Povestea uneia dintre cele mai importante agenţii de turism din România şi a antreprenorului care a construit-o de la zero. Acum, când a ajuns la afaceri de milioane de euro, firma a fost cumpărată de un gigant, dar românul va continua să rămână implicat
Platforma de turism online Vola.ro este o afacere întemeiată de Daniel Truică şi doi parteneri polonezi, în urmă cu 17 ani. Acum, grupul ITH, din care face parte şi Vola, are activităţi în România, Polonia, Bulgaria şi Republica Moldova. Cu o prezenţă regională şi cu venituri anuale de peste 18 milioane euro, Vola a atras atenţia fondului de investiţii Resource Partners, care a preluat 80% din acţiunile companiei. Cum a ajuns însă aici?
Tranzacţia prin care Vola a fost preluată acum de un nou investitor este unul dintre cele mai mari deal-uri în acest domeniu. Anteprenorul Daniel Truică păstrează o participaţie minoritară semnificativă şi va continua să conducă direcţia strategică a grupului în calitate de CEO. Resource Partners a anunţat că va păstra şi va susţine întreaga echipă de management a Vola.ro. „Tranzacţia marchează un nou capitol pentru Vola.ro, în care ne vom concentra pe creştere şi extindere pe noi pieţe din Europa. Este pentru a doua oară în istoria Vola.ro când un investitor instituţional ne validează modelul de business şi perspectivele de creştere, ceea ce ne onorează”, spune Daniel Truică, CEO al Vola.ro.
Pe scena turismului românesc din 2007 lua naştere Vola.ro, o agenţie de turism online la acea vreme, specializată în vânzarea biletelor de avion, într-o piaţă dezvoltată mai mult în offline, pentru care mediul virtual, în multe cazuri, reprezenta încă o enigmă. Aceasta a luat fiinţă datorită lui în 2007, Daniel Truică şi a doi prieteni polonezi.
Daniel Truică nu era la acea vreme la prima experienţă antreprenorială. Absolvent al Facultăţii de Finanţe-Bănci, din cadrul Institutului de Ştiinţe Economice din Sibiu, el a pornit primul său proiect online în 2002, IQads, împreună cu un coleg de facultate. Doi ani mai târziu, Daniel Truică a ieşit din proiect şi a cunoscut doi tineri polonezi care i-au devenit parteneri în alte două proiecte, anume Student Adventure şi mai apoi
Vola.ro.
În luna aprilie a anului 2007, agenţia a pornit cu doi angajaţi şi un sediu de 50 de metri pătraţi, iar câteva luni mai târziu, în octombrie, cei trei antreprenori au lansat o platformă de turism online şi în Polonia, anume Fru.pl. De atunci, agenţia de turism a crescut, a adăugat noi servicii în portofoliu şi a crescut numărul de bilete vândute şi de clienţi.
Creşterea companiei a atras şi fondurile de investiţii, care au intrat în acţionariatul agenţiei de turism. În 2015, Vola.ro a primit o investiţie de 5 milioane de euro din partea 3TS Capital Partners şi Catalyst, acelaşi fond care a mai investit în România în Elefant.ro, Zoot şi Vector Watch.
Catalyst este unul dintre cele mai importante fonduri de tip venture capital din Europa de Sud-Est concentrat pe investiţiile în tehnologie. Catalyst România a investit în 16 companii, printre acestea fiind SmartBill, Vola.ro, ESX şi AdServio, dar şi companii cu o expunere internaţională precum Seedblink, HunchAds şi OmniConvert. Fondul a marcat deja o serie de exituri de succes, precum SmartBill, VectorWatch sau Green Horse Games.
Catalyst România, mai mult orientat pe zona de growth, a lansat primul fond său în 2012, cu o capitalizare totală de 15 milioane de euro. În februarie 2022, lansa cel de-al doilea fond de investiţii, cu o capitalizare de 50 de milioane de euro. Catalyst România Fund II a fost înfiinţat cu sprijinul Fondului European de Investiţii (FEI) ca investitor ancoră.
Catalyst a făcut exitul şi din
Vola.ro în urma tranzacţiei prin care fondul de investiţii polonez Resource Partners a preluat 80% din acţiunile agenţiei de turism. În urma tranzacţiei, fondurile de growth capital 3TS Capital Partners şi Catalyst România au ieşit din acţionariatul Vola.ro, împreună cu doi dintre cofondatorii polonezi ai grupului.
Astfel, Vola.ro începe o nouă etapă cu intrarea în acţionariat a Resource Partners. Nu este însă prima mişcare în piaţa românească pe care o face fondul de investiţii polonez. În 2014, Resource Partners a cumpărat reţeaua de săli de fitness World Class de la World Class Seagull International. Ulterior, în 2022, Resourse Partners a făcut exitul.
Intrarea în acţionariatul companiei face parte din strategia de dezvoltare a fondului de investiţii, care continuă să investească în trendurile de consum, în special în ceea ce vizează timpul liber şi hobby-urile. Resources Partners a mai investit recent în Flex to Go, o companie de car rental cu operaţiuni în Polonia şi Germania, 7Anna, un producător polonez de biciclete care deţine brandurile Rondo, NS Bikes şi Crème, şi Deeper, un business lituanian care proiectează şi vinde sonare şi bărci de nădit pentru pescari. „În ciuda dificultăţilor din ultima perioadă, industria de travel s-a dovedit a fi rezilientă în faţa provocărilor macroeconomice, iar traficul aerian a depăşit nivelul din 2019 în România şi Polonia, cele două pieţe cheie ale grupului din care face parte Vola.ro. Vedem un potenţial imens în piaţa de turism online şi suntem dedicaţi să sprijinim managementul în valorificarea oportunităţilor de inovaţie şi digitalizare pe care aceasta le prezintă”, a declarat Miruna Popa, investment manager la Resource Partners, în comunicatul de presă care a anunţat tranzacţia.
Grupul Vola.ro a înregistrat în 2023 o cifră de afaceri de 18,8 milioane de euro, o creştere de 11%, în timp ce vânzările de bilete de avion pe platformă s-au majorat în acelaşi ritm, ajungând la 100 milioane euro. EBITDA a atins valoarea de
6,2 milioane de euro, reprezentând 33% din total cifra de afaceri, conform datelor anunţate de companie. Valoarea tranzacţiei este confidenţială, însă potrivit rezultatelor companiei, achiziţia făcută de Resource Partners ar putea să se înscrie între cele mai mari deal-uri din piaţa locală de turism.
Pentru anul acesta, grupul ITH, din care Vola face parte, se aşteaptă la un volum de vânzări de 150 de milioane euro, ceea ce reprezintă suma intermediată. În ceea ce priveşte cifra de afaceri a platformei online de turism, adică comisionul încasat din intermedieri, Daniel Truică a spus, în cadrul emisiunii de business ZF Live, că se aşteaptă la venituri de 24 milioane euro pe toate pieţele în care este Vola prezentă, în creştere cu peste 30% faţă de anul anterior.
Planul lui Daniel Truică pentru Vola este să devină un jucător regional şi să se extindă şi în vestul Europei. „Motivul pentru care am ales că mergem înainte cu Resource Partners este faptul că dacă vor exista achiziţii pe viitor, un astfel de finanţator puternic ne poate ajuta să le executăm. Opţiunea noastră principală este pentru o dezvoltare organică, inclusiv pe alte pieţe, dar nu se ştie niciodată ce oportunităţi pot veni şi atunci e bine să ai pe cineva puternic pe partea financiară şi să poţi să execuţii achiziţii dacă este nevoie”, a mai spus Daniel Truică, în cadrul emisiunii de business ZF Live.
„Tranzacţia marchează un nou capitol pentru Vola.ro, în care ne vom concentra pe creştere şi extindere pe noi pieţe din Europa. Este pentru a doua oară în istoria Vola.ro când un investitor instituţional ne validează modelul de business şi perspectivele de creştere, ceea ce ne onorează.” - Daniel Truică, CEO, Vola.ro
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro