La masă cu greii din fintech. Cum a reuşit o afacere locală să primească prima licenţă de emitere a monedelor electronice din România şi să încheie parteneriate cu nume mari din industrie
De peste 15 ani, Augustin Dobre îşi construieşte cariera în industria financiară, iar în ultimii doi ani, din postura de CEO al Capital Financial Services (Twispay). Prin ce transformări a trecut instituţia financiară care „a pus mâna” pe prima licenţă pentru e-money din România?
Să lucrezi în fintech este o provocare în sine, pentru că trebuie să combini inovaţia cu siguranţa, pe o piaţă care e mereu în schimbare”, spune Augustin Dobre, CEO al Twispay, brand deţinut de Capital Financial Services S.A., o instituţie financiară care deţine prima licenţă pentru e-money din România, cu alte cuvinte, e licenţiată să presteze servicii de procesare a plăţilor pentru peste 300 de comercianţi online, precum şi să emită monedă electronică în conformitate cu legislaţia aplicabilă şi autorizaţia emisă de Banca Naţională a României. Jucătorul deţine, de asemenea, statutul de membru principal al Visa şi Mastercard, ceea ce înseamnă licenţă de emitere carduri Visa, respectiv Mastercard, şi acceptare la plată a cardurilor. La începutul anului 2022, Capital Financial Services (Twispay) a fost achiziţionată de sibienii de la Elrond Network (EGLD), într-o tranzacţie aprobată de BNR. „Apartenenţa la grupul Elrond ne deschide poarta spre un nou nivel de inovaţie, în care să aducem împreună tehnologia blockchain şi elementele de siguranţă. Lucrăm, în prezent, la dezvoltarea unui portofoliu de produse care vor schimba felul în care banii circulă în lume. Un procent major din investiţiile noastre pe 2022 este direcţionat în această direcţie.” Echipa Twispay continuă să se concentreze însă pe înrolarea de noi magazine în portofoliul companiei, iar pentru finanlul anului în curs estimează afaceri de aproape 10 mil. lei (circa 2 mil. euro), după ce au încheiat anul trecut cu o cifră de afaceri de peste 7,5 mil. lei (1,5 mil. euro), în creştere cu mai bine de 20% faţă de anul precedent. „Pentru anul acesta preconizăm o creştere de 25% - 30% a cifrei de afaceri. Pe partea de acceptare la plată, echipa noastră se concentrează pe înrolarea de noi magazine. Ne-am dedicat primii cinci ani de activitate înţelegerii nevoilor clienţilor naţionali şi internaţionali şi rafinării produsului nostru, iar acum avem confirmarea că beneficiem de o platformă intuitivă, sigură, cu multiple integrări, care răspunde nevoilor dezvoltatorilor de magazine online, dar şi pe cele ale ofiţerilor financiari, de GDPR şi ale profesioniştilor de marketing.”
În prezent, echipa businessului numără aproximativ 35 de persoane, predominant din Bucureşti, oraş în care este localizat şi sediul companiei, iar până la finalul anului în curs reprezentanţii Twispay estimează că vor ajunge la circa 50 de angajaţi. „Suntem în căutare de profesionişti pe diferite poziţii, atât pentru departamentele de conformitate (compliance) şi anti-fraudă, cât şi în zona de dezvoltare. Preconizăm că până la finalul anului vom depăşi pragul de 50 de angajaţi”, a explicat Augustin Dobre.
Vorbind de cele mai recente reuşite, spune că s-ar raporta la parteneriatul cu filiala germană a JPMorgan şi la faptul că Twispay a devenit membru principal al Visa. „Practic, Twispay poate acum să deschidă pentru clienţii săi conturi de protejare (safeguarding accounts) la JPMorgan. Astfel, fondurile acestora sunt ţinute separat de capitalurile noastre proprii, neputând fi accesate de nimeni altcineva, cu excepţia beneficiarilor de drept.” La capitolul provocări, cum clienţii Twispay din zona de acceptare de plată sunt cei care deţin şi operează magazine online, pe fondul contextului naţional şi internaţional destabilizat, acestea au înregistrat o uşoară scădere a volumelor de plăţi, susţine el. „Acest lucru s-a tradus într-o nevoie semnificativ mai mare de optimizare a afacerilor şi de agilitate. I-am susţinut în activitatea lor, oferindu-le mai multe funcţii pe partea de analize şi metrici, astfel încât să înţeleagă comportamentele de consum şi să poată răspunde rapid nevoilor consumatorilor.” De asemenea, având în vedere nivelul ridicat de incertitudine macroeconomică, spune că a remarcat o atenţie mult mai mare îndreptată către siguranţa fondurilor. „Astfel, potenţialii clienţi, cei cu care nu aveam încă o relaţie comercială, s-au asigurat că banii încasaţi prin intermediul platformei Twispay sunt păstraţi în condiţii de maximă siguranţă, în conturi de protejare, înainte de a avansa cu partea de contractare.” Despre viitorul industriei în care a adunat o experienţă de peste 15 ani, Augustin Dobre crede că acesta va fi unul colaborativ, în care instituţiile financiare reglementate de BNR şi jucătorii din piaţa de crypto vor lucra împreună, pentru a dezvolta soluţii sigure, care să răspundă nevoilor consumatorilor moderni. „Rolul unui fintech precum Twispay este de a adăuga stabilitate şi siguranţă unui mediu care trece printr-un proces de reglementare. Pentru a exploata cu totul acest adaos de tehnologie şi viziune cu care vine industria de crypto trebuie să respectăm normele etice şi legale şi să lucrăm cu instituţii naţionale şi internaţionale, pentru a dezvoltarea de politici de reglementare. Mă aştept ca, în 2023-2024, să fie implementat setul de reguli pentru pieţe de criptoactive (MiCA), ceea ce va facilita colaborarea dintre instituţiile financiare reglementate şi sistemele blockchain. Acest lucru va seta o premisă bună pentru integrarea de noi tehnologii în industria de banking şi va accelera transformarea digitală”, a mai spus CEO-ul Twispay. Pe plan profesional, Dobre vrea să crească echipa din care face parte, atât ca număr de oameni, cât şi ca abilităţi şi nivel profesional, iar până la finalul anului 2022, Twispay să dezvolte o serie de produse noi. Îmi propun să inovăm şi să revoluţionăm. Vreau să dezvoltăm câteva produse noi, la care lucrăm deja şi pe care le vom anunţa când suntem mai aproape de lansare.”
„Plafonarea omoară inovaţia”
În copilărie, Augustin Dobre îşi dorea ca atunci „când va fi mare” să devină pompier sau poliţist, însă la vârsta de 38 de ani are la activ o experienţă de peste 15 ani în industria financiară, pe care o cunoaşte foarte bine, atât din postura de director bancar, cât şi din cea de CEO al Capital Finance Services. „Am studiat Ştiinţe Politice şi Relaţii Internaţionale în România şi Strategy and Innovation Leadership la Universitatea Cornell din SUA. În intervalul 2007-2017, am lucrat în cadrul Alpha Bank, unde am ocupat, printre altele, funcţiile de şef birou vânzări directe, precum şi de director al direcţiei de acceptare carduri. La 32 de ani, am fost cel mai tânăr director de direcţie din cadrul Alpha Bank”, a povestit el. Ulterior, în 2017, s-a alăturat companiei Capital Finance Services, devenind COO al instituţiei financiare, construind echipele şi operaţiunile companiei în vederea lansării şi dezvoltării brandului Twispay pe piaţă. „Am fost şi membru al APERO (Asociaţia de Plăţi Electronice din România), fiind unul dintre oamenii activi pe piaţa locală şi regională, care au susţinut dezvoltarea domeniului de plăţi. Iar din august 2020, sunt CEO al Capital Finance Services, Twispay.” Executivul spune despre el că este un lider supportive şi empowering, căruia îi place să ghideze oamenii, astfel încât aceştia să îşi dezvolte încrederea în abilităţile şi deciziile proprii şi să îşi găsească motivaţia. „Nu cred în micromanagement, aşa că îmi doresc ca toţi colegii mei să aibă un nivel ridicat de autonomie. Înţeleg, însă, că acesta trebuie construit, aşa că sunt alături de ei în acest proces. Ajung la birou la ora 9:00, iar, de acolo, încep întâlnirile. Rolul meu este să ghidez oamenii, să îi ajut să ia decizii, să mediez situaţii şi să fac alegerile importante, la nivel de strategie şi viziune, aşa că foarte mult din timpul meu e petrecut alături de echipă. Lucrez îndeaproape cu toate departamentele şi cu toţi furnizorii relevanţi pentru activitatea noastră”, şi-a descris el principiile de leadership.
A adăugat că, printre calităţile esenţiale ale unui candidat la echipa din cadrul instituţiei financiare pe care o conduce, ar trebui să se numere dorinţa de a învăţa şi pasiunea pentru domeniul în care lucrează. „Nu aş tolera niciodată plafonarea, mi se pare că ea omoară inovaţia. De asemenea, cea mai valoroasă lecţie învăţată este că răbdarea e crucială. Atunci când vrei să construieşti ceva revoluţionar - un produs, un serviciu, o echipă -, trebuie să înţelegi că totul este un proces, cu suişuri şi coborâşuri şi că lucrurile vor necesita timp. Pentru mine, răbdarea este un semn de maturitate profesională, pentru că îţi permite să munceşti cu consecvenţă la obiectivele tale şi să depăşeşti obstacolele inevitabile.” Întrebat cum ar rezuma într-un cuvânt întregul său parcurs profesional, Augustin Dobre a răspuns că este ghidat de determinare, iar sfatul lui pentru tinerii aflaţi la începutul carierei este să fie consecvenţi şi să nu renunţe. În continuare, pe plan personal îşi doreşte ca, până la 40 de ani, „adică până în 2024”, să termine un triatlon Ironman, „deci rezoluţia este să încep să mă pregătesc mai serios anul acesta, iar anul viitor să îl şi fac”.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro