Ce calităţi trebuie să ai ca să lucrezi în industria turismului
Recrutarea este în multe domenii plină de provocări, iar turismul nu face nici acesta excepţie, mai ales că pandemia a schimbat nu doar modul de lucru, ci şi organigrama multor companii din domeniu. Pentru compania românescă de turism Eturia provocările din prezent sunt în zona de recrutare, iar dezvoltarea inteligenţei artificiale obligă compania să fie şi mai agilă în adoptarea noilor tehnologii. Cum se vede turismul de cealaltă parte a baricadei, a omului de HR menit să găsească oamenii potriviţi care să conceapă şi să vândă vacanţe de neuitat?
„Tinerii iubitori de călătorii văd în domeniul de travel un domeniu foarte atrăgător în care şi-ar dori să lucreze. Pasiunea pentru travel însă înseamnă mai mult decât plăcerea de a călători, constă într-o preocupare continuă de a descoperi şi a învaţă despre întreaga lume. Pe aceasta o căutăm la candidaţii noştri, în interviurile de recrutare şi nu o găsim tocmai uşor”, spune Alina Stoica, HR Business Partner în cadrul agenţiei de turism Eturia. Compania are 74 de angajaţi, cei mai mulţi dintre ei fiind în departamentul de vânzări, Eturia fiind o agenţie care mizează pe vânzarea de vacanţe premium. Alina Stoica adaugă că există licee cu profil de turism în România, iar anul acesta compania are în practică opt elevi de la un liceu de turism din Bucureşti, însă ea crede că acesta nu este un mediu prielnic de recrutare. „Au fost elevi care au exprimat în timpul sesiunilor de formare că îşi doresc să meargă mai departe spre alte domenii considerate mai «de viitor», cum ar fi: IT, medicină, arhitectură etc. Aş zice că şansele mai mari de recrutare sunt printre studenţii care se apropie de finalizarea studiilor universitare în turism pentru că au o altă maturitate, au investit mai mult timp studiind în domeniu şi atunci îşi doresc să aibă cât mai repede şansa să pună în aplicare ceea ce au învăţat”, punctează ea. Pe de altă parte, Alina Stoica menţionează că cele mai mari provocări le are în zona de recrutare, mai ales pe poziţiile mai nişate unde compania are nevoie de specialişti cu experienţă în domeniu. Eturia face recrutare atât in-house, cât şi prin intermediul agenţiilor specializate. „Chiar şi aşa, procesul poate dura uneori până la 3-4 sau chiar 6 luni. Ne dorim că match-ul între viitorul coleg şi companie să fie unul foarte bun încă de la început, ongoing relationship fiind un pilon de baza al culturii noastre organizaţionale. Astfel, suntem, dispuşi să investim timpul necesar pentru a maximiza şansele unei recrutări de succes”. Însă, la gradul de retenţie la nivelul întregii echipe Eturia stă bine, cu 92%, însă la nivelul echipei de Key Employees are o rată de retenţie de peste 96%. Practic, pentru a urmării două criterii importante şi anume performance şi cel de engagement & culture fit, în urmă cu mai bine de doi ani compania iniţiat un program de fidelizare angajaţi, numit, Key Employees. Prin acest program, Eturia evaluează pe baza unor criterii măsurabile şi scalabile, care sunt acei angajaţi cheie pentru businessul ageţiei.
„Aceştia se bucură, prin prisma acestui program, atât de recunoaşterea lor, reprezentând un exemplu de urmat pt ceilalţi colegi, cât şi de beneficii diferenţiate menite să contribuie împreună la creşterea gradului de satisfacţie overall.” Pe de altă parte, pandemia a schimbat şi ea modul de lucru, în prezent 20 de angajaţi lucrând atât în stil hibrid, cât şi remote. Dintre aceştia, 13 lucrează remote şi ocupă poziţii în majoritatea departamentelor: sales, poduct, ticketing, marketing, contracting. „Stilul hibrid de lucru este disponibil tutror colegilor în acest moment şi îl vom păstra în continuare, fiind un beneficiu apreciat în unanimitate de către toţi angajaţii”, a adăugat Alina Stoica. Managerul Eturia, care are la nivel de grup o cifră de afaceri de aproape 30 de milioane de euro, spune că, deşi la început s-au temut de faptul că distanţarea fizică va aduce dificultăţi pe comunicare şi urmărire de rezultate, faptul că au reuşit să implementăm în scurt timp aplicaţiile şi platformele potrivite i-au ajutat f mult. „Teams, de exemplu, este o aplicaţie care a fost adoptată cu uşurinţă de toţi colegii şi care a facilitat foarte mult comunicarea în cadrul echipelor, cât şi între departamente. Frecvenţa întâlnirilor de echipă pentru aliniere şi setare de obiective a crescut, ceea ce a dus la mai multă eficienţă şi claritate pe implementarea strategiei”. Cât despre modul în care Eturia pregăteşte continuu angajaţii, Alina Stoica spune că agenţia ia în calcul mai multe tipuri de învăţare pe care caută să le aplice ţinând cont de nevoile specifice de dezvoltare din fiecare departament. Compania organizează atât cursuri externe pentru dezvoltarea anumitor competenţe soft & hard: negociere, conversaţia cu clientul, project management, dar merge mult şi pe zona de training intern. Eturia organizează sesiuni lunare de learning online la care participă toţi angajaţii, are prezentări susţinute de partenerii externi cu scopul aprofundării cunoştinţelor pe destinaţiile pe care le promovează precum şi prezentări ale colegilor experţi care însoţesc grupuri de turişti. „O altă direcţie în strategia de learning o reprezintă zona de coaching şi mentoring. În acest sens, anul trecut am iniţiat un proiect cu EMCC România, parte a EMCC Global, organizaţie de referinţă în mentoring, coaching şi supervizare, prin intermediul căreia am reuşit să facilităm peste 50 de sesiuni de coaching şi mentoring pentru colegii care şi-au dorit”. De asemenea, compania a ales să aibe intervenţii de team coaching pentru echipa de top management în vederea alinierii viziunii de business şi a pregătirii planului de succesiune. Tot în scopul pregătiriii oamenilor, sunt incluse şi călătoriile de informare sau trip inspection cum sunt ele cunoscute în travel. Cât despre inteligenţa artificială, Alina Stoica crede că AI va putea prelua multe funcţiuni ca cele de: căutare candidaţi, screning, selectare a CV-urilor, aplicarea unei zone de assesment şi va putea chiar estima gradul de succes în potrivirea pe rol şi cu întreagă cultură organizaţională a unei companii. „Dacă vorbim de alte arii, cu ajutorul AI vom putea construi mult mai repede de la fişe de post până la planuri de carieră, programe de onboarding, evaluare a performanţei şi multe altele. Asta ne va permite să putem aloca mai mult timp interacţiuniii cu oamenii, investigării nevoilor lor, zonei de analiză şi strategie, care de multe ori suferă amânare, în detrimentul zonei operaţionale care mereu pare să fie cea mai importantă şi mai urgentă”, a punctat ea. Alina Stoica crede că în mod cert AI va influenţa comportamentul clienţilor şi, implicit, al oamenilor care lucrează în travel. „Dezvoltarea accelerată a platformelor de căutare, accesul rapid la informaţii, ne vor obliga la şi mai multă agilitate în adoptarea tehnologiei avansate şi găsirea soluţiilor potrivite pentru clienţi, într-un timp mai scurt şi, de ce nu, cu costuri mai mici. Cu toate acestea, AI nu va putea niciodată înlocui acel sentiment de grijă pe care îl poate avea un consultant faţă de clientul lui”, consideră ea. Odată cu dezvoltarea tehnologiei, nu este de mirare că printre planurile Eturia se numără recrutarea de oameni cu mai multă experienţă în zona digitală, având mai multe proiecte care vizează zona de dezvoltare tehnologică şi de digitalizare. „Lucrăm în prezent la dezvoltarea unei platforme interne de learning pentru a valorifica know-how-ul din cadrul companiei şi ne dorim să lansăm aplicaţii prietenoase pentru clienţi, dar şi pentru oamenii din echipă”, a conchis ea.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro