Cu maşina verde în cel mai verde oraş european
Danemarca s-a hotărât la începutul anilor ‘70 să devină liderul mondial în lupta cu încălzirea globală, iar grupul german Daimler lansează la 40 de ani distanţă un autovehicul comercial prietenos cu mediul tocmai în capitala daneză, cu un obiectiv clar: în 2015 unul din 20 de autovehicule comerciale mici ar trebui să aibă steaua cu trei colţuri.
"De douăzeci de ani îmi doream maşina asta, iar clienţii mă tot între-bau când va apărea." Răspunsul la întrebarea din partea presei - De ce abia acum? - îi aparţine lui Steffen Lucas, directorul de vânzări al Mercedes-Benz Vans, care face trimitere la lipsa din portofoliul nemţilor a unui vehicul comercial mic, menit să vină în completarea suratelor mai mari Vito şi Viano. Firme precum cele de livrări pizza, florării sau companii de curierat se deplasează în cea mai mare parte în mediul urban, iar străzile înguste, traficul aglomerat şi normele tot mai exigente legate de protecţia mediului au făcut ca francezii de la Renault şi Peugeot, dar şi italienii de la Fiat să vândă sute de mii de astfel de vehicule anual pe piaţa europeană.
Maşina va fi construită pe platforma Renault din uzinele din Franţa, în urma unui parteneriat semnat între cele două companii, urmând ca în aval departamentele de marketing şi vânzări să urmeze strategii separate pentru a aduce maşinile în piaţă. Prea multe despre acordul franco-german nu se ştiu, însă cuvinetele lui Lucas la adresa colegilor de la Renault vorbesc de la sine: "Partenerul nostru nu este oricine. Este inventatorul acestei clase de maşini, nimeni nu a fost mai de succes până acum în acest sector şi e o companie cu multă experienţă". Avantajul grupului cu sediul la Stuttgart în comparaţie cu ai săi concurenţi constă în rezultatele financiare din anul precedent şi semnele bune de la jumătatea anului că reţeta s-ar putea repeta.
Cifra de afaceri de 9,17 miliarde de euro şi profitul de 835 de milioane, ambele la un nivel record, în condiţiile în care francezii şi italienii caută soluţii să scape de faliment, le conferă un avantaj pe o piaţă pe care o cunosc puţin. Ce-i drept, după cum susţin oficialii, o plajă importantă de potenţiali clienţi o vor constitui şi proprietarii de flote comerciale achiziţionate de la Merdeces, graţie fiabilităţii modelelor Vito şi Viano. Mediul economic este însă suficient de volatil, dat fiind că, după primul semestru, înmatriculările de vehicule comerciale de talie medie şi mare au scăzut cu până la 6%, comparativ cu perioada similară a anului trecut.
În acest context, Mercedes a vândut 120.000 de unităţi, în linie cu rezultatele din 2011, a crescut veniturile cu 7%, până la 4,5 miliarde de euro, cu un profit de 365 milioane de euro. Iar în tabloul nefericit al zonei euro, vehiculele comerciale sunt printre puţinele veşti bune, industria prognozând o creştere anuală de 2% în Europa şi de patru procente la nivel global între 2010 şi 2020.
Nu e mult, dar e sigur, iar orice plus devine rapid o ţintă pentru care producătorii sunt dispuşi să concureze. Iar strategia "Mercedes-Benz goes global" (Mercedes Benz se extinde global - n.r.) se structurează pe trei piloni: lărgirea portofoliului şi continuarea ofensivei în aria inovaţiilor tehnologice - modelul Vito E-Cell alimentat "verde" e unul dintre dovezi; accesul în pieţele cu potenţial ridicat de creştere - "poate că SUA nu e tărâmul oportunităţilor nelimitate, dar oferă fără îndoială oportunităţi" - precum America de Nord, unde nemţii au bifat o creştere de 72% în 2011 şi de 26% în primul semestru; la acest capitol, spre deosebire de companiile de pe piaţa românească, Mercedes a înţeles noua realitate a crizei mondiale, în care Go West a devenit Go East - modelul Spinter va fi fabricat în Rusia, în cooperare cu GAZ, din 2013, potrivit datelor anunţate recent; al treilea pilon vrea să fie cel al identificării de nou potenţial în pieţele tradiţionale, de aici noul model Citan.
Lupta se va da pentru o felie de 700.000 de vehicule pe an, cât e volumul pieţei europene, creşterea bazându-se pe tendinţele clare de urbanizare constatate la nivel global, dar şi pe restricţiile impuse de autorităţi pentru a reduce poluarea din metropole. Costul total al întreţinerii se vrea a fi cartea pe care mizează departamentele de marketing şi vânzări pentru a pune preţul de listă în planul al doilea şi a scoate în faţă amortizarea rapidă a investiţiei. Consumul de puţin peste patru litri la suta de kilometri şi emisiile scăzute de dioxid de carbon, dar şi fiabilitatea crescută sunt atuurile cu care Citan vrea să atragă clienţii modelelor mai ieftine Doblo, Partner, Berlingo sau Caddy.
Dincolo de lansarea noului model, o lecţie importantă reieşită din atenţia pe care o acordă constructorii vehiculelor comerciale de talie mică, mâna dreaptă a antreprenorilor, este aceea că, dacă cineva poate aduce din nou plusurile de altădată din economie, nu multinaţionalele
o vor face, ci întreprinderile mici şi dinamice.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro