Aventuri pe patru roţi

Autor: Alexandra Cepăreanu Postat la 24 octombrie 2024 7 afişări

Maşină personală sau închiriată? Răspunsul depinde adesea de destinaţia şoferului. Dacă acesta călătoreşte cu avionul, fie că este în vacanţă, fie că se află într-o deplasare de afaceri, opţiunea de a închiria o maşină devine soluţia ideală. Flexibilitatea, confortul şi accesibilitatea sunt doar câteva dintre avantajele care fac din rent a car alegerea perfectă pentru cei care doresc să se deplaseze rapid şi fără griji, indiferent de destinaţie, spune Adrian Hălmăgean, director general al AVIS România - furnizor global de soluţii de mobilitate.

Am urmat un proces intens de educare a pieţei, focalizat pe trei direcţii: companiile locale, turiştii români care călătoresc în străinătate şi clienţii români care au nevoie de autoturisme în situaţii specifice. La început, ne-am adresat companiilor din ţară pentru a le arăta că serviciul nostru este disponibil şi util şi în România”, povesteşte, într-un interviu pentru BUSINESS Magazin, Adrian Hălmăgean, directorul general al AVIS România. El detaliază că a explicat şi a prezentat beneficiile închirierii auto, ceea ce a necesitat timp. În paralel, a abordat şi segmentul persoanelor fizice, explicând clienţilor care călătoresc în străinătate care sunt posibilităţile extinse pe care le oferă închirierea unui vehicul, flexibilitatea de a explora diverse locuri fără restricţii. O altă prioritate a fost orientată către închirierile efectuate în România de către clienţii autohtoni, punând în evidenţă avantajele de a beneficia temporar de vehicule speciale - 4x4 sau microbuze. Toate aceste demersuri au jucat un rol esenţial în consolidarea şi extinderea pieţei de închirieri auto în România, este de părere Adrian Hălmăgean.

Compania şi-a început activitatea pe piaţa locală pe 13 iunie 1994, cu o flotă iniţială de doar şase maşini. Iar dacă iniţial serviciile Avis România erau solicitate în special de reprezentanţii şi angajaţii companiilor străine care soseau în ţară pentru diverse proiecte de dezvoltare, pe măsură ce timpul a trecut, au apărut noi segmente de clienţi - turiştii străini şi românii din diaspora. „Aceste segmente noi au început să se extindă treptat. Accesul la serviciile de rent a car era condiţionat de posesia unui card bancar, un instrument financiar rar întâlnit atunci în rândul populaţiei autohtone. Liberalizarea serviciilor bancare şi accesibilitatea crescută a cardurilor de credit sunt doi factori cheie ce au dus la o modificare majoră, multe persoane devenind eligibile pentru închirierea de autoturisme”, explică reprezentantul companiei. El spune că piaţa de rent a car din România a crescut semnificativ în cei 30 de ani de activitate în care compania Avis România a furnizat astfel de servicii şi a crescut odată cu piaţa de profil.

„Primii ani au avut un volum modest pe piaţa de rent a car, cu aproximativ 40-60 de autoturisme gestionate de Avis şi nu mai mult de 1.000 la nivelul întregii pieţe. Comparativ, datele actuale indică un parc auto disponibil pentru închiriat de aproximativ 30.000 - 40.000 de autoturisme şi aproape 1.900 de companii specializate în acest domeniu. Numărul de maşini în industria de rent a car este proporţional cu cererea. Au fost ani în care am văzut o creştere semnificativă a flotei noastre, 2019 fiind anul nostru de vârf, cu cel mai mare număr de maşini”, afirmă reprezentantul Avis. Cu toate acestea, pandemia a adus cu sine o scădere abruptă a cererii şi, implicit, a numărului de maşini disponibile. În 2023, executivul a început să observe o redresare a situaţiei, iar în 2024 piaţa şi-a revenit complet, cererea şi oferta fiind echilibrate.

În ceea ce priveşte modelele de autoturisme, şi producătorii au adus schimbări semnificativ în ultimii 30 de ani. În toţi aceşti ani, Avis a avut în flota sa cam toate modelele de autoturisme care se comercializează în România, adaptându-se la schimbările tehnologice şi integrând în flotă maşini hibride şi modele electrice de ultimă generaţie. „Am avut, spre exemplu, Ford Escort şi Ford Focus, cu toate generaţiile, Volkswagen Golf a fost o prezenţă constantă, începând de la Golf 3 şi continuând cu modelele actuale. Am fost martorii unei schimbări semnificative în ceea ce priveşte capacitatea cilindrică a motoarelor, trecând de la unităţi de 4,5 litri la cele de 1 litru sau 1,5 litri pe benzină. Această tranziţie către motoare mai eficiente din punctul de vedere al consumului de combustibil reflectă angajamentul nostru pentru mediul înconjurător şi dorinţa noastră de a oferi clienţilor noştri cele mai avansate şi eficiente opţiuni de închiriere auto”, povesteşte Adrian Hălmăgean. Un alt aspect este evoluţia dotărilor maşinilor, care au devenit mult mai avansate şi mai confortabile comparativ cu anii precedenţi. Astăzi, majoritatea maşinilor din flota companiei - peste 60% din vehicule - sunt dotate cu transmisie automată. Obiectivul pentru acest an este ca toate vehiculele achiziţionate să fie echipate cu transmisie automată, încălzire în scaune şi cel puţin senzori de parcare faţă-spate, pentru a oferi clienţilor un nivel superior de confort în timpul experienţei lor de închiriere auto, susţine reprezentantul companiei. Aceste îmbunătăţiri tehnologice şi dotări suplimentare au dus la o creştere a tarifelor, dar executivul se declară încrezător că aceste investiţii vor creşte nivelul de satisfacţie al clienţilor. Care, de fapt, au devenit mai exigenţi în timp, privind calitatea serviciilor prestate, fiind mult mai informaţi, digitalizaţi şi mult mai atenţi la micile detalii.

 oi avem un feedback foarte bun privind calitate serviciilor pe care le prestăm. Astăzi clientul este mai atent la timpul său, vrea să intre în posesia unui autoturism închiriat mult mai rapid, vrea să se bucure de o maşină care să-l surprindă, să-i facă plăcere să o conducă şi este mult mai direct în ceea ce priveşte nemulţumirile sau dorinţele pe care le are. Nu consider că există diferenţe semnificative în cererile clienţilor în funcţie de oraşul din care închiriază; toţi clienţii îşi doresc aceleaşi lucruri: o maşină care să se potrivească nevoilor lor şi în care să se simtă în siguranţă”, declară Adrian Hălmăgean. El mai spune că locul de unde sunt închiriate vehiculele nu influenţează comportamentul consumatorilor. „Ne străduim să surprindem mereu clienţii cu modele şi maşini noi. În mod constant, un client care primeşte o maşină cu puţin peste 0 km este extrem de încântat. Media de kilometri parcurşi pentru fiecare autoturism din flotă este sub 20.000 km, iar durata medie de păstrare a unei maşini este mai mică de 10 luni.”

Anul 2023 a adus o evoluţie pozitivă în ceea ce priveşte cererea pentru serviciile de rent a car şi o creştere a portofoliului de clienţi al Avis România, în comparaţie cu anul 2022, a mai spus Adrian Hălmăgean. De asemenea, atât segmentul corporate, cât şi segmentul leisure au crescut în acelaşi ritm, generând o majorare de 38% a portofoliului de clienţi al companiei. „Această creştere a contribuit şi la majorarea cifrei de afaceri cu 29%, faţă de 2022, din rent a car. Clienţii corporate au reprezentat o parte semnificativă a activităţii noastre în anul 2023, generând aproximativ 55% din cifra totală de afaceri.”

În plus, Avis România a înregistrat o creştere a numărului de autoturisme închiriate de către români pentru primele şase luni ale anului curent, comparativ cu aceeaşi perioadă din 2023. „În special pentru plecările în străinătate, au fost înregistrate mai multe solicitări de rent-a-car, pe măsură ce numărul românilor care călătoresc în afara ţării continuă să crească”, punctează executivul. Destinaţiile care au generat cele mai multe solicitări de servicii de rent-a-car au fost Italia, Franţa, Germania şi Spania. Acestea se menţin în continuare în topul preferinţelor românilor pentru vacanţe, urmând tendinţele din anii trecuţi.

Adrian Hălmăgean consideră că piaţa de rent a car este foarte dinamică, interesul românilor pentru serviciile de închiriere a unui autoturism crescând de la an la an. Şi având în vedere că doar 10% din persoanele eligibile au închiriat cel puţin o dată o maşină, piaţa are un mare potenţial de creştere. Românii au devenit mai deschişi la astfel de servicii, călătoresc mai mult, lucru care duce automat şi la o cerere mai mare pentru serviciile de rent a car. „Însă, pentru a stimula creşterea pieţei, în primul rând, consider că dezvoltarea infrastructurii este esenţială. Ar trebui să existe mai multe autostrăzi pentru ca piaţa de rent a car să poată să se dezvolte. De asemenea, este imperativ să elaborăm strategii cu soluţii concrete de atragere a turiştilor în România”, afirmă el. Aceste strategii trebuie să fie concentrate pe promovarea unor experienţe turistice autentice şi captivante, care să îi încurajeze pe vizitatori să exploreze mai mult decât o destinaţie în cadrul unui city break, cum ar fi Bucureşti, Cluj-Napoca sau Sibiu. El consideră că este important să investim în educaţia în domeniul turismului, prin dezvoltarea de programe şi instituţii de învăţământ specializate. „În plus, cred că este necesar să ne concentrăm pe îmbunătăţirea infrastructurii turistice, deoarece acest lucru va contribui la creşterea atracţiei destinaţiilor noastre pentru vizitatori. Este un proces care necesită timp şi efort.”

De asemenea, Adrian Hălmăgean este de părere că o măsură cu impact semnificativ ar fi reducerea traficului auto în Bucureşti prin implementarea unor taxe mai mari pentru parcare în centrul oraşului. „Luând exemplul din alte capitale europene, cum ar fi Londra unde doar unul din zece locuitori deţine maşină, putem observa eficienţa unei astfel de abordări. În contrast, în Bucureşti există aproximativ 2 milioane de maşini înmatriculate pentru o populaţie de 3 milioane de locuitori. Am efectuat recent nişte calcule şi am constatat că de fapt costurile asociate cu deţinerea unei maşini care nu este folosită în mod regulat, adică cel puţin 1.000 de kilometri pe lună, pot fi mai mari decât costurile de închiriere a unei maşini sau decât deplasarea cu un taxi”, afirmă executivul.

Totodată, este nevoie de o soluţie pentru încurajarea companiilor care utilizează maşini electrice. În prezent, Primăria Capitalei a renunţat la acordarea de locuri de parcare gratuite pentru maşinile electrice ale companiilor, menţinând această facilitate doar pentru persoanele fizice. Această măsură, în opinia oficialului Avis România, descurajază companiile să mai achiziţioneze autoturisme electrice. El punctează că principalele provocări cu care se confruntă compania pe care o reprezintă nu provin din domeniul dezvoltării businessului, ci mai degrabă din sfera organizării. Astfel, schimbările legislative şi implementarea sistemului de e-facturare reprezintă în prezent cele mai mari provocări. „În acelaşi timp, observăm o tendinţă de creştere a costurilor, ceea ce constituie un alt factor cu care ne confruntăm.” În prezent, în cadrul Avis România lucrează 63 de angajaţi, iar în prezent are deschise şase poziţii disponibile. „Nu am întâmpinat probleme majore în ceea ce priveşte recrutarea şi menţinerea angajaţilor. Fiind conştienţi de importanţa capitalului uman în afacerea noastră, ne-am concentrat pe asigurarea unui mediu de lucru stimulant şi pe oferirea unor salarii peste medie la nivel naţional. În privinţa pieţei forţei de muncă dedicate acestui sector de activitate, putem spune că există o disponibilitate relativ normală, însă formarea acestora poate fi un proces mai dificil.” Compania are propria şcoală internă de formare, iar printre cerinţele care vizează candidaţii se numără abilităţi de comunicare în limba engleză, deţinerea permisului de conducere şi, în special, spune executivul, pasiunea pentru domeniu. C ompania a închis anul 2022 cu afaceri de 6,9 milioane de euro, iar în 2023 a înregistrat o creştere a cifrei de afaceri totale de 23%, ajungând astfel la 8,5 milioane de euro. Previziunile pentru anul în curs se reveră la un plus de aproximativ 5%, iar compania are în vedere mai multe planuri de dezvoltare şi investiţii, între care se numără extinderea şi modernizarea flotei de maşini disponibile pentru închiriere. „În paralel, lucrăm la dezvoltarea unui hub rent a car la Aeroportul Internaţional Henri Coandă Otopeni, pentru a oferi o experienţă mai convenabilă şi accesibilă clienţilor care călătoresc în România. În acelaşi timp, avem în vedere şi o investiţie de aproximativ 300.000 de euro în digitalizare, pentru îmbunătăţirea şi eficientizarea serviciilor.” Întrebat ce a învăţat în cei 30 de ani de activitate pe piaţa din România, reprezentantul Avis România răspunde că una dintre învăţături este legată de modul în care abordează lucrurile, provocările şi problemele care apar. „Am învăţat că este important să abordăm lucrurile cu o perspectivă echilibrată şi calmă. Acesta este un principiu esenţial pentru a gestiona provocările şi incertitudinile cu care ne-am confruntat de-a lungul timpului. Am reuşit astfel să navigăm cu încredere într-un mediu de afaceri dinamic şi să ne asigurăm că suntem pregătiţi să facem faţă provocărilor viitoare. În plus, am învăţat să privim totul ca pe o oportunităţi de creştere şi să ne adaptăm în mod constant pentru a rămâne competitivi şi relevanţi într-un mediu de afaceri în permanentă schimbare”, spune Hălmăgean, care atunci când era mic visa să devină contructor. „Se pare că drumul m-a îndreptat către a construi sinergii şi soliditate într-o industrie în mişcare constantă. De peste 15 ani, am reuşit să clădesc un business stabil într-o industrie ce nu cunoaşte pauze, în care fiecare zi aduce o nouă provocare şi o nouă lecţie de învăţat.” Adăugă şi că dacă ar avea oportunitatea de a se întoarce în timp, ar aborda business-ul într-un mod diferit, dacă ar putea folosi cunoştinţele pe care le-am acumulat în tot acest timp. „Un aspect pe care l-aş îmbunătăţi ar fi procesul de luare a deciziilor. Aş fi mai încrezător în intuiţia şi experienţa mea şi aş lua decizii mai rapid. Aş urmări să simplific lucrurile, să elimin complexitatea şi să găsesc soluţii mai eficiente şi mai directe. Aş trata situaţiile cu calm şi raţionalitate, fără a le trasnforma în stres, concentrându-mă asupra găsirii soluţiilor adecvate. Iar dacă ar fi să nu renunţ la ceva, nu aş renunţa la pasiunea mea de a lucra în această industrie, care mă motivează şi mă ajută să-mi păstrez determinarea chiar şi în momentele mai dificile.” Pe de altă parte, faptul că a învăţat din propriile greşeli a contribuit la creşterea şi dezvoltarea sa, atât pe plan personal, cât şi ca om de business. „Pe parcursul carierei mele, am învăţat multe lecţii din greşeli. Am făcut greşeli în relaţia cu oamenii, în strategii şi în alte aspecte ale activităţii mele profesionale. Totuşi, toate aceste greşeli au contribuit la îmbunătăţirea mea şi la dezvoltarea abilităţilor mele. Sfatul pe care mi l-aş da la începutul carierei este să merg pe acelaşi drum în care calitatea este singurul lucru care contează, dar să fiu mai direct, mai rapid şi mai simplu în abordare şi să fiu curajos în explorarea şi asumarea de noi oportunităţi”, conchide Adrian Hălmăgean.

Carte de vizită:

1. A absolvit Facultatea de Comerţ, specializarea marketing, la ASE, iar parcursul său profesional acoperă domeniile turism, transporturi şi închirieri auto.

2. În iunie 2001, era angajat în cadrul unei companii în cadrul căreia se lansase recent segmentul de rent a car, iar el a fost singurul care a preluat iniţiativa şi a început să organizeze rezervările.

3. Pe data de 3 martie 2008, Adrian Hălmăgean a început colaborarea cu Avis România, iniţial în poziţia de director operaţional, apoi ca director executiv, şi în prezent ocupă funcţia de director general şi administrator al companiei.

4. În afara responsabilităţilor profesionale, închirierea de maşini chiar este una dintre pasiunile lui Adrian Hălmăgean, alături de călătorii şi condus.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.