În timp ce piaţa turismului s-a prăbuşit în pandemie, o alta conectată direct cu aceasta a înregistrat pierderi similare. Care sunt aşteptările de la aceasta pentru perioada următoare
Dacă pandemia nu a reuşit să taie complet pofta de călătorii în străinătate a românilor, ce a reuşit cu siguranţă a fost să îi facă mai responsabili. Totuşi, în ciuda interesului crescut PENTRU ASIGURĂRILE DE CĂLĂTORIE, piaţa a înregistrat o scădere drastică, venită la pachet cu prăbuşirea turismului. Asigurătorii rămân, însă, optimişti.
Piaţa asigurărilor de călătorie a scăzut semnificativ în 2020, atât din perspectiva numărului de clienţi, cât şi prin prisma veniturilor. Având în vedere contextul pandemic, restricţiile de mobilitate şi măsurile de închidere a frontierelor ce au marcat 2020, reculul nu a fost o surpriză, ci a fost mai degrabă o tendinţă firească”, spune Marilena Bârliga, director divizie market management şi comunicare la compania de asigurări Allianz-Ţiriac.
Conform Raportului ASF – „Evoluţia pieţei asigurărilor în 2019”, citat de Victor Sraer, CEO Otto Broker, primele brute subscrise pe clasa 18 (asigurări medicale de călătorie) s-au plasat, în 2019, la un nivel de 138 de milioane de lei, în creştere de la 121 de milioane de lei în 2018. „Anul 2019 nu a fost afectat de pandemie din punctul de vedere al călătoriilor şi creşterea de 12% faţă de anul precedent a evidenţiat un trend care s-ar fi menţinut, dacă nu apăreau în 2020 restricţiile pentru limitarea răspândirii coronavirusului. Probabil anul trecut chiar s-ar fi depăşit această creştere, ţinând cont de apetitul tot mai mare al românilor pentru călătorii, cu bugete în creştere şi unde nevoia de protecţie e chiar mai mare”, susţine executivul.
Potrivit lui, în 2020, pe fondul apariţiei pandemiei, piaţa a înregistrat o scădere de aproximativ 50%, „ceea ce este mult, dar perfect explicabil în urma lockdownului intervenit în luna martie. A fost un şoc pentru toată lumea să vedem aeroporturi goale, niciun avion pe cer şi graniţele terestre blocate aproape total, iar piaţa asigurărilor de călătorie l-a resimţit din plin, fiind practic aproape de zero”. În vară, deşi restricţiile au început să se ridice încet şi unii au putut călători, dar la un nivel redus faţă de anul precedent, numărul călătoriilor a rămas limitat, unele ţări menţinând restricţii severe, iar în altele trecându-se graniţa doar cu teste COVID-19 negative, care s-au obţinut destul de greu, îşi aminteşte el. „Totuşi, cei care au plecat au simţit nevoia unei protecţii suplimentare. Românii au înţeles acum mai bine necesitatea protejării sănătăţii, au devenit mai conştienţi de necesitatea unei protecţii pe durata călătoriei şi înaintea ei şi cred că acest trend se va menţine şi pe viitor, ceea ce este în beneficiul lor.” Astfel, cei care obişnuiau să îşi facă asigurări şi înainte de pandemie îşi cumpără acum asigurări cu acoperiri mai mari/la sume asigurate mai mari, iar cei care nu obişnuiau să-şi cumpere astfel de asigurări încep să o facă. „De fapt, teama care s-a insinuat în societate, inclusiv în cazul călătoriilor, poate fi tratată şi cu poliţe de asigurare care te ajută mental şi îţi pot da curajul sa trăieşti o viaţă mai plină, beneficiind de o plasă de siguranţă. Cei care au călătorit au fost mult mai interesaţi de asigurări, dar desigur că piaţa şi-a revenit într-un ritm redus, strâns legat de numărul de români care au ieşit din ţară.” În plus, asigurarea medicală de călătorie nu presupune un efort bugetar mare, subliniază Victor Sraer. O asigurare pentru 7 zile într-o destinaţie europeană, de exemplu, poate avea un cost de 27-35 de lei „şi, prin urmare, nu are relevanţă asupra bugetului, dacă turiştii îşi permit o vacanţă în străinătate”.
ea mai mare creştere a interesului a fost pentru asigurările storno, care oferă acoperire în caz de anulare a călătoriei. „Am identificat pentru clienţii noştri soluţiile de asigurare care oferă protecţie inclusiv din cauza îmbolnăvirii cu COVID-19, celor care optează pentru acest tip de protecţie fiindu-le rambursate costurile călătoriei”, spune Sraer. Pe fondul apariţiei crizei sanitare, executivul susţine că piaţa a reacţionat destul de repede la apariţia acestui nou risc, în sens pozitiv, în favoarea clienţilor. „Mulţi asigurători fie au eliminat din condiţiile de asigurare excluderea pentru pandemie, fie au adăugat acoperire specifică pentru COVID-19. Piaţa asigurărilor de călătorie este foarte sensibilă la ceea ce se întâmplă efectiv şi a reacţionat empatic şi responsabil în acelaşi timp. Nu am observat ca această nouă acoperire legată de riscurile asociate pandemiei să fi venit la pachet cu o creştere de preţuri pentru asigurările de călătorie, ci doar în cazul asigurărilor storno, care acoperă riscurile înainte de plecare, ceea ce reflectă creşterea evidentă de risc în contextul pandemic.”
În urma analizei asupra clienţilor, Otto Broker a identificat mai multe segmente care apelează la o asigurare de călătorie: familiile care călătoresc cu copii minori în vacanţe de 7-10 zile, şi care în mod uzual îşi fac asigurări; părinţii care îşi vizitează copiii/rudele stabiliţi/te în străinătate şi care, la rândul lor, îşi fac în mod uzual asigurări; cuplurile sau grupurile de prieteni care călătoresc în city breakuri în Europa – un segment în creştere, care nu obişnuia să-şi facă asigurări, dar al cărui interes pentru protecţie a crescut şi, în fine, cuplurile care călătoresc în vacanţe mai lungi/circuite/vacanţe exotice – segment aflat, de asemenea, în creştere.
Marilena Bârliga, de la Allianz-Ţiriac, spune că în urma apariţiei pandemiei s-au efectuat în continuare şi multe călătorii în scop profesional. „Românii care muncesc în străinătate sunt responsabili şi au grijă să încheie asigurarea medicală de călătorie. Totuşi, majoritatea călătoriilor a avut scop turistic, potrivit datelor existente la nivelul portofoliului nostru. O parte însemnată din clienţii noştri călătoresc împreună cu copiii, şi peste o treime din călătorii asiguraţi la Allianz-Ţiriac au încheiat asigurarea în familie. În ceea ce priveşte vârsta, peste jumătate din asiguraţi au între 30 şi 50 de ani, o situaţie similară cu cea din anii precedenţi.” Deşi Allianz-Ţiriac nu colectează destinaţia călătoriei, ea spune că peste două treimi dintre asigurări au fost încheiate pentru acoperire în întreaga lume, cu excludere pentru SUA şi Canada, iar un sfert dintre călători au ales pachetul summer, care oferă acoperire în Bulgaria, Turcia, Cipru, Grecia, Croaţia, Italia, Malta, Spania şi Portugalia. „Totodată, am observat că pe perioada iernii au fost preferate destinaţiile exotice însorite – Dubai, Republica Dominicană, Zanzibar – mai mult decât în anii anteriori.” În ceea ce priveşte perioada medie a unei călătorii, aceasta s-a extins faţă de anii anteriori. „Călătoriile în scop turistic au, de regulă, o durată de până în 15 zile, iar călătoriile cu o durată cuprinsă între 6 şi 11 zile sunt cele mai frecvente.”
Allianz-Ţiriac a inclus riscul de îmbolnăvire cu COVID-19 în acoperirile poliţelor de călătorie în străinătate la începutul lunii noiembrie a anului trecut, „deşi, în general, în lumea asigurărilor, pandemiile şi epidemiile intră la categoria excluderi, ceea ce înseamnă că riscurile generate de acestea nu pot fi preluate în asigurare.” Acoperirea a fost extinsă automat şi fără niciun cost suplimentar în cazul poliţelor care erau deja în vigoare, spune Marilena Bârliga. „Practic, asiguraţii noştri au beneficiat de acoperiri extinse în mod gratuit.” Asigurările companiei acoperă cheltuielile medicale şi de repatriere generate de îmbolnăvirea cu COVID-19, dar şi cheltuielile aferente anulării sau întreruperii călătoriei pentru clienţii care completează asigurarea cu acoperirea storno.
O lecţie învăţată demult
Operatorii din turism cu vechime pe piaţă au dezvoltat, de-a lungul timpului, o serie de parteneriate cu diverse companii de asigurări pentru ca turistul să aibă „la îndemână” această opţiune, iar unii au decis să o includă gratuit în pachete. „Încă din anul 2014, asigurarea medicală şi de călătorie a fost oferită bonus în majoritatea pachetelor de vacanţă Cocktail Holidays. Împreună cu asigurătorul, am dezvoltat un produs personalizat care să acopere toate nevoile turiştilor noştri atunci când pleacă în vacanţă – aici ne referim la faptul că nu există limită de vârstă, au inclusă şi funcţia storno atât înainte, cât şi în timpul călătoriei, plus bagajele de călătorie sau alte beneficii importante”, spune Dan Goicea, CEO al agenţiei de turism Cocktail Holidays. El spune că în cei 28 de ani de experienţă în domeniul călătoriilor a învăţat care sunt cele mai frecvent întâlnite probleme pe care turiştii le pot întâmpina în vacanţă şi le-a inclus în acest produs personalizat. Asigurarea este inclusă, fără limită de vârstă, pentru toate destinaţiile din portofoliu companiei, unde aceasta organizează sejururi şi circuite cu avionul, printre care: Grecia, Turcia, Spania, Egipt, Emiratele Arabe Unite sau Cipru. Pe destinaţiile îndepărtate, pachetele companiei includ gratuit un produs de asigurare mai complex. „Ca noutate, în luna iulie 2020 am inclus şi protecţia COVID-19 în premieră. (…) Ulterior au crescut şi costurile, dar acestea au fost acoperite de turoperator în cazul pachetelor.” Achiziţionat separat, costul produsului, cu toate riscurile acoperite, este de la 54 de lei. „În ultima vreme, tot mai mulţi turişti întreabă de existenţa unei asigurări medicale şi de călătorie, semn că au început să înţeleagă importanţa acesteia”, spune Goicea. Pentru produsele individuale, de tip bilet de avion sau cazare, executivul susţine că a remarcat o creştere de aproximativ 50 – 60% a cererii pentru asigurări de călătorie. „Multe agenţii partenere sau turişti individuali apelează la produsul nostru, chiar dacă serviciile de călătorie sunt achiziţionate din alte părţi, pentru că este cel mai complet produs de pe piaţă în ceea ce priveşte riscurile acoperite.”
Potrivit lui, majoritatea turiştilor care achiziţionează vacanţe de la agenţii de turism achiziţionează şi asigurările tot de la agenţii. „Într-adevăr, în perioada pandemiei s-a înregistrat o creştere a numărului de turişti care apelează la poliţe de asigurare, în special pentru situaţiile de storno înainte de începerea călătoriei sau pentru servicii medicale pe durata călătoriei. În destinaţiile în care turiştii trebuie să prezinte un test PCR negativ la intrare, bineinţeles că au existat destule cazuri când testele au ieşit pozitive şi nu au mai putut pleca. Aşadar, funcţia storno a produsului nostru i-a ajutat nu doar să rămână acasă în siguranţă, dar să primească şi banii înapoi pe vacanţa pierdută. Acesta este unul dintre avantajele cele mai mari ale acestui produs.”
Turoperatorul Cocktail Holidays a încheiat anul trecut cu un volum de vânzări cu peste 50% mai mic decât cel din 2019, când volumul de vânzări înregistrat a fost de 25 de milioane de euro. Anul acesta, estimările agenţiei vizează însă un volum dublu faţă de 2020.
Sorin Stoica, CEO al agenţiei de turism Eturia spune, de asemenea, că „asigurarea complexă de călătorie dezvoltată împreună cu partenerii noştri de la Collonade repezintă un serviciu pe care Eturia îl oferea prepandemie, fiind inclusă în toate vacanţele noastre”. Potrivit lui, Eturia a fost „printre primele agenţii de turism care, în primăvara lui 2020, a oferit turiştilor o asigurare complexă ce acoperă şi riscul îmbolnăvirii cu COVID-19 înainte sau în timpul vacanţei”.
Potrivit executivului, „dacă înainte de declanşarea pandemiei mai existau turişti care nu puneau foarte mare accent pe achiziţionarea unei asigurări medicale şi de călătorie, acum vorbim de o mai mare conştientizare. Cel puţin în cazul nostru, toţi călătorii doresc să fie informaţi în detaliu privind condiţiile şi riscurile acoperite de asigurare. Este un serviciu obligatoriu, indiferent de vârstă. Tocmai de aceea am şi decis, în urmă cu mulţi ani, să îl includem în tariful pachetelor noastre de vacanţă.” Sorin Stoica spune că la nivelul anului trecut au existat turişti nevoiţi să folosească asigurarea, dar procentul celor care au apelat este de sub 3%. În 2020, agenţia a avut cu aproximativ 50% mai puţini turişti comparativ cu anul 2019.
Estimări de dublare la nivel global, în doar 7 ani
În opinia lui Victor Sraer, românii vor continua să călătorească chiar dacă li se vor cere documente care să ateste că sunt sănătoşi. „Românii iubesc să călătorească, să vadă lumea şi în ultima vreme ajung chiar în colţurile cele mai îndepărtate ale ei, iar oamenii îşi doresc să călătorească din nou. Când o vor face, vor fi mai precauţi şi îşi vor achiziţiona o asigurare de călătorie
într-un procent mai mare decât o făceau înainte. Evoluţia poate fi favorabilă, inclusiv asupra pieţei asigurărilor de călătorie, având în vedere că românii au înţeles mult mai bine că o asigurare le poate reda libertatea de a pleca în vacanţă.”
Estimarea sa optimistă este că anul acesta piaţa ar putea ajunge la un nivel de 70-80% din cifrele din 2019. „Ne-am uitat, de asemenea, constant la comportamentul clienţilor în online. Am putut astfel sesiza o tendinţa accentuată de research online şi chiar încheiere a asigurărilor online. De exemplu, calculatorul de pe site-ul nostru, unde clienţii îşi pot calcula şi încheia asigurări de călătorie pe loc, a înregistrat o scădere mai mică decât scăderea vânzărilor – traficul a scăzut cu doar 30% comparativ cu 2019. Pe de altă parte, canalul de vânzare online a înregistrat cu 22% mai multe vânzări decât canalele noastre offline.”
Şi Marilena Bârliga priveşte viitorul cu optimism. „Ne aşteptăm să vedem o revigorare pe segmentul asigurărilor de călătorie în 2021, după un recul semnificativ, dar natural în contexul lui 2020. Vaccinul şi campania de vaccinare redau încrederea oamenilor să călătorească, iar acest lucru va avea efect implicit în asigurări. Diferenţa aici va consta într-un interes mare pentru produsele care includ în acoperiri riscul îmbolnăvirii cu COVID-19, precum şi pentru acoperirea storno, care odată ataşată asigurării permite recuperarea sumei plătite pentu vacanţă în cazul în care călătoria este anulată din cauza îmbolnăvirii cu COVID-19”, este de părere Marilena Bârliga.
Potrivit unui raport al Global Market Insights, piaţa globală a asigurărilor de călătorie a avut o rată medie de creştere anuală de aproximativ 6% în perioada 2014-2019. Valoarea pieţei globale a asigurărilor de călătorie a fost evaluată, în 2019, la 19,2 miliarde de dolari, şi se estimează că până în 2027 va ajunge la 39,3 miliarde de dolari, cu o rată medie de creştere anuală de 17,4% între 2020 şi 2027, scrie alliedmarketresearch.com.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro