Strategie americană – banking românesc

„Volatilitatea recentă care se întâmplă în Est, în special, subliniază de fapt importanţa României şi unele oportunităţi, împreună cu provocările evidente”, spune Zdenek Turek, şef al riscului la nivel global la gigantul financiar american Citi. Aşadar, el vede România ca fiind de o importanţă strategică în creştere şi crede că există un rol important pentru Citi în asta. Cum vede bancherul evoluţia României, a bankingului din ultimii ani, care ar fi perspectivele de viitor, care sunt principalele riscuri şi ce strategie are Citi pe plan local?
România a fost prima ţară în care era numit director general - Citi country officer, în urmă cu circa un sfert de secol. Iar acum a ajuns şef al riscului la nivel global la gigantul financiar american. Zdenek Turek prelua în anul 1998 conducerea Citibank România, apoi a ajuns treptat să coordoneze operaţiunile gigantului american pe Europa, gestionând active de 50 mld. euro şi 9.000 de angajaţi din 22 de ţări, pentru ca din anul 2021 să devină chief risk officer pentru Citi la nivel global, gigantul american gestionând active de circa 2 trilioane de dolari pe plan mondial. Cum vede acum bancherul evoluţia României, a bankingului din ultimii ani, care ar fi perspectivele de viitor, care sunt principalele riscuri şi ce strategie are Citi pe plan local?
„Vin în România din 1998, aşa că pot vedea progresul – nu numai al economiei, ci şi al ţării în general. Consider că România este un membru foarte valoros al Uniunii Europene şi NATO şi al diferitelor alianţe democratice din întreaga lume. Referindu-ne la Citi, activitatea noastră locală a crescut constant şi cu impact, sub un leadership excelent”, a spus într-un interviu Zdenek Turek, chief risk officer pentru Citi la nivel global şi membru în comitetul global de conducere al gigantului bancar american.
Cât despre sofisticarea clienţilor băncilor de-a lungul timpului, el susţine că este evidentă şi va continua să accelereze. „Îmi amintesc de zilele în care fiecare companie internaţională avea o trezorerie proprie în fiecare ţară. Astăzi, majoritatea clienţilor noştri operează o trezorerie centralizată într-unul dintre huburile regionale. Îmi amintesc de zilele în care clienţilor le plăcea să vină la sucursale sau să trimită instrucţiuni prin fax. Acum, sunt 99% la procesarea digitală. Deci, nevoile clienţilor şi modul în care aceştia interacţionează cu băncile se schimbă. Nivelul de sofisticare este în creştere în multe dintre departamentele lor financiare şi de trezorerie, unde uneori lucrează foşti bancheri. Acest lucru ne permite să interacţionăm cu specialişti care ştiu mai multe despre produsele bancare şi care înţeleg mai bine decât în trecut structura şi soluţiile despre care discutăm cu ei.” Oficialul de la Citi a dat asigurări că gigantul financiar american îşi menţine angajamentul în România, o piaţă importantă, cu multe oportunităţi. „Bineînţeles că da. Suntem prezenţi aici din 1996 şi suntem foarte mândri de activitatea locală. Ne-am concentrat mereu pe clienţii corporate, şi nu doar pe marile corporaţii şi instituţii, ci şi pe companiile mijlocii (middle-market) de aici. Activitatea locală continuă să crească, aşa că angajamentul este absolut. România este o piaţă importantă, unde vedem multe oportunităţi, la scară europeană”.
Citi urmăreşte o strategie de creştere organică în România şi doreşte să continue în această direcţie, adaugă Zdenek Turek, spunând că atât cota de piaţă, cât şi profitabilitatea sunt importante pentru bancă. „Atât cota de piaţă, cât şi profitabilitatea sunt importante şi ne dorim să avem o cotă de piaţă semnificativă în segmentele de clienţi pe care le urmărim, dar, în acelaşi timp, colaborarea trebuie să fie benefică pentru ambele părţi. Acestea fiind spuse, nu ne evaluăm niciodată după dimensiunea activelor, ci după impactul real pe care îl avem asupra clienţilor noştri. Nu concurăm pentru întreaga piaţă. Există clienţi care sunt mai bine deserviţi de băncile locale pentru că sunt de natură pur locală, în timp ce noi ne concentrăm preponderent pe clienţii cu obiective internaţionale. Şi în acel segment, suntem deja în top 10.” În ceea ce priveşte volatilitatea recentă care se întâmplă în est, în special, şeful riscului Citi la nivel global susţine că aceasta subliniază de fapt importanţa României şi unele oportunităţi, împreună cu provocările evidente. Aşadar, Zdenek Turek vede România ca fiind de „o importanţă strategică în creştere” şi crede că există un rol important pentru Citi în asta. Referindu-se la turbulenţele politice din România legate de rezultatul alegerilor prezidenţiale, oficialul Citi a recomandat să aşteptăm rezultatul final al alegerilor, adăugând că putem vedea tendinţele spre extrema dreaptă în unele ţări. „Cunoscând ţara şi văzându-i evoluţia din 1998, când am ajuns pentru prima dată la Bucureşti, cred cu adevărat că România este angajată pe un parcurs democratic şi cu o economie de piaţă liberă şi nu mă aştept ca parcursul ţării să fie schimbat. Sunt încrezător că orice mişcare extremă poate fi atenuată.”
Vorbind despre provocări la nivel global, Turek spune că există multe provocări, iar el, în calitate de chief risk officer pentru Citi, împreună cu echipa, analizează constant evoluţia riscurilor şi modul de anticipare şi gestionare a acestora. „Privind înapoi la COVID şi la perioada post-COVID, încă avem de-a face cu rate ale dobânzii ridicate, iar una dintre provocări este să gestionăm acest lucru, ţinând cont de toate presiunile care vin asupra economiilor dinspre geopolitică şi din tendinţele disruptive din sectorul tehnologiei.” În al doilea rând, referitor la geopolitică, bineînţeles că acest conflict din estul României (războiul din Ucraina - n.red.) este semnificativ şi tulburător şi este ceva ce ne dorim cu toţii să fie rezolvat în curând, spune el. „Dar nu avem vizibilitate în acest sens, aşa că trebuie să operăm ştiind că lucrurile ar putea fi perturbate şi trebuie să avem strategii adecvate pentru asta.” Iar al treilea aspect este că băncile devin din ce în ce mai orientate spre tehnologie şi digitalizare, aşa că toate trebuie să fie pregătite să reacţioneze la acest fenomen şi să îşi ajusteze abordările faţă de pieţe şi clienţi. „Acesta este motivul pentru care noi, la Citi, investim semnificativ în tehnologie, în platforme şi soluţii pentru managementul lichidităţilor şi trezorerie.” În ceea ce priveşte consolidarea, reprezentantul Citi crede că aceasta este o tendinţă generală în domeniul bancar. „O vedem şi în Europa şi cred că uniunea bancară a Uniunii Europene ar putea oferi sprijin în acest sens. De asemenea, vedem tendinţe de consolidare în ţări şi regiuni specifice, inclusiv în Europa Centrală şi de Est, care cred că vor continua, pur şi simplu pentru că băncile trebuie să aibă economii de scară pentru a putea servi clienţii la un cost competitiv.”
Citi, gigantul american care gestionează active de circa 2 trilioane de dolari la nivel mondial, şi-a redefinit strategia, a eficientizat şi restructurat businessul şi a decis să vândă diviziile de retail din mai multe ţări, inclusiv România. În 2013, Citibank şi-a vândut portofoliul local de retail către Raiffeisen, iar acum operează doar pe corporate, segment pe care banca îşi menţine angajamentul. În România, Citi este în topul celor mai profitabile bănci, fiind şi una dintre cele mai profitabile subsidiare ale Citibank din regiune. Citibank ocupa în 2023 locul 12 în topul băncilor mari din România, cu active de 14,2 mld. lei (aproape 3 mld. euro) şi o cotă de piaţă de circa 1,8%. La nivel international, cu toate că vedem multă volatilitate şi instabilitate pe pieţe, un aspect de subliniat este că majoritatea clienţilor Citi continuă să fie globali, dă asigurări Zdenek Turek. „Poate exista o repoziţionare în lanţurile lor de aprovizionare şi în structura relaţiilor cu furnizorii sau o repoziţionare în portofoliul lor. Dar nu vedem nicio retragere faţă de globalitate, ceea ce este important pentru modelul nostru. În al doilea rând, majoritatea clienţilor noştri au în prezent un acces bun la finanţare, dar vedem tranziţia de la finanţarea bancară la pieţele de capital, pentru că nu vor să-şi blocheze fondurile şi doresc flexibilitate în utilizarea pieţelor în viitor. Şi acolo îi ajutăm. Apoi, trebuie să facă faţă volatilităţii de pe pieţe, prin gestionarea riscurilor în zona ratelor dobânzilor, în zona fluctuaţiilor de curs valutar sau de preţuri ale mărfurilor. În context de instabilitate a pieţei, clienţii folosesc băncile pentru mai multe produse netradiţionale, iar noi putem furniza aceste produse.”
Şeful riscului gigantului financiar american Citi la nivel global aminteşte că sunt multe necunoscute la acest moment. În timp ce în SUA au fost aşteptate noile politici ale noului guvern, în Europa au fost alegeri şi unele programe politice încă trebuie să fie confirmate sau reconfirmate. Prin urmare, „singura certitudine este că există multă incertitudine pe pieţe”, spune Zdenek Turek. Însă, atât în SUA, cât şi în Europa, până acum s-a reuşit evitarea recesiunii şi economiile pot continua să crească. Deci, este mai mult despre ritmul de creştere, adaugă el. „În această creştere, va exista multă volatilitate care poate fi determinată de geopolitică, de politicile locale sau de schimbări majore la nivel sectorial, cum ar fi cele din industria auto, tehnologie sau inteligenţă artificială. În consecinţă, este dificil de prezis care va fi ritmul de creştere; ceea ce se poate prezice este că, pentru a menţine creşterea, companiile trebuie să fie foarte agile, foarte flexibile, cu mare atenţie la gestionarea riscurilor şi a cheltuielilor şi cu accent pe dezvoltarea de produse competitive. Consider că, pentru a menţine creşterea sustenabilă, oamenii trebuie să reacţioneze mai rapid şi mai prompt la toate schimbările.” Şi inflaţia este o preocupare continuă, iar lupta cu inflaţia nu este încheiată, crede reprezentantul Citi. „Există factori de inflaţie care continuă, iar volatilitatea pe care o putem observa chiar îi poate accentua pe unii dintre ei în viitor, cum ar fi, de exemplu, preţurile mărfurilor. Deci este ceva la care băncile centrale trebuie să continue să fie vigilente, cu politici monetare atente. Mă aştept ca, în general, atunci când ratele dobânzilor se vor retrage de la nivelurile ridicate pe care le-am avut, să nu revină la nivelurile de dinainte de COVID, ci la un nivel mai ridicat. Asta pentru că unele dintre tendinţe par a fi foarte persistente şi vor dura mai mult timp pentru a fi absorbite.” Referindu-se la strategia globală a Citi, oficialul băncii sintetizează că reţeaua globală „este un beneficiu esenţial pentru clienţii noştri, iar acesta este un factor de diferenţiere pentru Citi în ţări precum România. Facilităm accesul companiilor străine pe piaţa din România: le ajutăm să îşi construiască prezenţa locală, le oferim soluţii de gestionare a lichidităţilor şi a expunerii valutare. Apoi, pentru companiile româneşti cu ambiţii globale, deschidem porţile pieţelor de capital şi extinderii acestora în Europa şi în întreaga lume, inclusiv în SUA. Aceasta este esenţa modelului pe care ne concentrăm în România şi care funcţionează foarte bine. Viziunea noastră centrală pentru Citi este să fim partenerul bancar preeminent pentru instituţiile cu nevoi transfrontaliere.”
Atenţia Citi este pe a furniza know how-ul global unic şi serviciile Citi clienţilor, adaugă Zdenek Turek.
„Aşadar, vom continua să investim în produsele noastre de bază, cum ar fi soluţiile de cash management şi produsele de trezorerie; de asemenea, petrecem mai mult timp lucrând la structuri de finanţare pentru sectoarele cheie din România – de exemplu, pentru a satisface nevoile de dezvoltare a infrastructurii ţării - sau pentru accelerarea digitalizării la nivelul trezoreriilor clienţilor noştri. Şi ceea ce putem aduce aici nu este doar accesul la finanţare, ci şi capacitatea de hedging, de exemplu, şi de a structura soluţiile în aşa fel încât să se potrivească cel mai bine profilului financiar al clientului. Şi cealaltă prioritate a fost dintotdeauna echipa. Credem că avem o echipă foarte puternică şi profesionistă în România. Calitatea oamenilor noştri este o componentă fundamentală a valorii pe care o oferim, alături de tehnologie şi de accesul la pieţe”, concluzionează chief risk officer-ul Citi la nivel global, care este şi membru în comitetul global de conducere al gigantului bancar american.
Cine este Zdenek Turek, chief risk officer pentru Citi la nivel global şi membru în comitetul global de conducere al gigantului american:
1. A început să lucreze la Citi în 1991 în Cehia, la Praga, unde a ocupat diverse poziţii; anterior a lucrat la banca centrală din fosta Cehoslovacie;
2. În 1998 a devenit Citi country officer la Citi România, iar din 2002 până în 2005 a condus Citi Ungaria;
3. În perioada 2005-2008 a ocupat poziţia de Citi country officer pentru Africa de Sud;
4. În 2008-2013 a fost Citi country officer pentru Rusia şi CEO pentru Europa Centrală şi de Est;
5. În 2013, s-a mutat de la Moscova la Londra, de unde a coordonat divizia Citi de corporate banking pentru regiunea EMEA;
6. După ce a fost EMEA chief risk officer, a fost promovat pe poziţia de chief executive officer al Citibank Europe;
7. În februarie 2021, Zdenek Turek a fost numit chief risk officer al Citi la nivel global.
Urmărește Business Magazin

Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro
-
Ce mai face George Soros la 94 de ani, „inamicul public" numărul 1 din România. Cine este Alexander Soros, urmașul lui, care a fost decorat de fostul președinte american Joe Biden în locul tatălui său. Scott Bessent, mâna dreaptă a lui Soros, alături de care a prăbușit lira sterlină, e acum ministru de Finanțe în SUA