aproape 694 mil. lei, cu 9,6% sub nivelul din acelaşi interval din 2023.
5. Venitul net bancar al BRD a avansat în S1/2024 cu 5%, până la circa 1,9 mld. lei, în condiţiile creşterii veniturilor nete din dobânzi cu 8%, la aproape 1,4 mld. lei. Şi încasările nete din comisioane au crescut în prima jumătate a anului, cu 6%, la 367 mil. lei.
6. Cheltuielile operaţionale ale băncii româneşti cu capital francez au fost pe o tendinţă ascendentă şi au ajuns la aproape 1 mld. lei după o creştere cu 10% faţă de nivelul din S1/2023.
6. La nivelul întregului grup BRD, veniturile totale au crescut cu 5,7% comparativ cu S1/2023, până la aproape 2 mld. lei. Iar cheltuielile operaţionale au crescut în S1/2024 cu 8,9% faţă de anul trecut, evoluţie determinată în principal de noua taxă pe cifra de afaceri, costurile cu personalul şi efectul de bază legat de diminuarea contribuţiei cumulate la fondurile de garantare a depozitelor şi de rezoluţie în T2/2023, potrivit BRD.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro