Unii dintre cei mai buni şoferi de tir din Ungaria sunt din India
Pentru unii şoferi de tir veniţi tocmai din India, Ungaria este un tărâm al belşugului. Alţii văd această ţară est-europeană doar ca pe o rampă de lansare spre locuri de muncă mai bine plătite în Vest. Pentru Ungaria, care ar avea nevoie urgentă de câteva mii de şoferi de tir, străinii veniţi din India au devenit una dinTRE rotiţele care ţin în mişcare sectorul transportului de mărfuri şi chiar şi economia. Deoarece conducătorii de tir indieni sunt apreciaţi ca forţă de muncă acolo, companiile maghiare de pregătesc să treacă a următorul nivel: să importe şi şoferiţe de tir din India.
Există aproximativ o jumătate de milion de posturi de şofer de tir vacante în toată Europa şi cel puţin 8.000 în Ungaria şi, în ciuda salariilor lunare mari, sunt dificil de găsit noi angajaţi, scrie Telex.hu, unul dintre cele mai mari ziare online ungureşti. Deplasări lungi, de obicei de 2-3 săptămâni, atribuţii de serviciu cum ar fi descărcarea şi încărcarea de marfă şi, adesea, opriri pentru odihnă inadecvate pe marginea drumului – este un stil de viaţă care vine la pachet cu locul de muncă, unul care devine din ce în ce mai puţin atractiv pentru tineri. În plus, nu este încurajator nici faptul că un permis de conducere pentru camion şi examenele necesare pentru a ajunge la permis pot costa până la 5.000 de euro în total.
În trecut, mulţi şoferi profesionişti veneau din Ucraina, dar războiul a pus capăt acestui flux, iar a căuta înlocuitori în România sau Bulgaria nu este o soluţie pentru că şi ţările vecine duc lipsă de oameni în sectorul transportului rutier de mărfuri.Toate acestea sunt motive pentru creşterea numărului de şoferi profesionişti din India, precum şi din ţările asiatice şi africane, care sosesc în Ungaria deja de doi ani. Zsolt Barna, CEO al companiei de logistică Waberer's International şi preşedinte al Asociaţiei Maghiare de Transport Rutier (MKFE), a făcut vâlvâ în presa maghiară cu anunţul că va recruta în curând şi şoferiţe de tir din India. Iniţial, douăzeci şi cinci de femei pot ajunge să muncească, dar în cinci ani numărul ar putea creşte ameţitor, potrivit unui articol al Trans.info. Există multe companii care îi aşteaptă pe indieni întrucât Ungaria este ţara est-europeană din care pleacă cei mai mulţi tineri pentru a se angaja în Europa de Vest, vârsta medie a şoferilor profesionişti rămaşi fiind în prezent de 47 de ani. Waberer's a angajat 70 de indieni în ultimul an şi jumătate şi, deşi nu există încă femei printre şoferii străini, Zsolt Barna spune că în total compania ar putea ajunge să aibă 100 de şoferi de camion din India pentru subsidiara din Ungaria. Compania a lucrat şi cu Bányai & Partners Consulting, o firmă de consultanţă în recrutări, dar ei nu sunt singurii care caută în alte ţări şoferi pentru joburi maghiare. Bányai & Partners Consulting recrutează personal indian şi pentru alte companii, mai mici şi mai mari, inclusiv pentru Magyar Suzuki. Douăzeci de şoferi au ajuns la TT Sped din judeţul Hajdú-Bihar. Tibor Bányai subliniază că femeile şofer trebuie să aibă aceleaşi competenţe ca bărbaţii pentru a ocupa aceste locuri de muncă, dar ele sunt ajutate să realizeze acest lucru în cadrul unui program de şanse egale.
Bányai spune că nu este ceva obişnuit ca noii veniţi din India să vrea să se stabilească în Ungaria. În schimb, ei îşi trimit veniturile pe care le-au câştigat la companii maghiare familiilor lor de acasă. Femeile din India candidate pentru posturile de şoferiţe de camion trebui să-şi depună cererile pentru permise de şedere la Consulatul General al Ungariei din Mumbai, actele fiind procesate de Direcţia Generală pentru Imigrări. Prima şoferiţă indiană a sosit deja în Ungaria în vară.
La un salariu lunar de 2.000 de euro, încă nu sunt suficienţi solicitanţi. Atât Zsolt Barna, cât şi Sándor Székely, preşedintele Uniunii Europene a Şoferilor de Camion (TESZ), sunt de acord că numărul tot mai mare de şoferi recrutaţi din ţări noneuropene nu este o soluţie sigură la criza de personal din industrie.
Un program de şanse egale ar putea contribui la atenuarea penuriei de şoferi nu doar în Europa de Est, ci în toată Europa.
Viktor Hricz, managerul subsidiarei maghiare a companiei daneze Baton Transport, a explicat pentru Telex că transportatorul a lansat un program de şanse egale numit Trucking for Equality, iar ca parte a acestuia caută şoferi în India. Ideea a venit de la proprietarul Baton, Claus Hansen, şi s-a născut după ce o femeie a aplicat pentru un program internaţional de recrutare a şoferilor în Sehlem, India, împreună cu o sută de bărbaţi.
Femeia a fost curajoasă şi motivată şi, deşi nu a trecut proba practică, compania a decis să folosească propriile resurse pentru a schimba stereotipul conform căruia conducerea camionului este o meserie doar pentru bărbaţi, punând accent pe egalitatea de gen. După cum spune Hricz, India s-a clasat pe locul 135 din 146 de ţări în raportul Forumului Economic Mondial de anul trecut privind inegalităţile de gen, aşa că sunt multe de făcut acolo.
Baton, în cooperare cu ONG-uri indiene şi cu o companie locală de recrutare, are nevoie de câteva luni pentru a pregăti femeile indiene pentru a fi şoferiţe de camion în Europa, precum şi pentru viaţa în Europa şi Ungaria. Printre altele, ele sunt învăţate despre drepturile lor, despre obiceiurile culturale locale şi stilul de viaţă, apoi li se oferă o pregătire aprofundată pentru a deveni mai independente şi mai încrezătoare. Dacă nu au permis de conducere, sunt învăţate să conducă maşina pentru a-şi găsi de lucru ca taximetriste sau, cu pregătire continuă, ca şoferiţe de camion sau autobuz.
Cei mai buni dintre participanţii la programul din India pot aplica pentru a deveni şoferi internaţionali de camion, pot veni în Europa după finalizarea procedurilor şi pot începe să lucreze în Ungaria. Ulterior vor avea ocazia să conducă şi în Europa de Vest deoarece transportul danez este prezent în mai multe ţări. Compania îi va însoţi pe tot parcursul procesului, aşa că îi va ajuta să se stabilească, le va oferi cazare şi îi va ajuta în chestiuni private dacă este nevoie. Reprezentantul Baton Transport a adăugat că se acordă o atenţie deosebită condiţiilor de siguranţă în care lucrează şoferiţele, inclusiv asigurării unor condiţii de odihnă adecvată pe parcursul călătoriei.
Aşteptările de la candidaţi sunt ca ei să aibă studii de bază şi cunoştinţe bune de limba engleză, dar nu şi să poată conduce deja un tir. Ei vor fi instruiţi în India, cu opţiunea de a-şi aduce familiile în Ungaria odată ce se vor stabili în ţară. Viitorii şoferi vor trebui să lucreze cinci zile pe săptămână şi 15 ore pe zi, inclusiv câte 4,5 ore la volan de două ori pe zi. În schimb, ei se pot aştepta la un salariu lunar de 1.800 euro, pe măsura volumului de muncă.
Şoferii extracomunitari care aplică pentru un loc de muncă la Waberer’s au nevoie de un permis de conducere valabil de categoria C (şoferi de camioane) şi trebuie să vorbească şi limba engleză, la fel ca la cealaltă companie, ceea ce limitează baza de posibili candidaţi. Zsolt Barna spune că primele sale experienţe au fost amestecate, parţial din cauza imperfecţiunilor din procesul de recrutare. Drept urmare, au fost selectaţi unii candidaţi ale căror competenţe lingvistice nu erau la nivelul aşteptărilor şi aceştia au comunicat cu examinatorii lor prin intermediul unui interpret în timpul procesului de preselecţie din străinătate. Unii dintre ei puteau într-adevăr să conducă un camion, dar nu s-au putut adapta la condiţiile de trafic din Ungaria, la sistemul de circulaţie pe dreapta sau pur şi simplu nu respectau regulile. Prin urmare, au fost nevoiţi să plece acasă.
Recrutarea nu a fost uşoară, dar şoferii indieni lucrează în Ungaria deja de un an şi mai bine. În unele cazuri, cei care au sosit anul trecut au văzut Ungaria ca pe un simplu punct de start şi au plecat după câteva luni în alte ţări UE pentru a munci acolo. În ciuda problemelor iniţiale, şeful Waberer’s spune că compania este foarte mulţumită de personalul indian din echipa sa. Sunt punctuali, respectuoşi, excelenţi la operarea vehiculelor, îşi păstrează camioanele curate, conduc economic, pentru care toţi primesc un bonus.
Aşteptările de la candidaţi sunt ca ei să aibă studii de bază şi cunoştinţe bune de limba engleză, dar nu şi să poată conduce deja un tir. Ei vor fi instruiţi în India, cu opţiunea de a-şi aduce familiile în Ungaria odată ce se vor stabili în ţară. Viitorii şoferi vor trebui să lucreze cinci zile pe săptămână şi 15 ore pe zi, inclusiv câte 4,5 ore la volan de două ori pe zi. În schimb, ei se pot aştepta la un salariu lunar de 1.800 euro, pe măsura volumului de muncă.
Nu este deloc evident modul în care un şofer de pe alt continent se poate stabili şi integra în Ungaria pentru a începe apoi lucrul. În acest sens, Zsolt Barna a spus că, din experienţa sa, mulţi dintre cei care vin din India au stat deja mult timp departe de familii, ceea ce nu este neobişnuit acolo. Mulţi vin să muncească pentru a-i întreţine pe cei dragi. Banii câştigaţi îi trimit acasă.
Compania oferă o perioadă de pregătire de şase luni, de două ori mai lungă decât de obicei, pentru cei care vin de departe, iar în timpul cursurilor viitorii angajaţi beneficiază de salarii reduse şi cazare. Instruirea oferită de Waberer's include nu doar 35 de ore de practică de condus, ci şi un curs de pregătire pentru aşa-numitul test GKI (testul şoferilor profesionişti de transport) şi pentru examenul în sine, deoarece doar persoanele care deţin aşa-numitul carnet de calificare pot lucra ca şoferi profesionişti în UE. Deşi trebuie să se obişnuiască cu condiţiile de trafic, spune Barna, şoferii indieni sunt mai buni decât media la manevrarea remorcilor lungi, la mers înapoi sau la acces la rampă, de exemplu. În plus, ei trebuie doar să înveţe să se ocupe de soluţiile tehnice ale camioanelor, care sunt mult mai noi decât vehiculele pe care le-au folosit în locurile de muncă anterioare. Organizarea muncii ţine cont de faptul că şoferii indieni sunt obişnuiţi cu circulaţia pe stânga, ceea ce este rar în UE şi, prin urmare, sunt deseori repartizaţi pentru locuri de muncă în transporturi în Anglia, unde ar conduce ca la ei în ţară.
Şoferii din India, Africa şi Asia pot primi şi un bonus dacă învaţă maghiara, dar CEO-ul spune că sunt puţini solicitanţi pentru această opţiune. Serviciul de dispecerat al companiei este multilingv, deoarece şoferii pot comunica cu centrul în engleză şi rusă, printre alte limbi, pe lângă maghiară. De altfel, Waberer's este o companie internaţională cu o subsidiară în Polonia, unde, de asemenea, muncesc mulţi şoferii din afara ţării.
La un salariu lunar de 2.000 de euro, încă nu sunt suficienţi solicitanţi. Atât Zsolt Barna, cât şi Sándor Székely, preşedintele Uniunii Europene a Şoferilor de Camion (TESZ), sunt de acord că numărul tot mai mare de şoferi recrutaţi din ţări noneuropene nu este o soluţie sigură la criza de personal din industrie.
Székely a subliniat că de ani de zile nu se mai face pregătire profesională în Ungaria, aşa că şoferii profesionişti sunt de fapt doar muncitori semicalificaţi, iar sindicatul, de comun acord cu asociaţiile de transport, a iniţiat crearea unui sistem de formare şcolară pentru şoferi profesionişti care ar garanta un salariu minim profesional la găsirea unui loc de muncă, pe lângă diurne. În prezent, nu se plăteşte impozit pe veniturile suplimentare din economisirea combustibilului sau chiar pe diurna de curse internaţionale de 60 de euro, care este cu 20-30% sub media europeană şi a rămas neschimbată din 2016. Diurnele interne sunt chiar mai mici decât media europeană, aşa că nu este surprinzător faptul că mulţi oameni pur şi simplu pleacă mai departe după expirarea contractelor de muncă, făcute de obicei pe doi ani. Şoferii indieni şi filipinezi, şi ei lăudaţi, ca şi colegii lor maghiari îşi caută locuri de muncă în Austria, de exemplu. Acolo beneficiază de condiţii salariale mai bune pentru pensionare şi asigurări de sănătate.
Comentând vestea despre sosirea şoferiţelor din India, cei doi profesionişti au spus că, deşi profesia a fost deja deschisă femeilor, marea majoritate a angajaţilor sunt încă bărbaţi. Acest lucru se datorează parţial faptului că sarcinile de încărcare/descărcare nu au fost încă separate de şofat.
Femeile reprezintă 1-2% din forţa de muncă actuală din sector. Multe şoferiţe lucrează în ture cu partenerii lor sau, aşa cum spune Sándor Székely, „lucrează cu patru mâini”. Zsolt Barna a adăugat că personalul feminin al Waberer's include multe persoane calificate ca manipulant de motostivuitor şi ca şofer de camion uşor. Compania este întotdeauna bucuroasă să angajeze femei, dar acest lucru nu înseamnă că o proporţie semnificativă a posturilor vacante pot fi ocupate de şoferiţe.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro