Cum a transformat un tânăr român de doar 27 de ani o idee originală din vremea facultăţii într-o afacere profitabilă
Şi tu ai prea multe carduri de fidelitate în portofel? De la o astfel de problemă i-a venit lui Mircea Dragotă, în vârstă de 27 de ani, ideea de a muta într-o versiune digitală tot teancul de carduri care îl incomoda. Şi aşa a apărut Stampino, o aplicaţie care le stochează pe toate şi care face să fie mai uşoare şi viaţa, şi portofelul.
„Stampino a fost fondat acum trei ani de către mine. Ideea a luat naştere din experienţa mea personală din timpul anilor de studenţie. Cărui student nu-i plac ofertele la cafea sau la orice alt tip de produs? Dar cu fiecare ofertă nouă se mai aduna un cartonaş în portofel, iar cu timpul începeam să le pierd, să le uit sau să încep un nou cartonaş nou fără să le termin pe cele deja începute. Astfel am văzut o problemă, dar pe care o puteam rezolva cu o soluţie simplă şi eco-friendly, pentru a reduce această risipă de cartonaşe şi a creşte confortul clienţilor, având toate cardurile de fidelitate la un click distanţă”, povesteşte Mircea Dragotă.
A lucrat circa opt luni până când a fost totul gata, iar în paralel a căutat şi potenţiali clienţi, mergând din uşă în uşă în diferite localuri pentru a le prezenta soluţia. Îşi dorea ca, la lansarea oficială, să aibă cel puţin şase localuri înregistrate în aplicaţie şi aşa a şi fost. „Am lansat Stampino pe 14 martie 2021. Tot în aceeaşi perioadă, înainte de lansare, am dezvoltat şi site-ul web, precum şi logoul şi paginile oficiale de socializare.” Stampino este, practic, o aplicaţie care nu necesită înregistrare sau cont din partea utilizatorului şi care se poate descărca în câteva secunde pe orice dispozitiv iOS sau Android. Utilizatorul trebuie să adauge cartonaşele localurilor preferate şi să prezinte codul său QR unic după fiecare achiziţie pentru a aduna ştampilele sau punctele corespunzătoare.
După completarea cartonaşelor, va beneficia de produse gratuite sau reduceri. „Mie îmi plac lucrurile simple şi la obiect, aşa că am dus totul la un alt nivel şi am integrat şi suport pentru Apple şi Google Wallet. Astfel, utilizatorii pot accesa codul QR Stampino direct din portofelele digitale sau de pe smartwatch cu un singur click, fără a mai deschide aplicaţia.” Mircea a absolvit Facultatea de Automatică şi Calculatoare de la Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca, apoi a urmat un master în inginerie software. Este iOS team lead la o companie de dezvoltare software din Cluj, unde se ocupă cu dezvoltarea aplicaţiilor iOS, în mare parte în domeniul educaţiei. Iar în paralel, se preocupă să facă Stampino să crească. „Momentan sunt 31 de afaceri înregistrate în aplicaţie. Acestea sunt din domeniul HoReCa (restaurante, cafenele, magazine de bubble tea), organizatori de petreceri şi săli de fitness.”
Planul pentru 2024 este să ajungă la peste 60 de localuri din România în aplicaţia pe care a dezvoltat-o. Un alt obiectiv este să angajeze oameni care să se ocupe de vânzări şi marketing. Momentan, el este singurul care se ocupă de tot ce presupune afacerea. „La începutul anului 2024, am introdus în aplicaţie şi oferte pentru o sală de fitness, iar în trecut am introdus şi un studio de pilates. Mi-ar plăcea să mă dezvolt şi pe această ramură, nu doar pe HoReCa.” Financiar, investiţiile făcute de Mircea Dragotă nu au fost foarte mari, alocând diferite sume pentru înregistrarea mărcii la OSIM (Oficiul de Stat pentru Invenţii şi Mărci), pentru contul de dezvoltator Apple, pentru a publica aplicaţii pe Google Play, costul domeniului web şi al hostingului şi publicitate.
„Una dintre cele mai importante lecţii pe care le-am învăţat este că succesul afacerii mele depinde de succesul partenerilor. Astfel, o colaborare strânsă şi bazată pe feedbackuri frecvente din ambele părţi va duce la o creştere sănătoasă a afacerii şi a satisfacţiei clienţilor, fiind esenţial să fim receptivi la nevoile şi sugestiile acestora. De aceea, pot spune că o provocare peste care totuşi am trecut cu succes a fost perioada pandemiei, când unele afaceri a trebuit să se închidă.” O altă provocare cu care se confruntă este scepticismul proprietarilor de afaceri de a adopta o soluţie digitală în detrimentul sistemelor tradiţionale de fidelizare. „Anul trecut, unul dintre cele mai importante şi frumoase proiecte a fost apariţia şi prezentarea aplicaţiei Stampino în Dubai, în cadrul celei mai mari expoziţii de tehnologie, GITEX Global. Stampino alături de X2 Mobile, compania la care lucrez în momentul de faţă, au reprezentat standul României la acest eveniment împreună cu alte companii care joacă un rol important în industria IT. Un alt proiect major a fost lansarea aplicaţiei în insula Mauritius.” Preţurile percepute de Stampino sunt clasificate în mai multe tipuri de abonamente lunare - basic/ standard/premium – pornind de la 150 lei şi urcând la 200 lei per locaţie fizică. În unele cazuri, preţurile pot fi şi personalizate, în funcţie de cerinţele clientului. Fericirea de a nu mai avea portofelul plin cu carduri şi cartonaşe este însă nepreţuită. ■
Mircea Dragotă a absolvit Facultatea de Automatică şi Calculatoare de la Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca, apoi a urmat un master în inginerie software.
Preţurile percepute de Stampino sunt clasificate în mai multe tipuri de abonamente lunare - basic/standard/ premium – pornind de la 150 lei şi urcând la 200 lei per locaţie fizică.
Cinci idei de afaceri de la zero
Izvorul ideilor de business nu seacă niciodată, iar asta o demonstrează atât noile, cât şi vechile generaţii de antreprenori. Ziarul Financiar a pornit în căutare de idei proaspete de afaceri, într-un proiect susţinut de Banca Transilvania, menit să pună în lumină spiritul antreprenorial al României de astăzi. Găsiţi mai jos o selecţie de businessuri pornite de la zero şi mai multe proiecte similare pe platforma www.zf.ro/afaceri-de-la-zero.
Zâmbete Dulci – cofetărie (Bucureşti)
Fondatoare: Anca Vasilescu
Investiţie iniţială: 50.000 de euro
Cifră de afaceri în 2023: 150.000 de euro
Prezenţă: în zona Timpuri Noi din Bucureşti
Reptiland – expoziţie de reptile şi plante (Bucureşti)
Fondatori: Simona şi Adrian Atinge
Prezenţă: Bucureşti
Wellnessentially – platformă pentru angajaţii din companii (Bucureşti)
Fondatori: Cristi Minica şi Radu Cârlig
Cifră de afaceri în 2023: 10.000 de lei (2.000 de euro)
Prezenţă: digitală
Fluff by Adina – atelier de covoare (Tulcea)
Fondatoare: Adina Barbu
Investiţie iniţială: 2.000-3.000 de euro
Prezenţă: online
Brownerie – laborator specializat în brownies (Bucureşti)
Fondatoare: Lăcrămioara Guşă
Investiţie iniţială: 15.000 de euro
Cifră de afaceri în 2022: 30.000 de euro
Prezenţă: în zona Tei din Bucureşti, online şi pe aplicaţiile de livrare a mâncării
ZF şi Banca Transilvania au lansat PROIECTUL AFACERI DE LA ZERO, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.
În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.
Intraţi pe platforma www.zf.ro/afaceri-de-la-zero şi descoperiţi universul de companii create de micii antreprenori.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro