Unde sunt onorariile de alta data ale consultantilor de M&A?

Autor: Ioana David Postat la 23 februarie 2011 234 afişări

Au trecut anii in care consultantii de fuziuni si achizitii (M&A) isi frecau mainile de fericire la semnarea unor tranzactii de sute de milioane sau chiar miliarde de euro din care obtineau onorarii de milioane de euro. In conditiile in care piata de fuziuni si achizitii a fost anul trecut de numai 770 mil. euro, la jumatate fata de nivelul din 2009, dar mult sub nivelul anilor din boom, incasarile consultantilor s-au redus direct proportional.

Cu toate acestea, piata consultantei de M&A poate fi estimata anul trecut la peste 5 mil. euro, fata de un nivel de sase ori mai mare in anii buni, 2006-2008. Odata cu criza, a inceput o perioada neagra pentru consultanti, care au vazut cum numarul clientilor se prabuseste de la o perioada la alta, iar concurenta pentru aceleasi tranzactii a devenit mult mai puternica. Cum au rezistat, ce fac in prezent?

"Munca acopera doua segmente. Diagnosticul strategic al pietei si al companiei respective, soldat cu anumite recomandari de actiune si daca firma agreeaza rationamentul consultantului, executia mandatului, adica vanzarea, cumpararea, consolidarea. In unele cazuri, mandatele de achizitie au si componenta de asigurare a finantarii necesare", spune Doru Lionachescu, partener principal al casei de investitii Capital Partners.

Altfel spus, mandatul unui consultant incepe cu analiza pietei si a companiei, in functie de care recomanda o anumita strategie, respectiv vanzarea unei anumite participatii, cumpararea unei companii sau amanarea procesului. Oamenii din industrie spun au fost cazuri in care au oferit indicatii diferite de strategia pe care un cumparator sau un vanzator dorea sa o urmeze.

"De multe ori este mai indicat sa se amane o tranzactie decat sa fie aruncata pe piata cu nepasare, doar pentru a vedea ce se intampla", spune Matei Paun, managing partner al BAC Investments.

Este vorba de saptamani si luni de analiza financiara, care se duc la intalniri cu clientii in care se discuta solutiile si propunerile concrete, adauga Ioana Filipescu, managering partner al Raiffeisen Investment. La fiecare tranzactie lucreaza 3-4 consultanti cu experienta, care pe parcursul celor 6-9 luni, cat dureaza in medie o tranzactie, realizeaza sute de pagini de documente si au zeci de intalniri cu potentiali clienti.

Mai exista si situatii in care proprietarul este convins ca vrea sa vanda sau sa cumpere si mandateaza direct casa de investitii, fara sa fie nevoie de o analiza in prealabil. Cu toate acestea, multe dintre tranzactii se fac fara un consultant, mai puncteaza oamenii din aceasta industrie.

CINE SUNT CONSULTANTII DE M&A SI CE TRANZACTII AU FACUT?

"Cred ca sunt in jur de 15-18 jucatori cu adevarat activi, pozitionati pe patru paliere competitionale", spune Lionachescu. El se refera la marile banci internationale de investitii, fara prezenta permanenta in Romania, care se implica in tranzactiile mari, asa cum este cazul Credit Suisse, Deutsche Bank, JP Morgan, Goldman Sachs, Citi si Rotschild, la bancile comerciale regionale care au divizii specializate, Raiffeisen, Unicredit, ING, BRS, Eurobank, si la firmele din Big 4 (PwC, Deloitte, Ernst & Young, KPMG). Exista insa si companiile independente, categorie in care intra Altria Capital, BAC Investment, Capital Partners sau A-Z Capital.

"Ca si numar de persoane, estimez ca exista aproximativ 100 de romani si expati din Romania care au ca activitate principala consultanta pentru fuziuni si achizitii, incluzand aici si un numar semnificativ de romani care lucreaza in centrele financiare de la Londra, Paris, Frankfurt si Viena", este de parere Ioana Filipescu.

Potrivit datelor din Anuarul Top Tranzactii editat anul trecut de Ziarul Financiar, una dintre cele mai mari tranzactii din 2009 si inceputul anului 2010 - dintre Cosmote si Zapp - a avut ca si consilieri Citigroup si Rotschild (de partea cumparatorului) si BNP Paribas (de partea vanzatorului). O alta tranzactie, preluarea de catre SGAM, un fond al Société Générale, a unei participatii minoritare din MedLife, a avut drept consilieri pe cei de la Raiffeisen Investment (de partea vanzatorilor). In alti ani, Raiffeisen Investment a fost de partea Groupama in achizitia Asiban si de partea vanzatorilor Proton Technologies, BAC Investment a fost implicata in vanzarea Sitel Group, Altria Capital in vanzarea Diamedix, PwC in preluarea La Fourmi, in achizitia Upground, KPMG s-a implicat in preluarea Expo Market Doraly, a Frigotehnica si a Unita.

CONTINUAREA IN PAGINA URMATOARE ->>>>>>>>>>

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
fuziuni,
achizitii,
consultanti,
onorarii,
tranzactii
/analize/servicii-financiare/unde-sunt-onorariile-de-alta-data-ale-consultantilor-de-m-a-7995027
7995027
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.