Cum a ajuns inteligenţa artificială să fie de ajutor chiar şi atunci când te pregăteşti să pleci în vacanţă

Postat la 11 octombrie 2024 46 afişări

Cum a ajuns inteligenţa artificială să fie de ajutor chiar şi atunci când te pregăteşti să pleci în vacanţă

Planificarea unei vacanţe ar trebui, în teorie, să fie distractivă. Însă întocmirea unei liste de activităţi pentru o călătorie poate fi, de asemenea, consumatoare de timp şi stresantă, mai ales dacă nu ştii de unde să începi. Ca în multe alte situaţii, ChatGPT poate să vină cu soluţia şi de această dată.

Din fericire, companiile de tehnologie au concurat pentru a crea instrumente care să te ajute să îţi organizezi vacanţa. Călătoriile au devenit unul dintre cele mai populare domenii de utilizare pentru AI, la care Google, Microsoft şi OpenAI fac deseori referire în prezentările lor, iar firme precum Tripadvisor, Expedia şi Booking.com au început să lanseze produse de planificare a vacanţelor bazate pe AI, scrie un articol amplu al MIT Technology Review. Deşi agenţii AI care pot gestiona întregul proces de planificare şi rezervare a vacanţei sunt încă departe de a deveni o realitate, actuala generaţie de instrumente AI este totuşi destul de utilă pentru a te ajuta cu diverse sarcini, cum ar fi crearea itinerarelor sau îmbunătăţirea abilităţilor lingvistice.

Cum poţi beneficia însă la maximum de tehnologia AI pentru organizarea călătoriilor? Primul lucru pe care trebuie să îl faci este să alegi unde să călătoreşti. Avantajul modelelor de limbaj de mari dimensiuni (LLM), precum ChatGPT, este că sunt antrenate pe cantităţi vaste de informaţii de pe internet, ceea ce înseamnă că pot digera rapid informaţii care ar dura ore întregi pentru un om şi le pot condensa în paragrafe simple. Acest lucru le face instrumente excelente pentru a-ţi crea o listă de locuri de interes. Cu cât cerinţa este mai specifică, cu atât mai bine - de exemplu, spunând chatbotului că doreşti sugestii de destinaţii cu climă caldă, plaje pentru copii şi o viaţă de noapte activă (precum Mexic, Thailanda, Ibiza şi Australia) vei primi răspunsuri mai relevante decât cu cereri vagi. Totuşi, având în vedere tendinţa modelelor AI de a „inventa” informaţii - un fenomen cunoscut sub numele de halucinaţie - merită să verifici dacă informaţiile despre locaţiile şi activităţile propuse sunt corecte. Dincolo de modelele de limbaj de mari dimensiuni, există şi instrumente specializate care te pot ajuta să prevezi condiţiile pe care le-ai putea întâlni, inclusiv vremea şi traficul. Dacă plănuieşti o excursie într-un oraş, ar putea fi util să foloseşti Immersive View, o funcţie pentru Google Maps lansată anul trecut. Aceasta foloseşte AI şi viziunea computerizată pentru a crea un model 3D care arată cum va arăta o anumită locaţie într-un oraş, la un moment specific din zi, cu până la patru zile în avans. Pentru că poate prelua informaţii din prognozele meteo şi datele de trafic, te-ar putea ajuta să prezici dacă un bar pe acoperiş va fi în continuare scăldat în soare mâine seară sau dacă ar fi mai bine să alegi o altă rută pentru o plimbare de weekend. Odată ce ai decis unde să mergi, următorul pas este rezervarea zborurilor şi a locului de cazare. Multe site-uri de rezervări de călătorii au integrat chatboţi AI în platformele lor, majoritatea fiind alimentaţi de ChatGPT. Totuşi, dacă nu preferi un site anume, ar putea merita să priveşti imaginea de ansamblu. Căutarea zborurilor în mai multe ferestre de browser poate fi obositoare, dar Google Hotels, preluând informaţii în timp real de la companiile partenere ale Google, face uşoară compararea orelor şi, esenţial, a preţurilor. Aceasta este o modalitate rapidă şi uşoară de a căuta zboruri şi cazări care se încadrează în bugetul tău. De exemplu, i-am cerut lui Gemini să-mi arate zboruri dus-întors de la Londra la Paris pentru sub 200 de lire. Este un punct de plecare excelent pentru a obţine o idee generală despre cât vei cheltui şi cât va dura călătoria.


Avantajul modelelor de limbaj de mari dimensiuni (LLMs), precum ChatGPT, este că sunt antrenate pe cantităţi vaste de informaţii de pe internet, ceea ce înseamnă că pot digera rapid informaţii care ar dura ore întregi pentru un om şi le pot condensa în paragrafe simple. Acest lucru le face instrumente excelente pentru a-ţi crea o listă de locuri de interes.


BBC vorbeşte şi despre exemple concrete ale modului în care poate fi organizată o vacanţă folosind tehnologia inteligenţei artificiale. Când Jason Brown, fondatorul companiei de recrutare People Movers, şi-a organizat vacanţa de vară în Amsterdam şi Irlanda în acest an, nu a apelat la un ghid turistic şi nici nu a verificat Instagramul. În schimb, fondatorul companiei de recrutare People Movers a consultat ChatGPT. El a adresat AI-ului o serie de întrebări pentru a ajuta la planificarea itinerarului său în Amsterdam şi Irlanda, inclusiv Dublin şi Galway, pentru excursia de 10 zile din iulie şi august din acest an, alături de soţia sa, cei doi fii de 20 şi 16 ani şi un prieten al unuia dintre fii. „În trecut am folosit întotdeauna site-uri precum TripAdvisor, dar am realizat că am toate informaţiile la îndemână şprin AIţ şi mi le oferă în 15 secunde.” El descrie experienţa ca fiind „fantastică”. „Mi-a oferit un  itinerar pentru Dublin şi un itinerar de patru zile pentru alte locuri din Irlanda. A fost uimitor că le-a împărţit în dimineaţă, după-amiază şi seară. De exemplu, în prima zi a sugerat să ajungem dimineaţa, să petrecem după-amiaza la Trinity College şi pe Grafton Street, iar seara la Temple Bar.” Pentru Amsterdam, spune că i-a oferit cele mai importante obiective turistice, cum ar fi Muzeul Anne Frank, Muzeul Van Gogh şi cartierul Jordaan. Pe măsură ce călătoria avansa, şi întrebările sale pentru ChatGPT evoluau. Deşi a urmat multe dintre sugestiile AI-ului, Brown spune că s-a bazat şi pe recomandări din comunitatea online a colegilor de facultate, în timp ce un prieten pe care l-au vizitat în Amsterdam i-a arătat împrejurimile. „Astfel, am experimentat câteva lucruri pe care nu le-am fi găsit folosind ChatGPT. Dar oferă o structură perfectă a unei excursii şi îţi oferă tot ce ai nevoie şi vrei să vezi.”

Se pare că AI-ul devine o parte integrantă a planurilor de organizare a călătoriilor pentru unii, cu unu din zece britanici folosind AI pentru planificarea vacanţelor, potrivit unui sondaj realizat de Sainsbury’s Bank Travel Money. Unu din cinci a spus că este probabil să-l folosească în viitor.

Cu toate acestea, studiul a sugerat că AI-ul în domeniul călătoriilor mai are un drum lung de parcurs până să poată prelua complet planificarea vacanţelor. S-a constatat că, dintre cei care au folosit AI pentru planificarea călătoriilor, mai mult de o treime (38%) au spus că a oferit răspunsuri generice, 37% au menţionat informaţii lipsă, iar 30% au constatat informaţii incorecte.


S-a constatat că, dintre cei care au folosit AI pentru planificarea călătoriilor, mai mult de o treime (38%) au spus că a oferit răspunsuri generice, 37% au menţionat informaţii lipsă, iar 30% au constatat informaţii incorecte.


Deşi AI-ul generativ poate oferi itinerare personalizate şi recomandări de călătorie, este la fel de bun pe cât de corecte sunt informaţiile pe care a fost antrenat. Dacă aceste informaţii sunt depăşite, părtinitoare, eronate sau false, atunci AI-ul va perpetua aceste dezinformări, subliniază Caroline Bremmer, şefa departamentului de cercetare în turism de la Euromonitor International.

„Provocarea constă în a asigura informaţii în timp real care sunt corecte din punct de vedere factual. Există riscuri dacă unii dintre consumatori nu fac o verificare riguroasă a rezultatelor oferite de AI-ul generativ folosind şi alte surse, inclusiv discuţii cu persoane informate, cum ar fi localnicii sau agenţii de turism.”

Totuşi, AI-ul nu funcţionează întotdeauna conform aşteptărilor.

Rebecca Crowe, în vârstă de 29 de ani, o scriitoare freelancer din Liverpool, a mai declarat pentru BBC că foloseşte frecvent inteligenţa artificială pentru a-şi planifica călătoriile, dar procedează cu prudenţă după câteva experienţe dezamăgitoare, inclusiv o excursie la Lecco, un oraş situat lângă Lacul Como, în Italia. „Experienţa nu a fost grozavă”, spune Crowe. „A listat toate activităţile populare pe care le-ai găsi cu o simplă căutare pe Google, iar itinerarele nu aveau prea mult sens logic. De exemplu, ne sugera să fim dimineaţa la Milano şi după-amiaza la Bellagio, ceea ce nu era fezabil din cauza orarelor trenurilor şi feriboturilor. Apoi trebuia să revenim la Milano a doua zi pentru a explora mai mult. Urmând acest itinerar, am fi petrecut mai mult timp cu transportul decât în vizite.” De asemenea, a folosit AI-ul pentru a găsi restaurante fără gluten atunci când a călătorit cu o prietenă care suferă de boala celiacă. „Rezultatele au fost în mare parte depăşite şi, în unele cazuri, complet greşite. Am ajuns să verific manual fiecare sugestie pentru a vedea dacă restaurantul era încă deschis.” În schimb, ea sfătuieşte oamenii să folosească AI-ul doar ca punct de plecare pentru inspiraţie generală: „Poţi găsi bloguri şi site-uri cu ghiduri complete şi itinerare care sunt mult mai fiabile şi mai actualizate. Dacă vrei o idee generală despre ce să faci într-un anumit oraş, este un punct de plecare bun, dar cantitatea de verificări pe care trebuie să o faci înseamnă că, pe termen lung, nu economiseşti prea mult timp”.    

Traducere şi adaptare: Ioana Matei

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.