Digitalizarea pavează calea şi în asigurări
Tehnologii precum inteligenţa artificială, internet of things sau automatizarea proceselor sunt doar câteva dintre tendinţele care fac diferenţa în era datelor şi în industria asigurărilor, crede Alexandru Ciuncan, director general al UNSAR.
Digitalizarea este poate, una dintre cele mai importante direcţii de investiţii în derulare la ora actuală, dar care are nevoie de timp. Tehnologii precum inteligenţa artificială, internet of things sau automatizarea proceselor sunt doar câteva dintre tendinţele care fac diferenţa în era datelor”, susţine Alexandru Ciuncan, director general al Uniunii Naţionale a Societăţilor de Asigurare şi Reasigurare din România (UNSAR).
Însă cu o viziune strategică, investiţii semnificative şi colaborare cu toţi actorii implicaţi, digitalizarea poate fi accelerată, a mai adăugat el.
„Totuşi, valorile efective ţin de multe variabile cum ar fi: politicile fiecărei companii, dimensiunea portofoliului de asigurări, tipul de proiecte derulate sau principiile de guvernanţă.”
Alături de digitalizarea în ritm accelerat a serviciilor de asigurare oferite de industrie, printre tendinţe se remarcă şi adaptarea şi personalizarea produselor de asigurare existente şi lansarea altora noi, unele chiar dedicate acoperirii riscurilor generate de COVID-19 sau faptului că industria a pus la dispoziţia clienţilor instrumente online în toate punctele de contact: subscriere, achiziţie, daune, de la inspecţii, constatări şi până la plăţi, precum şi în fluxurile operaţionale.
„Anul 2020 a fost unul marcat de neprevăzut şi multe industrii au fost nevoite să se adapteze din mers. Continuăm să urmărim cu atenţie evoluţia întregii economii, a pieţelor externe şi să răspundem cât mai bine nevoilor consumatorilor”, a mai spus Alexandru Ciuncan.
El a adăugat că anul 2020, care a fost unul atipic, a împins industriile să treacă prin transformări şi să-şi ajusteze planurile. În acelaşi timp, mai mult ca niciodată operatorii economici din piaţa asigurărilor au căutat să se adapteze, să identifice oportunităţi şi noi direcţii de dezvoltare a businessului.
„În acest sens, contextul actual a adus o accelerare a digitalizării serviciilor de asigurare. Multe dintre procese s-au mutat în online, iar consumatorii pot desfăşura operaţiuni într-un mod simplificat, de la distanţă, precum achiziţie, reînnoire a unei poliţe sau notificare şi constatare a unei daune şi nu numai.”
Directorul general al UNSAR a mai adăugat că pe lângă toate acestea, se poate aprecia că pandemia a schimbat unele modele comportamentale, care se vor reflecta şi în industria de asigurări.
„Spre exemplu, Barometrul UNSAR-IRES, cercetarea sociologică pe care o realizăm anual, ne arată că a crescut gradul de informare a românilor cu privire la asigurări, până la 61% dintre consumatori declarând că sunt bine şi foarte bine informaţi cu privire la asigurări, cu 11 puncte procentuale peste nivelul din 2019. În acelaşi timp, pandemia de COVID-19 a crescut interesul românilor pentru asigurarea locuinţelor (31% declarând acest lucru), pentru asigurarea voluntară de sănătate (28%), dar şi pentru asigurarea de viaţă care are o componentă de acoperire a şomajului (23%).” Prin urmare, oamenii sunt mai informaţi şi totodată mai responsabili, susţine Alexandru Ciuncan.
„În aceste condiţii, deşi segmentul auto continuă să rămână dominant ca şi pondere, există importante oportunităţi de dezvoltare cu tendinţe importante spre dezvoltare şi pentru celelalte tipuri de protecţie prin asigurare oferite clienţilor”, a mai explicat directorul general al UNSAR.
România se află în continuare în primele cinci pieţe din regiunea Europei Centrale şi de Est (ECE), cu o pondere de peste 6% din valoarea primelor brute subscrise în timp ce, la nivelul regiunii ECE, a fost înregistrată o scădere de 3,8%, punctează Alexandru Ciuncan.
„Dacă ne raportăm la cifre, putem vedea că industria asigurărilor a fost rezilientă. În primele nouă luni din 2020, în România vorbim despre creştere, de circa 4,8% faţă de aceeaşi perioadă a anului 2019. În plus, pe segmentul asigurărilor de bunuri şi proprietăţi am depăşit dinamica de la nivelul regiunii, subscrierile crescând în primul semestru cu 7,7%, faţă de doar 1,1%, semn că nevoia de protecţie a noastră, a tuturor, este importantă.”
Pe de altă parte, sunt şi sectoare care au înregistrat scăderi, dar acestea sunt în raport cu evoluţia generală a contextului economic.
„Pieţele mature, din vestul Europei, au o altă structură a portofoliilor şi prin urmare şi şocul resimţit acolo este unul diferit. Concluzia este că asigurătorii din România s-au adaptat foarte bine la condiţiile actuale şi au făcut faţă provocărilor din 2020, s-au mobilizat şi şi-au adaptat produsele la noile realităţi pe care le aveau de înfruntat oamenii’, a mai explicat Alexandru Ciuncan.
Prioritatea pentru asigurători rămâne aceea de a avea business continuity (plan de continuare a afacerii) în condiţii de siguranţă pentru clienţi şi angajaţi, a mai adăugat directorul general.
„Ne dorim ca cei care sunt afectaţi de riscuri asigurate să beneficieze de compensaţiile aferente în cel mai scurt timp posibil şi în condiţii de siguranţă. Fiecare companie are propria sa strategie, propriile planuri pentru anul acesta. Ceea ce vedem însă la nivel de piaţă sunt schimbările comportamentale ale consumatorilor, precum interesul mai mare pentru asigurările de locuinţe sau sănătate, o bună colaborare cu instituţiile statului pentru implementarea măsurilor care se impun şi amplificarea unor iniţiative sau procese începute în trecut.”
În acelaşi timp, Alexandru Ciuncan atrage atenţia la faptul că România are în continuare decalaje, precum nivelul de protecţie prin asigurarea locuinţei.
„România continuă să aibă unele decalaje, precum nivelul de protecţie prin asigurare a locuinţelor, unde doar 1 din 5 locuinţe sunt asigurate. De aceea, credem în rolul nostru privind responsabilizarea şi informarea corectă a consumatorilor. În acest context am derulat anul trecut mai multe campanii digitale de informare şi awareness”, a mai explicat directorul general al UNSAR.
Piaţa asigurărilor din România a intrat în noul an cu perspective bune de creştere, mai ales datorită unei evoluţii pozitive în anul 2020. Astfel, se poate observa că la finalul primelor nouă luni din 2020, volumul subscrierilor a crescut cu 4,8%, faţă de perioada similară a anului 2019, ajungând la un nivel de 8,5 miliarde de lei.
Deşi segmentul asigurărilor de viaţă a înregistrat o scădere uşoară cu 1,3% după primele nouă luni din 2020, alte segmente precum asigurările de garanţii au început să prindă teren, înregistrând cea mai mare creştere, de circa 92% în primele nouă luni din 2020, comparativ cu primele nouă luni din 2019, depăşind segmentul asigurărilor de sănătate.
Pe segmentul asigurărilor generale, volumul subscrierilor la finalul primelor nouă luni din 2020 s-au situat la 6,87 mld. lei, cu 6,3% mai mult faţă de primele nouă luni din 2019.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro