Blue Air, acum si pe pamant

Postat la 24 februarie 2009 92 afişări

Cerul devine tot mai accesibil pentru Nelu Iordache, proprietarul firmei de constructii Romstrade si al companiei aeriene Blue Air, care a devenit de saptamana trecuta singurul operator aerian care a concesionat un aeroport in Romania.

In jeansi si o camasa casual, relaxat si cu un pahar de vin in mana. Asa l-am intalnit pe Nelu Iordache, fondatorul grupului de firme care include compania aeriana Blue Air, firma de constructii Romstrade si o mica afacere in domeniul energiei eoliene, la cocktailul de dupa conferinta in care Blue Air a anuntat concesionarea aeroportului international din Bacau. “Nu mai am de gand sa vand Blue Air”, spune Nelu Iordache, care a cochetat in urma cu aproximativ doi ani cu ideea vanzarii, pe fondul lipsei finantarilor, si a purtat negocieri cu fondul de investitii GED Eastern Fund II si cu operatorul aerian grec Aegean Airlines, dar in niciunul din cazuri negocierile nu s-au finalizat.  

 

Raspunsul discretului om de afaceri roman nu a lamurit planurile pe termen lung ale Blue Air. Cert este ca, prin aceasta investitie, Nelu Iordache si-a consolidat pozitia atat pe piata aeriana, cat si pe cea de constructii, dat fiind ca investitiile de 45 de milioane la Bacau (unde a concesionat intregul aeroport) si cele de 10 milioane de euro de la Baneasa (unde a concesionat constructia si operarea unui terminal) se vor derula prin cealalta companie a sa, Romstrade.

 

De fapt, nici nu este de mirare ca Nelu Iordache nu se gandeste sa mai vanda acum, desi ar fi putin probabil sa primeasca vreo oferta in aceasta perioada. Prin aceasta concesiune Blue Air intra in zona mult mai stabila si mai profitabila a operarii de aeroporturi, dat fiind ca industria aviatica a suferit de marje foarte mici in ultima perioada, iar operarea unui aeroport poate creste stabilitatea, dar si valoarea companiei. Iar tinta pe care si-a propus-o Blue Air, de a avea un trafic de 800.000 de pasageri la Bacau in 2015, poate fi ambitioasa, mai ales in acest context al pietei si al scaderilor care sunt prevazute pentru perioada urmatoare. Cu toate acestea, Blue Air va avea un avantaj competitiv important, dat fiind ca va putea tine mult mai bine costurile sub control (taxele de aeroport, procesare pasageri si handling depasesc in multe cazuri 10% din totalul costurilor unei companii aeriene).

 

In 2008, aeroportul din Bacau a avut un trafic de 114.000 pasageri imbarcati si debarcati, dar Gheorghe Racaru, directorul Blue Air, mizeaza pe atingerea unui trafic de 1,2 milioane de pasageri anual pana la sfarsitul perioadei de concesionare (in anul 2044). Blue Air intentioneaza sa atraga la aeroportul din Bacau si pasageri din Piatra-Neamt, Iasi, Braila, Galati, Suceava, chiar si Prahova: “Am avut si pasageri care au preferat sa vina de la Ploiesti ca sa zboare din Bacau” , spune Racaru, care crede ca aeroportul va intra pe profit cel mai tarziu in 2015, iar investitia totala va fi recuperata in maxim 25 de ani.  

 

Cristian Costea, avocat partener la Bostina si Asociatii, care a asistat aeroportul bacauan pentru aceasta concesiune, crede ca mai importanta decat banii a fost experienta pe care a acumulat-o casa de avocatura intr-o lucrare de pionierat: “In prezent, sunt 17 aeroporturi in Romania - toate cu mari si urgente nevoi de modernizare, a caror valoare este estimata la 1,3 miliarde de euro, iar consiliile locale din Suceava, Iasi si Cluj cauta deja solutii pentru aceste modernizari”. Concesiunea unor aeroporturi precum cele de la Suceava sau Iasi ar complica planul Blue Air, dat fiind ca fiecare dintre cele trei orase din centrul si nordul Moldovei se bazeaza pe aceiasi pasageri.

 

Deocamdata, Blue Air va opera de la Bacau curse catre Italia (Bologna, Milano, Roma si Torino). “Am primit solicitari pentru curse in Franta, Anglia, Spania, dar acum nu le putem satisface pentru ca pista nu suporta decat aeronave medii, pentru zboruri de maxim doua ore”, spune Gheorghe Racaru.

 

 Blue Air opereaza deja de pe alte aeroporturi din tara, respectiv Sibiu si Arad, dar aeroportul din Bacau va deveni o a doua baza operationala, pe langa cea din Baneasa. Un pas mai aproape de efectuarea de curse interne, desi Racaru exclude intrarea pe acest segment in 2009, deoarece acest pas ar insemna achizitionarea de nave mici, de 60-70 de locuri. In prezent, Blue Air opereaza zboruri interne catre Arad, dar ponderea acestora in cifra de afaceri a companiei este infima: in ianuarie, zborurile catre Arad au generat venituri de 90.000 de euro, fata de incasari totale de 8 milioane de euro.

 

Anul 2008 a fost primul de la infiintarea companiei in care Blue Air nu si-a mai dublat cifra de afaceri, inregistrand 120 de milioane de euro (la un numar total de pasageri de 1,2 milioane), adica o crestere de sub 25% fata de 2007. Profitul a tins insa catre zero, dupa cum explica Gheorghe Racaru: “Anul trecut ne-a omorat petrolul si in plus, am fost franati si de lucrarile la pista din Baneasa”. Pentru 2009, Blue Air estimeaza o crestere in ritm cu piata, respectiv 1,5 milioane de pasageri si venituri de 150 de milioane de euro. Racaru spune ca profitul va fi ceva mai mare anul acesta, pe seama scaderii pretului petrolului. Blue Air are insa de finantat o serie de investitii importante in urmatorii ani.

 

Pe de o parte, trebuie sa achite pretul celor cinci nave Boeing contractate anul trecut si care vor fi livrate incepand din 2012. Gheorghe Racaru spune ca investitiile in aeroportul din Bacau vor fi finantate printr-o majorare de capital la Blue Air si “eventual, daca va mai fi nevoie”, din sursele Romstrade. La sfarsitul lui 2007, Iordache, initial actionar unic la Blue Air, a mai facut o majorare de capital prin care 10% din actiunile companiei au fost preluate de directorul Gheorghe Racaru si un pachet similar a fost vandut catre Romstrade.

 


O casa noua

 

Urmărește Business Magazin

/analize/transporturi/blue-air-acum-si-pe-pamant-3995492
3995492
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.